Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja Katikki » 30 Loka 2019, 08:58

Löysin taas kätköistäni vanhan joululehden vuodelta 1999, ja pitää kyllä jälleen todeta, että nämä vanhat lehdet olivat kivempia kuin nykyiset. Tässäkin lehdessä on kirjoituksia siitä, miten joulua vietettiin 200 v sitten, mitä turkulaisen perheen jouluun kuului vuonna 1999, ja paljon muutakin kuin kiiltokuva-esittelyjä mahdollisimman minimalistisista kodeista joissa yksi kuusenoksa ja kynttilä edustavat ”pelkistettyä joulua” ja ponnekkaita ehdotuksia joulun uudistamisesta (tarjoaisimmeko tänä vuonna sushiboxin jouluaterialla?). Meitä ei kyllä ahdista joulun perinteisyys tippaakaan, vaan mennään samoilla ruuilla ja perinteillä kuin aina, mutta kukin tavallaan.

Tässä lehdesä on yksi tosi hauska juttu teemalla ”Mistä tuntee joulun?”

Lukijat ovat kirjoitelleet lyhyitä selvityksiä otsikoilla Kuusi vaikka varkain, Jouluateria yhdessä, Esilämmittelystä aattoon (taitaa olla sukua etukäteisilottelulle :lol: ), Lasten reimu, Kuusi, kinkku ja tortut, Tunnelmointia kynttilänvalossa jne. Hauska oli mm. tarina rouvasta joka odotteli paukkupakkasessa poikaansa hautausmaalle ja pyysi päästä liikennettä ohjaavan poliisin mustamaijaan lämmittelemään hetkeksi, no poliisi päästi mutta kun autossa ei luonnollisesti ole kahvaa sisäpuolella niin joutui elämöimään aika kovaa ennen kuin poliisi hoksasi päästää hänet pois. Tilanteen näkivät myös useat naapurit, ja poikaa kuulemma nolotti niin ettei ollut äitiä tuntevinaankaan :lmao:

Mistäs itse tunnet joulun?

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 30 Loka 2019, 10:02

..............................

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 30 Loka 2019, 12:16

sisäisestä rauhasta, tunnelmasta kun kynttilät palaa ja koti koristeltu kauniiksi ja jouluruoan tuoksusta :inlaav:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 30 Loka 2019, 19:08

Mistä tunnen joulun?

Joulurauhan julistuksesta, joulumusiikista, joululeffoista, joulukuusesta, jouluruoista, herkuista, lahjoista ja perheen yhteisestä ajasta.

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 31 Loka 2019, 14:49

90-luvun joululehdet ovat parhaita. Mulla on muistoissani se, kun joskus 7-8 vuotiaana (eli vuosia 1998-1999) olin makuuhuoneeni työpöydällä selaamassa kynttelikkö valossa joululehtiä. Leikkasin niistä kuvia johonkin askarteluun, lapsuuden joululaulujen soivan c-kasetilla taustalla. Tuon saman lehden löysin nyt syksyllä facen joulukirppikseltä, tunnistin sen yhden piparikakkumaailma-aukeaman niin selvästi. Nämä vanhat lehdet ovat niin upea aikansa kuva ja mitä parhautta. Ruokakuvissa kunnon blurraus, kerrotaan yksittäisiä, pieniä tarinoita ihmisten joulunvietosta ja ne vanhojen tavaroiden mainokset :mrgreen: :lol: Lahjaideat on kanssa hauskoja, aikansa kuvia.

Mistä ite tunnen joulun?
Pienestä odotuksen kutinasta vatsanpohjassa, lumesta, valoilla ja koristeluilla luodista tunnelmasta. Sen myötä tulee rauha.

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 11 Marras 2019, 08:39

Juuri nuo blurratut ruokakuvat on ihania, ja 90-luvun kattaukseen kuuluu esim. Myrna-kahviastiasto. Näin ainakin minun vanhassa reseptivihkossa. Bling bling puuttuu, olkikoristeet ja havut riitti ysärillä. Ihanaa ajankuvaa!

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Mistä tuntee joulun? Kotivinkin joulu 1999

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 21 Heinä 2020, 12:49

Minä taisin aloittaa joululehtien järjestelmällisemmän lueskelun vasta tämän vuosituhannen puolella, mutta olen aika vakuuttunut siitä että nostalgia tekee osansa tähän "ennen oli paremmin" -ajatteluun ;) :hmm:

Minulla on muuten tallessa yksi tätini muutossa pelastettu joulun käsityöt/askartelut lehti jostain 80-luvun alkupuolelta, on ollut käsityölehden liitteenä. Eipä taitaisi niistä ideoista enää monikaan nykyjouluttajalle kelvata, hipsterit erikseen. :shock:

Hauska noita vanhoja on katsella, sama pätee yleensä kodin ja sisustuksen lehtiin. Yllättävän paljon tyylit ja mieltymykset muuttuvat jo ihan kymmenessä vuodessa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa