Joulusiivous

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Merida
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Joulu 2019, 20:09

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Merida » 17 Joulu 2020, 07:30

Katikki, oon täysin samaa mieltä! :peukku:

Avatar
kanelitähti
Tonttu
Tonttu
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Joulu 2013, 17:02

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja kanelitähti » 17 Joulu 2020, 08:14

Mullekin olennainen osa jouluun valmistautumista on suursiivous. Muulloin en välttämättä jaksa esim. edes imuroida joka viikko, mutta olennainen osa mun joulutunnelmaa on tieto siitä, että kaikki on puhdasta ja pölytöntä. Sitten voi rauhassa rentoutua ja pitää joululomaa myös siivoamisesta, kun kaikki rästihommat on tehty. Ja kun tykkään siivota kerran vuodessa kaikki kaapit, enkä halua käyttää siihen esim. kesälomaani, niin oon ajoittanut sen jouluvalmisteluihin. Tänä vuonna pääsin alottamaan kaappien siivouksen vasta viikko sitten, kun yleensä oon käynyt ne läpi pikkuhiljaa pitkin syksyä. Onneksi meillä on melko pieni asunto, niin alan olla jo voiton puolella. Viikonloppuna tehdään miehen kanssa vielä yhdessä perusteellisempi viikkosiivous ja kuurataan sauna ja kylpyhuone. Sen jälkeen koristellaan. Tänään tosin ajattelin vaihtaa jo jouluverhot. :hip:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Joulu 2020, 09:54

Tänään on vapaapäivä, jota aion viettää kuuraamalla keittiön! :kiirus: :jee: :woohoo:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Joulu 2020, 16:09

Keittiö kerta kaikkiaan kiiltää!! Nyt on kiva ruveta laittamaan jouluruokia. Yleensä olen käynyt ostamassa 22.12. yhdestä espoolaisesta Citymarketista graavilohta jonka he siis graavaavat siellä itse ja se on älyttömän hyvää, mutta tänä vuonna en viitsi sinne mennä ruuhkaan joten teen myös lohen itse. (Ja sotken keittiötä lisää :lol: ).

Mutta kaksi joulusiivouksen työläintä kohdetta, sauna ja keittiö, ovat valmiit!! :peukku:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 17 Joulu 2020, 16:31

Omassa lapsuudenkodissani ei ikinä siivottu tiettyinä aikoina, vaan aina kun oli todella likaista. Tein usein joulusiivouksen hyvin päällisin puolin: tasoilta pölyt, tavarat paikoilleen, imurointi ja lattianpesu. Siivoukseen auht isossa omakotitalossa meni alle pari tuntia.

Nykyiseen asuntoon kun se on meidän oma ollaan viikkosiivous otettu käyttöön ja se on ollut hyvä. Eilen pyyhin pölyt ja pesin vessan, aamulla huljutin mattoja pihalla ja tänään imuroin. Vomiikonloppuna ei olle kotona, joten sotkua ei pahemmin ehi tulla. Korkeintaan ens viikolla vähä lakastaan lattiaa.

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja shara » 17 Joulu 2020, 18:54

Ei ole ollut tapana tehdä mitään isoja siivouksia ennen joulua. Olen silloin tällöin pitkin syksyä täsmäjärjestellyt joitain kohteita jaksamisen ja ehtimisen mukaan, mutta ei se oikeastaan jouluun liity sen kummemmin. Perussiivous ennen joulua tehdään kyllä.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 17 Joulu 2020, 19:23

..........................

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Omppu » 18 Joulu 2020, 05:07

Tänään lähtee pihalle matot ja vuodevaatteet. Matot saa lumipesut. Teen tämän näin aikaisin, koska katsoin sääennusteen ja näyttää plussaa koko jouluaattoon näkyvälle jaksolle, enkä siis voi lumipestä mattoja enää, eivätkä vuodevaatteet raikastu mielestäni samoin lämpöasteilla. Viikonloppuna pesemme myös saunan.

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 20 Joulu 2020, 05:49

Meillä on siivousprojekti edennyt taas hieman. Kaikki peilit on huushollissa pyyhitty, samoin kph:n lattia ja lasiseinät. Saunan lattia on myös kuurattu, mutta tajusin liian myöhään, että olikohan se virhe, koska lauteet pitää pestä tänään. Toisaalta meillä sauna on supervähällä käytöllä, ja aina on laudeliinat, joten ehkä moskaa ei tule niin paljon, että lattian joutuisi pesemään uudelleen.

Tälle päivälle on suunnitelmissa lauteiden lisäksi myös jääkaapin siivous, ja pesen tärkeimmät ikkunat myös, koska on luvattu selvästi plusasteita. En todellakaan jaksa pestä kaikkia ikkunoita, mutta kolme kriittisintä paikkaa on kyllä hoidettava kuntoon - tai niin olen nyt päättänyt; joulu tulisi kyllä sontaikkunoista huolimatta :lol:.

Aatonaattona kannetaan kuusi sisään, joten voi arvata, että lattioita ei kannata ensi viikolla kuusen kulkureitiltä siivota ennen sitä. Yläkerran voisin kyllä siivota jo tiistaina, koska se pysyy muutenkin paremmin siistinä kuin alakerta, jossa meillä on eteinen, keittiö ja ruokatila. Näitä kolmea paikkaa saisi olla jatkuvasti imuroimassa, jos ei sietäisi yhtään roskia lattialla :mrgreen:

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja shara » 20 Joulu 2020, 19:43

Olen viime viikkoina (enimmäkseen viimeisen viikon sisään) myynyt ahkerasti kaikenlaista turhaa rompetta, nyt on ihan kiva kun sai lisää tilaa. Ehkä sitä voi jonain joulusiivouksen esiasteena ainakin pitää. :hmm: Kelpaa sitten ostaa joulualesta uutta ja paremmin sopivaa tilalle. :lol: Huomenna vaihdan joululakanat, tiistaina perussiivous.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa