Vastaa aiheeseen: Jouluiset elokuvat
› Foorumit › Jouluarkisto › Jouluiset elokuvat › Vastaa aiheeseen: Jouluiset elokuvat
Katkki, tuo teidän perheen elokuvatraditio ennen joulua kuulostaa aivan fantastiselta. Siis niin upea idea että!
Meidän porukoilla vähän koitettiin viritellä saanmoista. Viimeisimpinä vuosia kun vielä vietin joulua kotona äitn ja sisko kanssa, meillä oli tapana että aatonaattona syödään jotain ulkomaista ruokaa, esim kreikkalaista, kiinalaista, meksikolaista ja katsotaan kolmistaan joku pöhkö komedia. Katsottiin siis ihan kotona, muutta komedian piti aina olla joku kesäinen. Kreikkalainen Naimakauppa ja taisipa joku vuosi olla 4 tyttöä ja maagiset farkut ja joskus Tsasiki, mutsi ja poliisi. Äiti ja sisko kuulemma nyykään harrastavat joulupizzaa kreikkalaisittain aattona. He kun eivät jouluruuasta välitä.
Mutta elokuvin, tältä tulee leffafriikin suositukset (ja hylly on aikas täynnä)
– Mikki Hiiren Jouluaatto
Maailman ihanin versio Charles Dickensin Joulutarinasta. Jos olisin elokuva, olisin tämä. Minulle aivan äärimmäisen rakas vhs-kasetti, jolle olen ostanut varakappaleen jos vain tämä menee rikki. Videon lopussa on lyhytelokuva Once upon a december elokuavsta Melody Time ja se on ihan yhtä tärkeä. Ehkä tästäkin syystä minulle ei tule joulu ilman Disneytä.
Jaska Jokusen Joulu
Heti sijalla kaksi. Jos edellistä olen tapittanut ihan vauvana, niin Jaska Jokusta siinä 6 vuotiaana. Tämä lyhäri on niin upea, tunnelmaltaan ja teemaltaa. Joulu ei ole pelkästään kaupallinen. Opinkin tämän avulla aikoinaan ulkoa ”ja sillä seudulla oli paimenia kedolla…”
Love Actually
Näytellyostä jouluelokuvista oma suosikkini. upeat näyttelijät (RIP Alan Rickman) ja hyvä huumori. Tämä on sellainen pikkujouluelokuva, jonkakanssa pitä syödä Maraboun Symphony konvehteja ja fiilistellä.
Barbien Joulutarina
Charles Dikensin joulutarina tässäkin. Ei pääse tunneilmasultaan yhtään Mikki Hiiren tasolle, mutta Barbienukkefanina ja kökön tietkoneanimaation ystävänä tässä on jotain taikaa.
Joulutarina
Pidän kovasti tästä suomalaisesta Joulutarinasta, vaikka sen käsikirjoituksessa ja toteutuksessa on muutamia kökköyksiä. Parasta elokuvassa on sen uskomaton lavastus, joka tuo eniten sen joulumielen.
Painajainen ennen joulua
Tästä voidaan kinastella että onko joulu, vai Halloween elokuva, sillä molempia tarinasta löytyy. itse pidän kovasti vanhasta nukkeanimaatiosta ja lapsena vähän jopa pelkäsinkin tätä, mikä kertoo sitä että tekijät ovat tehneet jotain oikein.
Kaunoar ja Hirviö Lumottu Joulu
Disneyn onnistuneimpia ”väliosia” sillä tässä on suht hyvä animaation taso ja jatko-osaksi dubbaus on kanssa onnistunut, eli on saatu alkuperäiset ääninäyttelijät. Pidän kovasti.
Small One
Disneyn lyhytelokuva pojasta, joka joutuu myymään aasinsa. Tunnetuin kohtaus on näkynyt joka joulu Samu Sirkan joulutervehdyksessä, sillä aasin ostaa Joosef. Tämä löytyy itseltä Disneyn Joulukalenteri dvdltä, josta tuli mieleen, että pitää aloittaa oma aihe kyllä Disneyn joululyhytelokuvista, kuten myös jouluisista satukirjoista.