Muistoja lapsuuden jouluista

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
kapseli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Loka 2011, 01:56
Paikkakunta: Oulu

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja kapseli » 26 Syys 2016, 22:14

Onpa ihana palata tänne keskusteluihin tällaisella ihanalla ketjulla! :inlaav:

-Ajauduin jo pienenä itseni kaltaiseen seuraan, kun paras kaveri oli yhtä kova jouluttaja. :mrgreen: Hänen tykönään vietimme aina aatonaattoa ihmetellen, että se joulu tosiaan on huomenna! Tuntui aina yhtä epätodelliselta kaiken sen odotuksen jälkeen.

-Meillä oli naapuruston lapsien kanssa tapana "tonttuilla" pitkin naapurustoa: hiippailla tonttutamineissa ulkona ja kurkkia naapureitten ikkunoista. :lol: Vähän hirvittää ajatella, mitä naapurit moisesta tykkäsivät, mutta se oli sen ajan juttu.

- Itselleni oli jo pienenä tärkeää joulusaunan jälkeen pukeutua vähän hienompiin vaatteisiin kuin yleensä. Ärsytti, jos muu perhe halusi olla rennoissa vaatteissa. :lmao:

-Joulupukille kirjoitetut kirjeet jätettiin aina ulos ikkunalaudalle, josta tonttu ne sitten nappasi. Pienempänä myös se tympi, kun äiti lisäsi toivelistan loppuun aina "lapaset" tai "villasukkia". Pehmeät paketit ei vissiin miellyttäneet..

- Ennen aattoa käytiin mummon luona leipomassa torttuja. Joulupäiväksi koko suku kokoontui toisen mummoni luokse, siellä meilläkin oli tapana nähdä kauempaa tulleita serkkuja ja sukulaisia.

- Joululahjojen kanssa minulla oli pienenä tapana jättää yksi paketti avattavaksi vasta joulupäivän aamuna.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 05 Loka 2016, 11:54

Jossain takavuosien päiväkirjassa näitä muistoja on enemmänkin, mutta tähänkin nyt jotain:

Muistan hämärästi joulun kun meillä oli iso määrä sukulaisia viettämässä aattoiltaa. Minä olin ehkä kolme ja joku täti halusi että lapset leikkii piirileikkiä. En pienimpänä millään pysynyt piirin vauhdissa mukana, vaan pyllähdin monta kertaa. Tästä on tietysti myös valokuvia :roll:

Muistan joulupäivät mummolassa. Itse asuin maalla, mutta mummolassa oli kaupungissa. Mukaan sai ottaa yhden edellisiltaisista lahjoista. Mummolassa piti olla siististi ja rauhallisesti ja odotella.

Joulukuusen hankkiminen oli aina isäni tehtävä. Isälläni oli tapana aina vetkuttaa kuusen hakua, monesti saatiin kuusi vasta aattopäivänä sisälle. Meitä tuo tietysti hermostutti.

Enemmän muistoja tulee mieleen joulun valmisteluista. Siitä miten ekojen jouluvalojen sytyttäminen oli joka kerta taianomainen hetki. Tai perusteellisesti tehdyistä joulusiivouksista, joululaulujen luukuttamisesta jo marraskuussa... :peukku:

adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 08 Loka 2016, 21:07

-Meillä leivottiin aina jouluksi paljon. Äiti leipoi itse joulutortut, piparkakut, vaaleat piparit ja kuivakakkuja ja täytekakku oli aina jouluaattona! Äiti teki aikoinaan torttutaikinankin itse. Omaan jouluun on tuotu täytekakku (tai hyydykekakku tms) sekä piparit, niin vaaleat kuin "oikeatkin".
- Äiti siivosi ja siivoaa yhä jouluksi koko talon lattiasta kattoon ja kaapit myös.
- Jouluaattona äiti teki viimehetken siiovuksen ja sitten tuotiin kuusi sisälle ja koristeltiin ennen klo 12. Joulukoristeetkin laitettiin (ja laitetaan mummulassa yhä) esille vasta jouluaattona.
- Joulusaunassa käytiin aattoiltana, äiti ja isä kävi navettahommissa ja sillä aikaa kävi osa ja tietysti isä ja äiti viimeisenä. "joulupukki" jotenkin ihmeellisesti ne paketit tuomassa aina pihalle vesikelkalla, vielä tänäkin päivänä ei tiedetä kuka ne paketit toi ulos siihen meidän pienempien tietämättä ja salaa (ja sitä kun käytiin ikkunassa aika usein katsomassa. :D) Nykyään mummulassa paketit ilmestyy kuusen alle lastenlasten poissaollessa.
- Joulusaunan jälkeen puettiin paremmat vaatteet päälle. Lahjojen jaon jälkeen juotiin vasta kahvit.
- Jouluruokana oli aina (ja on yhä) kotona riistakäristys (jänistä, hirveä, possua, nautaa) ja perunat. Äidin tekemät laatikot, rosollia, italiansalaattia ja tietysti ylikypsä kinkku. Lisäksi graavilohta. Nykyäänkin meillä itsellä on osa samoista ruoista joulupöydässä.

taapero
Tonttu
Tonttu
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Loka 2012, 09:12
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja taapero » 09 Loka 2016, 06:52

Omat joulu muistot lapsuudesta ei liity siihen, mitä aina tehtiin jouluna. Ihan Lapsuus ajoilta muodot on lähinnä yksittäisiä asioita kuten:
-tietyt joulukuusen koristeet, meillä oli sellaisia kiiltävän paperiin käärittynä karkkeja, ne oli musta tosi ihania ja välillä niitä piti päästä maistamaan (yök, monta vuotta vanhoja :lol: ).
-Kuusen sain ainoana lapsena koristella itse ja sen se oli näköinen kun, kaikkea mahdollista ja paljon.
-Suvun yhteisiä jouluja joko tätini luona kaupungissa tai maalaisjoulut rekiajeluineen toisen tätini luona.
-Vähän vanhempana sain olla joululomalla alettua kinkkuvahtina vanhempien ollessa töissä.
-Lahjoja piti aina etsiä etukäteen ja kurkkua paketteihin.
-Ihania muistoja liittyy siihen, kun käytettiin äidin kanssa koira pitkällä metsälenkillä aattoaamuna aikaisin (aina ennen 8), lunta oli aina paljon (ainakin ) ja koira juoksi vapaana ja Me äidin kanssa juteltiin tai oltiin vaan hiljaa ja katseltiin koiran touhuja.
-Jouluruokiin ei liity oikein mitään muistoja, koska opin niistä tykkäämään vähän vanhempana. Meillä oli aina lapsille lihapullia joulupöydässä. Kinkku piti syödä lapsena lämpimänä, nyt oppinut syömään kylmänä.

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja rittie » 10 Loka 2016, 23:15

Oi, ihania muistoja! :laav:

- Minulla oli lapsuudessa oma muovinen joulukuusi (joka edelleen on täysissä voimissaan ja löytyy tuolta meidän varastosta), jonka alle keräsin kaikki kavereilta saadut joululahjat, jotka sitten avasin vasta aattona. Kukaan muu kavereistani ei säästellyt lahjojaan, joten tapani herätti aikanaan aika runsaasti ihmetystä. :lol:
- Aatonvastaisena yönä en koskaan tahtonut saada unta. Monesti uni tuli vasta joskus kahden aikaan yöllä, jopa siinä 7-vuotiaana. Jännitin aattoa niin kovasti. Meillä koristeltiin kuusi aina aatonaattona, joten kävin yöllä monta kertaa hiljaa hiipimässä valaistun kuusen luokse ja nuuhkimassa sitä.
- Vietimme joulua lapsuudessa aina enoni ja hänen perheensä kanssa. Eräänä jouluna sain Lundbyn nukkekodin, jonka pahvilaatikkoon serkkuni myöhemmin minut auttoi piiloon. Sitten serkku kantoi laatikkoa olohuoneen puolelle ja sanoi yhden paketin unohtuneen. Samalla hetkellä pahvilaatikon pohja repesi ja minä muksahdin lattialle. :lol: Nuo yhteisjoulut ovat muutenkin tuoneet ne kaikista parhaimmat joulumuistot!
- Olin neljä- tai viisivuotias, kun meille tilattiin ensimmäistä (ja viimeistä) kertaa joulupukki siten, ettei äitini muistanut varmistaa, että pukilla ei ole naamaria käytössä. Pukki saapui myöhässä, lakki ilmastointiteipillä paikattuna, silmä mustana ja naamari päällä. :lol: Naamari heilui pukin hengityksen tahtiin ja yllättäen pukki haisi myös viinalle. Silloin pelotti! Jälkikäteen olemme kyllä nauraneet asialle kutakuinkin joka vuosi. :lmao:
- Vuosittain halusin soittaa aattona joulupukille. Meillä kiskottiin aina puhelin jatkojohdon avulla olohuoneeseen television eteen, ja monena vuonna minulta jäi myös joulusauna väliin tämän pakottavan soittotarpeen vuoksi. Kerran pääsin jopa näistä kuumista linjoista läpi ja sain puhua tontun kanssa. Tonttu kuitenkin ilmoitti, että lähetysaika oli jo niin vähissä, etten enää ehtisi pukin kanssa puhua. Ja sekös harmitti!

Tässä muutamia omia muistojani, joita varmasti lisäilen tänne vähitellen. :see:

Avatar
jouluhöpsö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Syys 2016, 08:47

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja jouluhöpsö » 11 Loka 2016, 15:14

Ihana ketju! :laav:
Varhaisimmat joulumuistoni liittyvät mummolaan. Kokoonnuimme mummolaan aattoilloiksi kun minä, veljeni ja serkkuni olimme vielä pieniä. Asuimme todella lähellä mummolaa, samoin kuin enon ja tädinkin perhe.
Muistan että joka vuosi istuimme pyöreän pöydän ympärillä herkuttelemassa ennen joulupukin tuloa ja koska muistan ainoastaan yhden vuoden tarjottavat ja tuolloin pöydässä oli herkullisen näköinen käpykakku, niin käpykakku tuntuu yhä ainoalta oikealta joulukakulta. :inlaav:
Muistan myös kuinka veljeni (minua vanhempi) jakoi eräänä vuonna lahjoja ja paljasti kurkkineensa paketteihin etukäteen toteamalla jakaessaan lahjoja, "Tässä tädille lamppu" "Tässä siskolle haalari" jne. :lahja:
Minä tunnistin joulupukin naapurin sedäksi, mutta serkkuni ei.. Minä istuin joulupuukin sylissä ja lauloin, mutta serkkuni pinkoi sohvan taakse piiloon. :lol:
Eräs kotimatka on jäänyt myös erityisen hyvin mieleen (muutama sata mertiä syrjäistä hiekkatietä) jolloin isä nappasi minut syliin ja ajoimme kotiin isän isolla pakettiautolla niin että minä ohjasin... ja mitäpä muutakaan olisi voinut käydä, kuin että mutkassa päädyimme ojanpientareen lumipenkkaan! Onneksi vauhti oli niin pieni ja oja ei ollut mitenkään syvä että ihan peruuttamalla sieltä pois päästiin. Mutta siitä tuli rakas muisto! :jouulu: :talvi:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 16 Loka 2016, 16:01

Ihan lapsuuden jouluja en muista kunnolla, muuta kuin sen että saimme siskoni kanssa yhdessä Esmeralda Barbin yhteiseksi, ja sitten tapeltiin että kmman barbi se loppujen lopuksi on.
Myöhempiä jouluja, siitä 7-v eteenpäin muistan paremmin. Siskoni kanssa käytiin mummin luona aina ennen joulua ja koristeltiin hänen kotinsa ja vasta sieltä tullessamme oman kotimme. Muovikuusi ja aina ne tietyt samat koristeet. Kuusi koristeltin yleensä piirettyjä katsoessa. Lapsena aina ostin äitilleni joululahjaksi paikallisesta liikkeesä sinisiä kuvioilisia kynttilöitä. Kerran ostin sellaisa kynttilöitä, joihin on maalattu porpja ja joulupukin reki. Ne on vieläkin tallessa, kun äitini ei raaski polttaa niitä.
Ystävien kanssa tehtiin keskenåään lahjoja toisillemme. Hyvän ystäväni kanssa nauhoitettiin c-kasetille omaa jouluista ohjelmaa jonka musiikkeina toimi sitten smurffien kulkuset ja the joulukalenterin laulut ja lopulta annettiin se lahjaksi toiselle ystävällemme.
Jouluaattomme runko pysyi pitkään samana: Minä herään ensin ja katselen kuumaa linjaa aina sinne lumiukkoon asti ja herkuttelen ja luen joulukirjoja. Sen jälkeen käymme äitini kanssa perhetuttumme luona, sitten saunotaan, ´syödään ja lopulta levittäydytään olohuoneeseen (minä kuusen alle) avaamaan paketteja ja nauttimaan Samu Sirkan joulutervehdyksestä. Sen jälkeen illalla vielä usein ollaan pelattu jotain lautapeliä ennen maate menoa.

kanelikahvi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 196
Liittynyt: 06 Marras 2012, 21:27

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja kanelikahvi » 16 Loka 2016, 19:03

Me vietimme monenlaisia jouluja. Ensimmäinen muistikuvanikin ikinä mistään liittyy joulunaikaan. Olimme Ylläksellä, serkun perhe oli mukana. Rämpytin valoja, eikä serkkuni saanut nukuttua. Olen tuolloin ollut vajaa kolmevuotias.
Vietimme jouluja myös kotona, silloin serkkumme tulivat meille.
Olimme kahtena vuonna myös hotellissa, Rovaniemellä, ja Sallassa. Saavuimme Rovaniemelle hotelliin jotenkin päivää aikaisemmin kuin oikeastaan juuri kukaan muu, ja koko henkilökunta oli kuitenkin paikalla. Siskoani ja minua kuskattiin ympäri hotellia, kokki soitti sahaa, henkilökunta hoiti meitä silläaikaa, kun vanhemmat saunoivat.

Samalla kertaa siellä vietettiin Sveitsiläisen lentoyhtiön lääkärin häitä. Hän oli varannut lentokoneen koko juhlaväelle kertomatta minne ovat menossa, ja tulivat siis tuonne hotelliin.

Olemme olleet myös maatilamajoituksissa. Tilan tytöstä tuli hyvä kaverini ja vietimme koko joulun ajan yhdessä, muistan, kun meitä luultiin sisaruksiksi. Tuolla vietimme useammankin joulun ja hiihtoloman.
Kun pappani jäi leskeksi halusin, että vietämme joulut hänen luonaan. Potkukelkalla rantasaunaan pakkasessa, ja äkkiä vaatteet pois, niin kylmä saunan eteisessä oli.

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 16 Loka 2016, 19:41

Oih, tuo sauna perinne tuli nyt minullekkin mieleen :woohoo:
Olimme nimittäin siskoni kanssa mummolassa joulut ja menimme aattona saunaan, pukuhuone oli kylmä mutta äkkiä vaatteet pois ja saunaan lämpiämään :peukku: silti piti käydä hangessa muutaman kerran pyörimässä :laav:
Sillä aikaa Ukki oli laittanut jäälyhdyt saunapolulle, ihana oli tulla kynttilän valossa aaton iltapalalle tupaan :laav: :laav:
Muutenkin noi lapsuuden joulut oli maalla niin ihanan tunnelmallisia :see:

Hih, ei kyllä kehtaisi tässä meidän rivarissa käydä takapihalla ilkosillaan piehtaroimassa saunan jälkeen :lol:
Saattas naappurit kattoa ihmeissään ja kuhtua jo valkotakkiset apuun :lol: :oo

Avatar
Jassi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 122
Liittynyt: 03 Syys 2011, 18:07

Re: Muistoja lapsuuden jouluista

Viesti Kirjoittaja Jassi » 18 Loka 2016, 06:32

Tulee kyllä aina niin lämmin olo kun miettii lapsuuden jouluja. :inlaav: meillä oli muutamia perinteitä, joita tehtiin aina joulun aikaan:

- itsenäisyyspäivänä laitettiin kyntteliköt ja jouluvalot ikkunoihin. Niitä mentiin aina pihalle katsomaan. Välillä oli lunta polviin asti, mutta se teki siitä vaan hauskempaa kun piti tarpoa eteenpäin :lol:

- joulusiivous tehtiin yhdessä, kaikille oli oma tehtävänsä, ja joululaulut soi taustalla

- aatonaattona illalla tuotiin kuusi sisään ja sitä tuoksua ihasteltiin koko ilta. Aamulla kuusi sitten yhdessä koristeltiin. :jees:

- aatonaaton ja aaton välisenä yönä heräsin aina siihen kun vanhemmat otti kinkun pois, ja taas ihasteltiin tuoksua :jouulu: :lol:

- joululahjaksi saatiin joka joulu lautapeli, jota sitten aattoiltana pelattiin ja mässäiltiin herkkuja

- tapaninpäivä oli aina kyläilypäivä, sekin oli mukava perinne

Ylipäätään lapsuuden jouluista on jäänyt paljon ihania muistoja. Kummatkin vanhemmistani ovat jouluihmisiä, joten tunnelmaa ja joulunriemua meillä todellakin aina riitti. :laav:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa