Jouluista keskustelua 2025
› Foorumit › Joulujutut › Jouluista keskustelua 2025
- Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 11 tuntia, 52 minuuttia sitten Punatonttu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.12.2024, 16:33 #7121PunatonttuAvainmestari
Tästä käynnistyy
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
1.1.2025, 16:20 #7125PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaHyvää uutta vuotta 2025
Tästä on hyvä jatkaa. Vanhaa joulua vielä jäljellä. Ei kiirettä purkuun vielä moneen viikkoon. Nautitaan siitä mitä on “vaivalla” laitettu.
Samalla voi katseen suunnata jo kohti seuraavaa joulua. Pohtien millaista joulua toivoo itselleen seuraavaksi. Mitä on hyvää tässä mitä nyt, ja miten sitä voisi muuttaa tai parantaa😊. Ehkä se oli niin hyvä ettei tarvitse tehdä muutoksia. Ei huono sekään.
Iloa, onnea ja terveyttä
Sitä toivotan jokaiselle. Nauttikaa niistä pienistäkin asioista. Hymyile enemmän. Pidä itsestäsi hyvää huolta. Kenen päivää voisit piristää tänään? Joku pieni positiivinen asia tuo paljon iloa. Itselle ja sille saajalle.
Ihanaa uutta vuotta just sulle 😊
3.1.2025, 17:03 #7131PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaUusia hankintoja
Alemyynnit on käynnissä parhaimmillaan. Toki nykyään tuntuu, että on aina jokin kampanja menossa. Tulipa tuossa ostettua lisää joulukoristeita, tyynypäällisiä, jouluiset pöytätabletit, lahjapaperirulla, servettejä, ja jotain muuta pientä. Tarpeellista tietenkin kaikki. Mutta joka tapauksessa niin olivat kaikki vähintään -50% alessa. Valtaosa isommassa alessa. Joukossa jälleen sellaisia mitä aiemmin katsonut. Ei vaan silloin ehkä raaskinut ostaa tai ei silloin kokemus tarvitsevansa niin paljoa kyseistä tuotetta. Kiinnostus ja innostus nousee samaan käymään mitä korkeammalle aleprossa nousee 😊
Nämä kaikki ostokset tarkoittavat myös sitä, että on jotain karsittava pois. Olen tässä joulupyhinä miettinyt asiaa hyvin tarkoin. Täytyy tehdä selkeä jako siivotessa. Jää/pois/ehkä valikolla pääsee hyvin alkuun.
Samalla moodilla voisi hoitaa vaatehuoneen. Kaikki turhat pois. Olisi muutamat laatikot läpikäytävinä. Joukossa perintönä tulleita, joista ei oikein tiedä mitä tekisi. En niitä tarvitse eli en käytä. En myöskään raaski luopua. Tunneside niihin on tiukka. Katsellaan miten tämä etenee sitten aikanaan.
Ihanaa viikonloppua just sulle 😊
5.1.2025, 22:41 #7134PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaLoppiainen huomenna
Monessa kodissa joulu korjataan pois. Osa säästää sitä poistoa vielä nuutinpäivään. Sitten löytyy sellaiset, kuten minä. Ei kiirettä siivota joulua pois. Nautitaan tästäkin ihanuudesta mahdollisimman pitkään.
Ihana sää
Sopivasti pakkasta ja sopivasti lunta. Nautin pihalle katselusta juuri näillä säillä. Maisema on kaunis. Ulkona lyhdyissä kynttilät tuottaa kauniisti liekin lepatusta. Miten niin yksinkertainen asia voi olla niin kaunis 😊
Ulkona kaikki kausivalot näyttää niin kauniilta tässä ihanassa säässä. Miten iso merkitys sillä vähäiselläkin lumella on.
Ihanaa sunnuntaita just sulle 😊
7.1.2025, 14:03 #7138TapsaOsallistuja<p style=”text-align: left;”>Uusia hankintoja Alemyynnit on käynnissä parhaimmillaan. Toki nykyään tuntuu, että on aina jokin kampanja menossa. Tulipa tuossa ostettua lisää joulukoristeita, tyynypäällisiä, jouluiset pöytätabletit, lahjapaperirulla, servettejä, ja jotain muuta pientä. Tarpeellista tietenkin kaikki. Mutta joka tapauksessa niin olivat kaikki vähintään -50% alessa. Valtaosa isommassa alessa. Joukossa jälleen sellaisia mitä aiemmin katsonut. Ei vaan silloin ehkä raaskinut ostaa tai ei silloin kokemus tarvitsevansa niin paljoa kyseistä tuotetta. Kiinnostus ja innostus nousee samaan käymään mitä korkeammalle aleprossa nousee 😊 Nämä kaikki ostokset tarkoittavat myös sitä, että on jotain karsittava pois. Olen tässä joulupyhinä miettinyt asiaa hyvin tarkoin. Täytyy tehdä selkeä jako siivotessa. Jää/pois/ehkä valikolla pääsee hyvin alkuun. Samalla moodilla voisi hoitaa vaatehuoneen. Kaikki turhat pois. Olisi muutamat laatikot läpikäytävinä. Joukossa perintönä tulleita, joista ei oikein tiedä mitä tekisi. En niitä tarvitse eli en käytä. En myöskään raaski luopua. Tunneside niihin on tiukka. Katsellaan miten tämä etenee sitten aikanaan. Ihanaa viikonloppua just sulle 😊</p>
Jo vuosia sitten olen lopettanut uusien joulukoristeiden ostamisen. Mielenkiinnolla kyllä aina kauden alettua kierrän koristehyllyt lävitse, mutta mielestäni nykykoristeiden hinta/laatusuhde on huonontunut todella paljon. Joulu/kausivalot ovat asia erikseen, mutta muut koristeet osuvat mielestäni tähän huonontuneeseen osioon. Tänä jouluna kuusi koristeltiin hillitymmin. lapset ja aikuiset olivat kaikki sitä mieltä, että vähempi on enemmän. Puolisoni oli askarrellut muulle perheelle joulukalenterin, missä oli joka päivälle itse tehdyt puiset nätiksi maalatut maisemakiekot kuusenkoristeeksi. Itse kaivertelin puusta ledikynttilän kupin. Tulevaa ajatellen suunitelmamme on jatkaa tätä luonnonmateriaaleista itsetekemiämme koristeita. Paluu ns juurille, jolloin glitteri ja muu bling bling ei ollut vielä juttu.- Tätä vastausta muokkasi 2 viikkoa, 4 päivää sitten Tapsa.
7.1.2025, 20:03 #7141PunatonttuAvainmestariAiheen aloittaja<p style=”text-align: left;”>Uusia hankintoja Alemyynnit on käynnissä parhaimmillaan. Toki nykyään tuntuu, että on aina jokin kampanja menossa. Tulipa tuossa ostettua lisää joulukoristeita, tyynypäällisiä, jouluiset pöytätabletit, lahjapaperirulla, servettejä, ja jotain muuta pientä. Tarpeellista tietenkin kaikki. Mutta joka tapauksessa niin olivat kaikki vähintään -50% alessa. Valtaosa isommassa alessa. Joukossa jälleen sellaisia mitä aiemmin katsonut. Ei vaan silloin ehkä raaskinut ostaa tai ei silloin kokemus tarvitsevansa niin paljoa kyseistä tuotetta. Kiinnostus ja innostus nousee samaan käymään mitä korkeammalle aleprossa nousee 😊 Nämä kaikki ostokset tarkoittavat myös sitä, että on jotain karsittava pois. Olen tässä joulupyhinä miettinyt asiaa hyvin tarkoin. Täytyy tehdä selkeä jako siivotessa. Jää/pois/ehkä valikolla pääsee hyvin alkuun. Samalla moodilla voisi hoitaa vaatehuoneen. Kaikki turhat pois. Olisi muutamat laatikot läpikäytävinä. Joukossa perintönä tulleita, joista ei oikein tiedä mitä tekisi. En niitä tarvitse eli en käytä. En myöskään raaski luopua. Tunneside niihin on tiukka. Katsellaan miten tämä etenee sitten aikanaan. Ihanaa viikonloppua just sulle 😊</p>
Jo vuosia sitten olen lopettanut uusien joulukoristeiden ostamisen. Mielenkiinnolla kyllä aina kauden alettua kierrän koristehyllyt lävitse, mutta mielestäni nykykoristeiden hinta/laatusuhde on huonontunut todella paljon. Joulu/kausivalot ovat asia erikseen, mutta muut koristeet osuvat mielestäni tähän huonontuneeseen osioon. Tänä jouluna kuusi koristeltiin hillitymmin. lapset ja aikuiset olivat kaikki sitä mieltä, että vähempi on enemmän. Puolisoni oli askarrellut muulle perheelle joulukalenterin, missä oli joka päivälle itse tehdyt puiset nätiksi maalatut maisemakiekot kuusenkoristeeksi. Itse kaivertelin puusta ledikynttilän kupin. Tulevaa ajatellen suunitelmamme on jatkaa tätä luonnonmateriaaleista itsetekemiämme koristeita. Paluu ns juurille, jolloin glitteri ja muu bling bling ei ollut vielä juttu.Tapoja tyylejä löytyy jokaiseen makuun. Itse olen paikoin hidas innostuja uudista, joten tykkääminen ja kiinnostus iskee siinä kohtaa kun trendi muuttuu. Sitten taas ne mun turhat pääsee uuteen kotiin puoli-ilmaiseksi. Poikkeus joku uutena arvokkaampi. Myös oma maku muuttuu.Ei tiedä mikä on ajatus ja tyyli itsellä esimerkiksi tuolla jossain 5 vuoden päästä.Katson mielelläni erilaisia joulukuvia. Oli ne koristeita tms. Olisi tylsää jos kaikilla olisi samaa.Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.
7.1.2025, 20:18 #7142PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaJouluteemaa 2025
Ainahan se jostain tulee. Se tulee aina hyvissä ajoin. Se tulee silloin, kun toinen joulu on vielä päällä. Seuraavalle joululle idea on iskostunut jo muutama viikko sitten. Ei siis todellakaan ole ihan tuore ahaa aatos.
Nyt on vain askeleen tai pari pidemmälle viety tästä joulusta. Haluan enemmän. Haluan viedä koko idean loppuun asti. Nyt unohdan ne “less is more” ajatukset. Nyt vedetään toiseen laitaan eli överit lähinnä. Ei silti mitään liikaa, vaan se loppuun viety.
Ehkäpä nyt visioin ja suunnittelen huone kerrallaan miten laitan ja toteutan. Teen sen askeleen pari tarkemmin mitä olen aiemmin tehnyt. Suunnittelun voi aloittaa vaikka heti. Osahan on jo tehty. Rakennetaan vähän lisää vanhan päälle.
Ihanaa tiistaita just sulle😊
8.1.2025, 19:52 #7143PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaWeisteen tilanne huolettaa
Surullisena luin tänään uutisointia. Helsingin haluaa tontin ja rakennuttaa asuntoja. Weisteen tehdasta uhkaa lopettaminen. Tämä on surullinen uutinen. Asiat on vielä kesken, eikä Weiste vielä tiedä jatkosta.
Ohessa linkki uutiseen:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010950261.html
Linkitys poikkeuksellisesti täällä ja sallittuna vain näin ylläpidon roolissa.
Weisteen historia on itselle tärkeä ja tuo miljöö missä nyt ovat on jotain upeaa. Se vanha talo on niin täynnä tunnelmaa. Unelmat ja tunnelmat eivät kuitenkaan tuo leipää pöytään. Varsinkin jos kaupunki suunnittelee muuta ja jyrä käy. Unohtamatta sitä, että kilpailu alalla on kovaa. Kyllä niin saa jännittää nyt miten Weisteen saaga jatkuu. Toivottavasti tällä on onnellinen loppu.
Keskiviikkoa just sullekin 😢
- Tätä vastausta muokkasi 2 viikkoa, 3 päivää sitten Punatonttu.
9.1.2025, 13:49 #7146PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTalvista valokuvausta
Olen tässä taas muutaman päivän ajan kuvannut talvista pihaamme. On niin kivaa vangita kuviin lumiset tunnelmakuvat kausivaloineen kaikkineen. Myöhemmin kuvia katsellessa näkee niin selkeät erot miten eri tunnelmat välittyy kuvista. Luminen, pakkasta ja oikein sellainen postikorttikuva on kaunista katseltavaa. Varsinkin jos vastassa on vastaava kuva pienessä loskassa. Erot kuvissa on niin suuret. Onhan se kivaa myös myöhemmin vertailla millaista oli tammikuu – 25 vs tammikuu -24.
Kuvaan paljon. On niin helppoa ottaa monta otosta. Käydä ne läpi myöhemmin ja poistaa kaikki turhat. Tuossa kuvien siivoamisessa soisin olevani tarkempi ja täsmällisempi. Välillä on hirveä työmaa poistaa sitten iso erä kerralla.
Täällä alkoi juuri hiljalleen sataa lunta. On rentouttavaa katsella hentoa lumisadetta metsikköä vasten. Tuossa aivan tien toisella puolella on pieni metsikkö.
Nautitaan
Tästä talvesta ja pienestä lumesta. Sitä nyt vielä kuitenkin on. Samalla toivon, että pakkaset pysyy maltillisissa lukemissa. On niin paljon helpompi olla.
Ihanaa torstaita just sulle 😊
13.1.2025, 13:10 #7147PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaUusi viikko
Näin se vaan taas aika rientää. Tammikuun puolivälissä jo mennään. Sehän on ihan kohta taas joulukiireet päällä 😊
Tyytyväinen ettei juuri nyt ole mitään lumimyräkkää. Siitä sai viikonloppuna ihan tarpeeksi. Onhan sitä kiva katsella ja kuvata. Haittapuolena ne tehtävät lumityöt. Auto, joka paikoin vaikuttaa pakastimelta 😄
Tuossa jo vähän otin joulua pois. Muutama liina lähti. Jokunen verhokin siinä jo lähti. Laitetaan vähitellen ja samoin myös puretaan vähitellen. Sopii mulle tämä tahti molempiin suuntiin. Kun ei aseta tässä itselle mitään aikatauluja tai reunaehtoja, niin menee mukavasti. Miksi asettaa jotain rajoja, kun ei ole pakko? Niitä on elämässä muutenkin riittämiin. Sitä paitsi on paljon kivuttomampaa tämmöinen vaivihkaa joulun katoaminen näköpiiristä. Itselle sopii tämä tyyli. Toiselle joku toinen.
Ihanaa maanantaita just sulle 😊
15.1.2025, 14:00 #7148TapsaOsallistujaJoulu alkaa täällä olla jo kokonaan kadoksissa katukuvasta. Parissa naapuritalossa on vielä valot pihapensaissa tai puissa, mutta muuten aikalailla kaikki jo korjattu. Lunta täällä ei ole nähty. Tänään aamulla tosin satoi alijäähtynyttä vettä ja kadut olivat oikein mukavat luistinratoja. Etätöissä tuo liukkaus nyt ei sinällään itseäni haittaa, mutta kävin muiden menoa parantaakseni hiekoittamassa jalkakäytävän talomme edustalla. Pitää vain ihmetellä täkäläistä menoa… Naiset korkkareilla ja miehet puvunkengillä läpsyttelemässä tuolla jäisillä kaduilla. Jotenkin täällä odotetaan kesäkelimeininkiä vuoden ympäri, mutta auta armias kun joku näistä esimerkeistä ottaa ja liukastuu, niin sitten ovat vakuutusyhtiöt etsimässä vikaa hiekottajasta yms. Liukastujan jalkineita ei kukaan kritisoi, vika on aina siinä, jonka olisi pitänyt se kyseinen kohta puunata pitäväksi
19.1.2025, 00:43 #7151PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaSunnuntaiset jupinat
Kiireinen viikko takana. Lisämaustetta toi oma sairastuminen. Mitään en inhoa niin paljoa, kuin sairastelua. Itsellä kasa sairauksia, jotka tasaisesti rajoittaa arkea ja normaalia elämistä. Siihen päälle iskevät satunnaiset kulkutaudit niin ei paljoa hymyilytä. Tulipahan taas koettua. Nyt olen viikonlopun lähestulkoon levännyt. Lauantaina heräsin aamukahville puolenpäivän aikaan. Kävin kyllä aiemmin hereillä, koska aamulääkkeet otettava.
Joulua pois
Todella hissukseen on korjailtu joulua pois. Muutama kynttelikkö viety pois. Kyllä tässä kohtapuolin voi matot ja verhot vaihtaa 😊. Sitä voi pohtia et mitä tilalle. Se lienee se isoin päätös. Olohuone jää laittamatta, koska remontti. Mut vähitellen. Sitten on ne joulutavaroiden läpikäynnit. Ei ole akuutti ja ehtii sitten vaikka kesän sadepäivinä.
Ihanaa sunnuntaita just sulle 😊
23.1.2025, 01:08 #7153PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaTorstai on toivoa täynnä
Näin sitä taas aletaan laskeutua kohti viikonloppua vähitellen. Havahtua siihen, että tammikuutakin viedään viimeistä viikkoa. Jälleen yksi etappi ohi ja askeleen lähempänä joulua.
Tavoitteena olisi viikonloppuna saada purettua koko joulu nippuun. Siltä nyt tuntuu. Aika taputella hyvästit menneelle joululle. Ottaa paluuta arkeen ja kaikkia ihania tulevia juhlia.
Tätä kaikkea korjatessa pois saa myös pesuosasto hommia. Olen tyytyväinen siihen, että tuli valittua koneet, jossa äänihälytys, kun ohjelma on valmis. Ei tarvii olla vahtimassa et milloin. Koneet on niin hiljaiset että välillä käy kurkkaa muistinko laittaa edes päälle. Puolensa ja puolensa siinä hiljaiset koneet.
Ihanaa torstaita just sulle 😊
25.1.2025, 13:32 #7155PunatonttuAvainmestariAiheen aloittajaLauantaita itse kullekin
Niin sitä pystyi eilen toteamaan, että kuukausi jouluaatosta ja 11 kuukautta tulevaan.
Itse olen ollut innostuneena luvattuun säähän. Olkoonkin, että on vähän loskaa ja märkää luvassa. Kotipiha on ollut paikoin erittäin jäinen. Lisänä pieni mäki niin ei ole riemastuttanut. Toki on ollut mahdollista ajaa auto alapihalle. Sitä nyt olla aurattu. Sieltäkin toki olisi se kävelymatka ylös talolle. Jäistä se sielläkin.
Aamuyöllä heräsin myrskyyn. Taisi kyllä olla oikeammin aikainen aamu. Ei vaan jaksa nousta ajamaan verhoja. Jotain mölyä taustalle, että voi jatkaa nukkumista. Suomeksi sanottuna tv päälle.
Viikonlopun otan rennosti, mutta samalla poistelen joulua. Ruoka on valmiina ellei vain lämmittää. Ei tarvi sitä miettiä ja saa vapaan keittiöstä. Tykkään laittaa ruokaa ja leipoa, mutta joskus on paikallaan ja hyväkin pitää vähän taukoa sieltäkin.
Ihanaa lauantaita just sulle 😊
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.