Jouluista keskustelua 2023
› Foorumit › Jouluarkisto › Jouluista keskustelua 2023
- Tämä aihe sisältää 105 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 kuukautta, 1 viikko sitten Punatonttu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
5.12.2023, 13:46 #6322PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja
Arvonnat
Tulipa mieleen, että oletteko koskaan voittaneet mitään näistä arvonnoista? Joulun aikaan on aina tarjolla yhtä jos toista arvontaa. Lukuisia kinkkuarvontoja, tuotepaketteja, lahjakortteja, pelejä jne. Itse olen huono näihin osallistumaan , joten se voittomahdollisuuskin on heikko. Ei mitenkään yllättävää.
Ystäväni, joka osallistuu ahkerasti on voittanut hienon määrän kaikkea. Ei siis vain joulunajan, vaan vuoden ympäri.
Itse en osallistu niihin, joissa palkinto on jotain mitä en halua Itse tai en näe sille jatkopaikkaa. Mahdollisuudet voittoihin on aina minimaalliset, mutta tältäkin puolelta asiaa mietin.
Itse myös järjestämässä arvontaan. Niissä aina toivoo, että menisi oikealle tarvitsijalle. Omissa arvonnoissa arvonnat on aina koneen arpomia, joten kaikki on sen käsissä.
Onnea jokaiselle kaikkiin arvontoihin 🤗
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
6.12.2023, 00:58 #6360PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaSe on juhlapäivä tänään. Itsenäisyyspäivä. Illemmalla katsellaan linnan juhlia jos ehtii ja muistaa. Eipä meillä ole täällä ihmeemmin juhlia, jossa saa pukeutua paremmin ja oikein oikeasti tälläytyä. Vertaa muut pohjoismaat kaikkine juhlineen. Toki tilanne on eri.
Mikäpä katsellessa millainen juhlamekko, korut, meikki, kampaus, kengät jos näkee ja laukku. Kyllä sitä tekee sitä omaa arviota. Sopiiko mielestäni kantajalle vai oliko väärä väri. Olisiko ehkä toinen malli ollut parempi, liittyykö pukuun jotain historiaa tai muuta tarinaa.
Toisinaan on nähty miten juhlapuku on mitä parhain, ehostuskin todella onnistunut mut sit unohdettu se kampus. Eittämättä välillä tullut mieleen tein itse ja säästin.
Joskus pohtinut, että jos saisi kutsun tuonne. Todetakseni etten menisi. Olisihan se ilo ja kunnia saada kutsu, mutta ei mua varten. Kohteliaasti kieltäytyisin.
Hyvää itsepäisyyspäivää 🇫🇮
10.12.2023, 12:48 #6452PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaIhanaa sunnuntaita kaikille 💋.
Se on kuulkaas tasan 2 viikkoa jouluaattoon. Monessa perheessä touhut ja tohinat vilkkaimmillaan. Itse tuossa juuri otin työn alle listojen päivittämisen. Omat listat on ihan kahdessa muodossa. Mut aina tarpeen siistiä ja päivittää.
Olen nauttinut näistä lumisista päivistä. Olen niin hurmoksessa. Itse ihaillut tiettyjä joulukortteja. Siis se niissä oleva tunnelma. Näitä ulkokuvia. Kun sulla on se fiilis ajaessa kotiin kotikadulla, että tämä on kuin postikortti 😊. Niin pienestä se ilo ja onni tulee.
Omat joulupuuhat on hyvällä mallilla. Ensi viikolla jotain vähän pientä laittoa. Loppu onkin siellä viimeisellä viikolla. Tässäkin tekemissä kalenterin tapaan listaus mitä milloinkin pitää muistaa tehdä. Lähinnä sitten vain rasti ruutuun tai yliviivaus.
Mukavaa alkavaa viikkoa 🎄
14.12.2023, 01:30 #6459PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaPitkä päivä takana ja sekin on kääntynyt jo seuraavan päivän puolelle. Eli hyvää torstaita vaan. Lahjaostoksilla tuli käytyä. Muutama lahja tuli hankittua. Sellaiset helpot, varmat ja toivotut eli erilaisia lahjakortteja lähinnä. Samalla kävin yhden rakkaan ystävän luona viemässä joulumuistamisen. Olipa mukava höpötellä taas. Nähdään nykyään harvemmin, mutta onneksi kontaktikanavat on monipuoliset.
Aamusella oli kiva huomata pihalla kissanjäljet. On yleensä tiettyä reittiä pitkin kävellyt tästä etupuolen kautta ohi. Nyt olikin stopannut matkan ja kääntynyt takaisin. Niin selkeästi jäljet näkyi tuossa lumessa. Tiedä mikä oli kisulle tullut kun uukkarin suorittanut.
Tuossa taas keräsin läjän kakkuohjeita. Tuli sellainen fiilis, että pakko leipoa. Helppoja ja nopeita. Katsotaan mitä niistä otan toteutukseen.
Lahjoja pitäisi paketoida. Jospa viikonloppuna tai miksei jo huomenna. Lahjakorteille pitää hankkia lisälahjat. Suklaata tai muuta pientä. Etteivät lahjukset katoa. Muutoin ovat niin pienet ja huomaamattomat.
Vähiin käy työpäivät ennen joululomaa. Saako jo ottaa kamman käyttöön?
Lähden haaveilemaan joulukinkusta. Ehkä kiltisti oman kullan kainaloon.
Nauttikaa joulutekemisistänne. Älkää uuvuttako itseänne. Unohtakaa ne pakko olla ja kuuluu jouluun.
Nauttikaa 🧑🎄🤶
15.12.2023, 16:35 #6468PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOn ollut surullista luettavaa miten syyllistetään muiden joulutapoja ja tottumuksia. Syyllistäminenkään ei aina ole se asia, vaan tulee myös tätä ajatusta koska minä en saa niin et sinäkään.
Kautta aikain on jouluja vietetty eri perheissä eri tavoin. Joukossa niitäkin, jotka eivät joulua vietä/juhli. Joulu tehdään pienesti tai isosti, ja kaikkea siltä väliltä. Itse asiassa nämä asiat tulee esille kyllä muissakin asioissa pitkin vuotta. Mutta nyt ollaan aiheessa joulu, kun siksi ja sitä tämäkin sivusto on.
Nostan esille muutaman asian mikä itselle jäänyt mieleen viimeisen 2 viikon ajalta valtaosa ja jokunen jo aiemmin. Tarkoituksena vaan herättää miettimään asiaa. Ehkä asia mihin et ole kiinnittänyt mitään huomiota itse, ehkä ajatuksen siementä sieltä toiselta puolelta. Saattaa olla, että joistain olen jo aiemmin tänne laittanut, mutta viis siitä. Kertaaminen mitään haittaa.
Ruoka: Liikaa vaihtoehtoja tai vastaavasti liian vähän. Toisinaan tietenkin vääriä, väärin tehtyjä, ei kuulu jouluun. Meillä ei ole niin ei teilläkään voi olla.
– Ihmiset laittaa eri tavoin eri syistä. Ei ole väärin, eikä tee ruoasta huonompaa. Syyllistäminen ei johda mihinkään. Voisihan sitä kysyä, että miksi teillä noin? Vastaus on yleensä vaan saada itselle lisää tiedollista rikkautta.
– jouluna kuuluu olla juuri sitä ruokaa mistä se perhe itse nauttii. Jouluperinteet istuu tiukassa, mutta erilaisille perinteille ja uusien perinteiden luomiselle on aina paikkansa.
– Kala-allergisen perheessä ei kalaa ole, mutta hän ei todellakaan kaipaa sitä kuuluu olla. Tämä yhälailla jos joku kala-allerginen pyytää vinkkeja kalan korvikkeeksi, niin ei ole tarpeen päästä sanomaa miten lasimestarin silli kuuluu jouluun. Olisko tiedossasi joku kalaton vaihtoehto mikä sopisi?
Lahjat: Milloin näitäkin on vääriä määriä. Liikaa tai liian vähän Liian kallis, liian halpa. Milloin kerrotaan mikä ei sovi lahjaksi. On eri asia, kun toinen pyytää ehdotuksia.
– Perheissä on useiten ne omat tapansa. Tässäkin suosin sitä kysymistä miksi näin? Miksi tai miten olette perheessänne päätyneet tähän?
Raha: Tämä on aina arka aihe. Onhan selvää, että meissäkin eli jouluihmisissä on eri tulotason edustajia. Tämä näkyy rahankäytössä suuntaan ja toiseen. Itse aina ajatellut, että jokainen kykyjensä mukaan (ja tämä pätee koko jouluun tekemisestä ihan tähän rahaan).
– Syyllistäminen ja vertailu omaan ehkä heikompaan rahatilanteeseen ei ole reilua millään tasolla. Mietin pitkään miten sanoa seuraava kauniisti ja tulla samalla ymmärretyksi oikein. Se köyhyyskortin ottaminen esille on yhtä inhottava, kuin seniorikortin esiin kaivaminen.
– Myöskään tilanne toisinpäin ei ole järin nättiä. Emme useinkaan tiedä toisten taustoja miten ja miksi ovat siinä tilanteessa. Kysyminen olisi jälleen se vaihtoehto sille syyllistämiselle. Toisaalta on hyvä ajatella siten, että jos jollain on sitä rahaa mitä käyttää niin antaa käyttää. Sillä on positiivinen vaikutus. Nimittäin työllistäminen. Antaa rahan kiertää. Se valtion kassa ja eri instanssit tarvitsee sitä rahaa pyöriäkseen. Onhan tämä siis kuitenkin winwin tilanne.
– Joku on saattanut tinkiä monestakin asiasta säästääkseen joulua varten. Jotta hän silloin saa itselleen ja perheelleen jotain toivottua. Toinen säästänyt pitkään ja on itse iloinen miten on saanut toteutettua jotain. Tuleekin joku tylysti ja lyttää. Lyttäsitkö samalla toisen joulumielen, onnistumisen ilon?
– Kaikilla ei vaan ole kaikkea. Kaikilla ei ole varaa samoihin asioihin.
– Taloudelliseen heikkoon tilanteeseen on monta syytä. Harvapa meistä on vapaaehtoisesti taloudellisesti köyhä. Tuskinpa kukaan rankan sairaushistorian omaava haluaa kuulla (jopa toistuvasti) mene töihin, tee jotain, itsepä olet tuohon jamaan itsesi saanut, kouluttaudu, tee sitä, tee tätä!
Yleisesti: Juhlitaan joulua ei tavoin ja annetaan jokaisen viettää omanlaisensa joulu. Vaikka se poikkeaisi siitä itselle tutusta niin se ei ole väärä tapa.
– Moitteet ja syyllistämisen sijaan voisi kiittää erilaisuuden tarjoamisesta. Kenties saitkin hyvä idean.
– Itse suosin aiheen kokonaisvaltaista sivuuttamista jos siihen ei ole mitään sanottavaa, mitään kirjoitettavaa. En halua uhrata omaa aikaani asiaan, joka nostattaa ehkä sitä negatiivista tunnetta.
– jos tunsit pienen pistoksen sydämessä, niin kirjoitukseni on toiminut.
Itse kukin meistä aina paikoin sortuu mokiin. Allekirjoittanut itsekin. Anteeksi pyytäminen ja kiittäminen ei maksa mitään. Ilmainen, mutta antaa paljon. Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole loukata ketään. Tavoitteeni on puhtaasti herättää ja salainen toive, että ahaa elämys iskee.
Kohti viikonloppua, viimeinen viikonloppu ennen jouluaattoa. Sieltä se vaan tulee taas.
18.12.2023, 02:38 #6469PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaJoululahjat ostettu. Pari pulloa vielä haen, mutta sit se on siinä. Aina vaan tuntuu se jokin yks juttu vielä eksyvän lahjoihin.
Saatiin kaupasta lähes kaikki mitkä nyt jo pystyi hankkimaan. Maidot, kermat, snetanat ja sitä rataa.
Enemmän pohtinut mitä syödä tämä vika viikko ennen joulun omia herkkuja. Yleensä ollaan syöty jotain mikä ei muistuta millään tavoin jouluruokia.
Vähän on leivottu varastoon. Mitään ihmeellistä ei nyt pitänyt, mutta minkäs sitä itselleen voi. Sitä vaan tykkää kokkailla ja laittaa.
Huomisen illan voisi pyhittää lahjojen paketoinnille. Jonakin iltana pitäisi myös käydä kuskaa lahjat muille. Onneksi vain pari paikkaa. Toinen aivan lähellä meitä, ja toinen menee kalaa haettaessa. Osuu hyvin reitille.
Mukavaa jouluviikkoa 💤
18.12.2023, 22:39 #6471PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaMielessä jo joulu 2024 🙂
Eilen havahduin omiin ajatuksiini. Mielessä virittelin joulua kotiini jouluksi -24. Sillä samalla hetkellä muistin, että sama asia tapahtui tuossa vuosi sitten. Vuosi sitten mieleeni virisi ajatuksia ja mielikuvia miltä mun kodin joulu näkyisi väreinä. Kahden värin välillä vähän poukkosin, mutta toinen niistä ollesta väreistä on nyt vahvasti täällä läsnä. Vuosi sitten tein hankintoja tälle joulua. Hyvään saumaan osuinkin, koska mittavat alet oli parhaimmillaan.
Ja nyt sitten samalla asialla ollaan jo seuraavassa joulussa. Ehdinkin tässä jo hieman katsastaa markkinoita ja katsella vähän lisätarpeita mun ideaan. Valtaosa on valmiina ja osan pystyn muokkaa muista. Mut tämä idea vaatii hieman uutta.
Tästä päästäänkin siihen, että tarjoaa mahdollisuuden ja oikestaan loistavan tilaisuuden tehdä taas inventaarioita omiin joulutavaroihin. Laittaa kiertoon ne, jotka kokee itselle turhaksi. Toki vaihtoehtona on aina osasta tehdä jotain uutta.
En tiedä kumpuaako nämä vuosi etukäteen ennakoinnit siitä, kun on kuitenkin halu ja intoa kokeilla jouluisiakin asioita. Toteuttaa niitä mitä tulee mieleen ja mihin on mahdollisuus kaikessa järkevässä rajoissa tietenkin. En halua sitten myöhemmin pohtia, että olisi pitänyt toteuttaa, tehdä jne.
Seuraavasta joulusta ei kuitenkaan kukaan tiedä varmaksi. Mennään ja suuunnitellaan. Tavoitteita ja unelmia kohti myös tässä asiassa. Voivotella ehtii sitten kiikkustuolissa 🙂
Oikein ihanaa maanantaita.
- Tätä vastausta muokkasi 11 kuukautta, 2 viikkoa sitten Punatonttu.
21.12.2023, 00:15 #6473PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaAika on vierähtänyt leipoen ja valmistellen joulua. Työlista helpottamassa omaa muistia 😀. Se on rakennettu siten et aikataulutus huomioitu mitä voi tehdä minäkin päivänä. Homma tehty niin yliviivataan tai lisämerkintä jos kesken tms.
Ei mitään pakkoa, jotain voi tehdä aiemminkin mitä ohjenuora, ja luonnollisesti joitain ei voi.
Tässä onkin muutama ei mitään tekemistä. Toki tilauksen noutoja, mutta ne nyt ei vaadi mitään kummoista.
Huomenna olisi hyvä hetki esimerkiksi imuroinnille. Siitä se sitten leviää et vähän järjestetään muuta. Kulho sinne, kukka tänne, ja tuo kynttelikkö tuonne…. jne.
En tee mitään, mutta imuroin vaan äkkiä 😁
22.12.2023, 01:55 #6474PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaViimeiset lahjat paketoitu. Silti jotenkin jännä tunne, että joku lahja olisi taas paikassa nimeltä jemma. Lahjalistan kaikki on, mutta nyt taitaa joku hetken huumassa ostettu lahja olla jossain hyvässä tallessa.
Tämän siitä saa, kun ei heti kirjaa. Joskus muka tekee jonkun pikku askareen äkkiä ensin ja sitten kirjataan. Muistat ehkä just ennen nukahtamista, mutta jätetään aamuun. Siinä menee aamu jos toinenkin.
Sitä ollaan mukavasti perjantain puolella. 2 yötä jouluun on 😊. Kiireinen päivä tulossa tai ei oikeastaan ihan noin. On vaan hektinen pari tuntinen. Sitten voi tavallaan nostaa kannat kattoon. Rauhassa muutama jouluruoan valmistelu. Hosumatta kuitenkaan. Kauhulla olen kuunnellut muutamien jouluvalmisteluita. Sitä kiireen ja stressin määrää. Samalla kuulet ne pitää olla, pitää laittaa. Sen oman jaksamisen uhalla. En myötäile vaan tuumaan et toisinkin voisi tehdä tai olla tekemättä.
Mut jokainen aikuinen tietää mitä tekee. Ne on niitä valintoja.
23.12.2023, 01:07 #6477PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaHuomenna on jouluaatto 🤩. Niin vaan on päivä taas vaihtunut. Käytiin perjantaina tekemässä ne vikat ostokset. Samalla reissulla oli muutaman ennakkotilauksen haku. Ajokeli oli kyllä haastava. Oikeammin sujuvasti se meni, kun malttaa ratissa. Kyllä ajokierroksen aikana näki hyvin miten osassa teitä hyvin aurattu, ja osassa aika sumppua sohjoa. Toki mä ei ole niin yksiselitteinen asia. Selkeästi kyllä huomasi eri aurausjaot. Eihän me kuitenkaan tiedetä syitä miksi erot. Millaiset alueet, lepoajat, lunta tupruttaa koko ajan lisää jne.
Mutta toisiin asioihin. Täällä on kaikki siinä mallissa miten pitääkin olla. Teinpä tänään jotain extraakin. Se on pois lauantain puuhista. Näin käy siis aina.
Päivällä sitten loppurutistus aika lailla. Aatolle jää hyvin vähän. Kalajuttuja lähinnä.
Joululeffa tuli katsottua. Kotimainen tällä kertaa. Perussarjoja katsonut myös. Saattaa kuulostaa jälleen omituiselta, mutta pohdin jo ensi joulua. Nyt lähinnä ruoan osalta. Tehdessä sitä vaan ajatukset sit lähtee viriämään
Ihanaa aatonaattoa 🎄
24.12.2023, 01:52 #6479PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaHyvää joulua 🎄
Niin on taas se tämäkin päivä. Jouluaatto on vihdoin täällä. Todellakin aaton tuntua. Mystinen ja odottava tunne. Sitä odottaa iltaa. Toisaalta pohdin samalla, että miksi juuri sitä iltaa odottaa, kun silloin alkaa aatto olemaan ohi 🫢. Juurihan tuli viikolla televisiosta haastattelu, jossa tuotiin esille se , että me ollaan aattokansaa. Oli sitten joulu, Vappu, uv tai juhannus.
Mutta joulu on pitkä aika. Nautitaan tästä ihanuudesta. Oli se joulu itse kullakin lyhyt tai pitkä aika.
Hyvää ja rauhaisaa joulun aikaa.
Nauttikaamme hetken joulun taikaa.
24.12.2023, 19:30 #6481PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKyllä on parasta aikaa tämä joulu. Saa olla ja nautti. Makaan sohvalla ja lepuutan mahaa tuossa vieressä. On syöty hyvin, mutta mitään ähkyä ei ole. Täynnä, mutta sellainen vielä menisi kyllä ruokaa alas.
