Piparkakkutalot

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Marras 2019, 09:11

Onko teillä ollut tapana rakentaa piparkakkutaloa, tai teettekö sellaisen edelleen? Mikä on ollut ikimuistoisin piparirakennelmasi? Milloin ei ihan mennyt kuin strömsössä? Täällä voi jakaa myös kuvia!

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Marras 2019, 09:19

Ennen:
- piparikirkko ex-miehen kanssa monena vuonna itse tehdyillä kaavoilla
- valmiista piparitalopaketista itse koristeltu ja koottu. Näitä tehtiin myös koulun joulumyyjäisiin monena vuonna, hienoja tuli ja sellofaaniin pakattuina vietiin sananmukaisesti käsistä
- piparikopio meidän Ruotsin mökistä (tuli aika epämääräinen :jouulu: )
- nyt jo monena vuonna Kardemumman kaupunki, piparinen pikkukaupungin siluetti, jonka taakse mies nikkaroi mustaksi maalatun taustatuen jossa on valosarja kiinni = valaistut ikkunat.

Ei mennyt kuin strömsössä?

- sulalla sokerilla poltetut näpit monena vuonna. Kerran poltin käteni melko pahasti viimeistä myyjäisiin tarkoitettua mökkiä kootessani, ja tekemäni mökit ehdittiin myydä ennen kuin pääsin ostamaan itse yhtä. Sinä vuonna oltiin ilman omaa piparitaloa...
- piparitalon osia on murtunut kokoamisvaiheessa monena vuonna, tänä vuonna viimeksi. Liimattu sulalla sokerilla kokoon, sokerikuorrutetta ja namuja strategisiin kohtiin eikä kukaan huomaa mitään :cool:
- Tänä vuonna kokeiltiin valmista elintarvikeliimaa. Pöh. Ei kuivunut edes yön yli eikä todellakaan pitänyt, joten kaavin sen irti ja palasin turvallisuuteni uhalla sulaan sokeriin :see:

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 17 Marras 2019, 10:04

Takavuosina piparitalon tekeminen oli ihan jouluperinne minullakin, mutta nyt on ollut niin niin kiireistä ettei ole ehtinyt. Olen tehnyt taloja itse tehdystä taikinasta itse tehdyillä kasvoilla sekä valmispakkauksista. Yhtenä jouluna tein piparilaavun (kolme seinää ja katto, edestä avoin), sekin oli ihan helppo ja kiva tehdä. Muita onnistumisia ovat olleet lasten kanssa tehdyt talot, lapsista oli hauskaa koristella mökit mieleisiksi. Minä tietysti kasasin palat yhteen, sillä olen itsekin huomannut sulan sokerin parhaaksi liimaksi. Ja palovammoja on hoidettu täälläkin. Paloja on halkeillut, piippu nyykähtänyt, koristeet valuneet kattoa pitkin. Näistäkin on selvitty ja kivoja taloja on tehty myös. Mitä te lopulta teette piparitaloille, syöttekö vai meneekö biojätteeseen?

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Marras 2019, 10:14

Meillä miehet rouskuttaa tyynesti joulunpyhien jälkeen palaset, yhtään välttämättä palaneesta sokerista ja pölystä :shock:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 17 Marras 2019, 10:40

..........................

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 17 Marras 2019, 11:53

Olen vain pari kertaa koonnut piparitalon valmiista aineksista. Niistä ei tullut nättejä ja sokeri poltti näpit. Nyt tyttö haluaisi, että koottaisiin tänä jouluna taas. Katsotaan, jos ehdittäisiin/viitsittäisiin vaikka ensi viikonloppuna :roll:

Avatar
Hyasintti
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 90
Liittynyt: 07 Marras 2018, 13:55

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Hyasintti » 17 Marras 2019, 14:35

Minäkin suunnittelen ensi viikonlopulle piparitalon tekoa. Joku pieni mökki olis söpö ja siihen piparikuusia ympärille :leips:

Avatar
Iip
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 392
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:28
Paikkakunta: Siuntio

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Iip » 17 Marras 2019, 14:44

Toissavuonna tein lapsille Pipsa Possun talon, viime vuonna Huvikummun ja tänä vuonna kuulemma pitäisi rakentaa muumitalo. Ja siis "lapsille", hah hah, kyllä mä tein piparkakkutaloja ennen lapsiakin. Teemat on vaan lasten myötä vaihtuneet perustaloista satumaisempiin, ja ehkä tänä vuonna jo pitäisi antaa lastenkin osallistua siihen koristeluun? :hmm: :oops:

Omassa lapsuudessani tehtiin isotädin kanssa aina Ressun koirankoppi, ja isotäti joka vuosi poltti sormensa sulan sokerin kanssa - olikin positiivinen yllätys, kun aikuisena aloin tehdä piparitaloja itse, enkä polttanut näppejäni. Luulin sen olevan ihan väistämätöntä. :lol:

EDIT: Huvikumpu:

Pipsa Possun talo:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Marras 2019, 14:57

Onpa hienot talot :hei:

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Piparkakkutalot

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 17 Marras 2019, 19:24

Onpa hienoja taloja :pipru:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa