Jouluista keskustelua 2022
› Foorumit › Jouluarkisto › Jouluista keskustelua 2022
- Tämä aihe sisältää 139 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1 vuosi, 9 kuukautta sitten Punatonttu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.6.2022, 16:53 #5287PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja
Aletaan olla taas siinä vaiheessa, että saadaan pakastaa niitä uusia perunoita. On sitten jouluna ja ehkä vähän muulloinkin jotain hyvää. Jos et ole vielä kokeillut niin suosittelen ehdottomasti. Laitan pussiin mukaan muutaman tillinoksan.
Juhannus tuloillaan. Monissa ryhmissä puhutaan ja vouhkataan mitä ruokaa jussina 🙂 Se on se fiilis mitä ei jouluihminen ajattelee meistä marras-joulukuussa 🙂 Mut toisaalta on kiva seurata niitä. Itse, kun rakastaa kokkaamista ja leipomista niin saapi hyvällä tuurilla uutta ideaa. Onhan monilla ollut pakastimen kätköissä varattuna juhannuskinkku. Ja lähemmin tutkiessa niin jouluksi tarjotaan erilaise määrätt kalaherkkuja ja sama tapahtuu juhannuksena. Kaloja ja perunasalaattia tarjolla. Lisänä eri versiot miten laittaa varhaisperunoita.
Juhannuksen hyvä puoli on siinä, että on aika jämti ½ vuotta jouluun 🙂
Juhlitaanko siellä juhannusta?
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
27.6.2022, 01:05 #5289PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaJuhannus tuli ja meni. Kavereilla oltiin iltaa viettämässä. Grillattiin ja juoruttiin. Ei mitään ihmeempää siis.
Poikkeuksellisen lämmintä. Liian kuumaa mun makuun. Sairauteni ei yhtään tykkää tästä helteestä. Odotan vaan et viilenee 😊.
Tässä saa aloitella pakastuspiuhia jouluksi. Joutaa kyllä ootella et viilenee. Nyt ei yhtään enempiä keittiössä kokkailla. Nyt on grillattu kaikkea mahdollista. Nopeaa ja helppoa ruokaa.
Tässä mennään viineisiä päiviä kesäkuusta. Vastahan oli uv.
Mukavaa viikkoa kaikille 😀
29.6.2022, 23:43 #5290PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaJopas jotakin 🙂 Tänään harhauduin katselemaan erilaisia joululeivonnaisia. Pohdinnassa, että mitäs herkkua sitä laittaisi tarjolle. Tätä se on, kun tykkää leipoa ja kokkailla. Tuohon päälle jouluhulluus niin on aika setti koossa.
Eihän sitä tiedä jos vaik pitäis pikkujoulut herkkuineen porukoille. Menis hyvin siinä lokakuun lopussa muiden juhliessa kurpitsakemuja 🙂
Joko on tehty jouluisia hankintoja? Itse jo ostin mm servettejä.
5.7.2022, 16:12 #5292PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOli tässä yhtenä päivänä vähän liikaa luppoaikaa. Löysin hyvän reseptin, kauppaan, kokeilua ja nautiskelua. Maku oli kohdillaan, mutta koostumus ei välttämättä niinkään. Mut oli taas kiva kokeilla uutta ja tutkiskella lisää vastaavia reseptejä, ja kokeilla uudestaan jotain toista vastaavaa ohjetta.
Tänään on ihanan viileää. Olen nauttinut tästä päivästä. Kesäloma meneillään ja parhaat kelit nyt. Lämmin on ihan kiva, mutta lian kuuma on liian kuuma. Jatkuva tukala olo kuumuudesta laittaa sairauden aktivoitumaan ja sit ei oo kellään kivaa.
Koska se marraskuukin on tuossa just ihan kohta niin voi miettiä et minkävärinen teema kuuseen tänä jouluna. Kiva makustella mielessä eri vaihtoehtoja. Samalla odottaa et tulee uutta väriä ja juttua myyntiin. Jospa löytyisi omaan makuun sopivaa. Jokin kiva koriste kenties.
Jää nähtäväksi.
9.7.2022, 19:11 #5304PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaIlman hieman viiletessä onkin ollut hyvä puuhailla perunoiden parissa. Olen tänään puuhaillut varhaisperunoiden parissa eli niitä on saatu pakastimeen laitettua. Jostain syystä se ajatus niistä perunoista jouluna ja kalat. Siinä alkoi samalla pohtia uusia kalajuttuja. Kyllä mielessä kävi aikamoinen makumatkailu.
Jännä et nytkin niitä samoja kaloja vois tehdä ja syödä varhaisperunoiden kanssa, mutta se ei vaan ole sama asia. Puuttuu niin se joulu siitä.
Tässä taannoin meillä oli varhaisperunaa ja ostettiin joku tillisilli. Kyllä sen söi, mutta ei mikään hitti. Sillit on aina olleet vieraampia. Saattanut sen muutaman palan syödä, mutta se siitä. Mun makuun siinä maistuu vaan suola. On vaan liikaa mun makuun. Liian voimakas, joka vie kaikelta muulta maut pois. Mut onneksi on paljon muita mistä valikoida.
Meillä syödään paljon kalaa ja se näkyy myös jouluna. Eli jos nyt joku silli jää pois niin ei huolta.
Jatketaan näillä 🙂
17.7.2022, 17:50 #5314PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaJoulupukki, joulupukki 🙂
Perjantaina, kun oltiin kauppareissulla saatin kohdata pieni poika, joka hoilotti tuota joulupukkia:) Toi hymyn huulille. Poika jotakuin 5v tienoilla. Sisarus hieman vanhempi. Hiljaa siinä mietin et jesh tuleva jouluhullu 🙂
Tuo kohtaaminen piristi päivää. Oikeastaan koko viikonlopun. Aina välillä tullut palailtua tuohon kohtaamiseen ja hymyilyttää. Arjen pieniä iloja.
Olen tässä aktiivisemmin seuraillut eri sivustoja ja katsonut joulukoristeita. Jotain uutta tekee mieli, jotain erilaista, jotain mitä ei tule vastaa ihan jokaisessa suomi kodissa.
23.7.2022, 13:52 #5318PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaJostain kumman syystä on mieleeni putkahtanut ajatus joulukorteista. Lähinnä aloin miettiä et kelle niitä lähettää enää. Lukumäärä on vähentynyt tasaisesti. Toki joukossa, kun on näitä kuolleita, jotka osallaan tehnyt katoa määriin.
Se perimmäinen ajatus itsellä ollut muistaminen ja huomioiminen. Ajatus tärkein. Silti tässä jokunen vuosi mennyt ettei joiltain enää tule joulukorttia. Ja ollaan siis jo vaiheessa ettei se Posti ole voinut näin montaa vuotta hukata aina samojen. 🙂
Ehkä se ajatus on siinä, kun tuntee ja tietää kyseiset ihmiset. Jotka soittaa enää sillon, kun itse tarvitsevat jotain. Tämä on siis vaan pientä pohjustusta.
Haluanko olla se ainoa muistaja? En.
Haluanko olla se ainoa huomioija? En
Minä haluan muistaa kortilla heitä, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä. He, jotka kuuluvat siihen arkielämääni. Jouluna ja jouluksi on kaikkea muutakin puuhaa. Sitä arvostaa omaa aikaansa niin paljon , ettei halua “uhrata” sitä ihan kaikille. Voin ennemmin viedä kissatalolle tai muun eläinsuojeluun liittyvään lahjoituksen. He tarvitsevat sitä ja hyvä mieli jää. Menee tarpeeseen.
Toisaalta kortin sijasta tai sen kanssa voi käydä jossain. Samalla viedä levy suklaata tai kukkakimppu. Vaihtaa muutama sananen. Samalla saa ihan livenä kiittää, että toinen on olemassa, ja jota on kiva muistaa.
Ajankulun löpinää ja pohdintoja. Onhan se niinkin, että joidenkin taustalla on paljon muutakin ja sehän sitten vaikuttaa myös siihen et joulukortti jää lähettämättä.
Eittämättä myös muut on tulleet perinteisten joulukorttien tilalle. Tekstarit, IG, Messenger, FB, TikTok, WU, Telegram, Twitter jne. Itsekin käytän noita, mutta ovat monesti vain tukemassa sitä perinteistä.
Nuo kyllä myös vie sen oikena kontaktin. Toki ollut pelastuksena menneen reilun 2 vuoden pandemian aikana. Mut soitot ja tapaamiset on aika vähissä. Ymmärrettävää taudin aikana. Livepuhelutkaan ei korvaa sitä,kun toinen on kosketeltavissa.
Hyvää viikonloppua kaikille!
27.7.2022, 12:28 #5330AaGeeOsallistujaHiljaista on vielä joulupalstalla näin heinäkuussa. Itse olen kuitenkin jo kesäloman viettänyt ja mitäpä tässä muuta kuin joulua odottelemaan 🙂 Itse olen ihan valmis jo tummeneviin kesäiltoihin, polttelemaan pihalla lyhtyja ja aikanaan sitten sienimetsälle.
Jotain pientä lahjahankintaakin tuli tehtyä alkuvuoden alesta. Pitää alkaa katselemaan jo muitakin lahjoja. Tytärkin on jo alkanut miettimään toivelistaansa.
28.7.2022, 20:31 #5336PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaHiljaista on vielä joulupalstalla näin heinäkuussa. Itse olen kuitenkin jo kesäloman viettänyt ja mitäpä tässä muuta kuin joulua odottelemaan Itse olen ihan valmis jo tummeneviin kesäiltoihin, polttelemaan pihalla lyhtyja ja aikanaan sitten sienimetsälle. Jotain pientä lahjahankintaakin tuli tehtyä alkuvuoden alesta. Pitää alkaa katselemaan jo muitakin lahjoja. Tytärkin on jo alkanut miettimään toivelistaansa.
QuoteHiljaista on vielä joulupalstalla näin heinäkuussa. Itse olen kuitenkin jo kesäloman viettänyt ja mitäpä tässä muuta kuin joulua odottelemaan Itse olen ihan valmis jo tummeneviin kesäiltoihin, polttelemaan pihalla lyhtyja ja aikanaan sitten sienimetsälle. Jotain pientä lahjahankintaakin tuli tehtyä alkuvuoden alesta. Pitää alkaa katselemaan jo muitakin lahjoja. Tytärkin on jo alkanut miettimään toivelistaansa.
Minä ostin vasta tällä viikolla ensimmäisen joululahjan. En ihan heti muista milloin näin aikaisin. Mut sinäpä se sanoit. Syksy, ja ne tunnelmalliset hämyisät illat 🙂Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
3.8.2022, 17:59 #5357PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTänään kävin hakemassa sen ensimmäisen ostamani joululahjan. Tilasin netin kautta ja liikkeestä nouto. Siinä samalla tuli tietenkin silmäiltyä muutakin josko olisi löytynyt lisää ostettavaa. Eipä tällä erää.
Joululahjalistakin on saanut lisää päivitystä. Kiva täyttää sitä mukaa, kun tulee uusia ideoita. Mullahan on se värikoodein tehtynä niin näkee mikä ollut ajatuksena ja sit se mikä/mitä hankittu jo. On myös iitä kätevä, että näin muistaa mitä on jossain jemmassa. On muuten joskus ollut tilanne, että aattona lahjoja availtu ja sit alat siinä pohtii et nyt jotain puuttuu. Eiku kätkölle ja hupsis tämä oli jäänyt reen kyydistä 🙂
Näin ne vaan etenee. Kivaa näin pikkuetapein kohti joulua.
8.8.2022, 09:32 #5361AaGeeOsallistujaMeillä se on suorastaan perinteenä, että piilotettuja joululahjoja saatetaan kaivella vielä joulupäivänäkin 😀 Yleensä kyse on nimenomaan niistä ensimmäisinä hankituista lahjoista, jotka on täytynyt piilottaa yksittäin jonnekin uumeniin, ettei utelias jälkikasvu löydä.
Asiasta toiseen, käytiin tässä muutama päivä sitten tyttären kanssa keskustelua joulupukista. Kertoi tietävänsä ettei kotona mikään “oikea” joulupukki käy. Ehdotin, että josko tänä vuonna jätettäisiinkin se joulupukin tilaaminen välistä. Oli kuitenkin sitä mieltä että onhan se kiva kun se pukki käy, vaikka onkin vaan joku “nuori poika”.
10.8.2022, 17:40 #5367PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaVesa-Matti Loiri
Varpunen jouluaamuna, Tonttu, Näin sydämeeni joulun teen, jne.
Vesa-Matti Loiri on itselle ollut ja tulee olemaan merkittävä laulaja joululauluissa. On sitä aina ollut. Unohtamatta kaikkea muuta mitä ehti tekemään. Monipuolinen ja lahjakas. Vakava ja hauskuuttaja. Laulut jää elämään. Niitä on kuunneltu tänäänkin ja kuunnellaan joulunakin.
Häntä jäi kaipaamaan moni.
11.8.2022, 23:56 #5377PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKävin tänään hakemassa muutaman pahviputkilon, ja samalla tuli hankittua muutama vahva tarrateippi. Aikomuksena rakentaa niistä kyltti mun kaakaobaariin. Katsotaan mitä tulee. Jonkilainen visio on, mutta mitä sit on lopullinen toteutus ja mahdollinen teksti.
Lauantaina meillä on tiedossa rapujuhlat. Tilattiin ravut ennakkoon ja huomenna tarvii vain hakea ne. Samalla muutakin tarjolla. Jokaiselle sit jotakin. Huominen iltapäivästä alken meneekin hyvin pitkälle valmisteluissa. Ei siinä mitään. Kivaa puuhaa, kun saa leipoa ja kokkailla. Tykkään laittaa, ja onhan se yleiskone tarkoitettu käytettäväksi 🙂 . Ei sitä nyt jätetä nurkkaan pölyyntymään.
15.8.2022, 23:28 #5384PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaIhana arki 🙂
Viikonloppuna ehdin kaiken ohella aloittamaan kylttiprojektia. Jännä miten sitä on paikoin niin kriittinen oman työn jälkeen. Ei mitään vikaa, mutta kuitenkin. Halusin rosoisuutta ja sitä onkin. Muttei sit kuitenkaan ehkä omaan silmään sopivasti. Päätin antaa työn olla jonkin aikaa. Katsoa uudemman kerran, kun silmä tottunut. Onhan tuossa vielä muuta mitä työstää 🙂
Jestas et on peukalonpäät kipeät rapujen jäljiltä. Lauantaina tuli syötyä aikamoinen määrä ja sunnuntaina jatkui. Tuli tilattua hiukkassen liikaa. Ahne, kun oli :). No mut ne tuli kaikki syötyä et mitään ei mennyt hukkaan. Teinpä samalla memoa seuraaviin et mitä ja montako olsi ehkä passeli.
Kovasti se joulu mielessä ja pieniä suunnitelmia ja ideoita työstämässä. Kivaa, kun on aikaa ja jotain voi kokeillakin ennen. Toisaalta jos jää tekemättä niin sekään ei haittaa. Nämäkin enemmän niitä ruokapuolen mietintöjä. Mut hiljaa hyvä tulee.
Ihanaa viikkoa kaikille.
16.8.2022, 13:59 #5394AaGeeOsallistujaMinä olen alkanut varovaisesti miettimään lahjahankintoja. Itse asiassa yhden jo tilasinkin kummipoikaa silmälläpitäen, samalla kun kyseisestä verkkopuodista tuli tilattua omalle pojalle tarpeellisia juttuja.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Aiheeseen ‘Jouluista keskustelua 2022’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.