Meilläkin joulua vietetään aikalailla viime vuosituhannen perinteillä. Eikä mistään pakollisesta syystä, vaan koska itse tykkäämme sellaisesta joulunviettotyylistä.
Toki uudistuksia lapsuuden jouluihin on tullut aikojen saatossa (sähkökynttilät, tekokuusi, ohuempi silavainen kinkku jne.), mutta perusasiat ovat samat. Jouluruuissa meillä on perinteisiä, mutta ainoastaan niitä joista itse pidämme. Näin oli myös lapsuudessani (viisaat vanhemmat). Varsinainen joulun aika on niin lyhyt, että silloin syömme jouluruokia, koska, kuten sanoin, pidämme niistä. Emmekä harrasta koekinkkuja tms., joten jouluruuan viehätys on säilynyt. Pitsoja ja susheja ennätämme syödä muulloin.
Minulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista kaipuuta tuohon hirsimökki-olkilattia-rekiajelu -jouluun, vaikka olenkin jo näin vanha. Lapsuuden joulut vietimme kotona kaupungissa, samoin kumpikin mummola oli kaupungissa.
Kaipa ne jouluperinteet nyt 2020-luvullakin ovat lopulta jokaisella sellaiset, jotka itsestä hyvältä tuntuvat. Ettei kukaan vietä pakollista joulua. Että myös he, ketkä viettävät jouluaan ei niin perinteisin menoin ja ruuin, eivät ylenkatsoisi meitä, jotka vietämme joulua vanhoin perintein, ihan omasta tahdostamme. 🎄