Joulu pienemmällä budjetilla

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Katikki » 12 Marras 2020, 20:42

Koronavuosi on rokottanut monen tuloja, eikä muutenkaan kaikilla ole halua tai mahdollisuutta käyttää jouluun rajattomasti rahaa. Vaikka rahaa olisikin, ei välttämättä tunnu mielekkäältä käyttää rahaa suruttomasti jouluun. Miten pidätte joulun kulut kurissa? Miten priorisoitte jouluhankinnat? Mistä asioista voit tarvittaessa tinkiä?


Lahjat:

Suurin kuluerä, kun porukkaa on niin paljon (6 lasta, 4 lapsen puolisoa, 1 lapsenlapsi, yksi läheinen ystäväperhe jossa kaksi aikuista ja lapsi). Lapset ovat aikuisia eikä leluja enää tarvita, lapsenlapsikin haluaa mieluiten pehmeitä paketteja. Teen itse jokaiselle jonkun teeman ympäriltä jotain (tänä vuonna pipot). Hankin hyötylahjoja, kuten liinavaatteita ja keittiötarvikkeita. Hyödynnän tarjouksia aina kun mahdollista. Lahjojen määrä on järkiintynyt, mutta kaikki silti saavat jokusen paketin.

Ruoka:

Tähän menee aina yllättävän paljon rahaa! Kinkku on iso, usein niitä on jopa kaksi. Laatikot ostan valmiina tai puolivalmisteina, eivät maksa paljon, rosolliainekset eivät myöskään. Kalat ja mädit maksaa paljon, lohen graavaan itse ja mäti jää pois jos on niukempi vuosi. Kuitenkin kaikki pikkusälä kuten voit ja kermat, leipomistarvikkeet, suklaat, pähkinät, juomat jne kasvattaa kauppalaskua mahdottomasti. Suklaita voisi ostaa vähemmän, ja yleensäkin määrää voisi pienentää. Ei tartte olla niin paljon ruokaa että osaa ehtii pilaantua, eikä sitä jouluruokaa tarvitse muutenkaan paria päivää kauempaa syödä. Kinkun jämistä hernekeitto!

Joulumatkailu:

No nythän on todettu sekin että ilmankin pärjää, ja vanhoja reissukuvia voi katsella ja muistella.

Joulukuusi ja kukat:

Kuusesta en luovu! Kukkia ostan mieluiten paikalliselta puutarhalta, mutta jos on tiukkaa, voin kyllä ostaa Pirkka-joulutähden ja hyasintteja.

Hyväntekeväisyys:

Lahjakeräyksiin osallistun mielelläni, mutta jos on oikein tiukkaa niin nämä jää kyllä väliin, valitettavasti. Sen mukaan mennään mikä kulloinkin on rahatilanne.

Seura ja tunnelma on kuitenkin tärkeintä, samaten joulun etukäteisilottelu! Ja matka on tässäkin tapauksessa ehdottomasti tärkeämpi kuin päämäärä :koristelu: :leips: :neulis: :laulu:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 12 Marras 2020, 23:35

..................

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Omppu » 13 Marras 2020, 05:58

Meillä tilanne on se, että kuluista ei tarvitsisi oikeastaan lainkaan säästää, mutta koin joku vuosi sitten "jonkinlaisen herätyksen". Konmaritin koko huushollin ja kaikki aitat, ulkovaraston sekä pihasaunan. Ja sitä tavaraa tosiaan lähti, huh. Tämän jälkeen päätin, että sisääntulevan tavaran määrä on myös torpattava. Yritänkin laittaa jotain aina pois, kun uutta tulee tilalle. Lisäksi mietin, että maapallo hukkuu rojuun, joten minä voin vähentää omalta osaltani sitä joko jättäen ostamatta tai ostaen käytettyä. Ja täytyy sanoa, että tori.fi on yllättänyt, mutta toisaalta tehnyt myös surulliseksi: miten paljon ihmisillä tavaraa onkaan. Mutta summa summarum: muutin ajattelutapaani, että voin jättää ostamatta, koska minulla on siihen varaa (eikä nyt puhuta välttämättä rahasta).

Lahjat:

Lapsille ostamme toivomiaan, olen sanonut, että kolme toivetta muksua kohti. Näistä yhden ostaa miehen isä, koska joka vuosi haluaa ostaa ns. täsmälahjan. Toisen valitsevat usein minun vanhempani ja kalleimman ostamme itse. Saatan ostaa lisäksi vielä jotain tarpeellista, mutta pääsääntöisesti en, koska kummit, tädit ja yksi mummi (Tämä on oikeasti painajainen, koska antaa 5-10 lahjaa muksua ja minua ja miestäni kohden, eikä välitä, onko tarpeellista tai haluttua) ostavat niin paljon. Laitamme yleensä omille lapsille rahaa joko rahastoihin tai säästöön, että voidaan ostaa osakkeita tai jos on säästössä riittävästi, niin sitten tietysti osakehankintoja teemme, jos kurssit alhaiset. Meille sijoitetulle lapselle näin emme voi tehdä, mutta hänellä on suuri säästönorsu, mihin laitamme joulurahaa. (Näistä voisi tinkiä tarvittaessa) Miehen kanssa emme osta mitään toisillemme poikkeuksena jokin lahjakortti yhteiseksi (usein syömään tai teatteriin). Tämä siksi, että ei ole tarvetta mihinkään. Ennen ostimme usein kirjoja, mutta Bookbeatin myötä tämäkin jäi jo 2017. Ostamme, jos tarvitsemme. Muille sukulaisille olen hieman vähentänyt lahjoja ja päätynyt usein lahjakortteihin. Tämä siksi, että sukulaistytöistä ei useinkaan kuulunut muulloin kuin omien syntymäpäiviensä ja joulun alla. Tällöin tulee vielä jopa röyhkeä pyyntö, kun ei meillä voi olla varaa siihen tai tähän, niin voisit antaa käteistä. Eli lahjat vain niille, jotka aidosti ovat tekemisissä. Esim. Kummityttö 7 vee saa toivomansa voimistelurenkaat ja kummityttö 21 vee lahjakortin jonnekin. Näistäkin voisi helposti tinkiä lisää, hankkimalla vain jonkin pienen muistamisen. Tänä vuonna itseasiassa muksut askartelevat mm. itse hamahelmikorviksia lahjaksi.

Ruoka:

Tätä jaksan usein ihmetellä, kun olen auttanut jouluapua- sivun kautta. Ensimmäisinä vuosina ostin toivottuja ruokia ja totesin sen olevan työlästä ostaa toiselle, mutta samalla tajusin, että jouluruoka on edullista, jos ei osta kaloja tms.. Nykyisin annan 50 euron lahjakortin ja väitän, että sillä jo saa aika paljon. Glögit, piparitaikinat jne annan erikseen. Jouluruuasta kotona emme ole koskaan tinkineet. Meillä tosin on joulua varten myös ns. sinking fund, josta voisi ottaa, jos ei riitä normivarat. Enemmän olen kiinnittänyt huomiota ruokahävikkiin ja itsetehdyt laatikot ovat nykyisin pieniä. Toki pöytään kuuluu mm. kylmäsavuporoa, mätiä ja kylmäsavulohta, mutta määrät ovat maltillisia. Ja voihan ajatella niin, että hyvä ruoka on puolisoni kanssa lahja toisillemme.

Joulumatkailu ja muut joulun menot:

Jouluna emme ole koskaan reissanneet, mutta joulukuussa kyllä. Nuorempana laskettelureissuilla ja sittemmin joulutoreilla Euroopassa lähes vuosittain. Joulun alla olemme käyneet usein kylpylässä viikonlopun vietossa (ei tänä vuonna), Koiramäen joulu-tapahtumassa, joulukonserteissa, teatterissa katsomassa Lumiukon esityksen Sinfonian vetämänä tai jonkin tanssiesityksen jne...Tänä vuonna ajattelimme käydä joulupolulla (maksuton) ja katsomassa Lumikuningatar-esityksen teatterissa koko perheenä (itseasiassa tämäkin periaatteessa miehen Finnairin pisteillä ilmainen kaikilta). Näihin aineettomiin on mennyt aika paljon aikaa ja rahaa muina vuosina, mutta elämykset on osa tätä "uutta minua" . Tänä vuonna tarjontaa ei sattuneesta syystä ole, joten säästyypä rahat näin.

Joulukuusi ja -kukat:

Kuusen haemme jalkaisin tai hevosella omasta metsästä, joten periaatteessa ilmainen (no maksaa metsä ja sen hoito :mrgreen: ) Joulukukkia yleensä saan apelta ja anopilta ja yhdeltä tallipaikan vuokraajalta ja naapureilta, joten yhtään ei tarvitsisi ostaa, mutta meillä on äitini kanssa hassu perinne: käymme Viherlandiassa ostamassa yhtäaikaa toisillemme kukka-asetelman, jonka saaja saa hyväksyä. Mutta hirveitä summia tähän ei mene ja voisi jättää tarvittaessa ostamattakin.

Hyväntekeväisyys:

Tämä on minun heikko kohtani. Miehen työpaikan Joulupuu-keräykseen olemme ostaneet vuosittain lahjat ja hän vie ne. Jouluapua olemme antaneet neljänä edellisenä vuonna ja tänä vuonna taas. Hope-yhdistykselle meni tänä vuonna ensimmäisen kerran apua myös. Pelastusarmeijan joulupataan on lapset saaneet viedä kolikoita, pitänee miettiä nyt muuta, kun en ole lapsia kauppaan vienyt tai katsoa ulkopata. Mutta tästäkin voi tinkiä ja ajattelen, että jos tarvitsisin itse, niin voisin saada apua. Se on lohdullista.

Koristeet:

Nämä ovat vuosittain samat. Joulutoreilta olen ostanut yhden lisää, mutta muuten siis kaikki on vanhaa ja kestävää. Jouluaskartelujuttuja meille tulee koulusta ja kerhosta. Säilytämme kivoimmat. Kaikkea kun ei voi tallettaa.

Joulukortit:
Koin tuon herätyksen myös korttien osalta ja ns. joulukorttitutut jätin pois. Postitan lähimmille kortit, mutta korttiaskartelutavarat ovat edelleen se heikko kohtani. Niistä voisin tinkiä. Onneksi olen vähentänyt paljon ostamista senkin suhteen ja onneksi menevät käyttöön, kun kolme neitiä vääntää kavereilleen kortteja, jotka antavat ne käteen.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 13 Marras 2020, 15:31

Ollaan keskituloinen perhe, joten en ole ehkä ihan oikea ihminen tähän vastaamaan. Toki tilanne ei ole aina ollut tämä, joten on budjetointia olen kyllä joutunut miettimään, ja jotain säästämisen näkökulmia voin tähän tuoda.

Lahjat:
Sijoitan lahjahankinnat pidemmälle aikavälille, aloitan lahjaostot hyvinkin jo kesällä. Hyödynnän tarjouksia, kuten black Fridaytä yms. etenkin jos on jotain "isompaa" hankintaa.

Ruoka:
Tähän ei ole minulla oikein mitään... Jouluruokien hankintaan käytetään vuoden aikana s-tilille kertyneitä rahoja. Tosin, emme ole vankkumattomia "ossuuskauppalaisia", joten kertymä ei välttämättä ole mittava.

Joulumatkailu:
Tähänkään ei ole oikein mitään, kun harvoin ollaan mitään joulureissuja tehty.

Joulukuusi ja kukat:
Kuusi on meille ilmainen, joko omasta tai sukulaisen metsästä. Muutama vuosi sitten panostin pienempään tekokuuseen, joka sitten onkin esillä koko joulukuun.
Muutamalla perus-kukalla, hyasintillä ja/tai joulutähdellä pärjää oikein hyvin, kun ne voi itse koristella asetelmaksi esim. havujen, risujen ja koristeiden kanssa.

Hyväntekeväisyys
Minulla on muutama kohde jonne laitan rahaa jollakin tavalla vuositasolla. Miehellä on omat vastaavat kohteensa. Ennen osallistuin lahjakeräyksiin, mutta nykyään kanavoin apuni toista reittiä.

Joulukoristeet
Myönnän, joka vuosi tulee tehtyä tai hankittua jotain etenkin alkuvuoden alennusmyynnistä, vaikka entisiäkin on ihan riittävästi. Pääosin mennään vanhoilla.
Joskus olen kyllä tuunaillut vanhoja uudenlaisiksi! Esim. kuusen joulupallot voi päällystää kankaalla tai kalkkimaalilla uudennäköisiksi, jos kaipaa vaihtelua.

Joulukortit
Joinain vuosina ollaan tehty "sähköinen joulukortti" jota on jaettu ystäville ja sukulaisille. Se on ollut siis valokuvista tai nauhoituksista koostettu video, jossa soi joulumusa taustalla. Muutamalle vanhemmalle sukulaiselle on vain laitettu joulukortti.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 13 Marras 2020, 20:34

Olemme ihan hyvin toimeentuleva perhe, joten ehkä ei pitäisi vastata tähän mutta voihan sitä miettiä miten voisi muuttaa joulua tarpeen tullen...

Lahjat:

Lahjoja annamme kahdelle lapsellemme, isälleni, miehelle ja minulle. Ja koiralle ja tytön kaverille. Lapset saavat aika monta pakettia ja rahaa sen verran, että sitä riittää säästöönkin. Mutta nyt lapset ovat jo sen verran isoja, että ymmärtävät kyllä, jos eivät saisi niin paljon lahjoja ja rahaa. Minä saan aina aika hinnakkaan korun mutta jos olisi tiukkaa taloudellisesti, minulle riittäisi ihan vain kirja lahjaksi. Pyrin ostamaan lahjat alennusmyynnistä jo muutenkin ja pitkin vuotta.

Tänä jouluna on monta joulukalenteria mutta vähemmälläkin pärjättäisiin, kuten on ennenkin tehty.

Ruoka:

Jouluruokamme ei ole kovin kallista... valmiit laatikot, itse tehty rosolli...lammas, suklaat...kalat kalleimpana. Ehkä näihin olisi aina varaa :roll:

Joulumatkailu ja muut joulumenot:

Olemme kerran käyneet joulun tienoilla Kööpenhaminassa ja kerran Pariisissa. Mutta oikeastaan joka joulun välipäivät ollaan käyty Ruotsin risteilyllä. Ruotsin risteily ei hirveästi maksa, mitä nyt buffetit mennen tullen. Mutta tästä voitaisiin luopua, nyt jo koronajouluna luovutaan.

Olemme perinteisesti käyneet Rajattoman konsertissa ja se on ollut tärkeä osa joulua edeltävää aikaa. Mutta nyt emme mene konserttiin (koska korona) vaan kuuntelemme Rajatonta cd:ltä. Tästä varmaan voitaisiin luopua, jos tekisi tiukkaa.

Joulukuusi ja kukat:

Ollaan tähän mennessä ostettu aito kuusi, joskus Bauhausin muutaman kympin kuusi, joskus kuusen viljelijän 100 euron kuusi. Mutta nyt ostimme tekokuusen, joka toivottavasti menee useamman vuoden.

Astmani takia kukat ovat tästä eteenpäin vaatimattomia: tulilatvaa, tulppaaneja.

Hyväntekeväisyys:

Tämä on minulle tärkeä osa jouluun valmistautumista. Varsinkin äidin kuoleman jälkeen minulla on tupannut mopo karkaamaan kädestä tämän suhteen. Tästä voisin luopua tai ehkä realistisemmin ainakin pysyä hyvinkin kohtuudessa, jos tulisi tiukkaa.

