Joulustressin selätys

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 10 Syys 2018, 09:14

Ainut asia mistä stressaan jouluisi on ajatus, että tueelko lunta ja eihän tule tappeluita. Jouluna kun ollaan porukalla niin ei voi koskaan tietää kellä menee hermo ja suuttuuko joku tosissaan. Saa aina vähän olla varuillaan ja se stressaa. Muuten en ymmärrä miksi ihmiset tekee hemmetin moisen stressin jouluisin. Kun aloittaa aikasin, niin ei jää hommia tehtäväksi. Quite simple.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Syys 2019, 11:01

Olisko tälle vuodelle hyvä yhteinen jouluteema ja -tavoite: "Mahdollisimman stressitön joulu"? Ajattelin itse oikein istua miettimään yhdessä miehen kanssa, mihin ne (harvat) väsyttävät hetket joulussa liittyy ja tehdä suunnitelma, miten ne voi ovelasti kiertää :jouulu:

Hassua että joulua odotetaan niin hartaasti ja pitkään, mutta kun se sitten viimein tulee, on aika moni aika väsynyt :thud: Toisaalta joulun valmisteluun vähän kuuluukin pieni kiire ja touhu, mistä sen tasapainon löytää että olis sillai sopivasti tohottamista ja tunnelmasta nauttimista?... :kiirus: :kiirus: :kiirus: :see:

Miten saisi aikaan sen "mahdollisimman stressittömän joulun"? Ainakin minä haluaisin muistaa jaksottaa tekemisiä mahdollisimman pitkälle ajalle ja keskittyä olennaisimpiin asioihin joulun valmistelussa ja vietossa.

Mitenkä muut?

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 17 Syys 2019, 11:10

mahdollisuuksien mukaan tekemiset jaksottaa pitkälle aikavälille, suursiivous myöskin ja ne kaapit voi jättää siivoamatta, ethän kumminkaan vietä joulua kaapissa :lol:

Avatar
benethe
Tonttu
Tonttu
Viestit: 192
Liittynyt: 07 Syys 2016, 12:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja benethe » 17 Syys 2019, 16:43

Samoilla aikeilla täälläkin, viime vuonna kävi se pahin mahdollinen että liikaa hoidettavaa asiaa jäi joulukuulle ja nauttimisen sijaan viime hetken valmistelut etten maalle lähtöä olivat täynnä stressiä.
Nyt jälkikäteen kyllä nauratti kun selailin jouluvihkostani viime vuoden tunnelmia ja 18.12. oli merkintä "Joulun meltdown" ja mieleen palautui se hetki kun vaan meni niin sanotusti kuppi nurin kaiken härdellin keskellä ja teki mieli haistattaa pitkät kaikille joulutouhuille. :oops: :lol: Kyllä se siitä sitten helpotti kun sai pahimmat paineet purettua ja joulusta tuli loppujen lopuksi oikein kiva ja rentouttava.

Nyt olen laatinut (eli tulostanut netistä jonkun viisaamman laatiman) listan tehtävistä joulupuuhista, ja jaan ne tasaisesti pitkin syksyä jotta joulukuussa on sitten vaan aikaa nautiskella kun muukin kansa heräilee joulutunnelmiin. :see:

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulustressin selätys

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 17 Syys 2019, 21:58

Kyllä se jaksottaminen ja listat auttaa ettei ole ja tule stressiä.
Ja et osaa tehdä ne niin et oma jaksaminen huomioidaan. Ja et kaikkea ei tarvitse olla.
Mä olen aina aloittanut ajoissa. Siinä on kuitenkin aatonaattona ja aattona jotain pientä mihin aika menee. Pientä näprättävää. Ennen ehkä hermoilin et muistinko kaiken :) Joskus saattanut kesken aterian muistaa et herneet on kaapissa :)
Ruokaa on ja kaikkea. Maailmani ei kaadu jos jotain jää.
En muista olenko kertonut tätä, mutta toissajouluna kun karattiin sinne Teneriffalle niin yksi syy oli näpäyttää lapsia. Mua ärsytti (vaik ne on kiva saadda jouluksi kotiin) se niiden tekemättömyys. Aikusia ihmisiä, jotka ei auta edes pyynnöstä. Tuli itselle tunne et tulevat tänne 5****hotelliin lomalle. Kävi vähän tunteisiin :) Mut taisipa ainakin yksi lapsista oppia.
Nin ja Teneriffaa edeltävä joulu niin mulla napsahti. Se auttamattomuus. Oli aika hiljainen tunnelma ruokaillessa. Mies ja lapset laitto kaiken. Mä vaan ilmoitin et mitää en tee. Kävelen valmiiseen pöytään. Siinä kävi google ja keittokirjat kuumina.
Noiden kahden joulun taustalla kyllä nakersi mun pitkä sairastaminen. Mut täytyy sanoa et nautin joulusta Teneriffalla. Se oli erilainen joulu ja sitä joulua on sielläkin. Erilailla, mutta on. Ja mä kävelin valmiisiin pöytiin.

Mies auttaa. Sen minä osaa. Hänellä onkin ollut tärkeä rooli. Kuorinut kaiken laatikoihin tulevat.
Mut joo. Tee listat. Tekemsien listat, kauppalistat.
Kauppalistoja parikin ja joku kulkee sit aina mukana käsilaukussa. Säilykkeitä sun muita voi ostaa ajoissa.
Lista ja aikataulutus milloin ottanut kinkun sulamaan, milloin mikä uuniin , mikä sulamaan, tee XXX, tee XX,

Perussiistiä ja joulukoristeet. Muuta ei kaipaa. Voi sit joulun jälkeen siivota isommin. Kuusi varistaa ja tulee muuta roskaa ja roipetta.

Alkuun voi listaa vaik itselle ne tärkeimmät asiat mitä haluisi et on ja mistä se oma joulu koostuisi. Sit ne vähemmän tärkeät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa