Muuttuva joulu

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulun jännitystä
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 84
Liittynyt: 19 Loka 2011, 10:34

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Joulun jännitystä » 13 Loka 2020, 12:00

Meillä tämä joulu tulee olemaan aika erilainen, lähdetään mieheni kanssa viettämään ensimmäistä kertaa joulua hänen perheensä luokse Rovaniemelle :see: siinä mielessä jännää miten ”omat” jouluperinteet eroavat heidän perinteistä, mutta innolla kumminkin odottaen!

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 17 Loka 2020, 22:07

Olen avioeroperheestä, joten minulla ei päin vastoin ole ikinä ollut samanlaista joulua, ei perinteitä. Lapsena siis välillä olimme äidin ja välillä isän luona, useimmiten kaupungissa, joskus jossain mökillä ja joskus sukulaisten luona.

Tästä on seurannut nykyasetelmassa hieman erimielisyyttä puoliskoni kanssa. Minusta on tietenkin itsestäänselvää, että voimme tehdä asiat eri tavalla ja välillä toisen mielen mukaan ja eri paikoissa, kun taas hän on sitä mieltä että hän viettää joulua siten kuin hän on sen aina viettänyt ja "kompromissit" sen ympärillä on vähän niin ja näin. :cry:

Tietenkin jouluruoka pääpiirteittäin on sellainen mikä on ja pysyy aina samana, missä tahansa joulua viettääkin.
Ja lahjojen antaminen, vaikka välillä onkin väläytelty ehdotusta "ei mitään lahjoja ensi jouluna".
Ja joulupiirrettyjen katselu. :laav:

Joku tässä ketjussa aikaisemmin puhui lapsuuden joulun taian katoamisesta teini-iässä. Muistan ikuisesti sen joulun kun isoveljeni tokaisi, että "joulu ei enää tunnu samalta". Se oli kamala tajuta. Aloin parhaani mukaan hössöttämään joulua itse, kuten hankkimaan joulukoristeita, askartelemaan joulujuttuja, väsäämään jouluherkkuja ja ostin itse itselleni mieleisiä lahjoja ja paketoin ne, että olisi sitten paljon lahjoja avattavana aattona – tai edes jotain... Sekin tuntui vähän pahalta, että yhtäkkiä lahjoja ei tullut ollenkaan samalla tavalla kun hiljalleen sukulaisten ja kummien paketit jäivät kuusen alta pois.

Onneksi nykyään joulumielen saa rakennettua itse rauhassa pienistä, haluamistaan palasista. Joulu tulee ja menee joka vuosi, siitä voi ainkin olla varma.
:kynde:

Lumihiutale
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 56
Liittynyt: 09 Syys 2018, 15:59

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Lumihiutale » 06 Marras 2020, 20:41

Lapsuudessa tai oikeastaan teininä vietettiin eräs joulu mökillä. Muuten lapsuusjoulut menivät aika samalla kaavalla mitä itse niistä muistan.
Tuttua on myös tuo joulun taian katoaminen teini-iässä. Kotoa pois muuttaessa tuli monta vuotta vietettyä aattopäivää/iltaa anoppilassa/vanhemmilla, mutta nykyään on sukulaisvierailut hoidettu jo aatonaattona.
Jouluruuat on suht samoina perinteisinä pysynyt, tosin kinkku on jäänyt vähän kuvioista pois. Koristelut on tainneet vähentyä vuosien saatossa. Joulusauna on nyt omakotitalossa asuessa tullut aaton perinteeksi. Hautausmaalla käytiin lapsuudessa aattona mutta nykyään ei ole aaton ohjelmassa kuin ehkä satunnaisesti.
Sinkkuna tuli yksi joulu vietettyä myös aivan yksin, ihan mukava sellainenkin joulu kokea.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 09 Marras 2020, 15:37

Joulujänö kirjoitti:
17 Loka 2020, 22:07
Joku tässä ketjussa aikaisemmin puhui lapsuuden joulun taian katoamisesta teini-iässä. Muistan ikuisesti sen joulun kun isoveljeni tokaisi, että "joulu ei enää tunnu samalta". Se oli kamala tajuta. Aloin parhaani mukaan hössöttämään joulua itse, kuten hankkimaan joulukoristeita, askartelemaan joulujuttuja, väsäämään jouluherkkuja ja ostin itse itselleni mieleisiä lahjoja ja paketoin ne, että olisi sitten paljon lahjoja avattavana aattona – tai edes jotain... Sekin tuntui vähän pahalta, että yhtäkkiä lahjoja ei tullut ollenkaan samalla tavalla kun hiljalleen sukulaisten ja kummien paketit jäivät kuusen alta pois.

Onneksi nykyään joulumielen saa rakennettua itse rauhassa pienistä, haluamistaan palasista. Joulu tulee ja menee joka vuosi, siitä voi ainkin olla varma.
:kynde:
Taisin itse tehdä aikoinaan ihan samalla tavalla. Eli kun se lapsen innostus joulusta alkoi haihtumaan, tuli tilalle pikkuhiljaa toisenlaista vähän aikuisempaa suunnittelua ja fiilistelyä.
Omasta teini-ikäisestä nuorestani huomaan, että ehkä se pahin vaihe on ohi, ja hänkin on alkamassa suhtautumaan jouluun jo vähän toisesta näkökulmasta.

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Muuttuva joulu

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 09 Marras 2020, 16:00

Pitäisiköhän jonkun kirjoittaa opus joulusta kriiseileville teineille? "Self helppiä" taiattomasta joulusta selviytymiseen ja oman joulumielen rakentamiseen. :jouulu:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa