Vastaa aiheeseen: Joulumenu
› Foorumit › Jouluruokaa ja reseptejä › Joulumenu › Vastaa aiheeseen: Joulumenu
Kesäkuu alkoi ja ihan oikeasti hahmoteltu tulevaa joulumenuta.
Tähän antoi hyvin pohjaa niin viime joulu, kuin monet aikaisemmat vuodet.
Laatikot
Tällä hetkellä (jälleen) päätin, että se porkkanalaatikko saa jäädä pois. Kolme laatikkoa riittää. Porkkanaa tulee syötyä arjessa paljon, että sille ei paikkaa nyt ole. Toki niinhän perunaakin, mutta taas lanttua ei sitten ole juuri muuten. Ja mä en voi olla ilman lanttulaatikkoa. Se kombo, kun sulla on haarukka lanttulaatikkoa, kinkkua ja ne tölkkiherneet. Hyvällä tuurilla se pieni sinappi. Tuossa on niin kolme kopla tajuttomaan hyvään makupalettiin. Eli meillä on laatikoista imelletty peruna, lanttu ja bataatti.
Salaatit ja peruna
Uudet perunat, rosolli kastikkeineen ja munineen kuuluu ehdottomasti. Nämä menee niin kaikkien kalaherkkujen kanssa ja ilmankin. Saatan paikoin ottaa vain rosollia ja vaahdotettua kermaa. Värjättynä tietenkin. Joskus miettinyt, että miksi värjätä mut kiva väri ja erottuu muista sooseista mitä on jääkaappi pullollaan. Muilla salaateilla meillä ei ole oikein sijaa. Ei ole menekkiä. Viime jouluna oli pieni versio pienten makuun eli kurkkua, tomaattia, salaattia ja mozzarellaa. Saattoi olla basilikan kera. Jotenkin ne tölkkiherneet sopii tähän. Ne pitää aina olla. Jalostajan tietty. Joskus tuli ostettua jotain muuta ja meinas olla “joulu pilalla”.
Kalat ja mäti
Kaloja pitää tietenkin olla. Tässä tapahtuukin muutosta. Otetaan mukaan graavisiikaa ja savustettua siikaa. Graavilohikin pysyy. Meillä oli joskus aiemminkin graavisiikaa, mutta ei silloin saanut paikkaa. Tämä johtui ainoastaan siitä, että emme silloin saaneet mitään hyvää makuelämystä. Nyt tässä viikolla söimme ja voi et oli hyvää. Toivottavasti on sit samat makuelämykset jouluna. Kalapullat pitää olla. On vähän kevyempi herkku 🙂 Rapuherkku taitaa tulla korvaamaan skagenrörän. Hirmuisesti noissahan ei ole eroa. Varsinkaan vielä, kun itse tekee. Ei joulua ilman mätiä. Siian- ja muikunmätiä kiitos. Sorsapuiston silakat kuuluu myös. Näitä on kyllä pakko tehdä tässä lähiaikoina. Nälkähän tässä alkaa tulla :). Se savustetaanko lohta niin en vielä tiedä. Pitkät pyhät niin tuohon saa mahtumaan yhden jos toisenkin kalan.
Lihat
Monet vuodet meillä suurta suosiota nauttinut pekonikalkkuna jää pois. Viime joulun savustettu kalkkuna nousi kaikkien suosikiksi ja yhteinen päätös olikin et tätä jatkossa. Vieläkin voin melkein maistaa sen maun suussa. Mehevä, sopivasti savuinen maku ja ah niin pehmeä. 🙂
Kinkku. Kyllä tämä kunkku on ja pysyy. Siis mä olen niin herkkuheikkona kinkkuun. Tätä syön järjettömät määrät. Menee toki muutakin, mutta jouluna syön se viikon verrran ja nautin. Sitä voi sit sen 51 vkoa syödä muuta. Tätäkin siis tulee. Wotkinsin kinkku on meidän valinta. Niissä on kaikki kohdillaan. Maku ja kohtuullisen maltillinen suolamäärä. Sopivan kokoiset ja tuoresuolatut. Paikoin ostan joulun jälkeen alesta jonkun muun pakastekinkun ja paistan sen sit joskus, mutta makuero on vaan niin selvä. Ei ole Wotkinsin kinkkua voittanutta 🙂
Sitten onkin se kolmas liha. Taas ollut hetken “jäähyllä” niin voisi paluun tehdä naudan sisäfilee. Tätä on meillä ollut monet joulut. Tämä on yksi liikkuva elementti. Tämän voi tauottaa ja silloin joku muu tilalle. Toisaalta tämä mahdollistaa, että tähänkin voisi vielä katsastaa jonkun muun. Riistaa ehkä tai ihan vain paahtopaisti. Katsotaan muokkautuuko muuhun 🙂
Jälkiruoka ja herkut
Ei joulua ilman pannacottaa. Mut helppo tehdä ja makuvariaatioita riittää. Tähän ei vaan kyllästy. Koristeluita vaihtelemalla saa vaihtelua ulkonäköön. Helppo. Sit on joku kakku aina. Tämä vaihtelee. On ollut erilaisia juustokakkuja, kuivakakkuja jne. Jokunen keksikin on leivottu toisinaan. Mut helppo ja koottava herkkku tiramisu. Tämän taidan laittaa listalle. Nyt meillä on kevään aikana ollu mm lakka ja vadelmaversiot ja ne nautti suurta kiitosta. Kipot oli tyhjänä aika pian. Lakkatiramisu houkuttaa jouluksi. Mut entäs suklaat ja muut namit. Niitä pitää jotain vähän olla.
Herkkuna menee juustot ja keksit. Brie on suosittu ja tästäkin 2-3 eri. Myös Aura pääsee yleensä messiin. Port Salud, Gouda ja jotain uusia tuttavuuksia. Näiden kanssa hillokkeita ja hedelmiä ja/tai marjoa.
Hedelmät
Tämä osasto kärsinyt aikamoisen myllerryksen. Valitettavasti ruokarajoitteet on tässä osiossa varsin ankara. Mikä käy yhdelle, ei toiselle. Kontaktia ei saa olla. Hunajamelonia, jokunen omena, viikunat ehkä sitä banaania jos ei muuta. Satsumien kanssa saa olla varovainen.
Juomat
Juomia on joka lähtöön. Viinit ilman muuta, glögiä, kotikaljaa, limuja, vissyjä, mehua ja maitoa. Unohtamatta illemmalle ne pienet napsut.
Muuta
Itse olen usean vuoden ajan tehnyt mallaslimppua. Tämä on vähän siinä ja siinä et tehdäänkö enää. Syötävää ja tätä kyllä menee, mutta se kaikki muu on etusijalla. Ei viitsi kuitenkaan turhaa tehdä.
Sinappia tehdään itse ja ostetaan myös valmista. Oma tekemä on aika hottia ja se ei ole kaikkien makuun. Mut ostetaan muille sitä mikä maistuu.
Puuro
Riisipuuroa pitää olla Kanelia, sokeria ja se piilotettu manteli. Lämpimän glögin kera ja kahvia. Voiko alkaa aamu tai aamupäivä paremmin 🙂
Rakastan joulua ja hyvää ruokaa. Tähän yhtälöön lisätään et tykkää kokkailla, kokeilla ja leipoa. Seurana kumppani, joka myös laittaa ja osallistuu. Avoinna uusille ideoille. Kuten aiemminkin niin tämä meidän menu elää vielä jonkin verran, mutta pääpalikat on paikoillaan.
Rakkaudesta herkutteluun 🙂
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.