Ainahan voi ohimennen hakea siivun tai pari kinkkua. Lasillinen hyvää juomaa. Taas hakea ohimennen siivu kalaa.
Jälkiruokaa ja ohimennen jotain suklaata.
Mikäs on tässä nauttiessa.
26.12.2023, 13:37 #6482PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKorjataan joulu pois 🫢.
Tätä kuulee ihan kovasti jopa jouluihmisten suusta. Ensin odotettu joulua koko syksy kieli pitkällä, ja sitten tapanina jo huiskispuiskis kaikki pois 😃. Ymmärtänyt kyllä, että jokainen taaplaa tyylillään. Tää kiire pois, äkkiä oho… ja samalla huokaillaan jo seuraavan joulun perään. Loppiainen ja Nuutinpäivä on ne viralliset lopetukset. Tarkoitan sitä, ettei tämä joulu ole todellakaan ohi vielä.
Kenties on odotukset kovat ja tulee pettymys. En tiedä.
En todellakaan halua arvostella kenenkään tapaa viettää joulua tai sen päättymistä. Näin vaan itse, kun on niin sydänjuuriaan rakastunut jouluun ❤️, joten lienee selvää että toisen satasella olevan jouluihmisen nopea toiminta oudoksuttaa. Ehkäpä kysäisen suoraan sopivan tilaisuuden tullen. Taidan vaan itse olla vaan niin järkyttynyt joka kerta, ettei vaan saa sanaa suustaan. Silläkin uhalla et olen yleensä sanavalmis. Tämä tilanne vaan jäädyttää.
Valkoinen joulu toteutui ❄️❄️❄️. Pieni pakkanen. Juuri mun makuun oleva joulu.
Meillä on ollut paljon lyhtyjä ulkona. Sitä voisi alemyynneistä ostaa lisää. Tilaa riittää mihin laittaa. Eikä olisi lainkaan huono asia ostaa lisää valosarjoja nyt ja virittää ne paikoilleen elo-lokakuun aikana.
ihmetellään taas lisää 🤩
27.12.2023, 11:37 #6484PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaKausivaloista lisää. Meillä on pihalla lipputanko ja olen katsonut paljon kuvia näistä valaistuista lipputangoista. Jossain vaiheessa harkitsin jopa ostavani valosarjan. Aika pian jätin sen ajatuksen. En ole lämmennyt niille. Ehkä sitten siinä vaiheessa, kun niiden aika on ohi 😁. En liiemmin tykkää niistä mikä nyt oli hitti eli nää värikylläiset moniväriset. Tykkään kyllä osasta värivaloista, mutta yksivärisenä. Tykkään silti katsoa, kun muut niitä laittaa. Näkee erilaista ja monesti ihan paikka mihin laitettu tekee vaikutuksen.
Mut olen tässä tosiaan jo pohtinut valoja ensi kaudelle.
Ajatukset viriämään oikein reilusti.
Ihanaa päivää just sulle😼
29.12.2023, 23:15 #6488PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaOlen miettinyt paljon seuraavaa joulua. Lähinnä sitä sisustuksellisia tyyliä. Samalla miettinyt miten täällä kotona muokata joulukamojen tiloja paremmaksi. Sujuvuutta haussa. Saattaa olla, että muutoksen tielle joutuu vähän muutakin. Näin siinä yleensä aina käy. Asiat sit leviää😁.
En hetkeen muista joulua, että meillä olisi ollut näin vähän joulukoristeita ja muuta härpäkettä olohuoneessa. Tosin meillä on kaikki vähän erilaista tänä vuonna. Matto on sama 😊.
Mutta kiva suunnitella jo seuraavaa. Ottaa ideoita tästä ja pistää vähän uusiksi seuraavaan.
Kun aikaa on niin on aikaa viritellä ideoita ilmoille.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Aiheeseen ‘Jouluista keskustelua 2023’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.