Jouluvalot, tunnelmavalot

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 21 Loka 2012, 18:34

Keittiössä meillä palaa tällaiset valot:

Kuva

Ja ikkunassa valotähti:

Kuva

Eteiseen suunnittelin laittavani valot myös tänä jouluna, sen toteutusta pohdin marraskuun alkupuolella.

Vessaan on myös tulossa valosarja, mutta toteutusta en ole vielä senkään kohdalta pohtinut.

Makkarissa on toistaiseksi peilin ympärillä valosarja:

Kuva

Olohuoneessa palaa toistaiseksi valokartio. Sinne saattaa eksyä myös vielä jonkinlainen ikkunavalo, katsotaan mitä keksitään. Piparkakkutalon yhteyteen tulee myös valosarja, talo ja valot tulevat tuohon samaiseen paikkaan missä oli valot viime vuonnakin:

Kuva

Parvekkeella on perinteisesti joulukuusi valoineen, umpitilassa nykyään pakoltakin muovikuusi:

Kuva

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 21 Loka 2012, 18:56

Meillä on kuistin tolpissa vuoden ympäri valkoinen valoketju paikoillaan ja pistin töpselin seinään tässä lokakuun puolen välin tienoilla. Nyt ne on palaneet (iltaisin) jo muutaman viikon. Pihamaan reunalla kasvaa myös joulukuusen kokoinen kuusi, johon on muutamana vuonna laitettu valot. Ostin siihen moniväriset valot, kun tykkään sellaisesta disney-kuusien tunnelmasta, nuo valot vaan on kylmäsävyiset ledit, joten tunnelma ei ole ihan autenttinen ja mun mielestä niiden seuraksi pitäisi laittaa edes lämpimän sävyiset kirkkaat valot. Mutta jaksanko viritellä niin paljon, jää nähtäväksi.

Sisällä on vuoden ympäri eteisen peilissä rottinkipallo-valosarja, jota olen myöskin poltellut satunnaisesti jo elokuusta alkaen. Olohuoneessa roikkuu taulun reunasta pieni kirkas valosarja, joka on nyt joka päivä päällä. Se näkyy ulos ohikulkijoille, joten sen mukana tarjoilen pientä piristystä (ja esimerkkiä: valoja voi poltella jo nyt!). Lisäksi olohuoneen laidalla on korkean kaapin päällä viime vuotiset valot, joita en ole ottanut pois, nekin laitan jossain vaiheessa seinään (siis töpselin). Ja vessassa on vielä valmiina rautalankakehikkoon laitettu valosarja, sekin odottaa töpselöintiä. :mrgreen:

Sitten on vielä muutamat valot, jotka haluaisin laittaa jonnekin, mutta en tiedä vielä minne. Keittiöön, makkariin.. vähän fiiliksen mukaan. Noita "tosi lyhyt piuhaisia kirkkaita valoja" olen pitänyt lasipurkeissa, lyhdyissä, erilaisissa rautalankakehikoissa ja niin edelleen.

Mulla on aika paljon erilaisia valoja, mutta osa voi olla jo särki, pitäisi testata. On pitkäpiuhaisia ja tosi lyhyt piuhaisia, pääasiassa kirkkaita, mutta ainakin yksi monivärinen ja yksi kokonaan punainen. Suurin osa on ihan tavisvaloja, mutta sitten on em. rottinkipallot, muovisydämet, muovikukat ja yksi johon kuuluu kullanvärinen paljetti+rautalankahörsö. Haluaisin löytää semmoiset valot, joissa on metalliset pitsipallot lamppujen ympärillä.

Tykkään hirveästi siitä, että valo heijastuu sirottumalla joltain monikulmaiselta pinnalta tai ylipäätään sellaisesta valon kimalluksesta. Tästä syystä koetan aina laittaa jouluvalot niin, että niillä olisi jotain mistä heijastua. Hankala selittää, mutta tuon kuvan, jos sopiva kävelee joskus vastaan. Tuossa avattaressa on siihen asti yksi ihana ihana kuva (ei oma, tietenkään). :inlaav:

olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 21 Loka 2012, 19:57

Valoja olen jo hiukan alkanut levittelemään kotiini. Tuon avan kranssi loistaa seinällä luomassa tunnelmaa ja pöydällä palaa kynttilät. Yövalona toimii lumihiutale lasipallo:

Kuva

Keittiöön saatan virittää jääpuikkovalot lähempänä joulua tai sitten ne tulee jonnekin ihan muualle :hmm:

Avatar
PipariaKka
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 94
Liittynyt: 16 Loka 2012, 21:46

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja PipariaKka » 21 Loka 2012, 20:27

Muikkis kirjoitti:
Äitini lupasi minulle yhdet vanhat värivalot, jotka oli aina lapsena minun huoneeni
ikkunassa. Sellaiset missä on sen valon ympärillä sellainen muovinen
piikikäs terävä tähtimäinen muoto. Ne jos mitkä tuo lapsuuden joulut mieleen :laav:

Mulla on kanssa tälläiset ja toimii yhä loistavasti :mrgreen:
On sitäpaitsi minun mielestä jopa miellyttävämmät kuin nykyiset värilliset joissa on "kovat" ja todella kirkkaat värit, näissä kun on todella pehmeät.

Muuten meiltä löytyy jo tähtitaivas sisustusikkuna joka ei sinänsä ole liian jouluinen joten se on seinällä ympäri vuoden, ikkuinoihin laitan valot marraskuun puolella samoin kun pihalle.
Tänä vuonna ajattelin laittaa todella suureen lyhtyyn valot tuohon etukuistille.
Takapihalla on hieno iso timanttituija johon tulee valot.


-PipariaKka- :pipru:

Mesimarja
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 23:21
Paikkakunta: Häme

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja Mesimarja » 21 Loka 2012, 23:36

Meillä mies asensi tänään käskystäni parvekkeelle jääpuikkovalot, jotka nyt tuolla pimeydessä palaa :inlaav: Sisävaloja pitää vähän miettiä, kun tuleva joulu on eka täällä kämpässä. Tällä hetkellä mulla on keittiössä mariskoolissa Ikean lumihiutaleen muotoiset patterivalot, mutta ne ei oikein sovi maljaan koska niissä on myös imukupit... Ne siirrän varmaan vessan peiliin sit tuikkimaan lähempänä joulua.
Muksun huoneeseen pitäisi löytää jotkut kivat valot, mutta en oo kelpuuttanut vielä mitään sinne :D Täytypä kysyä äitimuorilta, onko hällä tallessa niitä monivärisiä timanttikoristeisia valoja vielä. Ne on niin nostalgiset. Olis ihana laittaa omat lapsuusajan jouluvalot pojan ikkunaan :laav:

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 22 Loka 2012, 08:35

Hei meilläkin oli kotikotona sellaiset moniväriset valot, joissa on sellainen "timanttipallo" siinä valon päällä! Mulla on itse asiassa ne jossain jemmassa vielä (ja toimivat tietysti), pitääkin katsella josko ripustaisi ne johonkin paraatipaikalle. Kiitos muistutuksesta. :woohoo:

Avatar
White Christmas
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1557
Liittynyt: 12 Marras 2008, 14:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja White Christmas » 22 Loka 2012, 13:07

Muistaako kukaan, tai onko kenelläkään sitä pakettia tallessa, millä nimellä niitä "timantti"-valoja myytiin? :hmm: Minullakin on sellaiset, mutta osa niistä piikikkäistä polttimoiden suojista on hävinnyt, ja olisi ihana saada uudet samanlaiset :laav:

Avatar
Hanki
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 386
Liittynyt: 06 Syys 2007, 14:42

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja Hanki » 22 Loka 2012, 13:39

Meilläkin kotona kotona on tuollaiset moniväriset vanhat teräväkulmaisella valosuojalla varustetut jouluvalot, jos jollakin on ylimääräisenä voi kaupitella tahtoisin kovasti itsellenikin sellaiset. Tai jos sarjan nimi muistuu mieleen niin voisi katsella löytyykö myynnistä keneltäkään..

Kuten joku mainitsi noissa tosiaan on paljon lempeämpi tuo valo ja ovat jättäneet niin kovan muistijäljen lapsuus jouluista että... :laav:

Avatar
annalucia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 148
Liittynyt: 21 Loka 2012, 13:47

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja annalucia » 22 Loka 2012, 14:13

Tänä vuonna olisi tarkoitus metsästää sellaistet violetit/lilat valot parvekkeelle. Onko kellään sattunut silmään missä myytäisiin? Citymarket laittoi jo valoja hyllyille, mutten kehdannut mennä häiritsemään silloin kun myyjät siinä hääräsi. Joten pitänee katsastaa se seuraavalla kerralla :mrgreen:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Jouluvalot, tunnelmavalot...

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 22 Loka 2012, 19:42

Minulla on myös nuo paljon mainitut moniväriset timanttivalot ja aika helposti saatavissakin, koetan katsoa niitä esille huomenna tai ylihuomenna :hei:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa