Jouluaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
fairedtale
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 50
Liittynyt: 02 Marras 2011, 11:11
Paikkakunta: Forssa

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja fairedtale » 06 Marras 2011, 18:31

Meillä on haettu viime vuodet meille sopivaa jouluaaton aikataulua. Nyt luulisin sopivan löytyneen. Se on muunnelma omassa lapsuudessa ja miehen lapsuudessa toteutettua jouluaaton aikataulua.

Aamulla heräillään kaikki ihan rauhassa. Keittelen meille aamupalaksi riisipuuroa jota syödään joululimpun sekä glögin kera. Televisiosta katsellaan joulupukin kuumaalinjaa sekä muita ihania jouluohjelmia. Noin puolen päivän aikaan alan leipomaan pipareita joihin olen tehnyt taikinan valmiiksi jo aaton aattona. Näiden paistelussa menee parisen tuntia ja osan siitä ajasta tyttö on mukana leipomassa. Välipalana syödään joululimppua tai karjalanpiirakoita munavoilla ja säästellään suurinta nälkää sinne jouluaterialle.

Ennen jouluateriaa laittaudutaan hienoksi ja samaan aikaan perunat perunamuussia varten kiehuvat hellalla. Jouluateria alkaa klo 17.00 ja varmaan noin tunnin verran syömme. Tämän jälkeen käyn laittamassa tulen saunaan ja sen lämmittäminen kestää tunnista puoleentoista tuntiin. Sinä aikana avaamme lahjat ja syömme pipareita, suklaata ja juomme glögiä. Saunaan suuntaamme noin 19.00 aikoihin ja saunomme kynttilöiden valossa. Sen jälkeen kun on saunottu laitetaan univaatteet/pyjamat päälle ja rentoudumme elokuvia katsellen ja nauttien :laav:

Avatar
miimuski
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 483
Liittynyt: 07 Marras 2011, 11:40
Paikkakunta: Iittala/Hämeenlinna

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja miimuski » 07 Marras 2011, 12:56

Meillä jouluaatto menee yleensä tällä kaavalla.

Aamusta heräillään lasten kanssa 07-08 aikoihin ja alan heti tekemään kunnon riisipuuroa jonka valmistus vie jo sen tunnin. Riisipuuroon piilotetaan manteli ja sekä joka sen saa omalle lautaselle niin sille on luvassa pieni yllätys. Yleensä suklaapukki tai joku muu jouluinen namunen. Sen jälkeen joulusauna siinä 10-11 ja sen jälkeen mennään hautausmaalle viemään kynttilöitä. Sieltä miehen vanhemmille kaymään lasten kanssa joulukuusta koristelemaan mikä niillä on perinteenä aina jouluaattosin ja lahjat saamme sieltä mukaan. Sieltä matka jatkuu omille vanhemmille missä vietellään rauhallista joulua sukulaisten kanssa ja sisarusten lasten parissa. Ruokaa syödään sielä noin 16-17 aikoihin ja pukki sitten tulee ruuan jälkeen yleensä siinä 18-19 aikoihin. Lahjojen jakoa ja ja mukavaa yhdessä oloa siinä rauhaksiltaan ja lapset menee nukkumaan siinä 21 aikoihin pidennettynä näin jouluna kun muuten menevät kotona nukkumaan 19.30-20.00. Kun lapset nukkuu niin keitellään glögiä ja nautitaan aikuisten seurasta ja miehen kanssa lähdetään aattoiltana/yöllä kävelylle pihalle mikä on ollu todella ihanaa kahden keskistä aikaa ja mukavaa kävellä kirpeessä pakkas yössä ja vielä mukavempaa jos vähän satelis luntakin.

Vilttitossu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 26 Syys 2011, 11:38

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Vilttitossu » 11 Marras 2011, 10:42

Jouluaatto alkaa aikaisella heräämisellä (minä noin kuudelta). Sulkeudun keittiöön, laitan riisipuuron hautumaan, sytytän pari kynttilää ja kuuntelen koneelta joululauluja. Kun lapset heräävät, sytytämme jouluvalot ja kynttilöitä koko asuntoon. Telkkarista seuraillaan joulupukin kuumaa linjaa ja syödään puuroa.
Noin kymmenen aikoihin lähdemme mummin ja vaarin luokse, jonne tulee myös siskoni perheineen. Joulukuusen alle on tonttu käynyt tuomassa ison kasan lahjoja. Lahjat jaetaan jo yhden maissa. N. kolmelta lähdemme siskon kanssa viemään poikani isänsä luo yöksi ja käymme samalla papan haudalla. Kun tulemme reissusta, on päivällisen vuoro. Syömisen jälkeen pelaillaan ja ihastellaan joululahjoja. Juodaan kahvit ja syödään pipareita. Noin yhdeksän aikoihin lähdemme kotiin ja kotona vielä tytär leikkii uusilla leluilla ja me miehen kanssa vaan ollaan ja nautitaan :laav:

Avatar
Evilyn
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 11:54
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Evilyn » 16 Marras 2011, 22:48

Aattoaamuna herätään 7-8 aikoihin. Äiti alkaa laitella siinä aamupalaa, isä ottaa kinkun pois uunista ja napsii siitä ekat maistiaiset aamupalaa varten. Tässä vaiheessa mä ja siskokin päästään jo ylös sängyistä. Syödään siinä aamupala yhdessä, jonka jälkeen isä katoaa yleensä hyvin pian omiin hommiinsa ulos. Me muut pelaillaan yhdessä lautapelejä, korttia, rakennellaan palapelejä (lähinnä minä ja sisko, äiti ei palapeleistä perusta) jne. Jos ollaan kotona, käydään viemässä haudalle kynttilät, mökillä ollessa saatetaan kiertää saari yhteistuumin. Viiden kuuden aikaan lämmitetään sauna, jonka jälkeen on vuorossa jouluateria. Lahjat jaetaan yleensä viimestään kahdeksalta ja loppuilta meneekin sitten lahjoihin tutustuessa ja rentoutuessa muuten vaan. :see:

Höyhen
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2011, 15:53

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Höyhen » 22 Marras 2011, 18:37

Aamulla jokainen herää omaan tahtiinsa katsomaan piirrettyjä ja viettämään aikaa. Ja joku keittää puuroa. Ennen lumiukkoa on kuusi haettu sisään ja piirrettyjen ohella koristellaan. Sitten kaikki kokoontuu katsomaan joulurauhan julistusta. Sen jälkeen viimeistellään kuusi. Yhden aikoihin syödään puuroa. Siitä eteenpäin vain nautiskellaan ja ulkoillaan. Noin neljän aikoihin kaikki muut lähtevät kävelemään hautausmaalle, mutta isä jää kotiin ja kypsentelee edellisenä iltana hiukan "raaoiksi" jätettyjä laatikoita. (näin saamme laatikot tuoreina) Viiden aikoihin syödään jouluateria. Seitsemän maissa , eli ruokailun jälkeen, jaetaan lahjat. Kun se on tehty, jokainen avaa pakketteja omaan tahtiinsa glögiä, suklaata ja muita herkkuja nautiskellen. Loppuilta vietetäänkin kaikki yhdessä tunnelmallisissa merkeissä.

Joulusauna on vasta jouluna

Avatar
joulu jalo juhla
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 366
Liittynyt: 05 Syys 2007, 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja joulu jalo juhla » 22 Marras 2011, 20:43

:hei: :hei: Tänä jouluaattona olen moneen vuoteen ensi kerran töissä, tosin jos olisin halunnut niin varmaan vapaa olis järjestynyt mutta onhan toisaalta hienoa kokea aatto töissä. Jouluohjelmat varmaan kotona olevat saa tallentaa ja sitten katella kun aika antaa myötä. Varmaan kaikki muu järjestely kuten ruoan suhteen on tehty jo aikaisemmin. Onhan toisaalta kiva päästä valmiisee laitettuun kaffeepöytään. Ainut mikä jää näkemättä suorana on joulurauhan julistus ja sen päälle radiosta "taas kaikki kauniit muistot" esittäjänä Sulo Saarits. :jouulu: :jouulu:.Siis erilainen jouluaatto.

meju
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 64
Liittynyt: 22 Loka 2012, 11:44

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja meju » 26 Loka 2012, 15:23

Nostetaanpa tätä vanhaa ketjua, jos joku toinenkin innostuisi kertomaan jouluaatostaan.

Mun jouluaatto alkaa noin kello 8, jolloin heräilen vanhempieni luona. Isä ja äiti ovat heränneet aaton puuhiin jo aiemmin. Aamukahvin jälkeen koristelemme joulukuusen isäni kanssa. Kynttilöiden kanssa on aina säätämistä :roll:
Kuuntelemme samalla joululauluja radiosta ja minä katselen toisella silmällä Joulupukin kuumaa linjaa televisiosta. Lumiukko kuuluu ehdottomasti jouluun!
Kuusen koristelun jälkeen teen rosollin. Olen ollut meidän "rosollivastaava" jo varmaan parin vuosikymmenen ajan ja ihan mieluisa tehtävähän se on.
Aamupäivä huipentuu joulurauhan julistukseen ja yleensä samalla olemme syöneet joulupuuron.

Puuron jälkeen lähdemme isäni kanssa viemään koiran pikku lenkille. Sitten iltapäivällä juomme torttukahvit joskus kahden maissa. Sen jälkeen alamme pikkuhiljaa valmistella illallista. Illalliselle tulevat myös veljeni ja tämän vaimo. Illallinen on yleensä kello 17 ja siinä vierähtää reilu tunti. Tämän jälkeen istumme rauhassa iltaa joululauluja kuunnellen tai televisiota katsellen. Olemme sopineet, ettei lahjoja jaeta, kun vietämme joulua aikuisten kesken.

hansQ
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 31 Elo 2012, 09:55
Paikkakunta: Pori

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja hansQ » 26 Loka 2012, 16:44

Tässä tulee meidän jouluaaton aikataulu :D No ei meillä sitä nyt ihan niin tarkkaan noudateta, nää on mun suunnitelmia vain.

Mä aion herätä varmaan siinä 6-7 välillä. Käytän koirat pihalla, väsään parit kinkkuleivät ja tunnelmoin ihan omassa rauhassa kuusen valossa. Kuusi on koristeltu edellisenä iltana. Laitan ehkä jouluradion soimaan. Telkkari aukeaa sillon kun lastenohjelmat tai Kuumalinja alkaa. Aamu menee siinä ihan vain köllötellessä, mies saa herätä sitten kun siltä tuntuu. Eiköhän sekin aika aikaisin nouse kun koirat alkaa mellastaa. Lumiukko on ehdoton!

Puolilta päivin syödään riisipuuro. Käytetään varmaan koiraa vähän pidemmällä lenkillä, hengaillaan ja syödään herkkuja! Suklaata, torttuja, pasteijoita... Telkkarissa pyörii jouluohjelmat taustalla. Lahjat ilmestyvät kuusen alle. Mies lämmittää takkaa.

Ulkokynttilät sytytetään neljän aikoihin kun alkaa hämärtää. Neljän jälkeen laitetaan sauna lämpeämään, ja lähdetään jouluajelulle katselemaan ihmisten jouluvaloja, joulun viettoa ja liikkeellä olevia joulupukkeja. Aivan älyttömän jouluista nähdä vilauksia ihmisten koteihin, joissa syödään, tai pukki on käymässä!

Viiden aikoihin ollaan takasin kotona, ja mennään saunaan lämmittelemään. Saunassa pitää olla puhtaat joululiinat, sauna on pesty edellisenä päivänä. Lauteilla viivytään pitkään ja käydään välillä jäähdyttelemässä.

Saunan jälkeen, kuuden aikoihin laitetaan perunat kiehumaan, laatikot ja paisti lämpeämään uuniin. Minä katan joulupöydän ja valmistelen ruoat esille. Meitä on tosiaan vain kaksi, minä ja mieheni viettämässä joulua, joten tunnelma on ihanan lämmin, romanttinen, tunnelmallinen ja rauhallinen, kun jouluateria syödään kynttilänvalossa joulumusiikin soidessa taustalla. Syödään pitkään ja hartaasti. Joulupöydässä kuuluu ahtaa itsensä aivan järkyttävään ähkyyn! Niin että on pakko hetki vain köllötellä sohvalla ennen kuin voi kuvitella tekevänsä mitään :jouulu: Jouluateria on mulle aaton kohokohta! Vielä on vähän jännitystä ilmassa, mutta tunnelma on aivan pysähtynyt. Siinä on sitä oikeaa joulun taikaa!

Kun mahat on syöty isoiksi palloiksi, tunnelmoidaan vielä hetki, ja sitten onkin lahjojen avauksen aika. Tutkaillaan lahjoja, ehkä kokeillaan lahjaksi saatuja vaatteita, pelejä tms. Samu Sirkan joulutervehdys on pakollinen!

Illalla mennään vielä koirien kanssa ulos. Kotona sitten napsitaan vielä jouluherkkuja myöhään iltaan asti! Viime jouluna testissä oli juustotarjotin, se ei kuitenkaan oikein ollut menestys, joten ehkä sen tilalle keksitään vielä jotakin :)

Siinäpä se meidän aatto oli, mahtoikohan kukaan jaksaa lukea... :jouulu: Vaikka mulla onkin tommonen aikataulu meille laadittuna, silti se päivä tuntuu tosi kiireettömältä ja rauhalliselta! Kahdestaan ollessa ei tarvitse välittää muiden aikatauluista.

taapero
Tonttu
Tonttu
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Loka 2012, 09:12
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja taapero » 26 Loka 2012, 17:04

Mulla jouluaaton ohjelma riippuu siitä ollaanko aattoilta vanhempieni vai äidin siskon luona. Tänä vuonna ollaan äidin siskon luona parinkymmenen kilometrin päässä.

Aattoaamuna herätään, kun herätään vanhempieni luona, yleensä melko aikaisin. Ensimmäisenä ruokitaan eläimet (koirat ja kissat). Sitten koirat pääsevät lenkille ja lenkin jälkeen koirat saavat viimeisen joulukalenteriluukkunsa. Sytytellään pihalyhtyihin kynttilät.

Aamu jatkuu jouluohjelmia katsellen, aamupalaa ja jouluherkkuja syöden. Kuusi on koristeltu ja kinkku paistettu jo aatonaattona. Aamupäivällä käydään hautausmaalla viemässä kynttilät.
Puolenpäivän aikoihin syödään riisipuuro, kinkkua ja karjalanpiirakoita. Tässä vaiheessa yleensä eläinten joululahjat viimeistään avataan ja niitä päästään testailemaan.

Iltapäivä alkaa taas koirien ruokinnalla ja lenkityksellä. Kolmen neljän välillä lähdetään äidin siskon luokse lahjasäkkien kanssa. Sielläi ilta alkaa glögillä ja seurustelulla. Sen jälkeen, ne saunovat ketkä haluavat. Siinä sitten autellaan tätiä ruokien lämmityksessä ja leikitään sukulaislasten kanssa. Ruokailu alkaa viiden ja kuuden välillä ja kestää reilun tunnin. Viimeistään seitsemältä tulee joulupukki, joka jakaa lahjat suvun pienimmille ja loput lahjat (joita on yleensä tosi paljon) jaamme sitten itse, jotta pukkikin pääsee availemaan omia lahjojaan. Lahjojen availun ja ihmettelyn jälkeen on kahvin ja herkkujen vuoro. Loppu ilta menee seurustellessa ja lahjoja tutkiessa sekä lasten kanssa leikkiessä.

Aattona meitä on paikalla 15-25 henkeä, eli väkeä piisaa ja tunnelma on sen mukainen.

katjamarjaana
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012, 10:06

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja katjamarjaana » 27 Loka 2012, 11:14

Meidän jouluun liittyy paljon ramppaamista, kun asutaan 40km päässtä minun vanhemmistani. Tänä jouluna saatetaan olla miehen porukoilla, mutta viime vuosi oli melko perinteinen joten kerron siitä.

Aamulla syödään isän luona joulupuuro luumusopalla ja lasten hyperaktiivisuustaso jatkaa nousuaan päivän edetessä. Kuusi koristellaan mahdollisimman aikaisin aamusta, ainakin jos lapset saavat päättää. Keskipäivän aikaan lähdetään isän vanhempien luona käymään. Siellä istuskellaan ja vietetään aikaa tunteroinen, hieman yli ehkä. Sieltä takaisin isän luokse.

Seuraavaksi on vuorossa jouluruoka, koko perhe syö yhdessä kauan! Tässä vaiheessa kello on 3-4, ja joko joulupukki tulee tai lapset lähtevät vanhempineen kävelylle jonka aikana "pukki kävi jo". Lahjoja availlaan joululaulujen soidessa taustalla.

Seuraavaksi on vuoro lähteä äidin luokse. Sielläkin syödään hyvin ja avataan lahjoja kissojen pyöriessä ympärillä. Ilta vietetään siis äidillä, ennen mentiin äidin isän luokse, mutta hän viettää nykyään joulua muualla uuden puolisonsa kanssa. Äiti käy jouluna oman äitinsa haudalla, minä en (en nimittän ole minkään sortin uskovainen enkä ymmärrä hautakiven muistelua ja kukittamista...). Yöksi menemme isän luokse.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa