Vastaa aiheeseen: Sisustus ja koti
› Foorumit › Maailman menoa › Sisustus ja koti › Vastaa aiheeseen: Sisustus ja koti

Keittiön pintaremontti
Olen koko ajan kertonut miten ihana keittiö täällä on. On edelleenkin. Värimaailma tekee muutosta ja muutama toiminto siirtyy toisaalle. Keittiön kaapistojen värimaailma ei ole mun makuun. Ei ole koskaan ollut. Rungot ja kaikki muu on todella hyvässä kunnossa. Täällä on aika tuore keittiö. Ei mitään järkeä uusia sellaista mikä toimii ja on muuten kunnossa. Mutta on ollut hyvä asua jonkin aikaa ja totutella uuteen ja erilaiseen keittiöön. Tarkoitan todellakin erilainen verrattuna edelliseen kotiin. Pidempään asuessa tulee vastaan ne omat kompasteet ja mihin kaipaa muutosta. Yhtä samoin sitä huomaa mikä toimii ja ei tarvii muutosta.
Tämän hetken tilanne näyttää tältä:
– Kaappien ovet vaihtoon tai maalaus
– tasojen vaihto = Väri ei todellakaan ole tässäkään suosikkini. Olisi ollut joskus aiemmin, mutta aika mennyt tästä ohi ja ei mitenkään oikein sovi tänne. Luulen jopa, että tasot uusittu kertaalleen sitten keittiöremontin. On jotenkin niin erilainen. Ei ole lainkaan samassa linjassa kaapistojen värimaailman kanssa.
– vetimien kohtalo avoinna (ovat hyvät ja ei pakko vaihtaa, väri voi vaihtua)
– yksi laatikosto vaihtuu
– yksi etulevy pitää uusia.
– välitilan kohtalo on vielä hieman avoinna
– kylmälaitteiden paikka saattaa vaihtua. Vaihtamisella on puolensa ja puolensa. Siirrettäessä olisi mahdollista saada reilu metrin verran lisää kaappitilaa + lisää tasotilaa ja tätähän ei varmaan koskaan ole liikaa. Tosin on pakko miettiä mikä on ihanteellisin kylmäkalusteiden sijoituspaikka, jotta homma toimii jatkossakin moitteetta.
– Allas pysyy samana jos ei uutta samaa koko löydy. Halutaan istuttaa allas tasoon, eikä erillisenä yksikkönä tuomassa lisää saumoja ja reunoja.
– hana uusitaan mitä luultavimmin
Purettiin vähän vanhaa pois. Oli sellaista meille tarpeetonta. Saatiin lisää avaruutta ja valoa tilaan. Ei olisi uskonut miten paljon vaikutti pari kaappia. Tässäkin oli osa lasivitriinikaappia. Oli helppoa, kun tilanne mahdollisti sen purkamisen, eikä haittaa jos olisi ollut tarpeen laittaa takaisin. Tosin sitä pelkoa ei juurikaan ollut, sillä olin päättänyt niiden lähtevän. Turhaa ja tarpeetonta meidän kotiin. Ihan kivan näköinen, mutta ei tarjoa tilaltaan sitä mitä sitten oikeasti tarvitsee. Lähinnä paikka mihin helppo kerätä kaikkea turhaa. Enemmän ehkä sellainen näyttelypaikka. Muutama kiva Mariskooli tai joku pieni siro vaasi.
Värimaailma
Tässäpä onkin sitten se isompi haaste. Valkoinen keittiö olisi helppo valinta, mutta ei sovi tänne. Edellisessä kodissa oli valkoiset kaapistot, mutta jotenkin en vain näe tänne sitä. Toisi valoa ja raikkautta toki, mutta en vain syty sille värille. Toisaalta kokovalkoinen keittiö on poissuljettu vaihtoehto, mutta hieman olen ajatellut sitä mahdollisena osana kaksiväriseen. Tällöinen valkoinen hallitsisi yläosan kaapistoja.
Ruskeat ja beiget poissa myös. EI vaan pysty. Samaan nippuun keltaiset ja vihreät. Punainen myös. Paljon vielä muitakin mitä ei vaan pysty.
On toki olemassa värejä mitä haluaisin, mutta ei sovi tänne ja väripaletti riitelisi kaiken muun kanssa. Kuvissa kiva katsella, mutta siinä se. Pitää vaan hyväksyä jonkinlaiset realiteetit. Isot päätökset ja isot pinnat on haastavia. Niitä pitää pystyä katselemaan sen 10-20 vuotta.
Mitä haluan?
Sellaista helppoa ja muuhun sopivaa. Toisaalta keittiö on oma yksikkönsä, joten mikä estää. Kun on niin paljon, mutta jotenkin niin vähän mistä valita. Vastassa aina ne omaan makuun ei kiitos jutut.
Olen pohtinut josko jotain tätä:
.-yläosa valkoinen ja alaosa keskiharmaa
– yläosa vaaleanharmaa ja alaosa keski- tai tummanharmaa
– koko kaapisto vaaleanharmaa tai keskiharmaa
– tummansininen keittiö kaikkineen
– yläosa valkoinen ja alaosa tummansininen
– yläosa valkoinen ja sellainen royal blue
Onhan siinä jotain. Tasojen väri lienee sellainen perustammi tai lähes musta. Ei kuitenkaan mustaa yksivärisenä vaan jotain elävyyttä.
Pohdintoja
Astiapesukoneen paikka tuottaa tuskaa. Se on nyt hyvällä sijainnilla ja ergonomisesti hyvällä korkeudella. Siirränkö sen metrin verran toiseen suuntaan ja tuon sen lattiatasolle? Saisin yhtenäisen pitkän tasotilan, mutta onko se sen arvoista kyykkiessä tiskejä? Meillä on kuitenkin kookas saareke, jossa sitä tasotilaa on. Olenko vain jäänyt kiinni siihen, että se astianpesukone ikävästi katkaisee sen suoran linjan?!
Mut kuitenkin asiat täällä etenee. On tuossa tuota muuta remonttiakin. Ulkona jatkuu säiden salliessa. Ulkopuolen remontit hoitaa remppafirma. Osan sisälläkin.
Ihmetellään joskus myöhemmin miten kävi 🙂
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.