Jouluista keskustelua 2024
› Foorumit › Jouluarkisto › Jouluista keskustelua 2024
- Tämä aihe sisältää 116 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1 kuukausi, 2 viikkoa sitten
Punatonttu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.7.2024, 22:08 #6702
Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaTässä käännytään parin tunnin päästä elokuun puolelle. Se alkaa syksy tulla ja sitä kautta se joulukin vaan tulee lähemmäs. Onhan se elokuu hienoa aikaa. Sitä ei käy kieltäminen. Hämyisät illat, tunnelmallista, lyhtyjä viritellen ja katsellen auringonlaskuja. Paluu arkeen kun suuri osa on jo lomansa pitänyt. Koulut alkavat ja alkaa myös se normaali arki. Kurssit ja harrastukset palautuu normaaliin uomiinsa.
Pitäisikö ilmoittautua johonkin kurssille? Katselin kyllä tuossa muutakaan, mutta ovat itselle mahdottomana päivänä. Ei onnistu omien työaikataulujwn takia. Katselin myös lähialueiden ja tilanne hyvinkin sama. Aikatauluun sopiva paikka onkin sitten aivan liian kaukana. Matkat vie liikaa aikaa. Talvella vielä liukkailla ja huonossa kelissä niin no can do. Mutta tutkaillaan tilannetta vielä. Jospa katselisi aikataulu edellä mahdollisuuksia.
Ihanaa elokuun alkaa just sulle 😊
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
2.8.2024, 23:05 #6733Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaMitä odotuksia ja toiveita tulevalta joululta?
Omat toiveeni ovat maltilliset. Perhe, yhdessä oleminen, hyvää ruokaa, tunnelma, olla läsnä ja nauttia kaikesta kiireettömästi.
Laittaa ajoissa kuusi koristeineen. Vaihtaa verhoja, laittaa muita jouloristeita kaikessa rauhassa. Kiireettömyys tässäkin. Voi etukäteen suunnitelma mitä laittaa minnekin, mutta ei haittaa vaikka jokin jäisi laittamatta. Ei jouluni siitä piloille mene.
Suunnittelu ja listat on hyvä pohja. Se on sitä valmistelua ja kuuluu ennakointiin. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Näin kuuluu eräs sanonta 😊.
Omat toiveeni ja odotukset jouluilta ovat aikalailla samat joka vuosi. Toki lisättäköön, että jokunen kiva lahja on mieluinen yllätys. Ensisijaisesti se muistaminen on tärkein.
Joulukortin saaminen on iloinen ja ihana asia. Meidät on muistettu. Perheeni on muistettu. Tuntuu hyvältä että lähettäjä ajattelu meitä. Halusi ilahduttaa meitä kortilla. Laitan kiitoksia muistamisesta ja joulukortista viestin lähettäjälle. Lähettäjästä riippuen vaihtelee mitä viestikanavaa käytän.
Maltilliset odotukset siis. Ei ole väliä montako meitä jouluna on paikalla. Odotukset ja ajatukset joulusta on samat. Tokihan se on toisenlaista, kun on enemmän ihmisiä paikalla. Toisenlaista, mutta ei missään nimessä huonompi. Puheensorinaa enemmän ja samoin tiskiä 😁😄. Ei haittaa. Astianpesukone on joulunakin työvuorossa 😊
Ihanaa viikonloppua just sulle 😊
6.8.2024, 00:54 #6736Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaSaimme kutsun juhliin. Sen seuraksi pitkähkö puhelinkeskustelu. Puhelun lomassa jäin pohtimaan jokos sitä itsekin järjestäisi juhlat. Teemaksi voisi hyvinkin osua joulu 🙂 Siinä voisi muutamalla kutsutulla mennä kahvimukit nurin 🙂
Toisaalta olisi hauska pitää tuolla teemalla. Pikkujoulut, jolloin olisi maltillisempi ajatus joulusta. Pikkujoulut tuntuu aina kiinnostavan monia, mutta joulun voivat ohittaa.
Tästä lähti kyllä taas ihan uutta ideaa poikimaan. Tässä on kyllä sitä jotain. Täytyy ajatella asiaa ja vähän laittaa ideariihi hommiin. Tarjottavahan voi olla mitä vaan melkein. Juomaa nyt vaikka ja mitä. Nyt onkin juuri ravustus alkanut. Se on kyllä kaikkiaan aika arvokas tarjottava. Pitää kuitenkin olla muuta tarjolla. Tai sitten olisi rajattava todella pieneksi kutsuttavat. Huomioitava kala- ja äyriäisallergikot.
Tarjottava voisi olla euroopan maiden jouluruoista koottu. Sellaista mitä ei meilä suomessa mielletä ihan heti jouluruoaksi.
Mut mietintämyssy päähän. Katsotaan mitä tulee. Mut kiva oli saada ideaa.
Ihanaa viikkoa just sulle 🙂
13.8.2024, 10:17 #6748Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaEnsimmäiset syksyiset ja jouluisetkin kankaat yms on nyt tullut tarjolle. Itselleni vähän lupailin, että nyt ei ostella mitään joulujuttuja. Tähän ei kuulu käsityöpajan tuotteet, eikä joululahjat. Muutoin toivon, että voin pitää välivuotta tässä. Itselleni tätä tosiaan lupailin. On tullut ostettua niin paljon kaikkea, joten voisi olla hyvä vähän himmata tässä.
Kaikkea on hyvin paljon, joten mistään ei todellakaan ole pulaa. Enemmänkin runsaasti kaikkea. En taida edes muistaa itsekään mitä kaikkea oikeasti löytyy. Käyn kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti tavaroita läpi ja laitan aina jotain kiertoon.
Olen vähän joulukeräilijä, mutta jollain toisella se on esimerkiksi Mariskoolit tai munakupit. En kuitenkaan koskaan osta mitä sellaista mistä en tykkää. Toisaalta myös joku semmoinen mikä jäisi kaapin perälle ei myöskään ole minua. Meillä ei joulut ole samannäköisiä. Verhot vaihtuu, matot vaihtuu jne. Joskus on samat matot tai verhot tietyssä tilassa, mutta ostovaiheessa pyrin siihen , että ne sopivat moneen tilaan. Muunnettavuus on se mun juttu.
Paikoin saattaa joku olla kaapissa vuoden, mutta seuraavana jouluna se on jossain esillä. Vaihtelua pitää olla 🙂
13.8.2024, 15:05 #6750Tapsa
OsallistujaJouluvalmistelut ovat täällä jo hyvällä mallilla. Puolisoni on askarrellut veljenlapsille nätit “aarrearkut”, mihin voivat lapset säilöä tärkeitä asioitaan.
Itse olen paennut helteitä iltaisin kellariin, missä minun työpaja sijaitsee ja olen tehnyt vanhemmilleni puiset kahvimukit. Eivät ole kuin periteiset kuksat, vaan näyttävät enemmän puisilta muumimukeilta, joskin isommilta
-
Tätä vastausta muokkasi 6 kuukautta sitten
Tapsa.
Attachments:
You must be logged in to view attached files.17.8.2024, 00:59 #6756Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaIhanasti ne puuhat tuo joulua lähemmäs. Illat pimenee ja on mukavasti sitä hämärtyvän illan hämyä. Sitä kaipaa pihalle tunnelmavaloa.
Olen viettänyt tämän viikon tiiviisti mieheni kanssa. Puhuneet joulustakin. Voi et mie rakastan tuota mun elämänkumppania ❤️ Yhdessä jaksaa touhuta mun kanssa tätä eloa. Eikä oo moksiskaan tämmösestä jouluhöppänästä. Tunnustetaan heti, että tiesi mitä otti.
Olen taas saanut edettyä joululahjojen parissa. Niitä onkin jo varsin mukava määrä hankittuna. Hyvin myös lahjalista etenee eli ideoita kirjattu mukavasti.
19.8.2024, 17:48 #6760Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaOn lunta tulvillaan 😉 tai sitten ei ole. Ei ihan vielä.
Mielenkiinnolla odotan millainen syksy ja talvi tulee. Mitään kovin sateista syksyä en kaipaa. Luntakaan ei tarvitse olla niin paljon, mitä viime talvena. Vähempikin riittää vallan mainiosti. Pakkastakaan ei tarvitse olla ihan hirmuisesti. Max -5 astetta riittää. Ole ennenkään toiveita kuultu 🙂 En odota siis ihmeitä 🙂
Miltä talvi tuoksuu?
Siinä se oleellinen tulikin. Miltä tuoksuu? Talvi tuoksuu puhtaalle, viattomalle lumelle, raikkautta myös, ja talvisaunan koivun tuoksua. Savupiipuista tupruttavat savut parhaimmillaan tuo ihanaa talvituoksua. Pikkuisessa pakkasessa se tuoksu on ihana. Ensi talvena ja keväänikin aikana onkin hyvä hetki ottaa ja tuoksutella noita. Miettiä mitä tuoksuja ne itselle tarjoaa. Tuoko samaa mitä itse laitoin vain saatko jotain muuta aistimusta?
23.8.2024, 13:43 #6769Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaIhanaa perjantaita 🙂
Sehän käynnistyy elokuun viimeinen viikko. Pian päästään nauttimaan syyskuun ihanista päivistä- kuivana kiitos kuitenkin.
Itsellä on viime päivinä ollut aivan mahtava draivi päällä. Niin ihana fiilis jyllännyt. Monille iskee syksyn tullen masennusta, mutta itselle ihan toisin. Voin mainita sen, että itseltä löytyy historiasta masennusjaksot, mutta niistä on yli 10 vuotta aikaa. Syyt muualla eli joulu ja syksy ei niihin liittynyt.
Vimeinen viikko on ollut tuottelias, mutta helppo ei ole ollut. Silti mieli yhtä hymyä. Kun joku asia rasittaa mieltä tai aiheuttaa murhetta, niin on hyvä ottaa tai tehdä jotain onnea ja iloa tuottavaa. Tiedän ettei aina onnistu. Helpommin sanottu mitä tehty. Jos mennään sieltä mistä aita on matalin niin joulumuusikin kuuntelu tai jouluelokuvan katsominen. Nuo kaksi ovat helppoja. Laita päälle ja rentoudu heittäytyen vaikka sohvalle. Musiikkia kuunnellessa voi sulkea silmänsä ja ihan täysillä uppoutua.
Toisena vinkkinä: Jos oikeesti käyt kierroksilla ja haluat rentoutua oikeasti relata. Menee Youtubeen ja hakusanaksi rentoutusharjoutus. Tulee usea vaihtoehto mistä valita. Itse noita käyttänyt. Joskus jopa nukahtanut 🙂 Liekö sitten et olen ollut väsynyt vai harjoitus tylsä. Ei vaan se puhe on rauhoittavaa ja rentouttavaa. Siellä ei puhujana voi todellakaan olla kovaa ja korkealta kimittävä henkilö.
Joululehdet
Niistä olen jo tallentanut koosteen ja nyt harkitaan miten ne julkaistaan. Laitetaanko kaikki vai tiputetaanko erissä. Tietoja hakiessa valitettavasti tuli huomattua muutaman lehden lopettaneen ja joltain ei ollut vielä kaikkia julkaisuajankohtia “pankissa”. Mut katsellaan miten menetellään.
Ihanaa viikonloppua just sulle 🙂
24.8.2024, 11:11 #6771Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittaja4 kuukautta jouluaattoon tai toisin sanottuna 99 yötä joulukuuhun.
Näin se vaan kivasti lähenee. Täytyy todeta miten itsellä on hyvin valmistelut ja listat valmiina. Joululahjoja hankittu runsaasti, ja tämä ei ole ihan selviö. Hyvä jouluvuosi tulossa tältä osin. Kivahan se on. Toki joukossa muutama tyhjä kohta lahjalistassa. Täydentyvät sitten taas lähempänä.
26.8.2024, 01:01 #6774Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaJouluteema sisustuksessa
Jäin tässä pohtimaan joulusisustusta. Yleensä olen valinnut teemaksi jonkun tietyn päävärin. Se on toiminut runkona sille muulle. Mitäpä jos laittaisi vain huone kerrallaan joku väri? Joulussa on kyllä niin vahvan kantava ollut punainen. Se on vain jotenkin niin luonnostaan The Väri. Sen puitteissa löytyykin paljon joulutavaraa
Tämäkin ajatus lähti tänään, kun katselin olohuoneen verhoja ja verhotankoa. Ei se paljoa vaadi niin ajatukset lähtee vallan laukalle. Ei silti, mutta on kiva pohdiskella eri vaihtoehtoja. Jouluun kuulu leikkisyys ja vallattomuus.
Ihanaa maantaita just sulle 😊
26.8.2024, 23:55 #6780Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaJoulukalenterit
Tänään lähti tilaukseen ensimmäiset joulukalenterit. Ne menevät eteenpäin. Toinen ainakin. En muista olenko aiemmin näin aikasin hankkinut. Minähän teen ostopäätöksen näissä suunnilleen heti, kun tulevat markkinoille. Jostain aiemmasta vuodesta oppineena, että jotkut joulujutut vaan myydään loppuun aika pian. Sitten ollaan oltu ilman. Toki on tuttua muistakin. Joskus ei vaan kannata jäädä liian pitkäksi aikaa miettimään ostaako vai ei.
Ihanaa maanantain loppuja just sulle 😊
1.9.2024, 16:32 #6788Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaIhanaa syyskuuta 😃
Aivan ihana viikonloppu takana. Koko oma perhe koolla. On saanut taas nauraa eli huumoria on viljelty. Ollaan syöty hyvin, saunottu, uitu, tehty pihahommia ja puhuttu joulusta ja jouluruoasta.
Kyllä se joulu sieltä hiipii. Käy mielessä enemmän ja enemmän päivien edetessä. Nyt on jo syyskuu. Minne se aika taas tässä meni? Ihan kuin olisi vasta äsken suruissaan siivonnut joulua pois. Ajatuksella taas se on ohi ja on aivan liian pitkä aika seuraavaan joulukauteen.
Ihanaa sunnuntaita just sulle 😊
2.9.2024, 09:20 #6789Tapsa
OsallistujaOmassa lähikaupassa ovat tyypillisemmät joulukeksit ja piparit jo tuotu myyntiin. Tulivat viime viikolla. Vaikka jouluihmisiä olenkin, niin silti ehkä hivenen liian aikaisin. Ulkona paukutellaan joka päivä vielä pitkälti yli 30c helteitä
2.9.2024, 15:34 #6790Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaOmassa lähikaupassa ovat tyypillisemmät joulukeksit ja piparit jo tuotu myyntiin. Tulivat viime viikolla. Vaikka jouluihmisiä olenkin, niin silti ehkä hivenen liian aikaisin. Ulkona paukutellaan joka päivä vielä pitkälti yli 30c helteitä
Näillä on aina puolensa ja puolensa. He, joilla on talous tiukilla on tämä aikainen myyntiin tuleminen helpotus. Tapa jaksottaa ostoja.Teen itsekin hankintoja jo nyt. Tää on se ainainen aihe, joka herättää mielipiteitä. Pätee moneen muuhunkin. Liian aikaisin tai liian myöhään.Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
5.9.2024, 20:32 #6800Punatonttu
AvainmestariAiheen aloittajaKyllä minä sitten mieleni niin ilostutin 😀
Jossain jouluhurmoksessa menty. Trooppisen omainen sää ei ole jouluiloa vienyt.
Huomenna olisi aikomus hakea vähän jouluastioita. Täytyy vähän tutkia omia varastojaan ja pohtia mitä tehdään millekin. Onpa muuten vaikea luopua. Tällä hetkellä ajatus ei tunnu mitenkään mielekkäältä. Taidan kerätä sarjat yhteen kasaan, sitten tehdä numerolappuja, ja lopulta lähteä tärkeimmistä raivaushommiin. 2-3v ilman lappua jäänyt lähtee.
Katsotaan miten käy tässä operaatiossa. Voi olla, että on tuskaa tai sitten helpot päätöksen. Varastotilaa mulla on, joten sen puoleen ei ole pakko. En vain pidä siitä, että säilöisin jotain turhaa. Jotain sellaista jos on pienikin epäilys ettei tule enää käytetyksi.
Ihanaa torstaita just sulle 😊
-
Tätä vastausta muokkasi 6 kuukautta sitten
-
JulkaisijaArtikkelit
- Aiheeseen ‘Jouluista keskustelua 2024’ ei voi kirjoittaa uusia vastauksia.