Mikä asia pilaa joulumielesi?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Merida
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Joulu 2019, 20:09

Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Merida » 30 Syys 2020, 17:50

Oman joulumieleni pilaa varmimmin se, jos joku tulee sanomaan miten, missä tai milloin minun pitäisi jouluttaa ja jouluni viettää :bum:
No teen kuitenkin miten tykkään ja yritän jättää sanomiset omaan arvoonsa :hip:
Esim. yhtenä vuonna sain parilta työkaverilta nuivia kommentteja, koska olin koko joulun töissä. Nämä työkaverit olivat itse pyytäneet vapaata jouluksi. Tosiasia vaan on, että siellä on oltava paikalla 24/7 joulunakin ja kovin montaa vapaaehtoista ei ole etenkään jouluaatoksi :hmm:

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 01 Loka 2020, 14:41

Kyllä se on myös tuo sama. Miten joku toinen tulee kertomaan miten kuuluu viettää joulua. Tai kertoo mitä kuuluu olla ruokana. Tai milloin saa laittaa kotiin joulua. Vouhkataan peinteistä. Juu ne muuttuu.
Ja ei pilaa mieltäni, mutta ärsyttää sanan jouluhössötys/hössötyksen sanan käyttö väärin.

Ja yhtä samoin myös tilanne, jossa henkilö kertoo kuinka hän on AINA joulun töissä- Unohtaa mainita et on itse halunnut, kun saa siitä paremman palkan, ei halua viettää joulua (tosin odottaa aina kieli pitkällä et saa äidiltään arvokkaat lahjat) ja on joulun töissä sen takia et saa UV;n vapaaksi. Tämä asialla väärin peilaaminen inhottaa. Tosin tää ei vaikuta mun joulumieleen.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 01 Loka 2020, 18:19

Eipä paljon mikään :valmista:

Se jos joku meistä sairastuu, se olisi kurjaa. Muuten on aina hyvä joulumieli. Nuorempana oli raskasta kun ex-anoppi yritti joka vuosi painostaa meitä joulunviettoon heidän kanssaan, mutta onneksi pidin pääni ja vietimme joulun kotona, kun lapset olivat pieniä. Tapanina sitten vierailimme jouluaterialla anoppilassa. Loppui se painostaminenkin aikanaan kun ymmärsi että siitä ei ole mitään hyötyä.

Tässä iässä ei kukaan enää painosta :joulutanssi: :luntasataa:

Huopatonttu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 6
Liittynyt: 09 Syys 2018, 20:45

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Huopatonttu » 04 Loka 2020, 21:21

Joulumielen voi pilata oikeastaan vain omat liian suuret odotukseni jostain jouluun liittyvästä. Lapsiperheessä kun harvoin joulukaan menee kaikilta osin kuin Strömsössä, niin olen jo vuosien varrella kouliintunut sen verran, että enää en oman joulumieleni kustannuksella täydellisyyteen joulussa(kaan) pyri. Tärkeä oppi itselleni.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 06 Loka 2020, 08:16

Tämä on vaikea kysymys.
Ajatus joulusta on minulle lohtua tuova "turvasatama". Rakennan joulumieltä pienien asioiden kautta, enkä ainakaan enää aseta kovia odotuksia ja vaatimuksia omalle joulunvietolleni.
Joulumieli voi silti olla koetuksella, useimmiten muista ihmisistä johtuvista syistä.
Kun muiden odotukset eivät oikein kohtaa omien kanssa, tai muu joulun vuoksi kipuilu.
Mutta ihan varmasti jos jotain traumaattista tapahtuisi joulun kynnyksellä, kyllä se joulumielen veisi. Tai jos ei itse pystyisi yhteään mitenkään valmistelemaan joulua.

Yhden joulun olen ollut mahataudissa, taisi olla 18 vuotta sitten. Siitä joulusta on kumminkin aivan hyvät muistot, vaikka jouluyö ja -päivä tulikin ravattua vessan ja sängyn väliä. Aaton jouluaterian ehdin kuitenkin syömään. En sairastanut yksin, vaan kukin vuorollamme oltiin noron kourissa. Ja sitten kun ruoka alkoi taas maistumaan, sai kerrankin syödä suklaata ihan huoletta :D

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 13 Loka 2020, 17:58

Joulumieli voisi täysin kadota, jos mahatauti tai jokin muu ilkeä kulkutauti iskisi juuri joulun aikaan. Toivottavasti näiltä säästymme, pienempiä sairastumisia on toki ollutkin joulunpyhinä.

Joulumieli on ollut kadoksissa niinä jouluina, kun elämässä on ollut jotain hankaluutta, surua tai menetystä. Ainakin joulun vietto on ollut erilaista, mutta nekin joulut on elettävä läpi ja keskityttävä niihin asioihin, jotka silloin tuovat lohtua ja valoa elämään. Seuraava joulu voi olla jo iloisempi, ja jouluisempi.

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 22 Loka 2020, 09:36

Minulla joulumieli katoaa siitä, jos ihmiset riitelevät. Olen sitä monesti saanut kokea, ihan aattona ja joulupäivinä ja se on kaikista pahinta joulussa. Sillä lähtee kaikki hyvä fiilis pois.

Myriam84
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Loka 2014, 11:17

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Myriam84 » 20 Marras 2020, 16:11

Kaikki asiat jotka joulumielen voisivat pilata, ovat oikeastaan sellaisia jotka pystyy omalla hyvällä ja vakaan lämpimällä jouluasenteella muuttamaan paremmiksi, jos vain tahtoa riittää (poislukien tietysti henkeä ja terveyttä uhkaavat asiat).
Tähän tulokseen olen tullut vuosien mittaan, kun olen tarpeeksi monta kertaa antanut pienten juttujen pilata omaa joulumieltä.

Jouluna kaikilla asioilla on tapana kärjistyä ja paisua uskomattomiin mittasuhteisiin, koska omat ja mahdollisesti myös muiden joulunviettäjien odotukset ovat korkealla ja alitajuisesti sitä haaveilee että tämä joulu on nyt se aikamatka lapsuuden taianomaisiin jouluihin. Vastoinkäymisiä tulee varmasti, toivottavasti vain pieniä, jounaikaan, eivätkä kaikki suunnitelmat toteudu juuri sillä tavalla kuin on kuvitellut/toivonut.

Paras tapa suhtautua jouluun liittyviin pettymyksiin on pitää jääräpäisesti kiinni omasta joulumielestään jos harmit ovat vain pieniä joihin ei muuten kiinnittäisi paljoakaan huomiota. Jos jotkin yksittäiset asiat kuten lempiruoat joulupöydässä, tietyt koristeet, harvinaiset jutut joita ei meinaa löytää mistään jne. ovat tosi tärkeitä, ne täytyy vain yrittää hoitaa kuntoon tipoitellen, rauhassa ajan kanssa etukäteen , ja jos se ei onnistu, hyväksyä että tämä joulu vietetään nyt näin.

Suuret linjat kuten se, käytetäänkö jouluna alkoholia, millaista musiikkia halutaan kuunnella, käydäänkö saunassa, tuleeko joulukuusta, annetaanko lahjoja, mitä kukin haluaa joulupöydässä syödä jne. olisi hyvä keskustella valmiiksi jo hyvissä ajoin ennen joulua.
Pari kertaa olen esim. viettänyt aattoa paikassa jossa isäntäväellä oli jyrkkä "meillä ei tv:tä jouluna katsota"-periaate, josta en tiennyt ennakkoon, ja niin jäi lumiukko ja samusirkka katsomatta :) sanotaanko että tuolloin teini-ikäisenä joulumieleni oli todellakin koetuksella ja saatoin murjottaa hiukan loppuvierailun ajan.. odotin vain kotiinpaluuta niin sain taas olla vapaammin. Nykyisin tuo ei enää niin paljoa haittaisi mutta silloin kyllä!

Monesti täällä etelässä lumettomuus on yrittänyt häiritä joulutunnelmaa, mutta silloin ei auta muu kuin vain olla tuijottelematta liikaa pihalle ja spreijata ikkunat ulkona huuruun tekolumella :D kun tuolle nyt vaan ei mitään voi.

Hyvä periaate mielestäni on vetäytyä hetkeksi omiin oloihinsa, kun kanssajuhlijoiden naamat alkavat ärsyttämään. Pienen hengähdystauon jälkeen heidän seuraansakin arvostaa taas paljon enemmän :) lyhyt happihyppely joulukoristeluita katsellen voi auttaa, varsinkin jos on käynyt niin onnekkaasti että maassa on lunta.

Kaikesta selviää, kun asenne on tarpeeksi rento. Joulunpyhät eivät kestä ikuisesti, vaikka joulun viettäisi "oikein" tai tekisi kaiken taiteen sääntöjen mukaan, vaan loppuu aikanaan joka tapauksessa. Kannattaa keskittyä vain nauttimaan niistä ja heistä jotka ovat, ja viettää niin hyvä joulu kuin pystyy, niillä eväillä jotka tänä jouluna on.

:valoketju:

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 24 Marras 2020, 06:17

Myriam kiteytti tuossa ylhäällä sitä, miten itsekin ajattelen. Arvelen, että liiallinen alkoholi ja riitely pilaisivat kyllä oman joulutunnelmani, mutta onneksi tuollaisia ei ole jouluuni ainakaan tähän mennessä kuulunut. Kerran sain aaton ja joulupäivän välisenä yönä jonkin vatsataudin, jonka kourissa meni koko joulupäivä. Kamalaa, mutta selvisi siitäkin.. Kyllä minuakin kyrsii, jos joku päällepäsmäröi ja narisee ja valittaa läpi joulun milloin mistäkin. Nyt kun saan omassa huushollissa laittaa itse joulua, niin riski semmoiseen on aika pieni. Muutamina jouluina joulumieltä on varjostanut lähisukulaisen kuolema, mutta olen koettanut silloinkin surun rinnalla nauttia hyvästä ruoasta jne. sen verran kuin olen pystynyt. Sen olen huomannut, että väkisin en joulumieltä saa esiin tai ylläpidettyä, mutta joulu ilman sitä voi olla kuitenkin loppujen lopuksi ihan hyvä joulu.

Wilma
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Heinä 2020, 21:27

Re: Mikä asia pilaa joulumielesi?

Viesti Kirjoittaja Wilma » 24 Marras 2020, 08:52

Huopatonttu kirjoitti:
04 Loka 2020, 21:21
Joulumielen voi pilata oikeastaan vain omat liian suuret odotukseni jostain jouluun liittyvästä. Lapsiperheessä kun harvoin joulukaan menee kaikilta osin kuin Strömsössä, niin olen jo vuosien varrella kouliintunut sen verran, että enää en oman joulumieleni kustannuksella täydellisyyteen joulussa(kaan) pyri. Tärkeä oppi itselleni.
Tämä!
Tämän olen nimittäin huomannut itsekin vuosien aikana, että lasten kanssa joulu ei todellakaan mene niin kuin itse päässäni toivoisin, joten joustavuutta tarvitaan enkä pyri enää täydellisyyteen.
Meillä veljet riitelee päivittäin ja ihan kaikesta, joten joulu ei ole poikkeus, vaikka miten toivoisin että joulu menisi ilman riitoja ja kiukkuamista.

Mutta sairastumiset joulun alla pilaa kyllä fiilikset täysin. Monta joulua olen itse ollut flunssassa ja joulu on vain ohi mennyt tämän takia. On ollut silmätulehdusta kaikilla tai oksennustautia vuosien varrella. Viime joulu olikin eka joulu pitkään aikaan, kun kukaan ei ollut kipeä joulun aikaan.

Myös tuo, miten jotkut yrittää toisen puolesta päättää, missä ja miten joulu vietetään, niin ärsyttää todella paljon, eikä mielipiteitä kysytä, halutaanko miten tehdä kuin oletetaan että näin tehdään.
Tämän sain huomata anopin kanssa ekasta joulusta lähtien, että se päätti mihin aikaan sinne piti mennä syömään ja mitä piti tehdä ja pojan piti olla heille juoppokuskina, kun jouluisin piti siskojen luo päästä ryyppäämään. Ja tätä kesti useampi vuosi, koska eihän toi mieskään voinut vanhemmilleen sanoa, että menkää taksilla. Tämä pilasi joulun omalta osalta usean vuoden ajan, ennenkuin esikoinen syntyi ja siihen loppui myös appivanhemmilta vaatimukset.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa