Pikkujouluperinteenne?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Penny
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:18

Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Penny » 06 Marras 2012, 15:17

En löytänyt hakutoiminnolla pikkujoulukeskustelua, joten aloitan nyt sellaisen itse. Minua kiinnostaisi lukea teidän pikkujouluperinteistänne. Lähinnä semmoisista mukavista, lämminhenkisistä pikkujouluista, ei niinkään viinanhuuruisista firman bileistä, joilla ei loppujen lopuksi ole joulun kanssa mitään tekemistä... Onko teillä esimerkiksi jotain tiettyä rutiinia, joka toistuu vuodesta toiseen? Milloin on mielestänne oikea aika viettää pikkujoulua?

Minun ystäväpiirissäni pikkujoulusta on muodostunut perinne, jota kutsumme tätä nykyä nimellä Puurojuhla. Pyrin järjestämään puurojuhlan noin kuukausi ennen joulua, mutta toisinaan olen töiden tai muiden kiireiden takia joutunut lykkäämään sitä lähemmäksi aattoa. Kaverit kyselevät usein jo elokuun tietämillä kyseisen vuoden Puurojuhlan ajankohtaa :D

Puurojuhlan kaava on yksinkertainen: keitän pari-kolme kattilallista riisipuuroa, jota sitten porukalla syödään illemmalla. Puurottelun jälkeen pelaillaan lautapelejä. Yleensä meillä on tapana pitää alias-turnaus, jossa on melko lailla vakiintuneet peliparit ja sitä myöten myös aika usein vakiovoittaja. Aliaksen lisäksi pelataan yleensä edellisen joulun lahjapelejä. Pelailun ohessa on tarjolla pipareita, joulutorttuja, suklaata ja muuta pientä jouluista herkkua. Glögiä lämmitetään myös. Taustamusiikin virkaa hoitavat joululaulut. Vaikka kaikki juhlijat ovat nuoria aikuisia, tästä juhlamuodosta on tullut ihan valtava hitti!

Joka vuosi järjestän vieraille jonkun uuden yllätyksen Puurojuhlaan, ihan vain vaihtelun vuoksi ja koska mielestäni kaiken pienen ideointi on niin mukavaa :) Tänä vuonna mantelin löytäjä saa yllätyksen. Suunnittelin myös, että teen jokaiselle vieraalle pienen jouluisen lahjapussin, jonka saa kotiin lähtiessä tai sitten piilotan ne asuntoon ja jokainen saa etsiä oman pussinsa. Lastenjuhlista tutut leikit tuntuvat purevan kavereihini yllättävän hyvin :D En tosin ole vielä päättänyt, mitä aion pusseihin piilottaa... Ideoita on niin paljon, mutta en oikein osaa valita parasta. Mitä pientä te haluisitte löytää yllätyspussista?

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 06 Marras 2012, 15:21

Meillä oli yläasteella parhaan kaverini kanssa perinteenä järjestää joka vuosi luokan
tytöille pikkujoulut. Leivottiin piparit, tortut, pasteijat ja kaikkea muuta hyvää syötävää.
Oli glögiä ja limpparia ja tietenkin joulumusiikkia, tonttulakkeja tietenkään unohtamatta.
Joskus saatettiin katsoa joku jouluaiheinen elokuvakin.
Ne oli kivoja aikoja, ikävä! :laav:

Nykyään kukaan ei kaveriporukasta järjestä pikkujouluja ja jos järjestää siihen kuuluu
aina ryyppääminen ja itse jouluihmisenä en sitä ymmärrä. Toki voi olla alkoholia, mutta
kohtuus siinäkin asiassa!

Avatar
annalucia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 148
Liittynyt: 21 Loka 2012, 13:47

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja annalucia » 06 Marras 2012, 16:05

Me vietetään aina perheen kanssa pikkujoulua, joka tänä vuonna on siis 1.12.
Syödään vähän jouluruokia, kuunnellaan joululauluja ja annetaan yhdet pienet lahjat. Tämä on ollut perinteenä jo pienestä pitäen. Olen siis "jo" 30v.. :lol: Ennen oli isompi joukko juhlioita, mutta fafan poismenon jälkeen (olin 10v) niin joukko on pienentynyt. Nyt on siis enää meidän perhe, eli äiti, isä, minä ja kisu. Rakastan rauhallisia hetkiä ja tykkään tästä meidän perinteestä. En ymmärrä ollenkaan ryyppäämistä joulun aikaan. Niille juhlille on omat hetkensä. :lmao:

katjamarjaana
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012, 10:06

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja katjamarjaana » 06 Marras 2012, 19:48

en malta odottaa pikkujouluja! tänä vuonna varmasti järjestän sellaiset, kun moneen vuoteen ei ole tuollaisesta herkusta päässyt nauttimaan. jos saisin itse päättää, tarjolla olisi jotain tortun tapaisia, ei välttämättä juuri luumutäytteisiä. pipareita ja koristeluja, joulumusiikkia, ehkä jotain lautapelejä. ei kuitenkaan mitään ryyppäystä, se kuuluu sitten loppuiltaan jatkoille mikäli joku niin tahtoo.

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja nonna » 07 Marras 2012, 09:33

Meillä on ollut pikkusiskojeni kanssa perinteenä pitää yhdistetyt herkkutalkoot ja pikkujoulut. Yleensä ne ajoittuvat reilua viikkoa ennen joulua. Aikasempina vuosina olemme askarrelleet suklaiden ja itsetehtyjen makeisten kanssa, mutta tänä vuonna vuorossa on piparkakkutalotalkoot.

Tunnelma pikkujoulu/herkkutalkoissamme on ollut aivan ihana. Taustalla soi joululauluja, istumme keittiön pöydän ympärillä tehden suklaakonvehteja, pöydälle on levitetty erilaisia koristeströsseleitä, konvehtivuokia, syötäviä kimalteita :laav: Näihin talkoisiin kuuluu myös ihat jouluiset drinkit, jotka ovat toisen siskoni vastuualuetta. On ihanaa viettää iltaa siskojen kanssa ja nauttia jouluun valmistautumisesta. Tunnelman kannalta erityisen tärkeää on, että kuusi on jo tuotu sisään ja koristeltu. Siellä se kimaltelee taustalla ja luo ihanaa tunnelmaa. :laav:

Penny
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:18

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Penny » 07 Marras 2012, 11:21

nonna kirjoitti:Meillä on ollut pikkusiskojeni kanssa perinteenä pitää yhdistetyt herkkutalkoot ja pikkujoulut.
Kuulostaa ihanalta!
Meillä on täksi vuodeksi suunnitteillä myös tämmöinen siskojen herkkupaja nyt, kun kaikki me siskokset taas asutaan Suomessa. Eli tavallaan mulla on sitten useammat pikkujoulut, heh :)

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 07 Marras 2012, 14:02

Nonnan leivonta-talkoita lukiessa iskee todellinen siskokateus :laav: Voin vaan kuvitella, miten kivaa teillä on, kun olette kaikki kolme niin mahtavia tyyppejä :mrgreen:

Itselläni ei taida olla varsinaista pikkujouluperinnettä, ellei sellaiseksi sitten lasketa kodin pukeminen jouluasuun ja jokin hieman parempi ruoka + jälkkäri. Puurojuhlia, jossa koristellaan joulukuusi, en laskisi enää pikkujouluiksi. Pitääkin miettiä, jos tätä pikkujoulusektoria lähtisi kehittelemään jotenkin :jouulu:

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 07 Marras 2012, 15:17

Mä kyllä tunnustaudun kunnon ryyppäjäispikkujoulujen kannattajaksi :hip: Mutta kyllä niissäkin pitää olla jouluista tunnelmaa.

Muunlaista pikkujouluperinnettä ei oikeastaan ole, paitsi että nyt on tarkoituksena oman perheen kesken syödä jouluisia herkkuja 8.12. ja viettää jouluista tunnelmaa omassa kodissa kun varsinainen joulu ollaan anoppilassa. Juteltiin tuossa kyllä miehen kanssa, että olisi mukavaa järjestää vähän isommatkin lasten pikkujoulut sitten kun tytöt ovat isompia.

Nonnan herkkutalkoot kuulostavat ihanilta!

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 07 Marras 2012, 15:33

Ihanalta kuulostavat nuo teidän pikkujoulunne! :see:

Mulla ei ole mitään pikkujouluperinnettä, mutta olen kovasti yrittänyt sellaista tehdä. Olen toki osallistunut näihin "alkoholinhuuruisiin pikkujouluihin" ja mukavaa on ollut, mutta en koe niitä millään tavalla joulutunnelmaa nostattaviksi. Mun pikkujouluissani paikalla olisi muutama läheinen ystävä, syötäisiin hyvin ja ruuan kanssa nautittaisiin viiniä ja glögiä. Katsottaisiin jouluinen elokuva ja kuunneltaisiin joululauluja. Kerran onnistuinkin tämmöiset kemut järjestämään ja ne onnistuivatkin nappiin! :see:

Tällä hetkellä en tiedä vain, ketä kutsuisin. En haluaisi joutua valikoimaan kavereista vain osaa. Budjetti ei salli isojen pikkujoulujen järjestämistä ja toisaalta haluaisinkin, että paikalla olisi vain niitä ihmisiä, jotka tykkäisivät rauhallisesta jouluttelusta, eivätkä haluaisi vain vetää kännejä ja lähteä baariin. :D

Viime vuonna koin parhaaksi viettää pikkujoulua vain oman miehen kanssa. Koristelimme kuusen, kuuntelimme joululauluja ja söimme pipareita ja joulusuklaata. :inlaav: Tänä vuonna on tarkoitus järjestää samanlainen iltama, ellen nyt saa tuota ylempää haavetta toteutettua!

Avatar
nissis
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Elo 2011, 12:19
Paikkakunta: Oceanic Flight 815

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja nissis » 07 Marras 2012, 16:13

Mä tunnustaudun myös kosteiden pikkujoulujen kannattajaksi. Ehtii sitä sitten jouluna rauhottua ja ihastella joulua, pikkujouluissa kuuluu tanssia pöydällä ja juoda skumppaa tonttuhatusta! :lol:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa