Jouluaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 28 Loka 2012, 11:09

Herään aamulla joskus seitsemän maissa, ennen miestä joka tapauksessa. Käytän koirat ulkona ja sitten kuskaan hellan ääreen rottinkituolin ja kirjan ja pistän riisipuuron alulle. Sitten istun suunnilleen tunnin tuolissa lukemassa hyvää, ennen lukematonta kirjaa ja hämmennän samalla puuroa. Yksi joulun suosikkihetkistä. :inlaav:

Sitten mies herää ysin maissa ja syödään puuroa. Seuraavaksi asemoin itseni tv:n äärelle ja katson Lumiukon. Muu loppupäivän ohjelma on vielä vähän avoin.

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 05 Joulu 2012, 14:24

Minun aattoni on jo vuosia noudattanut samaa kaavaa.

Noustaan ylös siinä varttia vaille kahdeksan että ehtii näkemään ensimmäisenä aamulla tulevan Toljanterin ja sitten alusta alkaen Pukin kuumalinjan. Rakastan kuumalinjan katselua ja sitä tuijotetaan aamupäivällä siihen asti kunnes joulusauna on valmis. Sieltä tultua onkin jo melkein aika lumiukon :uggeli: jonka jälkeen katsotaan joulurauhan julistus.
Joulupuuroa on jossain aamupäivän kolossa tarjolla tietenkin.

Sitten julistuksen jälkeen siirrytään keittiöön puuhailemaan ja siellä menee aina se kolmeen asti ja sen jälkeen hiljalleen siirrytään juhlalounaalle. Sitten kun on syöty hyvin ja paljon, saatan lähteä kävelylle. Ipodin kanssa tietenkin joululauluja kuunnellen. Olisipa lunta niin sitten se narskuisi ihanasti kenkien alla.
Kun sieltä tulen sisälle keitän kupposellisen glögiä ja alan katsella muiden seurassa tv:stä jotain mitä sattuu tulemaan. Tietysti pitää katsoa jouluiset ohjelmat :mrgreen:
Ennen pukkia meillä keitetään kahvit ja herkutellaan juhlavasti ihanilla joulujälkiruuilla.
Jossain vaiheessa minulle aletaan vihjailemaan, että missäköhän se pukki viipyilee. Tiedän tasan minne lahjat on laskettu, mutten halua etsiä niitä liian aikaisin, tykkäisin itse vaikka kahdeksan aikoihin avata lahjat mutta yleensä kello on kuuden ja seitsemän välissä kun minua siihen yllytetään. :mrgreen: :lol:

Kun lahjat on jaettu ja avattu, niitä on tovi yhdessä ihasteltu on sitten katsottava joku jouluinen elokuva jos sattuu tv:stä tulemaan tai sitten katsotaan joku uusi dvd minkä joku meistä on saanut. Sitten syödään herkkuja, joku syö kinkkuleipää jne. suklaata :nam: Illan edetessä kohti puolta yötä väki vetäytyy nukkumaan mutta minä valvon myöhään yöhän kuunnellen joululauluja :laav:

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 05 Joulu 2012, 14:36

Oi, näitä on ihana lukea! :laav:

mha77
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Syys 2012, 20:23
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja mha77 » 09 Joulu 2012, 06:34

Jouluaatto,touhua ja tohinaa.Vaikka haluaisin sen olla kaikkia muuta :roll:

Aamusta riisipuuro,joulusauna,sitten ruokaa (isäni ja veljeni perheineen tulee syömään),hautausmaalla käynti,pukin tuloa. Järjestys on tuo.
Kuusen lapset koristelee jo aatonaattona.Ennen tehtiin sekin vasta aattona.
Mietin kuumeisesti miten helpottaisin omaa aattoani.Liikaa hässäkkää.Aattona täytyisi osata nauttia :laav:

Avatar
Iloinen
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 84
Liittynyt: 07 Loka 2007, 18:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Iloinen » 09 Joulu 2012, 20:01

mha77 kirjoitti:Jouluaatto,touhua ja tohinaa.Vaikka haluaisin sen olla kaikkia muuta :roll:

Aamusta riisipuuro,joulusauna,sitten ruokaa (isäni ja veljeni perheineen tulee syömään),hautausmaalla käynti,pukin tuloa. Järjestys on tuo.
Kuusen lapset koristelee jo aatonaattona.Ennen tehtiin sekin vasta aattona.
Mietin kuumeisesti miten helpottaisin omaa aattoani.Liikaa hässäkkää.Aattona täytyisi osata nauttia :laav:
Aiemmin mullakin oli tuota samaa haikeutta kiireettömän jouluaaton perään. Olen kuitenkin onnistunut hiomaan aattopäivän ohjelmaani niin, että aikaa on jäänyt myös hitaaseen nauttimiseenkin. Paljon minulla on tekemistä, meillä on tänäkin vuonna 15 syöjää (12 vierasta) joulupöydässä. Eniten jouluaaton "suunnittelussa" on auttanut joka joulun jälkeen ylöskirjoittamani yhteenveto siitä, miten kaikki meni, mikä onnistui hyvin ja mitä kannataisi vielä miettiä premmaksi. Tämä on jouluvihkoni tärkeintä sisältöä. Jouluvihkoa olen pitänyt vuodesta -04 asti.

Nykyään meillä ei jätetä (=minä en jätä :lol: ) aatonaatolle juurikaan mitään listattuja askareita, ne on hoidettu jo aiemmin. Joulukinkunkin paistan jo 22.-23.12. välisenä yönä. 23.12. illalla kaikki on "valmista", ruuat jääkaapissa valmiina uuniinpantavaksi, perunat kuorittuina, kaikki esivalmisteltuna niin, ettei minun tarvitse aattopäivänä kuin vasta tuntia ennen vieraiden saapumista aloittaa keittiöhommia( ja loput tarjottavat sitten valmistelemme yhdessä esille). Aattona on aikaa nauttia siitä, etttä kaikki on valmista ennen "hulinaa". Kaikki on valmista. Ihanaa :inlaav: .

Tee listoja. Laadi aikatauluja (vaikka et niitä kenellekään näyttäisi), ne helpottavat organisoimaan aikkaasi. Ja ennenkaikkea, nuku aattoa edeltävä yö :wink: .

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 10 Joulu 2012, 11:16

Olen samaa mieltä! Aattona tulisi jokaisen ehtiä rauhoittua ja nauttia. :laav: Toisaalta nämä perinteet, jotka sitä touhua aiheuttavat, tuovat joulun ja niitä ilman olisi vaikea olla. :) Meillä on ollut myös aina se periaate, että kaikki mahdollinen tehdään valmiiksi ennen jouluaattoa. Toisaalta vietän jouluni vanhemmillani vielä tässä vaiheessa, ja syömme jouluaterian perinteisesti sukulaisilla, joten kunnon kiirettä en ole varmaan ehtinyt vielä kokemaankaan.. Mutta joulut ovat muutoksen alla ja tuntuu, että tulevaisuudessa minä olen se, joka kutsuu porukan jouluksi syömään! Olen varmaan suvun suurin jouluihminen. :mrgreen:

Avatar
Bella_a
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Marras 2012, 12:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Bella_a » 16 Joulu 2012, 12:46

Hei,

Minäkin kerron meidän perheen Jouluaaton kulusta näin sunnuntai aamuna glögin ja pipareiden kera.

Jouluksi meidän koko perhe kokoontuu lapsuuden kotiimme. Minä täältä pääkaupunkiseudulta ja siskoni ulkomailta.

Jouluaattona heräilen yleensä noin klo 5:00 -6:00 kahvin tuoksuun, jonka yleensä isämme on jo keittäny. Hiippailen pitkin taloa ja sytyttelen valot kynttilköihin, kuuseen ja toki paljon tavallisia kynttilöitä, laittelen vierashuoneeseen joululevyn hiljalleen soimaan ja pysähdyn hetkeksi siemailemaan jouluaaton aamun taikaa.
Koiran siinä pikkuhiljaa heräillessä lähdemme pikaiselle aamukävelylle, pikainen sen takia, että yleensä aamulla Itä-suomessa (rajan pinnassa) on ollut hyvin kylmä.
Samalla koiran kanssa sytyttelemme lyhtyihin kynttilöitä, kun aamulla on vielä tuohon aikaan melko pimeää, joten ne loistavat kauniisti aattoaamuna.
Sisään tullessa on jo yleensä äitimmekin heräillyt ja puuron ja kinkun tuoksu leijailee melkein jo ulko-ovelle.
Koirani yleensä liittyy äitimme seuraan laittamaan kinkun "juhlakuntoon" ja mahdollisesti odottelee jos sieltä palanen tai pari hänellekin liikenisi.
Joululaulut kuuluvat hiljalleen vierashuoneesta ja availen samalla tv:n, jotta Joulupukin kuumalinja ja muut aattoaamun ohjelmat eivät vain jää katsomatta.
Tv:n ja cd-soittimen ääni on jo yleensä siskonikin herättänyt, joten pikkuhiljaa alamme aamupalalle.
Pöydässä on perinteisen tavan mukaisesti Joulupuuroa, rusina-luumusoppaa, muutama ensisiivu kinkusta, karjalanpiirakoita, rusileipää jne ja toki hedelmien ystävinä paljon punaisia omenoita ja mandariineja.
Lopuksi vielä kahvihetki Joulupukin kuumanlinjan parissa. Tarjolla on tuolloin joulupullaa, pipareita, torttuja ja suklaata.

Näin on meidän perheen aattoaamu lähtenyt käyntiin...

Näillä vaiheilla (noin klo 10:00-11:00) lahjat ilmeistyvät kuusen alle, joka on koristeltu jo 23.12 päivällä.

Näillä paikkeilla molemmat tyttäret auttelemme äitiämme vielä viimehetken valmisteluissa, jotta kaikki on sitten illalla juhlapöytään valmista.
Tunnelma on erityinen, kaikilla on hyvä mieli ja ilmassa on erityistä taikaa - Joulun taikaa.

Kello 12:00 istahdamme glögin ja muiden jouluisten herkkujen pariin ja hiljennymme kuuntelemaan radiosta kuuluvaa Joulurauhan Julistusta. Tämän jälkeen meillä menee radio ja tv kiinni ja nautimme yhdessä olosta ja joulusta.

Päivällä jos on mukava keli käymmä koiran kanssa pitemmällä kävelylle ja ihailemme toisten kotien jouluvaloja, koristeita ja nautimme piteästä pakkassäästä ja jouluaaton tunnelmasta.

Kotiin palattuamme isämme on vienyt puut saunaan jo illaksi valmiiksi. Itse jään vielä laittelemaan ulkotulia palamaan kauniisti pihallemme, jotta ne ovat valmiina kun tulemme kotiin hämärällä.

Tässä vaiheessä me muut; äitimme, minä ja siskoni alemme valmistua aattoillan Jouluhartauteen. Lähdemme samalla käymään mummolla ja viemme joulutervehdyksen hänelle ja toki muutaman lahjapaketin. Samalla jätämme koirani tunniksi mummolle piristämään Jouluaattoa.

Jouluhartaus alkaa meilläpäin noin klo 16:00 ja kestää noin tunnin. Tämän on ollut joka vuotinen perinne siitä asti kuin muistan.
Vielä hartauden jälkeen käymme haudoilla muistemassa poisnukkuneita ja viemme kynttilöitä haudoille.
Koira haetaan mummolta ja istahdetaan tovi vielä mummon iloksi ja toivotaan hyvät joulut.

Kotiin päästyämme, muut menevät sisälle laittelamaan ruokia valmiiksi ja minun vastuualuettani on ollut aina kotipihan huolehtiminen; Kynttilät palavat lyhdyissä moitteettomasti ja ulkotulista mikään ei ole vahingossa sammunut. Tämän on omaa ihanaa aikaa kun ilta on jo melko hämärä tai pimeä, katselen lyhtyjen tuiketta ja pihamme jouluvaloja - Kaunista-

Sisälle tullessa katamme Juhlapöydän, joululaulut, kuusi ja kynttilät luovat tunnelmaa. Jouluruokaa nautimme sitten pitkään ja hartaasti. Lasillinen punaviiniä kinkun kanssa Voilà!

