Jouluista keskustelua 2023
› Foorumit › Jouluarkisto › Jouluista keskustelua 2023
- Tämä aihe sisältää 105 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 kuukautta, 1 viikko sitten Punatonttu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
6.6.2023, 12:57 #5917PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja
Tilasin juhlatapahtumaan tarvikkeet. Jouduin vähän arvaamaan, kun oli uusi tuote. Hakiessa jä vähän suu auki. Tajusin heti et nyt on liikaa. Merkittävän paljon liikaa. Ei muuta ku tavarat mukaan ja kotiin ihmettelemään et mitäs lopuille. Sain asian järjestykseen. Oppia seuraavaan kertaan.
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
11.6.2023, 17:41 #5924PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOlen viikonlopun aikana pitänyt ajatukseni hyvin tiukasti kiinni tulevan joulun kattauksessa. Miettinyt eri väriteemoja muun muassa. Kaikki jouluun liittyvä on itselle hyvin oiva tapa rentoutua. Mikäs sen parempaa puuhaa jouluhöppänälle. Muualla muut tuntuvat pohtivan juhannusta ja juhannuksen ruokia. Meillä se menee taas perus viikonloppuna. Syödään toki pitää, mutta ehkä grilli hoitaa sen. Pitäisiköhän johonkin juhannuksen ruokakeskusteluun heittää omat kommentit ja viitata jouluruokiin 😁😆. Ei vaiskaan. Jokainen nauttikoon vuoden eri juhlista miten haluaa.
Kattauksesta sen verran, että näin astioita keräilevänä valikoimaa riittää. Pientä murrosta havaittavissa tässä keräilyssä. Katsotaan kumpaan suuntaan sitten mennään.
Ostin muuten jokin aika ditten uuden pöytäliinan. Yksivärisen ja todella hillitty. Kävi kuten tilatessa vähän pelkäsin. Pituutta liian vähän. 10-20 cm lisää olisi riittänyt. Jäi hieman liian valjuksi. Peittää kyllä koko pöydän, mutta se osa mikä jää yli roikkumaan on liian vähän. Nyt ei laskeudu kauniisti, kun ei ole riittävästi. Sen voi laittaa kiertoon tai ehkä säästää jos tulee muuhun käyttöä. Sitä ignettä tuskin tapahtuu, että tulisi pienempi pöytä.
Nyt illanviettoon rentoutuen. Suoratoistolta jokin hyvä sarja tai elokuva. Itsensä hemmottelua näin.
Mukavaa viikkoa kaikille 😊
14.6.2023, 15:26 #5930PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTässä viriää ajatus siitä, että laittaisi jo nyt joululahjalistan valmiiksi. Ollut monet vuodet samalla pohjaidealla. Sinne merkitään sitten ideat/toiveet. Samoin merkitään ostetut tai muutoin hankitut. Tämä lista on paikoin ollut myöhässä 🙂 Eli aloitus jostain ostetusta lahjasta tai yhdestä ideasta jollekin. Helppohan se on tehdä, kun on jo se pohja. Se lienee se syy miksi on aina vikoilla metreillä to do.
Eilen illalla kävi aikamoinen onni. Sain ostettua itselleni verhot, joita olen havitellut jo pitkään. Nyt ne ikään tipahti syliini ja alekoodin kautta. Vallilan verhot. Saattaa olla että ne koristavat makuuhuoneeni ikkunassa tulevan joulun. Siellä onkin ne samat verhot olleet jouluisin jo ties kuinka monetta vuotta. Mut ne on ihanat. Hillityt, helpot värit, sopii tilaan ja joulukauteen. Onhan mulla kaapit täynnä erilaisia jouluverhoja, mutta tuonne makuuhuoneeseen en ole löytänyt koskaan niistä muka sopivaa korvaavaa. Mut nyt taitaa olla. Väriteemakin on hyvin sama. Kiva löytö. Tyypillistä mulle, että kestää se lämpeneminen jollekin asialle. Sitten, kun mä tykästyn niin ollaan jo siellä et loppuunmyyty, ei saatavilla, ei valmisteta eli ilman jäin.
Viimeiset pari päivää on taas pakastimia tyhjennetty. Ruokia tehty sen mukaan. Tänään tulee rakas ystävä kylään ja pitihän se leipoa marjapiirakka. Tietenkin hänen suosikkimarjoista. Mansikoita olisi vielä jäljellä ja niille pitäisi jotain tehdä. Samalla tulee testattua, että tuleeko allerginen reaktio. Taas. Jokunen aika sitten söin melkein koko rasiallisen tuoreita mansikoita, mutta selvisin lääkkeen avulla.
Mut joitain oppeja tässä saa talven varalle, kun taas säilötään.
– mansikoita ei tarvitse ostaa ja pakastaa. Ei ole menekkiä ja niitä saa kyllä kaupasta tuoreena likimain vuoden ympäri.
– vadelmia pitää pakastaa enemmän eli mansikat jättää hyvän tilan näille.
– lakkoja voisi ottaa hieman vähemmmän.
– kantarellit sitten niin myös vähän vähemmän tai lisää käyttöä 🙂
– pakastettuja varhaisperunoita oli sopivasti.
– tilatessa poroa, peuraa tai kaurista niin vähempikin riittää 🙂
Ainahan pitää olla tilaa myös muulle. Meillä on onneksi kaksi tilavaa pakastinta ja tiedossa hyvinkin et mitä sisältää. Mitä ostetaan niin käytetään. Jokaiselle on ne omat paikkansa.
Kohta taas sitä pottua pakkaseen. On niin herkkua jouluna ja muulloinkin. Teen aina extraa et saa nauttia paristi talven aikana.
Ihanaa pikkulauntaita 🙂
18.6.2023, 16:13 #5934PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOnneksi ei ole kuumaa 🙂
Oikeesti siis mun makuun kyllä nyt liian lämmintä. Kesä ja lämpöuset kelit on ihan jees, mutta tää on aivan liikaa. Yllättävää ehkä et näin kirjoittaa henkilö, joka matkustaa lämpöisiin kohteisiin. Se vaan lomamatkoilla on ihan oma juttunsa. No joo, mutta pian tää on ohi.
Mulla on tosiaan ajatukset olleet joulussa todella vahvasti. En ihan hetkeen muista et näin kovin tähän aikaan vuodesta. Mut sallitaan se tämmmöiselle tosijouluttajalle 🙂
Toki, kun tässä tuo juhannus tulee niin se onkin oiva hetki testailla kalaruokia ja ehkä muitakin jouluun. Hyvä kokeilla uusia ohjeita. Pääsee makustelemaan ja kirjaamaan korjattavia juttuja reseptiin.
Meillä ei tuota kesäjuhlaa vietetä, mutta syödä pitää kuitenkin. Miksei hyödynnä ja ota samaan pakettiin jouluiloa näin. Lounaaksi kalapöytää ja myöhemmin sit grillin kautta muut herkut. En tiedä vielä, että tuleeko meille juhannuksena vieraita. Se vaikuttaa tarjottaviin jonkun verran. Mut kesässä on viikonloppuja milloin kokeilla eri kalajuttuja jos nyt ei onnistuisi.
Reipas kuukausi niin alkaa ravustuskausi. Herkkua mikä ei vaadi kummoisempia seurakseen.
Terasille päiväkahville ja nauttimaan sunnuntaisesta vapaasta.
Ihanaa alkavaa viikko kaikille 🙂
24.6.2023, 19:20 #5936PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaIhanan rentoa olemista. Ei kiirettä mihinkään. Eilen kävi vieras ja grillattiin lihaa + kalaa. Makkaraa ei lainkaan. Toteutettiin suunnitelmia ja kalaa onkin ollut runsain mitoin tarjolla. Helppo ja yksinkertainen salaatti, varhaisperunat ja kylmä kastike kaloille. Muuta ei tarvittu. Saa nähdä millaisen muutoksen tämä kalasetti saakaan aikaan.
Siitä olen myös nauttinut, että tänään on ollut viileämpi sää. Nuo liian lämpöiset olosuhteet ei tee yhtään hyvää. Tietyt diagnoosit omaavana tuo haittoja.
Tonttu Toljanterin poismeno oli usealle jouluttajalle (ja omaisille) suru-uutinen. Toljanterin veikeät ilmeet ❤️. Se on jäänyt mieleeni. En ole muutoin kovin paljoa seurannut Toljanterin seikkailuja.
🎅🤶🧑🎄🎅🤶🧑🎄🎅🤶🧑🎄🎅🤶🧑🎄🎅🤶🧑🎄
Se ois 6 kuukautta jouluaattoon. Äkkiähän tämä aika menee. Kohta se joulun eteen tekeminen alkaa.
Ihanaa viikonloppua kaikille.
6.7.2023, 14:00 #5953PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaSateista päivää 🙂
Olen tässä suunnitellut joulua. Itseasiassa käyttänyt kuvapankkeja hyödyksi suunnitteluun. Tiedättekö sen, kun katsot jotain kuvaa ja sitten ne ideat lähtee laukkaamaan 🙂 Itselle kävi juuri niin. Tuli oikea ahaa fiilis. Oikeammin esille nousi jo jokunen vuosi sitten päässä käynyt ajatus. Jostain syystä se jäi uinumaan. Nyt sitten kuvan nähdessä vanha muisto nousi framille. Juuri nyt tuntuu sopivalta toteuttaa. Tässä lähti kyllä kytemään työasioissa tapaamani henkilö. Hän on moniosaaja eri aloilla. Eli tässä kävi niin, että kuva ja tämän henkilön osaamiset yhdistyy. Ahaan jälkeen tajuat et tietenkin, tämähän on täysi selvä asia, miksen tätä aiemmin tajunnut.
Nyt vain ideat pakettiin, keskustelua, ja sitten katsotaan onko hän se oikea taho mua jeesimään tässä ideassa. Tämä on näitä DIY with help 🙂
Mutta nämä ovat niitä asioita joista tykkään. Se, kun ideat pääsee valloilleen. Näistä saa niin kivasti uutta fiilistä. Nämä niin nostattaa sitä joulua ja jouluntunnelmointia.
Avaan asiaa myöhemmin mikäli päästään maaliin asti tässä pläänissä.
Muutoin oikein sateista likimain syksyisen oloista päivää 🙂
9.7.2023, 21:03 #5960PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaNyt olen minäkin aloittanut joululahjojen ostamisen. Ensimmäinen lahja hankittu. Lahjalista aivan vaiheessa 😁 Tämä nyt on niitä hetkiä, että sen sopivan lahjan tullessa vastaan, niin silloin toimitaan. Ehkä en paketoi vielä.
Viikonloppu meni nopeasti. Eilen oli lyhyen aikaa aikamoinen ukonilma. Ja sitä vettä tuli. Ei ajallisesti kauaa, mutta se määrä 🫢. Tuli joulua ikävä.
Myöhemmin illalla voisi katsoa jonkun jouluisen elokuvan. Joku oikein tunnelmallinen. Pääsisi oikein fiilistelemään. Uppoutua unelmiin.
Ihanaa viikkoa kaikille🤶
13.7.2023, 11:18 #5961PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOletteko muuten huomanneet, että ovat jo aloittaneet KAJ- lehtien markkinoinnin? Sehän on se yksi lähestyvän joulun merkkipaalu, kun nuo alkaa näkymään. Mielenkiinnolla odotan mitä on sisältö. Mihin suuntaan meidän lehdet tänä vuonna vie :). Unohtamatta sitä seikkaa, että mitä uutta itse saa näistä. Onko jotain minkä voin toteuttaa, osuuko omaan makuun jne. Toisaalta olen itse niin hitaasti lämpiävä välillä, että se mikä nyt tulee uutuutena on meillä ehkä vuoden tai viiden päästä. :).
Jännittävin osa lienee myös sivumäärä. Viime vuonna oli jo aika supistunut. Harmillista tietenkin näiden jouluihmisten kannalta. Toki some vie lehdiltä paikan. Myös näiden sesonkilehtien. Harmillista, mutta minkäs teemme. Toki voimme vaikuttaa ostamalla/tilaamalla. Joitakin asioita vaan toivoo, että pysyisi paperisena.
Saa nähdä miten vaikutukset muihin joulunumeroihin. Ilmestyykö edelleen ne mitä vielä viime vuonna. Toivottavasti.
19.7.2023, 00:49 #5977PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKun sulla ei ole mitään tekemistä, huokailet ja haikailet joulua, NIIN silloin ei ole oikea aika minne? Pinterestiin.
Tulee muutoinkin tuolla käytyä ja selattua mitä milloinkin. Nyt vain oikein imulla kaikkea joulua. Toisaalta välillä on hyvä katsella muita juttuja. Nimittäin liikaa jos katsoo samasta aihealueesta niin alkaa “sokeutua” näkemälleen. Sitten ollaan aivan lukossa.
Kakkuja tullut tehtyä tänään. Ja näin jo keskiviiikon puolella päästään juhlimaan.
20.7.2023, 21:54 #5978PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKävin tänään antikvariaatissa. Paikka missä asioin ehkä kerran viiteen vuoteen. Tämä liike, jossa kirjaa lattiasta kattoon ja saa melkein vetää lankaa perässä, että osaa ulos. Ei näe ovi kirjoilta :). Tästä tuli kyllä aika hupaisa käynti.
Kävelen siis liikeeseen sisälle. Tervehdin henkilökuntaa.
Minä: Missä teillä on joulukirjoja?
Myyjä: Nyt on heinäkuu.
Minä: Joo niin on. Nyt on heinäkuu kyllä. Niin oliko sulla niitä joulukirjoja?
Tässä kohtaa myyjä johdattaa mut pienen hyllystön eteen missä on joitain joulukirjoja. Hän lähtee siitä sit johonkin. Minä jään tutkimaan tämän hyllykön sisältöä ja saankin sieltä pari kirjaa kaivettua. Myyjä palaa hetken päästä muutaman kirjan kanssa. Olikin käynyt jossain päin kirjakaaosta tutkailemassa muita jouluisia kirjoja. Kysellen toteaa etten varmaan halua ja hae näitä, kun nää on lastenkirjoja? Eikö mitä tänne vaan niin katson.
Lopulta kaiken jälkeen kassalla ja kirjojen kera.
Joulukunnassa kaikki hyvin :). Mitähän jäi myyjä pohtimaan lähdettyäni 🙂 EI taatusti osannut aamulla arvata et päivällä kaivelee kätköistään joulukirjoja. Ainakin sai erilaisen päivän ja toivon mukaan hippasen iloa.
23.7.2023, 23:49 #5979PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOlen tänään suunnittelut joulua. Ideoinut uusia juttuja lähinnä. On muuten mieluisaa puuhaa, kun rakastaa joulua. Tämä on yksi parhaimmista ajoista suunnitella. Mutustella asioita. Vaikken joulusta stressaa niin silti on aina pieni “pelko” miten se joulupaine vaikuttaa omiin päätöksiin, suunnitelmiin. Ja tämä siis siellä marras-joulukuun aikajänteellä. Silloin sitä joulua on jo näkösällä paljonkin, joten ne omat jutut ei välttämättä ole ihan juuri sitä haluttua. Ulkopuolen jouluvaikutteet siis vaikuttaa.
Joulupaine: Kun tulee musiikkia kauppareissulla, joulutapahtumat, joulumarkkinat, uusia koristeita, mainoksia jne. Eli sitä jatkuvaa joulusyötettä. En stressaa siitä, mutta pohdin et muuttaako ne miten paljon paikoin sitä jo suunniteltua, ja miten vaikuttaa muuttuviin päätöksiin. Nyt on joulusta vapaata niin on aikaa ja rauhaa paneutua asioihin ihan eri tavoin.
En pidä joulupainetta pahana. Toisaalta se antaa myös vauhtia ja tuo sitä intoa. En myöskään pidä huonona et suunnitelmat muuttuvatkin. Ne muutokset ei kuitenkaan loppupeleissä vaikuta mihinkään sen suuremmin.
Nyt on sillä tavalla siis hyvä ideoida, kun ympärillä ei ole sitä joulua. Joulun suunnittelua jouluvapaasti 🙂 Häiritsevät tekijät ovat siis poissa 🙂
Sitä lähdetään kohti uutta viikkoa. Heinäkuun loppusuora. Miten ihanaa, kun kohta on elokuu. Joulu lähenee ja se on täällä nopeammin mitä uskotkaan.
Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille!
24.7.2023, 01:59 #5981PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja5 kuukautta jouluaattoon 🙂
Niin se aika vain taas mennä viipottaa.
27.7.2023, 01:42 #5982PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTaas on otettu askeleita kohti joulua. Tuli taas ennakkoon valmistauduttua ja tilattua tarvikkeita nettikaupasta.
Odotan, että pääsen kokoamaan mun uuden joulukuusen. Taidan tehdä sen ajoissa tällä kertaa. Saa sitten nauttia pidempään. Toisaalta jos ei olekaan mieluisa niin voi vaihtaa toiseen. Siihen edeltäjään.
Nyt, kun on ollut muutaman päivän vilpoisampaa ja sateita, niin on tullut se fiilis et tekee mieli laittaa valosarjoja päälle. Jotenkin niitä vain jostain syystä kaipaa. Yllättävää, koska eivät omassa joulussa ole olleet niitä tärkeimpiä. Kivaa silti et olen avoin muutoksille.
Valoista pääsen siihen ajatukseen, että nyt on niin vahvana taas läsnä joulun ja sen kaikein suunnitelu + toteutus. Mut yllätys… En ole vielä pitänyt edes kesälomaani 🙂 Mikäs tässä on ollessa. Ehkä sitä kesälomalla sit väsää joulua oikein urakalla. Ehkä mä nyt sit joudan pitää jonkunlaista lomaa.
Tästä on taas hyvä jatkaa.
30.7.2023, 08:56 #5991TapsaOsallistujaTasan 21 viikkoa jouluaattoon. Olimme eilen käymässä Stuttgartin messukeskuksessa pidettävillä grillimestari tapahtumassa. Sieltä mukaani tarttui hieman mausteita, joiden uskon sopivan mainiosti myös joulukinkun kanssa.
1.8.2023, 01:37 #6001PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaSe olisi elokuu ja ollaan taas lähempänä joulua 🙂
Kohta tulee tasan 1 vuosi V-M Loirin kuolemasta. Eilen yritin kuunnella hänen joulumusiikkiaan, mutta ei onnistunut. Olin niin tunnemyräkässä, että oli pakko keskeyttää. Toisaalta olen vaikuttunut siitä et on tehnyt noin lähtemättömän vaikutuksen. Jonakin päivänä, kun on sopiva hetki ja riittävän rauhaisaa niin otan kuunteluhetken. Noh ainakin yritän.
Mulla on suuret odotukset elokuulle. Tämä kuukausi on pyhitetty nauttimiselle.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Aiheeseen ‘Jouluista keskustelua 2023’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.