Pieneen butjettiin voipi mielestäni soveltaa hyviä vinkkejä edesmenneeltä Jaakko Kolmoselta. Sopivat myös koko vuoden tarpeisiin. Itse valmistaminen ruokapuolella mielestäni aina edullisinta. Tietysti pitää hieman suhteuttaa jokaisen henk koht tarvitsemaan määrään, mitä tulee klassisiin jouluruokiin. Jos laatikoita syöpi vain muutaman lusikallisen, niin en nyt sitten jaksa suurta rahallista eroa nähdä valmiin ja itsetehdyn välillä. Viime jouluna tein jälleen yhden lanttu ja yhden porkkanalaatikon meidän perheelle. Oliko tämä nyt säästöä, siitä voidaan keskustella, mutta itse tykkään kokkailla. Graavikala ja leipä ovat mielestäni sellaisia, missä itse tekemällä säästää sievoisen summan. Vielä jos hommaa kalan ennen pahinta sesonkia, niin sekin puoli säästää rahaa. Leipä on tuote, jota mielelläni teen itse muutenkin vuoden mittaan. Vaikka täällä Saksassa, missä asustelemme, meillä onkin hyviä leipomoita melkein joka nurkan takana, niin itse tehty versio se täälläkin tuo säästöä. Ilmafrittaimella saa tehtyä juuri passelin kokoisen leivän pienen perheen tarpeisiin ja ko laite ei hirveästi tuhlaa sähköä, kun vertaa normi sähköuuniin. Viime jouluna olimme vanhemmillani ja heillä on siellä myös piene puuhellan yhteydessä oleva leivinuuni. Talvisin vanhempani polttelevat tulia tuossa uunissa joka aamu lämmitysmielessä, mutta koskaan eivät ole mitään siinä paistaneet, vaikka liki 40v ovatkin talossa asuneet. Nyt jouluna sain päähäni kokeilla paistaa leivän tuossa ko leivinuunissa. Oi että kun oli hyvä ja rapea leipä.