Tästä hiljalleen siirrymme lahjojen pariin lähinnä olemme tehneet niin, että minä, koirani ja sikoni toiminne lahjojen jakajina. Tässä menee tovi joululahjoihin tustustuessa ja ihasteltaessa.
Vielä hörpimme kahvit tai glögit ja siirrymme joulusaunaan kynttilöiden tuikeessa.

Illalla saunan jälkeen nautimme tunnelmasta kynntilöistä, valoista, ulkona lyhdyistä ja joululauluista. Yleensä vielä olemme myöhään illalla käyneet lähinnä koiran takia myöhäisaattoillan kävelyllä - ja tästä sitten nukkumaan.

Suloista Joulunaikaa kaikille :laav:
__________________________
Rakkaudesta Jouluun

Avatar
Pati
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Loka 2010, 13:27
Paikkakunta: Joulupukin naapurissa

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Pati » 16 Joulu 2012, 14:24

Meillä jouluaatto tänä jouluna on hieman erilainen. Miehen äiti perheineen on tulossa. Anopin ja minun välillä on Hieman jännitteitä, joten katsotaan miten homma etenee..

Mutta aattoaamu alkaa yleensä sillä, että pikkutontut ja -tontutar kipittelevät katsomaan minkä lahjan tonttu on tuonut kuusen alle. Jokainen saa yhden pienen lahjan heti aamusta, ihan siitä syystä, että me vanhemmat saadaan nauttia rauhallinen aamukahvihetki :-P .

Aamupala on meillä riisipuuroa mantelilla ja marjakiisselillä. Sen jälkeen käymme lähimetsässä toivottamassa metsän eläimille ja asukeille Hyvää Joulua, laulamme muutaman laulun siellä ja ehkä sytytämme kynttilänkin. Joulu on meidän perheelle talven juhla, juhlistamme sitä, että pitkä pimeä aika on ohi ja valoa kohden mennään. Juhlimme sitä, että meillä on puhdas luonto ja ilma mitä hengittää. Jos on sata astetta pakkasta niin sitten makoillaan sohvalla ja katsellaan lastenohjelmia.

Lounasta lapsille Lumiukko-ohjelman parissa. Päiväunien aikaan me miehen kanssa laitamme saunan ja ruuat valmiiksi. Meillä on ollut tapana, että ennen jouluaattoa valmistellaan kaikki pakasteeseen/jääkaappiin siten, ettei aattona tarvitse hyöriä tuntikaupalla keittiössä. Käyn tässä vaiheessa esikoisen kanssa haudoille sytyttelemässä kynttilät ja muistelemassa Tähtenä jo loistavia rakkaita.

Päiväsaunan jälkeen minun vanhempani tulevat ja syömme yhdessä jouluruuat. Joulupukki tulee meille tänä vuonna klo 17.15 tonttuineen ja viuluineen. Joten siihen mennessä anoppi perheineen on myös saapunut meille. Ilta menee sitten kahvitelle,/glögitelle sekä lasten riemua lahjojen parissa ihastellen.

Ilta on sitten minun joulun kohokohta, kynttilät ja joulun rauha. Sitä minä odotan kovin. Joululauluja sekä maha täynnä kinkkua oloa.

Joulupäivänä tapaamme ystäviä ja sukulaisia.

Avatar
kapseli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Loka 2011, 01:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja kapseli » 18 Joulu 2012, 22:36

Koko pienen ikäni olen rakastanut kuulla muiden joulusta, ihan kellonaikojen kera, loistava ketju! :)

Koska olen ainoa jouluttaja perheestämme, minulla on tapana herätä aikaisin aamulla herätyskellon pirinään, ihan joskus 7-8 aikaan. Silloin katson sängyssä jouluohjelmia, syön vähän suklaata ja saatan avata ystäviltä saadut lahjat, jos niitä oon saanut :)

Jokaisena jouluna jonka muistan, äitini on ollut aamulla kaupassa vielä viime hetken ostoksilla. Isä tuo kuusen olohuoneeseen, minä (ja ennen myös siskoni) koristellaan kuusi samalla kun otetaan perinteinen kuusenkoristelukuva, yöpuvussa ja meikittä :mrgreen:

Kaupasta tullessaan äiti alkaa keittää joulupuuroa, joskus 11-12 aikaan, jonka jälkeen joulusaunaan. Saunan jälkeen parhaat päälle (ainakin minä laitan!) ja joululevyt soimaan. Saatan myös paketoida äidin viime hetken lahjahankintoja. Soittelua ystäville, hyvän joulun toivottelua ja jouluohjelmia. Mummo ja sukulaiset saapuvat joskus 14-15 aikaan.

Jonain jouluina olen ollut mukana käymässä haudoilla, mutta joulukirkossa emme käy, mikä on mielestäni sääli. Jouluateriaa ennen lahjat ovat pikkuhiljaa ilmestyneet kuusen alle. Jouluateria syödään hitaasti 17-18 aikaan, ja sen jälkeen avataan lahjat. Minä ja siskoni jaamme lahjat. Illalla sitten pelataan lautapelejä, saatetaan katsoa lahjaksi saatu talvinen elokuva ja ihmetellään lahjoja ja joulun taikaa. Ihanan raukeana nukkumaan illalla. :inlaav:

Avatar
JoulunOdottaja
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Syys 2013, 13:35

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja JoulunOdottaja » 02 Loka 2013, 18:20

Ihana ketju ja ihanan tunnelmallisia kertomuksia jouluttajien aaton kulusta :laav: :see:

Meidän aatto kuluu jokseekin näin:
Herään suht aikaisin, kello on soimassa 7-7.30 aikoihon, heräilen rauhassa sängyssä ja kun joulupukin kuumalinja alkaa laitan telkkarin päälle. Aina on tarkotus kattoa tarkkaan kuumaalinjaa, mut tulee touhuttua kaikkea muuta siinä samalla :see:
Kun nousen sängystä laitan paaaaljooon kynttilöitä palamaan, jouluvalot ja kuusenvalot palavat kaiken aikaa (kuusi on koristeltu jo aatonaattona), joten niitä ei tarvitse erikseen sytytellä.
Viime jouluna iskä keitti aamulla joulupuuron ja toivottavasti saan sen perinteen jatkumaan tänäkin vuonna :nam:
Vanhempi veli avokin ja lapsensa kanssa käyvät yleensä aamupäivällä ja lähtevät sitten muualle joulun viettoon.
Noin puolen päivän aikaan tai vähän myöhemmin syödään ja sitten alkaa jo saunanlämmitys operaatio, meillä on ulkosauna ja jos on kylmä ilma lämpeäminen kestää jonkun aikaa...
Iltapäivällä noin 14.30-15 aikaan pääsen saunaan ja olen yleensä ensimmäinen saunoja, kun en tarvi niin kauheen kuumaa saunaa. Joulusaunasta tekisi mieli nauttia mahdollisimman kauan, mut samalla ei malta istua kovin kauaa löylyissä kun on sentään jouluaatto :dee:
Kun kaikki on käynyt saunassa, noin viiden aikaa lähdetään käymään haudoilla.
Kun tullaan haudoilta on joulupukki käynyt tuomassa lahjat (näin meille lapsena kerrottiin, että sillä aikaa aina joulupukki on käynyt :dee: ) ja kuuden aikaa avataan lahjat :lahja:
Sen jälkeen vielä syödään ja sitten vaan oleillaan perheen kesken ja nautitaan joulun tunnelmasta :laav:

Näin ollaan suurinpiirtein joulua aikaisemmi vietetty ja varmaan suurinpiirtein samalla kaavalla mennään edelleen, vaikka ei tässä vaiheessa vielä tiedä mitä aatto tuo tullessaan :xmas:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa