Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 28 Syys 2011, 00:04

Ei meillä ainakaan yksikään pakastettu kermatäytekakku ole pilalle mennyt :mrgreen: Niitä on pakasteltu syntymäpäivien, lakkiaisten, rippijuhlien ja jos minkäkin kissanristiäisten jälkeen, eikä yksikään ole siitä tosiaan kärsinyt. Onhan noita pakastettuja kermakakkuja myytävänä kaupan pakastealtaassakin, ei kerma pakastamisesta kärsi. JJJ jo asian kiteyttikin - kakku sulatetaan hitaasti jääkaapissa. Vaikka ei se pahaa ole jäisenäkään syötynä, kokemusta on :lol:

Avatar
Limetti
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 888
Liittynyt: 01 Loka 2009, 12:18

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Limetti » 28 Syys 2011, 17:59

Meilläkin on pakastettu onnistuneesti täytekakkuja kermoineen päivinee, jos on isoista juhlista jäänyt yli. Hidas sulatus vain kuten aiemmin onkin jo mainittu!

Mulla ei tule lyhdyistä mieleen hautausmaa. Tykkään lyhdyiustä ja mielestäni ne sopivat hyvin parvekkeille ja ulos muutenkin. Jotkut lyhdyt ovat meillä myös sisäkäytössä.

Poltatteko te muut kynttilöitä sisällä lyhdyissä?

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 28 Syys 2011, 18:08

..........................

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 28 Syys 2011, 18:27

Meillä poltetaan kynttilälyhdyissä kynttilöitä vain ulkona.

Enpä ollutkaan ikinä edes ajatellut ettei niissä saisi polttaa kynttilää sisällä... Miksikähän näin? Onkohan ahtaassa/katollisessa lyhdyssä joku ylikuumenemisvaara tms jota ei ulkona synny kylmemmän ilman takia...
Meinasin kyllä hankkia yhden lyhdyn sisällä poltettavaksi, mutta enpä taida uskaltaakaan. :-?

Avatar
Limetti
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 888
Liittynyt: 01 Loka 2009, 12:18

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Limetti » 28 Syys 2011, 21:29

Pitääkin tarkistaa onko meidänkin lyhdyissä "vain ulkokayttöön" -merkinnät. Toivottavasti ei ole, minusta lyhdyt ovat kauniita ja niistä osa sopii hyvin sisällekin...

Avatar
Kiss
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 366
Liittynyt: 14 Syys 2007, 02:38
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Kiss » 28 Syys 2011, 21:33

Lyhtyjä on monenlaisia, minulla on sekä sisä- että ulkokäyttöön sopivia kynttilälyhtyjä, joka huoneessa roikkuu jokin...

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 28 Syys 2011, 21:50

Kiss kirjoitti:Lyhtyjä on monenlaisia, minulla on sekä sisä- että ulkokäyttöön sopivia kynttilälyhtyjä, joka huoneessa roikkuu jokin...
Mitä konkreettista eroa sanoisit olevan noissa sisä- ja ulkokäyttöön sopivissa lyhdyissä? Miten sellainen myös sisälle sopiva poikkeaa vain ulos sopivasta?

Minulla olisi yksi lyhty sisälle mielessä, mutta pitää ottaa ensin selvää voiko sitä tosiaan polttaakin sitten sisällä, turvallisesti. Pitäisi sille kyllä jokin paikka keksiä ensin myös... :roll:

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja katinka » 29 Syys 2011, 06:48

tuikun allaspalon vaara on iso jos lyhty on pieni. itse olen polttanut isossa n 30 cm korkeassa aikanaan sisällä tuikkua. ja lyhty oli metallisen pannunalusen päällä ja avarassa paikassa, ei helposti syttyviä materiaaleja ihan lähellä. sellaiset pienet keraamiset mökkilyhdyt (tontuntupa yms,) ovat liian pieniä. niissä voi sitten poltella tekotuikkuja kun ikkunoista ei näy kuin kajo ulos :smile:

itselläni on viriteltynä ledivalot yli 50 cm korkeaan lyhtyyn sisällä, toimii ihan tunnelmavalona ja tiennäyttäjänä noinkin.

Avatar
Kiss
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 366
Liittynyt: 14 Syys 2007, 02:38
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja Kiss » 29 Syys 2011, 10:53

pikkukettu kirjoitti:
Kiss kirjoitti:Lyhtyjä on monenlaisia, minulla on sekä sisä- että ulkokäyttöön sopivia kynttilälyhtyjä, joka huoneessa roikkuu jokin...
Mitä konkreettista eroa sanoisit olevan noissa sisä- ja ulkokäyttöön sopivissa lyhdyissä? Miten sellainen myös sisälle sopiva poikkeaa vain ulos sopivasta?
Jaa, omasta mielestäni eroja ei liiemmin ole, mutta kai nuo sisälyhdyt ovat turvallisempia materiaaliensa ja rakenteensa puolesta vahinkosyttymisten kannalta...

Huomannut olen kyllä esim. sen että eräskin sisälyhty sammuu parvekkeella sen katon rakenteen ja siinä olevien reikien aiheuttaman imun seurauksena eli se on kyllä soveltuva vain sisälle.

Mulla on ulkokäytössä vain seiniltään ja katoiltaan hyvin tiiviitä lyhtyjä koska tuntuu että muuten tuuli vie aina liekin...

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Jouluttajat kysyvät, jouluttajat vastaavat

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 29 Syys 2011, 12:59

Eli olisiko erona sitten juurikin se, että ulos tarkoitetut voivat olla liian tiiviitä sisällä polttettavaksi... :roll:
Hmm, se lyhty mitä olen katsellut on kyllä aika tiiviin näköinen, joten jäänee ostamatta. Ulos en viitsi ko. lyhtyä ostaa, koska meillä ei ole mitään katosta terassilla ja en viitsi täysin säiden armoille arvokkaampaa lyhtyä laittaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa