Vastaa aiheeseen: Sisustus ja koti
› Foorumit › Maailman menoa › Sisustus ja koti › Vastaa aiheeseen: Sisustus ja koti
Remonttia, suunnittelua ja huoltoa
Täällä on remontit edennyt suunnitelmien mukaan. Yksi vielä odottaa, kun ei olla saatu päätöstään, että millainen. Itseasiassa tulossa yksi lisää. Tämä oli meiltä oma päätös. On sitten tulevaisuudesta yksi murhe pois.
Omakotitalon kansio
Olen kerännyt yksiin kansiin kaikki tehdyt remontit ja huollot. Osa tiedoista tuntui olevan vähän siellä ja täällä. Luonnollista, koska emme ole ainoat, jotka tässä talossa on asunut. Jokainen tehnyt jotain. Nyt saanut kaikki yhteen nippuun. Sähköisenä niin löytyvät helposti.
Suunnitelmat vuosiksi eteenpäin
Tein myös suunnitelman tulevista huolloista ja remonteista. 3 vuoden suunnitelmana on, että täällä on kaikki tehty. Sitten on jäljellä se huolto-osuus. Ei sovi unohtaa sitäkään, että aina voi tulla jotain akuuttia. Huoltoon olen laskenut myös eri laitteiden vaatimia ja ylläpitoon kuuluvia toimenpiteitä. Koskaan ei voi olla liian varovainen näissä asioissa.
Säästäminen
Siitä puskurirahasta puhutaan paljon. Pitää olla säästössä jotain, jotta pärjää akuutin tilanteen iskiessä päälle. Olen itsekin tämän kannattaja. Jokainen päättää itse mikä on sopiva puskuriraha. Itselle se tarkoittaa summaa, jolla pärjäisin useamman kuukauden, jos jotain sattuisi.
Jos jotain sattuisi = tavallinen arki kuluineen sujuisi, vaikka olisi hetken tuloitta. Asuminen ja eläminen. Katto pään päällä ja ruokaa. Siinä menee tovi, jotta esimerkiksi vakuutuksesta alkaa tulla tuloa/korvaus. Näissä asioissa ei voi olla liian varovainen.
Remonttikassa
Puskurirahan lisäksi myös remonttikassa on hyvä olla olemassa. Säästää rahaa remontteihin. Laina ei aina ole vaihtoehto. Kaikki ei saa tai ei halua ottaa lainaa. Osalle riittää, että tilanne on 50-50 eli säästöt +laina. Säästäminen kannattaa aina.
Monesti ne kodin akuuteimmat ja “yllättävät” remontit on niitä kalleimpia.
Vaikeimmat palat on ne päätökset
Itselle on näin remontteja tehdessä vaikein osuus päättää materiaalit ja värivalinnat. Lattiat, laatat ja tapetitkin jopa ovat niitä kauan katsottavia. Maalaaminen on helppoa. Kyllästyt maalin väriin niin ei ole niin kummoinen homma vaihtaa. Ei myöskään tuu kustannuksia niin paljoa, kuin lattia.
Jotkut kohdat on olleet helppoja. Sitä ei käy kieltäminen. Samantien on löytynyt, että juuri tuo. Kiitos ja valinta tehty. Päätös tehty. Osa taas laittaa pohdituttamaan enemmän. Monissa asioissa mietin myös siivouksen osalta asiaa. Näkyykö lika helposti eli pitääkö usein olla siivoamassa. Miltä väri näyttää huoneessa? Pienentääkö vai tuoko avaruuden tuntua? Kestääkö aikaa? Kyllästynkö ehkä jne.
Näin kevyillä pohdinnoilla tänään. Tähän asti ollaan kuitenkin tyytyväisiä valintoihin mitä ollaan tehty. Monen vuoden suunnitelmat vuosiksi eteenpäin on keventänyt omaa mieltä.
Ihanaa sunnuntaita just sulle 😊
Joulun taika, yhteinen aika. Se mieliin jää, ja läheiset nää.