Vastaa aiheeseen: Jouluruoan yleinen keskustelu
› Foorumit › Jouluruokaa ja reseptejä › Jouluruoan yleinen keskustelu › Vastaa aiheeseen: Jouluruoan yleinen keskustelu
Pohdintoja jouluruoasta
Onneksi joulu on monta päivää, eikä kaikki ole kasattu pariin päivään. Silti pohdin toisinaan sitä ruoan määrää ja eri vaihtoehtoja mitä on tarjolla. Vähemmälläkin voisi, mutta on niin paljon niitä eri herkkuja.
Joskus pohtinut jopa vuorottelut jouluja. Jos kolmen eri joulun vuorottelisi. Yhtenä jouluna olisi lihat, kalat ja kaikki muu, sitten joulu jossa lihat pääosissa, ja sitten se kalapainoitteinen joulu. Itse olen vaan niin perso hyvälle, että tämä kaunis ajatus vuorottelusta vesittyy.
Kinkku ja laatikkoruoat on omaa herkkua ja yhtä samoin se kaikki kalapuolen tarjonta. Näillä raameilla on todella huono lähteä vuorojouluihin.
Vaikka välillä tuntuu ruokia tulevan ovista ja ikkunoista ei asia silti ole niin. Kaikki lähtee hyvästä suunnittelusta. Seuraava tärkeä vaihe on tietenkin valmistelu ja valmistus. Koska ennakoin ja pakastin on hyvä kaveri myös jouluna tuo tämä ison taakan poiston.
Ei hävikille
En tykkää siitä et ruokaa heitetään roskiin. Tämä on sama kuin heittäisi rahaa pois. Tässä kohtaa ennakointi ja pakastus on tärkeässä roolissa.
Parhaimmat ja omat hyvät keinot on tähän seuraavat asiat.
– hyvä suunnittelu ja määrien hahmottaminen
– osta ja tee vain niitä mitä oikeasti syödään eli unohda heti alkuun ne kuuluu jouluun. Turha laittaa jotain mitä kukaan ei syö.
– joululaatikoita tehdessä valitsen vuoan, joka menee sitten kerralla. Itse käytän foliovuokia. Ei ne nyt kauniita ole, mutta toimii tässä loistavasti. Ja näissä on monenlaisia kokoja. Näppärät pakastukseen.
– sama ajatus muuhun pakastukseen. Laita sen verran pussiin/vuokaan mitä arvelet kerralla menevän.
– tulee usein tehtyä lihapullia jouluksi. Nämä on pienempien makuun ja myös osalle aikuisista. Nämäkin teen ajoissa ja pakastan. Näitä en mausta mitenkään jouluiseen makuun vaan ihan oman perusohjeen mukaan. Näitä voi sitten joulun jälkeen käyttää Itse siihen perus arkiruokiin.
– ja se yksi tärkeimmistä. Mikään ei säily pakastimessakaan ikuisesti. Tämä täytyy pitää mielessä.
-kylmäketju ja hyvä hygienia.
– vanhasta tuotteesta ei saa hyvää.
Ennakointi
Tällä säästää itseään, jaksottaa taloudellista kuormitusta ja tuo ison helpotuksen sinne jouluaattoon ja välipäiville.
Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Osta valmiina ja oikaise jostain.
Tee se oma joulu
Kukaan toinen ei voi tulla kertomaan mitä juuri sun jouluun kuuluu. Laitat ja teet juuri niitä mitä maistuu just sun perheessä. Jokaisessa perheessä on ne omat tapansa ja jouluruokansa.
Luota itseesi ❤️
Palatakseni ihan tämän postauksen alkuun. Olen tehnyt muutoksia meidän jouluruokiin. Tänäkin vuonna jälleen. Tietoisesti jätetty jotain pois. Jopa siltä meidän tärkeälle kalapuolen tarjottaville.
Jälkiruoka ja muusta herkkupuolesta jätettiin paljon pois. En koe sille tarvetta juuri nyt.
Ihanaa sunnuntaita just sulle 😊
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.