Pikkujouluperinteenne?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Leea
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1533
Liittynyt: 21 Marras 2008, 09:53

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Leea » 07 Marras 2012, 17:40

Minä jätän työpaikan kahdet "pikkujoulut" tänäkin vuonna väliin.

Perheessämme on jo muutaman vuoden ollut tapana pitää itsenäisyyspäivänä pikkujoulua, jolloin testaillaan suunnitelmissa olevia uusia jouluruokia ja laitetaan muutenkin jouluruokaa. Ja aikuisille maukasta jälkiruokaa. Myös lasten pikku paketit kuuluu asiaan. Itsenäisyyspäivä kun on muutenkin juhlapäivä, niin samalla menee pikkujoulukin. :see:

Avatar
CrazyCatLady
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Loka 2008, 16:03
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja CrazyCatLady » 07 Marras 2012, 18:04

Tuo Pennyn puurojuhlaperinne kuulostaa aivan ihanalta! Harmi kun itellä ei oo mahdollisuutta tuommosta järjestää

Avatar
White Christmas
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1557
Liittynyt: 12 Marras 2008, 14:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja White Christmas » 07 Marras 2012, 18:33

Mie ajattelin tänä vuonna järjestää pikkujoulun ihan vain oman perheen kesken :hali: Valmistan jotain herkkua, esim. leivon ihanan kuivakakun valkosuklaa kuorrutteella, keitän riisipuuroa, kenties ostan jonkin pienen kinkkurullan ja paistan sen...lisänä karjalanpiirakoita :nam: glögiä ja suklaata unohtamatta :glogi:
Sauna kynttilöiden valossa, jouluelokuva ja lautapelien pelailua... :laav:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 07 Marras 2012, 19:04

...........................

Avatar
Emppu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 340
Liittynyt: 03 Syys 2011, 16:55

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Emppu » 07 Marras 2012, 20:55

Meillä vietetään pikkujouluja perheen kesken. Koti laitetaan joulukuntoon. Joululaulut ensimmäistä kertaa soimaan (minä en myönnä kuunnelleeni niitä jo piiiiiitkään :mrgreen: ), koristeet esiin ja illalla valot pihalle. Paljon torttuja ja pipareita sekä synttäriherkkuja koska vietetään siskoni synttäreitä aina samana viikonloppuna. Illalla sytytetään kynttilät ja katsotaan koko porukka joulutarina :laav:

Penny
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:18

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Penny » 08 Marras 2012, 10:26

joulusukka kirjoitti:Tällä hetkellä en tiedä vain, ketä kutsuisin. En haluaisi joutua valikoimaan kavereista vain osaa. Budjetti ei salli isojen pikkujoulujen järjestämistä ja toisaalta haluaisinkin, että paikalla olisi vain niitä ihmisiä, jotka tykkäisivät rauhallisesta jouluttelusta, eivätkä haluaisi vain vetää kännejä ja lähteä baariin. :D

Minullakaan ei ole rahaa järkätä Puurojuhlaa ihan kaikille kavereilleni, enkä edes haluaisi tästä mitään megajuhlaa. Olen ihan raa'asti vetänyt rajan niin, että kutsun vain ne ystävät, jotka ovat minulle läheisimpiä ja joiden tiedän arvostavan tällaisia rauhallisempia perinteitä. Näihin lukeutuvat muutama lapsuudenystävä, omat siskoni, yksi sukulaistyttö ja pari tuoreempaa, jouluorientoitunutta hyvää ystävää. Yleensä kaikki eivät pääse tulemaan, joten meitä on Puurojuhlassa ollut neljästä kahdeksaan henkeä. Jos rahasta on tiukkaa, Puurojuhlan kaltaiset pikkujoulut voi järjestää myös nyyttäreinä, eli jokainen tuo jotain! Jos yksi tuo puuroriisin, toinen puuromaidon, yksi glögin ja yksi piparit, niin saadaan jo hyvä juhla aikaiseksi. Porukalla puuron keittelykin on varmasti hauskempaa :)

Minulla on runsaasti hyviäkin ystäviä, jotka eivät jaa jouluinnostustani, ja joille moinen puuron mussutus ja lautapelin räpeltäminen olisi yhtä tuskaa. Ymmärrän, että kaikki eivät tykkää kaikesta, ja kunnioitan sitä. Heitä en siis kutsu, koska tiedän, että he todennäköisesti saisivat vaan stressiä siitä, miten keksiä tarpeeksi hyvä tekosyy olla tulematta :D Enpä ole edes tätä perinnettä heille mitenkään erityisemmin mainostanut. Tällaisia ystäviä on toki hirmu mukava nähdä, mutta ehkä sitten hiukan erilaisissa meiningeissä ;)

Avatar
TULE JOULU KULTAINEN
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 497
Liittynyt: 15 Syys 2007, 23:51

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja TULE JOULU KULTAINEN » 08 Marras 2012, 11:29

Meillä pikkujoulua vietetään perheen kesken 1.adventin aattona siis lauantaina, saunotaan, syödään vähän jouluruokia, tehdään ekat piparit, koristellaan pikkukuusi ja tonttu tuo parvekkeelle tai pikkukuusen alle pienet paketit lapsille. Niin ja kuunnellaan tietty joululauluja. :see:
Tällöin sytytyän myös jouluvalot ulos ja laitan kyntteliköt ikkunoille

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 08 Marras 2012, 11:40

Mä kans kuulun noihin kosteitten pikkujoulujen kannattajiksi :lol:
Yleensä meillä on miehen työpaikan pikkujoulut juuri tätä luokaa, mutta kyllä siellä tehdään muutakin. Tänä vuonna on meille varattu paljusta lähtien kaikki ja yleensä kuuluu myös muutakin aktiviteettiä. Illasta sitten syödään kunnolla, juodaan, tanssitaan ja pidetään hauskaa :hip:

Kaveriporukalla ollaan myös pidetty pikkujoulut, ja ne ei välttämättä ole enää kostean puoleiset. Oon tässä pikku hiljaa suunnitellut, että jos itse pitäisi pitkästä aikaa kotona pikkujoulut, johon kutsun nuo parhaimmat ystävät, syötäisiin hyvin, keksittäisiin just jotain kivaa tekemistä, piparin paistoa tms. jos ystävät siis tuommoisesta kiinnostuu. Ne kun ei niin joulun perään ole :roll:
Tai sitten yhdistän synttärit ja pikkujoulut yhteen ja mennään keilaamaan jonka jälkeen syömään jonnekin. Ja omalla porukalla pidetään sitten pikkujoulut kotona :laav:

riSa
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 70
Liittynyt: 29 Loka 2011, 14:02
Paikkakunta: pk-seutu
Viesti:

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja riSa » 08 Marras 2012, 21:05

Omalla kohdalla ainoat perinteisemmät pikkujoulut taitavat olla nuo meidän paikallisessa nukkekotikerhossa vietettävät. Joulukalenterivaihtoon osallistuvat jakavat pikkupaketit toisilleen (itse en tänä vuonna osallistu, kun on pari muutakin vaihtoa menossa). Juodaan glögiä, syödään pipareita ja muita joululeivonnaisia, kuunnellaan musiikkia, jutustellaan mukavan jouluisissa tunnelmissa...

Firman pikkujoulut taisivat olla viime vuonna ensimmäistä kertaa ennen joulua - parina ensimmäisenä vuonna ne muistaakseni pidettiin tammikuun puolella. :) Tänä vuonna ollaan samassa paikassa monien muidenkin pikkujoulujuhlijoiden kanssa, joten perinteistä ei oikein voi puhua. Mutta hauskaa on aina ollut! :hei:

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 09 Marras 2012, 15:05

Minulla on runsaasti hyviäkin ystäviä, jotka eivät jaa jouluinnostustani, ja joille moinen puuron mussutus ja lautapelin räpeltäminen olisi yhtä tuskaa. Ymmärrän, että kaikki eivät tykkää kaikesta, ja kunnioitan sitä. Heitä en siis kutsu, koska tiedän, että he todennäköisesti saisivat vaan stressiä siitä, miten keksiä tarpeeksi hyvä tekosyy olla tulematta :D Enpä ole edes tätä perinnettä heille mitenkään erityisemmin mainostanut. Tällaisia ystäviä on toki hirmu mukava nähdä, mutta ehkä sitten hiukan erilaisissa meiningeissä ;)
Mun on aika mahdotonta pitää "vaivihkaa" pikkujouluja, koska ystäväporukkani pitää niin tiiviisti yhteyttä. Toisin sanoen suurin osa ystävistäni on myös kavereita keskenään. :) En nyt usko, että kaikki loukkaantuisivat, vaikka pikkujouluttelusta jäisivätkin paitsi. Osan voisi kuvitella vetävän herneen nenään, vaikka eivät olisikaan mikään joulun suurimpia ystäviä. :D

Mutta ei näin kivasta asiasta tietenkään kannata tehdä itselleen vaikeaa ja stressaavaa! Joko pidän isot pikkujoulut juuri tuolla nyyttärimenetelmällä, tai sitten kutsun paikalle vain pari ihmistä ja panostan tarjoiluun sekä jouluiseen tunnelmaan. :see: Pitää sitten kirjotella tänne, miten pikkujoulujen kanssa kävi, vai kävikö mitään! :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa