Pikkujouluperinteenne?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
keltaisentalon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 10:01
Viesti:

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja keltaisentalon » 12 Marras 2012, 21:48

Meillä on ollut pikkujouluperinne jo niin kauan, kun oon itse ollut ihan pieni. Ihan tarkkaan en edes tiedä, että koska tuo perinne on tullut. Mutta koko ikäni mä olen niihin päässyt mukaan! :mrgreen:
Mun yhden tädin luona kokoonnutaan suvun kesken ja äitini puolelta sukulaisia on paljon. Äidilläni on sisaruksia vielä 9 elossa. Ja itselläni on serkkuja melkein 60. Joten siis suku ei ole mikään pieni. Tokikaan kaikki ei sinne tule, mutta kyllä meitä aina siellä on 40-50 ihmistä lapset mukaan lukien. Muutama tätini tulee hiukan kauempaakin. Tää on niin ihana perinne, josta olen halunnut pitää kiinni, eikä miehenikään vastaan tätä ole ollut.
Nyyttäri meiningillä mennään eli jokainen tuo jotain tarjottavaa sinne, koska ei kellään olisi sellaisia rahoja, joilla ruokkis noin suurta porukkaa. Itse olen usein tehnyt jotain uutta syötävää. Tän vuoden syötävä on vielä harkinnassa, hiukan noita After Eight muffinsseja mietin tai sitten Domino-palloja. Jokainen vie myös pienen karkkipaketin, jos haluaa sellaisen pukin kontista saada. Joku miehistä on pukeutunut joulupukiksi ja jakaa ne pikkuiset lahjat siellä. Lahjojen arvo on siis joku 3€ maksimissaan.
Porukalla laulamme joululauluja ja joku suvun vanhimmista pitää pienen joulupuheen. Myös tonttu-piirileikit kuuluvat siihen. Mä oon usein meidän lasten kanssa sinne mennyt leikkimään.
Ajankohtana on aina ensimmäisen adventtisunnuntain lauantai eli tänä vuonna 1.12. Meidän lapsetkin viihtyvät siellä hyvin, koska kaveria sieltä aina löytyy! :lol:

Penny
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:18

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Penny » 13 Marras 2012, 11:11

^ Ihanan kuuloiset pikkujoulut teillä!

Avatar
kivaa
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 291
Liittynyt: 25 Syys 2011, 17:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja kivaa » 13 Marras 2012, 11:20

Kummini ovat silloin tällöin pitäneet pikkujoulut. Tavaksi on muodostunut pitsan hakeminen koko porukalle. :mrgreen: Pelailemme lautapelejä, hörpimme glögiä, leivomme torttuja, kuuntelemme joulumusiikkia ja vietämme aikaa hyvässä seurassa. Tuo pitsajuttu lähti siitä, kun joulun aikaan tulee muutenkin syötyä niin paljon asiaan kuuluvaa ruokaa... Saas nähdä, miten tänä vuonna. :mrgreen: Tänä vuonna juhlimme pikkujouluja 6.12 ja samalla kenties hieman minun synttäreitä, jotka ovat seuraavana päivänä.

Toinen perinteinen pikkujoulujuhla on kaveriporukassamme vietetyt illanistujaiset. Tänä vuonna pirskeillään sitten 1.12.

Avatar
keltaisentalon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Marras 2012, 10:01
Viesti:

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja keltaisentalon » 13 Marras 2012, 13:38

Penny kirjoitti:^ Ihanan kuuloiset pikkujoulut teillä!

Kiitos Penny! On kyllä sellainen lämmin jouluinen tunnelma meidän pikkujouluissa aina. Ja kun sukulaisia aika harvoin tulee nähtyä, niin on ollut ihanaa nähdä heitä ainakin tuolla pikkujouluissa ja samalla saa ison määrän joulukortteja jaettua! :peukku:

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja katsuja » 13 Marras 2012, 19:50

En hirveästi pikkujouluista pidä, koska ne ovat monesti semmoiset ryyppyjuhlat. Ensi viikon tiistaina meillä on työpaikan pikkujoulut ja varmaan nekin melko kosteat. Mennään ensin syömään ja siitä osa lähtee teatteriin ja me nuoremmat varmasti johonkin yökerhoon. Olisi joskus kiva viettää rauhalliset pikkujoulut ihan kotona. :hmm:

Avatar
inkivääri
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 435
Liittynyt: 11 Marras 2012, 19:59

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja inkivääri » 14 Marras 2012, 00:43

Meillä ei ukkosen kanssa ole mitään pikkujouluperinteitä, tämä on vasta kolmas yhteinen joulumme, joten eiköhän noitakin sitten tule... Joulukuun alkupuolella on kyllä ilmestynyt pikkujoulupakettia oven taakse tuolta anoppilan tontuilta.

Lapsuudenkodissa oli pikkujouluperinteenä samantapainen, tuo, että oven taakse ilmestyy jotain pientä pakettia.

En kyllä pahemmin ole koskaan pikkujouluja viettänyt. Kaveriporukalla noita kosteampia pikkujoulukekkereitä pariin otteeseen vain.

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja eirwen » 26 Marras 2012, 16:37

meillä on tapana viettää harrastusporukalla pikkujouluja ja niissä on tullut käytyä lähes joka vuosi siitä lähtien kun ikää löytyi tarpeeksi. eli kosteissa merkeissä sielläkin mennään ja on ihanaa nähdä vanhoja tuttuja joita ei välttämättä enää kamalan usein muuten näekään.

joskus harvoin pidetään myös kaveriporukalla pikkujoulut, joissa on puuroa ja muita jouluisia herkkuja ja ehkä vähän kurkun kostukettakin. Nykyään on tosin perheet jo kasvaneet useimmilla niin ehkä tämäkin perinne muokkautuu vähän rauhallisempaan suuntaan. hmm...pitäsiköhän sitä kutsuja lähettää :hip:

hanska

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja hanska » 26 Marras 2012, 20:23

Meillä vietetään pikkujouluja sillee et käyn tytön kans ostaa jotain joululahjoja ja tietenki aina tarttuu jotain mukaan omaan kotiin :inlaav: sit kotona laitetaan joulukoristeet ja valot esille, tehään hyvää ruokaa, leivotaan torttuja ja pipareita, käydään saunassa ja saunan aikana on yleensä pikkukuusen luo pari lahjaa :see:

katjamarjaana
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012, 10:06

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja katjamarjaana » 27 Marras 2012, 11:16

tänä vuonna aion aloittaa oman pikkujouluperinteeni! olen jo kutsunut kaksi läheisintä ystäväämme mukaan, ja tarkoituksena on joululaulujen ja -elokuvan siivittämänä askarrella taikataikinasta joulujuttuja ja herkutella niin että napa paukkuu! en oikein edes kehtaa kutsua muita, koska nämä ovat varmaan niin kamalan lällyt muiden ikäistemme mielestä. minusta pikkujouluihin ei kuitenkaan kuulu ryyppääminen, en ole yhtään kiinnostunut sellaisesta.

illan koko menu on jo valmiina päässä, suurimman osan teen maidottomaksi ystäväni maitoallergian takia. pääseepähän hänkin nautiskelemaan! :)

mha77
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Syys 2012, 20:23
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja mha77 » 01 Joulu 2012, 13:28

Ihana lukia teidän pikkujouluperinteistänne :laav:
Meillä ei oikeen oo minkäänlaista perinnettä :roll: Olisi siis aiheellista semmonen kehitellä :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa