Kuinka koristella?

Kerro täällä, kuinka koristelet ja askartelet jouluna.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 05 Loka 2007, 19:27

Jensku kirjoitti:en ole varma tuosta tekotavasta,mutta sokeria ja kananmunaa siihen tuli...
Ihan uus juttu..Taikataikinasta olen kyllä kuullut, mutta siihen kai tuli suolaa ja vettä ja jauhoja...?!?!? Uteleppa veljesi tyttöystävältä tuon ihmetaikinan ohje, niin voidaan sitä kenties itsekin testata :D

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 07 Loka 2007, 10:39

...........................

Avatar
Tintti-Tonttu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Loka 2007, 07:38

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja Tintti-Tonttu » 08 Loka 2007, 14:48

Meillä on tähän asti ollut kaupasta ostetut koristeet mutta tänä vuonna repäistään ja tehdään kaikki koristeet lasten kanssa itse. :see: Räpellyksiä niistä varmasti vähän tulee, mutta yhteisiä näperryshetkiä ei kaupan kimallekoristeet voita. :D

Nesse

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja Nesse » 09 Loka 2007, 07:37

Lankatonttuja tietenkin :D
Niitä on helppo ja suhteellisen nopea väkertää ja ovat kuitenkin hauskoja ja näyttäviä!

talvikki

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja talvikki » 14 Loka 2007, 19:53

Minulla on edessä ensimmäinen joulu "omassa" vuokrakodissa, joten nyt tulee myös hommattua ensimmäistä kertaa oma kuusi - samalla on hankittava koristeetkin.

Opiskelijan budjetilla täytynee siis varmaan tehdä paljon itse. Toki toinen puolisko myös osallistuu kustannuksiin, mutta samassa taloudellisessa tilanteessa on hänkin.

Ehkä sentään ostamme pallot ja latvatähden kaupasta, mutta esim. nauhaa voisi rakennella paperisuikaleista. Kenties myös itse leivotut piparkakut löytävät tiensä oksille.

Meillä kotona vanhempieni luona ei koskaan ollut mitään itsetehtyjä koristeita ja kuusikin oli aina muovinen ja siten symmetrisessä, hienostuneessa esteettisyydessään melko ylevä. Nyt odotankin innolla ensimmäistä kunnon kotikutoista kuusta. :D

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 18 Loka 2007, 15:19

Meillä oli toissa vuonna puurojuhlien ohjelmanumerona Sinooperista ostettujen styroksisydämien maalaaminen. Jokaiselle vieraalle oli varattu yksi kämmenen kokoinen sydän, joita sitten glögin ja pipareiden ääressä maalailtiin. Niistä tuli hienoja ja vieraat lahjoittivat koristeet meille. Sidottiin niihin ripustusnarut ja tänä vuonna koristeet pääsevät ensimmäistä kertaa kuuseen :laav:

tuiccu

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja tuiccu » 18 Loka 2007, 19:07

Ulkokuuseen tein toissa vuonna koristeiksi "jääpalloja* eli hyvissä ajoin ennen joulua laitoin pyöreä pohjaisiin jälkiruokakulhoihin vettä vähän pohjalle, enkelikiiltokuvan ja piipunrassi lenkin siihen ja sitten jäätymään. Kun ne oli jäätyneet, lisäsin vettä kulhon täyteen ja laitoin takaisin pakastimeen. (oli ihan lämpöasteita ulkona, muutoin olisikin voinut ne jäädyttää kuistilla vaikka.) Valmiit koristeet sitten vielä viimeistelin suihkuttamalla pyykinkostuttajalla pinnan märäksi (kiillottui pinta näin, olinniitä nimittäin joutunut säilyttämään pakastimessa ja ne olivat vähän himmeitä) ja ripsaisin vielä siihen vähän kimalletta joka jähmettyi kylmään pintaan. Lisäksi kiinnittelin kuuseen vielä oikeita ruusuja jotka sitten jäätyivät kauniisti. Oli aikas ihana vaikka ite sanonkin. ;)

Avatar
Tintti-Tonttu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Loka 2007, 07:38

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja Tintti-Tonttu » 20 Loka 2007, 19:19

Tuiccu kuulostaa aivan ihanalta! :inlaav:

tuiccu

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja tuiccu » 20 Loka 2007, 19:29

Kyllä se kaunis oli minustakin.
Jäädyttämällä tehtiin muutama vuosi sitten monenlaisia ja kokoisia astioita lintujen joulupöytään.
Hyvissä ajoin eli aikaisin syksyllä, olin pakastusrasioihin piiloitellut hansaruusun kukkia ja kiulukoita sekä ruskan värjäämiä ruusunlehtiä. Niillä sitten viimeisteltiin pöydän korstelu. Tarjolla oli itse kerättyjä pihlajanmarjoja ja tammenterhoja, pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä sekä suuri lyhde. Pienissä jäälyhdyissä paloi tuikut (jäädytetty leikkiämpäreissä) ja liinana vanha valkoinen lakana johon kuura teki kauniin jääpitsin pintaan.
Minulla pitäisi jossain olla siitä kuvakin. yritän etsiä.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulukuusen koristeita, itse tehtyjä toki

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 31 Loka 2007, 10:32

Törmäsimpä tällaiseen:
Kuva
Eli valokuvasta tehty kuusenpallo!
Täältä http://photojojo.com/content/diy/photo- ... ornaments/ löytyy seikkaperäinen ohja kuvineen, tosin englanniksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Jouluiset askartelut + käsityöt”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa