Lahjakääröt

Kerro täällä, kuinka koristelet ja askartelet jouluna.
Vastaa Viestiin
Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 22 Loka 2020, 10:04

En ole varma onko tästä keskusteltu aikaisemmin ja meneekö tämä askartelun vai tavallisen Joulun alle, mutta kokeillaan saadaanko tästä pohdisntoja aikaan.

Eli "Lahjakääröt aukaistaan ja joulualulut soi". Kuinka te paketoitte joululahjat? Käytätttekö kaupojen lahjapaperia, vai askarteletteko paperit itse. Käytettekö kestokasseja, pahvia, valmiita paketteja vai käärittekö vain paperiin? Sanomalehteä, ihan mitä vain lahjapaperia, vai teidän silmissä kaunista lahjapaperia? Vai onko lahjapussit teidän juttunne? Mietittekö jo paperia laittaessanne lahjan saajaa, tykkääkö hän paperista, vai paketoitteko kaikki samaan paperiin?
Entä joulun jälkeen, meneekö kaikki paperit roskiin, vai säästättekö? Ostateko joka joulu uudet paperit, vai kerralla enemmän, että riittää esijouluksi? Tuleeko lahjakääröihin nauhoja?

Omaan jouluhöperyyteeni kuuluu vahvasti lahjat ja paketit. Antamisen tunne on minulla iso, mutta onhan saaminenkin hiivatin mukavaa, kuten Ressu eräässä Tenavat kirjassa sanoi. Lapsuudenkodista asti meillä on ollut tapana säästää suht ehjät lahjapaperit ja käyttää niitä aina uudestaan ja uudestaan. Niin olen nykyisessäkin kodissa tehnyt. Kun itse ostan lahjapaperia, kyllä haluan että rulla on minun silmiini kaunista ja mieluusti otan sitte isomman rullan kerralla. Tykkään kyllä itse, että en kaikkiin paketteihin laita samaa paperia, vaan että lahjan saajan jokainen lahja on eri paperissa. Jotenkin se on minusta mukavampaa. Lahjanauhoja käytän silloin tällöin, en läheskään aina. Kissataloudessa kanssa saa vahtia, ettei katti maistele naruja.

Monissa joululehdissä on yleensä aina nykyään näitä pakkausidseoita. Minulle ne on turhia. En itse jaksa väntää papereita ja hankkia ylimääräisä koristeita vain pakettia varten. Lahjapusseista en myöskään niin välitä, minusta on kivaa kun sen paketin saa konkreettisesti avata.

Keskustelua joululahjakääröistä. :koristelua: :lahjat:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 22 Loka 2020, 11:02

............................

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja Katikki » 23 Loka 2020, 17:44

Minä myös valitsen paperit oman maun mukaan. Rustassa on muuten tosi kivoja papereita!

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 26 Loka 2020, 14:54

Käytän kauppojen lahjapapareita ja lahjakasseja. VAlitsen sellaisia kuoseja, jotka jotenkin puhuttelevat. Sellaisia tyylikkään yksinkertaisia tai perinteisiä värikkäitä.
Lapsien lahjat kääräisen paperiin. Narut koristeeksi. Nimitarra päälle, johon saaja ilmaistaan.
Aikuisille ja teineille voi käyttää lahjakasseja. Pussukan voi teipata nätillä tarralla kiinni, tai upottaa lahjuksen sikkipaperiin, jotta yllätys säilyy.
Lahjapapereista ei yleensä jää mitään uusiokäyttöön, ne viedään maalle ja poltetaan saunan uunissa. Lahjakassit sen sijaan saavat kiertää niin kauan kun ovat kelpoisessa kunnossa, yleensä kestävät vähintään kolme joulua, pl. isot lahjakassit.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 26 Loka 2020, 18:00

Ostan kaupasta lahjapaperit. Rustasta minäkin löysin tänä jouluna monta kaunista rullaa. Niistä riittää tuleviksikin jouluiksi. Ostan omaan silmään kauniita papereita. Laitan ainakin kahteen erilaiseen paperiin yhdelle lahjan saajalle. Harvemmin käytän lahjakasseja oman perheen jäsenten lahjoihin, mutta mm. tyttö antaa kaverinsa lahjan usein lahjakassissa, jonka teippaa kiinni. Tämä on helppo kuljettaa lahjan saajalle. Heitetään paperit lahjojen avaamisen jälkeen roskiin.

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 27 Loka 2020, 11:40

Mä käytän jouluisia/muuten hienoja kankaanpaloja, kankaisia lahjapusseja, valmiita laatikoita. Lisäksi kierrätettyjä lahjapapereita ja itse koristeltua paperia esim tilauksen mukana tulleesta pakkauspaperista.
Ainiin ja meille tulleita lahjakasseja laitan sitten eteenpäin.

Koristeeksi käytän kirpparilta löytyneitä kangas/"silkki" nauhoja. Välillä ihan tavallista lahjanauhaa, jonka kiharran.

Mies ostaa usein valmista paperia, sellaista, joka sattuu käteen tarttumaan :)

Suht ehjät paperit säästetään, mutta iso osa menee ihan roskiin joulun jälkeen...

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja Unico » 29 Loka 2020, 14:42

Riippuu vähän. Tänä vuonna meni lahjapapereihin. Tyhjennä varastoja. Viimevuonna meni kangaskasseihin ja puulaatikoihin. Eli fiiliksen mukaan. Haaveilen jos joskus jaksaisi tehdä niitä paketointi kankaita ja paketoida niihin

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 16 Marras 2020, 18:18

Käytän enimmäkseen kaupan joulupapereita. Usein ostan jouluna muutaman uuden rullan ja käytän sekaisin vanhojen kanssa eli tykkään käyttää joka pakettiin eri paperia. Ostan aina itseäni kulloinkin tyyliltään miellyttävää paperia ja niistä sitten tuumailen, että mikä olisi eniten lahjan saajan tyylinen tai mikä sopisi itse lahjaan.

Joskus käärin myös johonkin yksiväriseen, esim. ruskeaan paperiin johon itse taiteilen päälle jotain. Väkertelen myös itse lahjapusseja, mikäli paketoitava olisi vaikea kääräistä ohueen paperiin – tai sitten pakkaan lahjat johonkin helpommin paketoitavaan laatikkoon, vähän riippuu.
Olisi kyllä kiva tehdä joskus taas ihan kunnolla itse lahjapaperikuoseja eli esim. sapluunan avulla töpötellä kuvioita paperiarkkeihin. Näin olen tehnyt vain yhtenä jouluna joskus vuosia, vuosia sitten.

Nauhaa lukuunottamatta muita ylimääräisiä koristukisa käytän harvoin.

Hieman on alkanut viime vuosina vaivaamaan tuo lahjapaperinkin käyttö, kun tiedän ettei lahjan saajat "osaa" hävittää niitä oikein (osaisivat, mutta ovat asian suhteen täysin itsekkäitä ja välinpitämättömiä). Paperia kun ei saa laitta paperinkeräykseen eikä polttaa ja molempaa tapahtuu. Ja turhaa muoviakin on teipeissä ja etenkin lahjanauhoissa...
Lahjapussi olisi toki hieman parempi, sillä ne useimmiten käytetään uudestaan. Mutta jotenkin siinä ei ole samaa fiilistä kuin lahjakäärön aukaisemisessa. Tosin enhän minä voi sitä lahjan saajan puolesta tietää, että onko hänen mielestään näin. :roll:
Myös tuossa kankaisessa lahjapussissa voisi olla ideaa... :idea: Tai mahdollisesti sellainen japanityyliin kankaaseen kääritty, moinen vain pitäisi ensin opetella. :hmm: Siinä onkin sitten lahjan saajalla pähkäiltävää, kun ei varmaan kehtaa minun pikku kätösin ommeltua kangashässäkkää ainakaan roskiin heittää tai polttaa. :mrgreen: Hintaahan kankaalle tulee tietysti huomattavasti enemmän kuin paperille – mikä voi kirpaista mikäli itse lahjoihinkin on jo uponnut rahaa paljon.

Itse säästän mielelläni siistit isot kaistaleet lahjapapereista. Teipit, repeytyneet ja taittuneet kohdat leikaan pois, ettei paperi uudelleen käytössä kuitenkaan näytä käytetyltä. Tämä tosin vain jos olen kotona, kylässä lahjoja avatessa olisi jotenkin hieman noloa alkaa viikkailemaan paperia talteen.

Olen kuullut ja nähnyt joidenkin paketoivan kauniiseen tai vähemmän kauniiseen sanoma- tai aikakausilehden sivuihin. Ajatuksena tuo kiehtoo, kierrätys ja itse tekeiminen, mutta muutoin tuo ei vain oikein ole minun tyylistäni. Kyllä paperin kuuluisi sentään jouluinen/juhlava olla. :jouulu:

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Lahjakääröt

Viesti Kirjoittaja shara » 17 Joulu 2020, 19:38

Kauppojen papereita käytetään. Tänä jouluna ostin Latvalasta kaksi rullaa ja paketoin kaikki ostamani lahjat niihin. Koristeeksi nauhaa, valitsen aina paperin sävyihin sopivan nauhan ja kiharran rusetille. :lahja: Lahjakasseja olen joskus käyttänyt, mutta on ihan totta, että niissä ei vaan ole samaa fiilistä kuin paperin aukaisussa... Siksi käytän mieluummin paperia. :see: Lahjansaajan nimen kirjoitan ihan mustalla tussilla paketin päälle. Avaamisen jälkeen käytetyt paperit ja nauhat heitetään roskiin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Jouluiset askartelut + käsityöt”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa