Lapsettoman sinkun joulu

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Puolukka
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2014, 23:11

Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja Puolukka » 02 Loka 2020, 00:12

Joulua pidetään usein lasten juhlana. Itsehän olen 42-vuotias ikisinkku, ja olen ollut jouluihminen niin kauan kuin muistan. Mielestäni joulut ovat muuttuneet vain paremmiksi vanhetessani, enkä koe lapsia mitenkään välttämättömiksi joulutunnelman kannalta. Olen aikuisena viettänyt jouluja äitini ja veljeni kanssa, enkä koe sitä mitenkään huonompana kuin perinteisiä perhejouluja. Joulu kuuluu kaikille.

Onko muita sinkkujouluihmisiä? Kiinnostaisi tietää, miten koette joulun viettämisen ilman "omaa" perhettä?
:joulutanssi:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 04 Loka 2020, 12:19

Valtaosa palstalaisia taitaa olla parisuhteessa tai jopa perheellisiä, mutta tosiaan, joulu kuuluu myös perheettömille ja sinkuille. Joskus leikin ajatusleikkiä siitä, miten viettäisin joulua itsekseni. Pahastutko sellaisesta kuvitelmaan perustuvasta vastauksesta?

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 22 Loka 2020, 09:55

Vastaan tähän vaikken ole sinkku, mutta lapseton (omasta tahdostani). Vietin siis kaikki joulut myös "aikuisena" äitin ja siskon luona lapsuudenkodissani aina ikävuoteen 27 asti. Eli viimevuonna vasta vietettiin mieheni kanssa yhteinen joulu.

Ollaan oltu mieheni kanssa nyt 7 vuotta yhdessä, mutta tosiaankin aiemmat joulut vietettiin erikseen, koska porukkamme asuu ihan toisela puolella suomea. Hänen asuu Vammalassa - minun Oulun seudulla. Ei ole järkeä vain juhlapyhien takia rampata molemmissa. Koettiin paremmaksi, että molemmat vietettiin joulu omilla läheisillämme ja työt vielä antoi tuohon mahdollisuuden. Isosiskoni ja äiti asuvat molemmat yksin, joten helposti sitten vietettiin sellaista joulua yhdessä mihin ollaan lapsenakin totuttu kun asuimme kolmisin. Minusta siinä ei ollut mitään värää, päinvastoin se oli hvyin tunnelmallista.

Tuolloin kun vietimme aikuisina joulua keskenämme niin koin hyvinkin vahvaa nostalgisuutta ja sitä joulun taikaa, kun itse sitä suurimman osin olin järjestelemässä. Siskon kanssa laitetaan muovikuusi, sisko laittaa valot ja yhdessä koristeet. Jouluvalosarjat lasipurkkeihin laitan minä, minä sivoan, sisko tekee keittiön korkkitauluun jouluasetelman ja äitin kanssa vaihdetaan verhot. Jouluruuat ostetttiin äitin kanssa aikoinaan Stockmanilta, nyt Sokokselta. Lahjoja olimme hakkineet toisillemme ja ne odottivat kuusen alla. Saunottiin päivällä, jokainen söi omaan aikaan, niin kuin meillä on ollut tapana. Aattoaamuna olin yksin hereillä ja katsoin vanhalta nojatuolilta Joulupukin Kuumaa Linjaa. Lahjat avattiin aina illalla Samu Sirkan Jouluterveydystä katsoessa.
Äiti kerran sanoikin, että että minä ja sisko siinä telkkarin edessä muututtiin hänen silmissä 20 vuotta nuoremmiksi, kun istuttiin silmät Disneyn joulupiiretyistä silmät tuikehtivina avaamattomat joululahjat sylissä. :inlaav:

Ja tuohon aikaan olin parisuhteessa. Ei se jouluna oikein muuten ollut esillä, kun että soittelin miehelleni lyhyesti päivittäin ja avasin hänen antaman joululahjan.

Kyllä joulu ja joulutunnelma kuuluu kaikille, ei pelkille perheellisille joilla on lapsia.

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 22 Loka 2020, 21:29

Ujosti vastaan myös tähän, vaikkakin en ole sinkku, vapaaehtoisesti lapseton kyllä.

Ensin pakko kommentoida, että vaikka ei ole lapsia, niin ei ole perheetön. Me olemme kaksistaan perhe ja se on "oma perhe". Ja perhe toki laajenee vanhempiimme.

Jos olisin sinkku, niin viettäisin joulut varmasti kyläilemällä vanhempieni luona, kuten nytkin teen. Koska en ole sinkku, niin nyt kyläilyn kohteena on myös puoliskoni vanhemmat. Yksineläjänä saattaisin ehkäpä yrittää lyöttäytyä viettämään joulua myös veljeni ja hänen perheensä kanssa.

Jos ei olisi perhettä lainkaan, niin saattaa olla että yrittäisin koota joulunviettoon kaveriporukkaa. :hmm: Tuota on yksi kaveri joskus ehdotellutkin kun hän ei enää itse jaksa isoa hulina-sukujoulujuhliaan.
Jos joutuisin olemaan ihan yksin, niin varmaankin järkkäilisin kuitenkin kaikki koristeen ja jouluruoat sun muut ja katselisin kaikella hartaudella jouluisia ohjelmia ja piirrettyjä koko päivän. Ja kävisin ulkona kävelyllä fiilistelemässä ja tarkkailemassa muiden ihmisten menoa.
Nyt menee villiksi, mutta jos vuodesta toiseen olisin jouluna yksin, niin saattaisin jopa mennä kokeilemaan millainen meno on baareissa joulunpyhinä. :shock: Tähän täytyy huomauttaa, että en pidä muutoin baareissa käymisesestä. Voin vain kuvitella, että tuolloin kuppiloissakin on ihan erityinen henki kun siellä on kaikki yksinäiset joulua viettämässä (näin oletan).

Joulumyyrä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 158
Liittynyt: 11 Marras 2015, 11:39

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja Joulumyyrä » 25 Loka 2020, 19:38

En ole sinkku enkä lapseton, mutta pakko silti vastata.
Nimittäin haaveilen salaa siitä, että saisin joskus viettää joulun ihan yksin, omassa täydellisessä seurassani. :jouulu:
Nautin niin paljon yksinolosta yleensäkin, että olisi jotenkin ihanaa viettää vuoden paras päivä yksin.
Laittaisin silti kaikki joulujutut, ruoat, kuusen, lahjoja itselleni. Sitten vaan nauttisin hiljaisuudesta ja rauhasta, kävisin pitkällä kävelyllä, saunoisin, söisin hyvin, avaisin lahjat, katselisin telkkaria, lukisin, polttaisin kynttilöitä ja ottaisin pari lasia viiniä. Ihan yksin. :inlaav: Oi vitsit, että olisi ihanaa! Jos olisin sinkku ja joka joulu yksin, saattaisin joskus pyytää kaverin tai pari illalla syömään ja juomaan. Mutta pääasiassa yksin olisi kyllä hyvä. Ehkä joskus vielä.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 26 Loka 2020, 10:14

Joulumyyrä kirjoitti:
25 Loka 2020, 19:38
En ole sinkku enkä lapseton, mutta pakko silti vastata.
Nimittäin haaveilen salaa siitä, että saisin joskus viettää joulun ihan yksin, omassa täydellisessä seurassani. :jouulu:
Nautin niin paljon yksinolosta yleensäkin, että olisi jotenkin ihanaa viettää vuoden paras päivä yksin.
Laittaisin silti kaikki joulujutut, ruoat, kuusen, lahjoja itselleni. Sitten vaan nauttisin hiljaisuudesta ja rauhasta, kävisin pitkällä kävelyllä, saunoisin, söisin hyvin, avaisin lahjat, katselisin telkkaria, lukisin, polttaisin kynttilöitä ja ottaisin pari lasia viiniä. Ihan yksin. :inlaav: Oi vitsit, että olisi ihanaa! Jos olisin sinkku ja joka joulu yksin, saattaisin joskus pyytää kaverin tai pari illalla syömään ja juomaan. Mutta pääasiassa yksin olisi kyllä hyvä. Ehkä joskus vielä.
Juurikin näin. Toki haluan nyt viettää jouluni lasteni ja puolisoni kanssa, mutta päässäni on silti selvä(hkö) suunnitelma itä tekisin, jos viettäisin joulun aivan itsekseni. Pitkältä samansuuntaisesti kuin Joulumyyräkin, mutta lisäksi soittimesta pauhaisi lempparijoulumusa.

freiska
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 728
Liittynyt: 07 Syys 2007, 22:13
Paikkakunta: hanko

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja freiska » 27 Loka 2020, 08:34

sinkku olen .ollut jo useita vuosia mutta en lapseton.
viime vuonna oltiin nuoremman lapsen kanssa kaksin.alkuun mietin tuleeko siitä juhlavaa kaksin mutta kyllä tuli.poika tykkäsi kans että oli kivaa ja rento meininki.
yhdessä laitettiin ulos tulia palamaan .syötiin jouluruoka ja avattiin ne pari lahjaa jota oli hommattu hänelle.itselleni ei ole väliä vaikka en saisi mitään.minun jouluun ei kuulu pakko saada jahjoja itselleni .mutta on aikuisia ihmisiä jotka ystävinä jotka haluavat kalliita ja paljon lahjoja itselleensä.mutta minulle se ei ole tärkeää kuhan lapset saa muutaman lahjan edes.
vanhempi lapsistani asuu itsenäisesti toisella paikkakunnalla ja hän viettää joulunsa itsekseen.tietty olis kiva jos tulis koiin joskus jouluksi mutta kunnioitan hänen omia toiveita viettää joulunsa kuin haluaa.
:laulu:

Puolukka
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2014, 23:11

Re: Lapsettoman sinkun joulu

Viesti Kirjoittaja Puolukka » 28 Loka 2020, 00:19

Kiitos vastauksistanne, niitä oli kiva lukea! Jos joutuisin viettämään joulua ihan yksin, varmasti minäkin juhlistaisin sitä silti kunnolla. Nytkin koristelen kotini erittäin jouluiseksi, vaikka en edes ole siellä jouluna. Juhannusta vietin yksin tänä vuonna, ja se oli ihan kivaa. Mieluummin juhlin edes jollakin tavalla kuin jätän kivan juhlan kokonaan välistä, mutta kukin tavallaan. Tiedä sitten miten korona vaikuttaa joulunviettoon tänä vuonna...

Usein tuntuu siltä, että sinkkujen ja/tai lapsettomien ei odoteta erityisesti välittävän joulusta, esim. työpaikoilla joulun ajan työvuoroja jaettaessa, mutta ehkäpä tämä on ainakin osittain vain omassa päässäni. En ole itse ollut koskaan sellaisessa työssä, missä joulunakin olisi töitä (varmaan siihenkin toki tottuisi).

JapeTontun kertomasta tuli mieleen, että itselleni ainakin tulee nuorekas olo, kun istun kuusen juurella availemassa paketteja! Jotenkin siinä joulua viettäessä aina palaa vähäksi aikaa lapsuuteen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa