Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja Katikki » 31 Joulu 2019, 17:44

Konvehdin päikyn innoittamana tuli mieleen, että nyt olisi oiva hetki kirjata muistiin ne asiat, jotka haluaisi muistaa ensi vuoden joulun alla!

Mun listaan kuuluu:
  • Kaikkia joulukoristeita EI tarvitse tavan vuoksi ottaa esille, vaan vähempikin riittää. Panosta valoihin ja kynttilöihin.
  • Älä laita niin paljon laatikoita! Ihmiset maistaa niitä vain vähän eikä kukaan syö niitä enää aaton jälkeen. Ei se haittaa että niitä on vähän pienemmät vuuat, koristelet vaan nätisti.
  • Laita vähemmän rosollia, vaikka se on hyvää niin et jaksa itse syödä viittä litraa. Kolme punajuuripurkillista RIITTÄÄ oikeasti!
  • Osta enemmän kinkkua. Paljon, paljon enemmän. Kakrut syö sen loppuun joulupäivän iltaan mennessä, vaikka olis miten yhdeksänkiloinen. Jos siis aiot itse nauttia kinkkuleivistä vielä tapanina, osta toinen kinkku (ja piilota se).
  • Lahjoja on ihan sopivasti, vaikka niitä onkin paljon. Meillä on niin paljon väkeä, että ei niitä oikeasti ole liikaa per nenä.
  • Älä osta niin paljon suklaata! Osta pienempiä pakkauksia, ja vain niitä joita ilman joulu ei oikeasti tule. Kauheeta kun niitä pitää syödä monta päivää vaikka ei tee edes mieli, koska niitä nyt on siinä. :thud:
Mitäs muiden listoille tulee, vai tuleeko mitään?

tonttutomera
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 548
Liittynyt: 27 Loka 2017, 21:12

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja tonttutomera » 31 Joulu 2019, 18:19

Hyvä lista Katikki. :peukku: Itse olen kätevä emäntä ja teen joka joulu kaiken samalla tavalla. :lol: Ehkä olisi hyvä joskus miettiä mitä voisi muuttaa.

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 31 Joulu 2019, 23:07

Hyvä lista Katikki :peukku:
Meillä onneksi jo osasin tehdä laatikoita vähän ja kinkun koko oli sopiva mutta noi suklaat ja muut herkut, niitä voisi olla vähemmän :oo

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 01 Tammi 2020, 12:01

................................

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 01 Tammi 2020, 20:51

- Tee vähemmän jouluherkkuja. Osta pieni joulukakku kaupasta, tee yhteinen kuivakakku meille ja ukille. Älä tee piparitaloa vaan koristele piparit ranskanpastilleilla.
- Tee luumukiisseli jo ennen joulua.
- Älä tee pähkinäpullia jouluksi.
- Osta vähemmän suklaita. Riittää Geisha, Julia, Dumle, Vihreät kuulat, Wiener Nougat ja Mozartin kuulat.
- Tee joulusiivous aiemmin ennen joulua tai tilaa siivooja.
- Pienempi kuusi riittää hyvin, samankokoinen kuin tänä jouluna.
- Tee lapsille kalentereihin luukut 25. päiväksi myös.

Avatar
kanelitähti
Tonttu
Tonttu
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Joulu 2013, 17:02

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja kanelitähti » 03 Tammi 2020, 00:24

Mä yritän muistaa seuraavat:
- Porkkanaa ja lanttua voi laittaa pöytään muussakin muodossa. Laatikoita ei tarvita niin paljon, kun ne alkaa kyllästyttää parissa päivässä kuitenkin. Ja kannattaa tehdä ne pakkaseen pienissä vuoissa, ettei turhaan sulata pilaantumaan. (Lanttulaatikkoa on edelleen pakkasessa, en tiedä kuka sen syö.)
- Kinkkua ei ole koskaan liikaa, mutta kinkunkastiketta ei syödä kuin vähän.
- Älä hamstraa kiloittain suklaarasioita vaikka kuinka ois 3kpl kympillä. Pari suosikkimakua on sopivasti. Osta itselle salmiakkia, marmeladeja ja dumleja, kun niitä ei kukaan anna lahjaksi. Äläkä leivo liikaa pipareita.
- Vaikka rosollia tekis ihan vähän, sitä on silti liikaa :lol:
- Sienisalaatti loppuu aina kesken. Tee enemmän.
- Osta kaikki säilyvät ainekset tosi aikaisin, niin joulun alla ei tarvitse kantaa kaupasta kilokaupalla kivennäisvettä, limua, viiniä, glögiä, suklaata, punajuuria, lanttuja.
- Älä jätä sohvan alustan imurointia, kylppärin ja saunan kuurausta viimeiselle päivälle, vaan tee raskaat siivoukset aiemmin.

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 10 Tammi 2020, 13:10

Minäkin olen tehnyt tällaisia muistiinpanoja parina vuonna, ja onpa muuten hyvä tapa! Tänä vuonna kirjasin heti ylös mikä on itse kehitellyn mätihyydykkeen tarkka resepti, mikä oli tällä kertaa onnistuneen kinkun sisälämpötila ja paistoaika, mitkä suklaat voi jättää ensi vuonna kauppaan... jne.

Kirjasin myös nämä muistiin ensi vuodeksi:

- haluan tehdä jokaiselle kolmelle joulun päivälle yhden erilaisen laatikon kaikkien rakastamien porkkana- ja lanttulaatikon oheen, siis niin että kutakin erikoisuutta on vaan sinä yhtenä päivänä. Näin saan testattua vaihtoehtoja. Haluan kokeilla palsternakkalaatikkoa, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehtyä imellettyä perunalaatikkoa, sekä jonkinlaista sekajuureslaatikkoa.

- haluan leipoa ranskalaisen rommibaban kahvipöytään

- mätimousse-hyydykkeen oheen, josta on tullut meidän perheen suosikki viime vuosina, haluan testata vastaavaa tilliliemessä keitettyjen rapujen lihasta tehtynä.

- Aion kaivaa varastosta takavuosilta tutun pienen muovisen pöytäkuusen, jonka koristelen jollekin sivupöydälle. Joulukuuset on ihania ja niiden koristelu hauskaa, joten miksi tyytyä yhteen? Nuo ysärillä hankitut pöytäkuuset on olleet varastossa ainakin 10 vuotta.

- ensi jouluna päätimme kokeilla joulusaunaa, joka ei ole kuulunut perinteisiin. Meillä on siis rantasauna, jota käytetään vain joskus kesäisin, mutta olisi kiva kokeilla joulunakin. Aiomme lämmittää saunan joulupäivänä, sillä aaton aikatauluun se ei oikein mahdu.

Avatar
Jouluruno
Tonttu
Tonttu
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 09:12

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja Jouluruno » 17 Tammi 2020, 17:40

Tämä onkin hyvä ketju! Mitään radikaaleja muutoksia ei tarvitse tehdä, mutta jotain pientä kuitenkin on hyvä laittaa muistiin :see:

-vähemmän kinkkua. Itse en syö ollenkaan, koska se on pahaa. Muutkin syövät vain siivun tai pari niin kovin isoa kinkkua ei tarvita.

-riisipuuroa voi tehdä enemmän kuin 1,5 litraan maitoa. 2 litraa vähintään!

-rosollia vain vähän, koska esim. punajuuri on PALJON parempaa ilman kaikkia muita rosolliin kuuluvia juttuja.

-lohihyydyke joulupöytään, se oli niin hyvä!

-enemmän Karjalanpiirakoita. Niistä kaikki tykkää, joten niitä saa olla paljon!!!

-lyhtyjen lisäksi myös ulkotulia etupihalle.

-aikuisille enemmän lahjoja pakettiin. Nyt tuli annettua lahjoja jonkin verran virallisen lahjojen jaon ulkopuolelle ilman paketointia. Kivempaa jos kaikki paketoi ja lahjapaketteja on enemmän myös aikuisille!

-lapset haluaisivat, että teen heille joulukalenterin. Pitää hyvissäajoin miettiä mitä niihin luukkuihin laittaa. Tytölle on helppo keksiä, pojalle vaikeampi...

Siinä nyt muutamia! Yksi ihana joulujuttu tänä jouluna oli käydä miehen kanssa kahdestaan elokuvissa aatonaattona. Jos mahdollista, niin sen voisi toteuttaa ensi joulunakin! Pitää toivoa, että tulisi joku hauska joululeffa, koska mitään raskasta paatosta ei kiinnosta mennä katsomaan!

:hei:



-

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 19 Tammi 2020, 19:37

Tämä onkin hyvä idea! Itse voisin huomioida ensi jouluna ainakin seuraavat asiat :
Kinkku voi olla vähän isompi, sillä nykyään se maistuu lapsillekin.
Laatikoita voi tehdä vähemmän ja tarvittaessa ostaa kaupasta.
Ota mies ja lapset mukaan jouluvalmisteluihin enemmän ja jos eivät halua/ehdi osallistua, niin sitten valmisteluja tehdään vähemmän. Minun ei yksin tarvitse tehdä kaikkea :see:
Otetaan aikaa lapsille, pelataan yhdessä lautapelejä, kootaan palapelejä ja katsotaan leffoja.
Joululahjaostokset kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Joulun lähestyessä on niin paljon puuhaa, että kaupoissa pyörimiseen ei ole aikaa eikä voimia.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Tämän vuoden jouluopit muistiin ensi vuotta varten!

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 21 Heinä 2020, 12:36

Turhan haastavaa miettiä näin heinäkuussä viime joulun oppeja, mutta tässä tulee sen jonka muista:

Osta itse itsellesi se Wiener Nougat -rasia. Et saa sitä tänäkään vuonna mistään muualta.

(toinen voisi olla että älä päästä miestä tekemään porkkanalaatikkoa, mutta se tuskin toiste enää tarjoutuukaan ;) )

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa