Mulla tärkeimmät on:
– tehdä sellaiset suunnitelmat, että niiden toteuttaminen onnistuu helposti. Olisi kiva tehdä paljon lahjoja ja jouluruokia itse, mutta toistaiseksi siihen ei löydy hyvin aikaa, joten mennään lähinnä ostolahjoilla ja -ruoilla.
Käsityöryhmissä näkee välillä sitä, että joku tietää jo syyskuussa, että ei tule ehtimään kaikkea suunnittelemaansa ajoissa, ainakaan ilman kohtuutonta kiirettä. Silloin mielestäni kannattaa suosiolla päättää tehdä vaikka vain pari lahjaa ja antaa muille ostettuja. Turha kerätä itselleen stressiä koko syksyksi melkein tahallaan.
Joskus vielä ehdin kierrellä katsomassa jouluikkunoita, kutoa joulukalenterisukkia, imellyttää perunalaatikkoa jne., mutta nyt en väkisin yritä liikaa.
– Ajoissa aloittaminen. Aloitan lahjojen hankkimisen jo alkuvuodesta ja korttien tekemisen kesällä, niin saa tehdä rentoon tahtiin. Liian monesti olen paketoinut viimeisenä iltana ja vienyt kortteja postiin viime minuutilla. Nyt pari vuotta on onnistunut koko ajan paremmin ajoissa, ja se tekee kaikesta paljon mukavampaa. Jos on kipeä, väsynyt tai lapset vastahankaisia, voi hyvin jatkaa joku toinen päivä eikä aikataulu tule silti vastaan. Näin riittää fiilistelyä pidemmälle ajalle myös.