Tosi hyviä vinkkejä ja armollisuutta täällä, vaikka joulu onkin kaikille tärkeää aikaa ja siihen tahdotaan panostaa. Myös minulle etukäteissuunnittelu on oleellista. Ekat listat teen joskus marraskuussa, ja niitä täydentelen sitten vähitellen, kun mieleen pulpahtaa lisää hommia. Vielä pitäisi osata aloittaa konkreettiset valmistelutkim hyvissä ajoin eikä luottaa siihen, että aatonaattona jaksaa kaiken. Vaikka tuntimääräisesti siinä ehtisi, niin eihän ole järkeä paahtaa koko päivää tauotta, ja itselläni on vielä lapsi kotona siinä, joten pitää tehdä ruokakin ym.
Siivota en toisaalta haluaisi kovin aikaisin, koska uutta sotkua tulee kumminkin koko ajan, eli perussiivous imurointeineen, pölyjen ja lattioiden pyyhkimiseen jää kyllä aatonaattoon, kuten varmaan isoin kauppareissukin. Niin, ja kuusijutut osuvat myös tälle päivälle. Aatonaaton kuormitusta en siis pysty täysin välttämään, mutta siitä selviää onneksi. Monet ruokatarvikkeet, siis hyvin säilyvät, olen jo ostanut valmiiksi. En halua pakastaa mitään vaan tahdon kaiken olevan tuoreinta mahdollista, mistä tietty seuraa se, että ainekset pitää hankkia niin lähellä H-hetkeä kuin voi ja ettei niitä voi tehdä oikein etukäteenkään. Onneksi esim. osan silleistä voi valmistaa päivää ennen syöntiä, ja on muitakin ruokalajeja, jotka tarttee maustumisen tms.
Myös minä tyydyn ostolahjoihin tai annan rahaa, ja iso stressien viejä on ollut se, että olen saanut yhteistyössä lähipiirin kanssa karsittua lahjojen määrää merkittävästi. Paketoinnit ja kortit pystyy hoitamaan onneksi ajoissa ennen joulua kuntoon, ja minäkin tilaan lahjat ja melkein kaiken muunkin ei-ruoan verkkokaupoista.
pieni stressi siis kuuluu itselläni jouluun, mutta se on mulle ns. kivaa stressiä verrattuna töiden aiheuttamaan kuormitukseen.
Tervehtii jo meitä / joulu ihanin