Kaikki tutut vanhalta palstalta jo tietääkin, että meillä tehdään loka-marraskuun vaihteessa ruksikalenteri.
Otetaan iso jouluisen värinen taustakartonki, siihen liimaillaan vanhoista joululehdistä ja -mainoksista kerättyjä jouluisia kuvia ja tekstejä, ja keskelle liimataan itse ruksikalenteri: jokaiselle päivälle oma ruutunsa, jossa lukee alareunassa jäljellä olevien öiden määrä (TÄRKEÄÄ). Sitten ruutuihin piirretään jouluisia kuvia esim. joulusiivouksesta (tässä mieheni on haka), kirjoitellaan puuhat ja aikataulut (esim. Joulukuusen osto, Työpaikan pikkujoulut jne) ja joka aamu ruksataan edellinen päivä yli.
Tää on alkanut jossain mun hamassa lapsuudessa kun kerran äidin kanssa liimattiin To DO -lista keittiön seinälle, ja siitä sitten kehittynyt tällaiseksi. Olen sitä nyt tehnyt tuolta 1980-luvulta saakka ihan joka joulu, jos olen yrittänyt laistaa siitä jonain raskaampana vuonna niin lapset on vaatineet kovaäänisesti sen tekemistä. Nykyään lapset on jo aikuisia ja muuttaneet pois aikaa sitten, mutta aina kun sanon miehelleni että ”Tänä vuonna en kyllä taida viitsiä sitä enää tehdä” niin mieheni nauraa mulle ja tukistaa ja sanoo että ”joo ja lehmät lentää”. Oikeassahan se on ollutkin, joka vuosi.