Joulukalenterit

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
benethe
Tonttu
Tonttu
Viestit: 192
Liittynyt: 07 Syys 2016, 12:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja benethe » 09 Syys 2020, 11:41

Lakrids joulukalenterit ovat myynnissä, ennakkotilaajille näyttää olevan luvassa extraherkkua ja ilmaista toimitusta. :nam:
Nuo lakut on aika suolaisen hintaisia, mutta tosi hyviä. Jotenkin silti vierastan kaikkia epäsuklaisia karkkikalentereita, jopa Dumle on liian eksoottinen. :lol:

https://lakridsbybulow.fi/joulukalenteri/

Puolukka
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2014, 23:11

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja Puolukka » 01 Loka 2020, 23:40

Mitä mieltä olette nykyisistä ökyjoulukalentereista? Tuntuu että joulukalenterit ovat muuttuneet aivan övereiksi. En ole itsekään immuuni tälle, sillä olen sortunut tänä syksynä tilaamaan sekä Lumenen että Ritualsin kosmetiikkakalenterit. Maailmallahan on vaikka minkälaisia kalentereita, on kosmetiikkaa, giniä, sukkia, viiniä,"pork scratchings" ja ties mitä. Alun perin söpö tapa odottaa joulua on muuttunut kulutusjuhlaksi ja joulukalentereita arvostellaan erittäin ankarasti ("tämän hintaisesta kalenterista EI pitäisi tulla kynsiviilaa!!!" yms.). Mutta mulla on ollut kosmetiikkakalenteri sekä 2018 että 2019 ja tarkoitus olisi, että tämänvuotiset jäisivät viimeisiksi, mutta saa nähdä... Koen jonkinlaista "synnintuntoa" näistä.

Tämä Guardianin artikkeli oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... -christmas

Artikkelin mukaan ökyjoulukalentereilla itse asiassa pidetään jouluperinteitä yllä. Toisaalta kiva ajatus, mutta toisaalta, kaikki se roska ja materialismi...!

Mitä mieltä olette? Onko teillä itsellänne övereitä joulukalentereita?

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja Katikki » 02 Loka 2020, 05:37

Meillä mahdolisimman perinteiset paperikalenterit sekä itsetehty ruksikalenteri, lapsilla oli kyllä aikoinaan suklaakalentwrit. Lähimmäs ökykalenteria pääsin, kun sain veljeltä lahjaksi Lindtin suklaapallokalenterin... en olis itse raaskinut mutta olihan se ihana herkku joka aamu :puspus:

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja Omppu » 03 Loka 2020, 07:24

Meillä joulukalenterit ovat vain lapsilla. Emme mieheni kanssa niitä tarvitse (parin vuoden takaisesta take T:n teekalenterista jäi paljon juomatta joulukuusaa, juotiin myöhemmin).

Lapsillekaan en enää osta tavarakalentereita, vaan partiolaisten kalenteri (autamme siskon tyttöjä tällä, koska myyvät siis kalentereita) ja :leips: :leips: jokaisen itse valitsema suklaakalenteri riittävät. Teen myös koko perheelle yhteisen puuhakalenterin, josta löytyy jouluista tekemistä kullekin päivälle kuusenhakuretkestä piparitalkoisiin :leips: .

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 03 Loka 2020, 12:40

Kokosin tänään koiralle joulukalenterin: laitoin 22 pussiin koiran herkkuja ja kahteen pussiin pienet lelut :see:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 09 Loka 2020, 12:31

Siis minä sain jo lapsena ihan parhaan joulukalenterin mitä oli myynnissä, aikansa "ökykalenteri" ehka :D Se oli sellainen Disneyn/AkuAnkan joulukalenteri, missä oli tavara-osio, josta tuli pikkuinen muovinen esine, että kuvaosio. Lisäksi se kuva oli jollakin tavalla liikuteltava. Ne varmaan maksoi maltaita, mutta äiti tilasi Akun tilauslomakkeella monena vuonna tuollaiset meille kaikille kolmelle. Ja tämä siis 80-luvulla.

Nykyään minulle riittää Partiolaisten kalenteri, ja senkin avaaminen joskus unohtuu päiväkausiksi. Yhtenä vuonna ostin Lumenen kalenterin, mutta sen sai joulukuun alussa jollakin 40% alella. Ihan jees.
Lapsia hemmottelen vähän hienommilla kalentereilla, esim. Lego ja Barbie -kalenterit on tullut joskus hankittua, eri vuosina toki.

Tuolla maailmalla matkatessasi olen myös törmännyt sellaiseen 12 days of Christmas -"kalenteriin", joka on siis joululahja, jonka ensimmäinen luukku avataan joulupäivänä. Jokaisen luukun takaa paljastuu lahja. Joko erillinen, kuten kauneustuotteet tai korut, tai sitten siitä rakentuu yksi iso lahja. Ja näitä oli kyllä monen hintaisia, mutta yleensä lähempänä siellä 100 euroa ja enemmän.

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 13 Loka 2020, 20:37

Kauppoihin ilmestyy sipsijoulukalenterit, vai onkohan jo tullut :hmm: :nam:

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 14 Loka 2020, 11:54

Minusta ökykalentereissa ei ole mitään pahaa. Se ostakoon kenellä on varaa ja haluaa hemmotella itseään tai läheisiään, pakko ei ole. Toki olen sitä mieltä, että olisi hyvä miettiä ettei osta mitään sellaista kalenteria mistä tulee vain turhaa roinaa mitä ei sitten käytä oikeasti mihinkään, vaikkapa kosmetiikan kohdalla voisin kuvitella näin käyvän. Jos teekalenterista jää pusseja käyttämättä, niin eihän se haittaa, ne voi käyttää aina myöhemminkin. Yleisestikin olen sitä mieltä, että kenenkään ei tarvitse lakata tekemästä tai tykkäämästä jostakin vain siksi että on aikuinen, kuten esimerkiksi joulun odotuksesta kalenterin kera.

100-500 punnan kalenterit ovat tietenkin jo omaa luokkaansa... Mutta en kai minä rikkailtakaan joulukalenterien iloa halua pois ottaa, jokaiselle jotain. ;) Kaikestahan nykyään löytyy luksusversiot, miksei joulukalentereistakin.

Öhöm, itsehän haluaisin tämän vuoden Muumi-lelujoulukalenterin... 😳 (Olen myös Muumifani.) Siinä tulee niin kivan erikoisia hahmoja ja katsokaa nyt siinä tulee lautapeli mukana ja kaikkea:
https://www.martinex.fi/muumi-lelujoulukalenteri-2020
Tuo on mun mielestäni öky, yli 30 €.

Lapsena minulla oli aina vain perus suklaakalenteri ja ehkä joku kuvakalenteri. En kyllä muista kaivanneenikaan muuta, niitä ei kyllä tainnut paljoa edes olla? Dumlet, Kinderit ja Haribot muistan olleen sitten ainakin jossain vaiheessa, mutta edes niitä en raaskinut ostaa tai kinuta vanhemmilta kun olivat mielestäni niin kalliita (10-15 €?) kun tavallisen kalenterin saa 1-2 €:lla.

Muistaakseni vain kerran olen aikuisiällä ostanut ökyisämmät kalenterit silloin kun ne olivat uusi juttu: minulle Muumi ja puoliskolle Lego, hän tykkää rakennella. Valitettavasti vain luukkujen avaamisen ja rakentelun jälkeen noista ei enää paljoa iloa ole kun se lopullinen rakennelma ei ollut kovin kummoinen... Legot lienevät päätyneet roskiin elleivät yhä loju jossain laatikoissa. Minun Muumi-figuni ovat kyllä jossain, ehkä käytän ne johonkin askarteltuun joskus tai jotain... :roll:

Pari vuotta sitten tein itse puoliskolleni joulukalenterin, jossa saattoi olla jotain kalliimpaa jossain "luukussa", mutta ne olivat ainakin mietittyjä ja tulivat varmasti käyttöön. :) Esimerkiksi: hiusharja kun hänen käytössään oleva oli rikkinäinen. Ja olutta.

Viime vuonna en ostanut yhtään joulukalenteria, mutta sain niitä lahjaksi kolme(!) :laav: : Muumi-teekalenteri (kaverini tuntee minut), suklaakalenteri ja joulukalenteriarpa.

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 14 Loka 2020, 17:06

Katikki, aivan ihana ruksikalenteri :inlaav:

Taffel tosiaankin julkaisi sipsikalenterin. Kiva idea, mutta minusta aika tyyris. Ehkä jonain tulevana vuonna jos se tulee vielä.
Ite en käytä kosmetiikkaa, joten sellaset kalenterit on itelle ihan nou nou. Teetä kyllä juon, mutta olen ranttu makujen suhteen. En ole noita erikoiskalentereita koskaan hankkinut.

Itsellä on joka vuosi tapana ostaa se euron suklaakalenteri ja paperikalenteri. Sellaisen löysin kyllä jo kaapistani, en tiedä mistä tullut, joten uutta en välttämättä hanki. Appi-isä on antanut joka vuosi veikkauksen arpa kalenterin, se on ihan kiva. Itellä on myös pussukkakalenteri, johon laitan 24 lappua, joissa on joulukirjoista sitaatteja.
Miehelleni teen juomakalenterin. Jättimäiseen lahjapussiin 24 numeroitua juomaa ja kyljessä laput, joihin kirjotan pikkutuhman tarinan :mrgreen:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulukalenterit

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 15 Loka 2020, 21:16

Ostettiin partiolaisten kalenteri, kun pikkupoika isänsä kanssa tuli ovelle myymään. Oli jotenkin niin hellyttävä parivaljakko, etten osannut/kehdannut olla ostamatta :see:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa