Ei meilläkään lapsia ole jouluruokia syömään pakotettu, mutta olen koittanut heillekin jotain erityistä laittaa joulupöytään.
Meillä syövät kypsennettyjä juureksia muutenkin todella huonosti, joten laatikot ja rosollit voivat suoraan unohtaa, vaikka kyseiset ruuat ovatkin äitinsä suosikkeja joulupöydästä. Lapsia varten paistan pariisinperunoita. Niitä kun ei juurikaan muulloin syödä, tuntuvat ne sitten erityisemmiltä joulupöydässä, ja maistuvat molemmille lapsille hyvin. Olen useampana vuonna tehnyt piparkakkumausteella maustettuja lihapullia erityisesti lapsia varten, mutta syövät niitä muutkin. Ne ovat heille maistuneet hyvin, mutta nyt ovat alkaneet jo kinkkuakin syömään. Niin ja lohta syövät valmistustavasta riippumatta kiitettävästi.
Oma veikkaukseni on, että ns perinteinen jouluruoka tulee pikkuhiljaa katoamaan lähivuosikymmeninä, eivätkä sitä syö enää kuin harvat kaltaiseni kummajaiset, jotka ihan oikeasti tykkäävät jouluruuista. Lapseni eivät tule niitä enää itse laittamaan, vaan syövät niitä samoja herkkuja kuin muulloinkin vuoden mittaan. Näin ne perinteet katoavat.