Joulukoristeet:

Vanhoilla koristeilla pitkälle mennään mutta kyllä joka joulu silti jotain uuttakin ostan. Mutta voisin viettää joulun ilman uusiakin koristeita.

Joulukortit:

Lähetän joulukortteja myös sellaisille, joiden kanssa en ole ollut vuoden mittaan tekemisissä. Mutta silti määrä on vain päälle 10 kappaletta. Mutta tarpeen tullen voisin lähettää kortin vain ihan muutamalle.

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 13 Marras 2020, 21:09

Meillä mennään aina pienellä pudjetilla, ei se raha tee joulua vaan tunnelma :laulu:

freiska
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 728
Liittynyt: 07 Syys 2007, 22:13
Paikkakunta: hanko

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja freiska » 14 Marras 2020, 10:15

pienellä butjetillä meen täänkin joulu.olen jo pyytänyt kaupungin jouluruoka avustuksen.parina jouluna olen sen saanut mutta tänä vuonna voi jäädä saamatta.koska niitä avustuksia on leikattu.
se on ainut avustus jota olen pyytänyt.laskujen jälkeen pitää pystyä elämään kuukaudessa pienellä rahalla .voi olla jopa vaan 100 euroa.
joten varmastikaan en osallistu mihinkään hyväntekeväisyyteen vaikka haluaisinki.
mun lapset saa itse tekemäni sukat ja lapaset.ja ehkä yhdet toivomansa lahjan.lasten isä ei osta mitään.ero perhe ollaan.ja hän on hyvä tuloinen.
jouluruokia teen osan itse. kinkun ostan heti kun löytyy niitä noin kolmen kilon kinkkuja. ei jää hävikkiä siitä määrästä.karjalanpaistin osti eilen pakkaseen.toivon että saan hirvenlihaa vähän myöskin pakkaseen tänän vuonna .joka vuosi sitä ei saa.
tänä vuonna työnantaja antaa hyvän joululahjan :kuusi2: saadaan kuusi lahjaksi .minä olen ihan innoissani mutta tiedän osan olevan ei niin otettuja siitä.
mutta en silti pidä tätä mitenkään huonona. tunnelma on ollut aina hyvä ja lämmin.kun ei ole tottuna prameaan elämään niin tään kestää suht hyvin. :xmas:

Valopallo
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 33
Liittynyt: 07 Marras 2018, 06:35

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Valopallo » 15 Marras 2020, 07:57

Kirjaampa tänne minäkin omat säästövinkkini joulun varalle.

Ruoka: Hyvä etukäteissuunnittelu, mitä syödään, koska ja kuinka paljon. Vuosien saatossa olen joka joulu vähentänyt ruuan määrää, joka sorttia ei tarvitse olla. Itselleni tuottaa stressiä sekin jos ruokaa on liikaa ja sitten niitä syödään urakalla ettei pääse pilaatumaan. Ostan mahdollisuuksien mukaan jo hyvissä ajoin säilyvät elintarvikkeet ja näin on helppo käyttää myös tarjoukset hyväkseen. Lisäksi kulut jakautuvat pidemmälle aikavälilille kun tarvikkeita ostaa ennakkoon.

Joululahjat: Kahden aikuisen taloudessa joululahjojen ostamisestakin on luovuttu ja tämäkin on ollut minulle tosi iso helpotus joulustressiin. Jos jollekin hankinnalle on loppuvuodesta tarvetta, niin usein sovitaan että se on sellainen "yhteinen joululahja". :jees:

Joulumatkailu: Monissa museoissa on joulun aikaan joulunäyttelyitä ja niissä tulee käytyä museokorttia vinguttaen. Myös liikkeiden jouluikkunat ja kaupunkien jouluvalot kannattaa käydä katsomassa vaikka iltalenkin merkeissä. :jeeh:

Joulukukat: Joulukukista ainoa "pakollinen" on hyasintti, koska ilman hyasintin tuoksua ei tule joulua. Marketista hyasintin saa parilla eurolla.

Joulukoristeet: Tämä on ollut heikko kohtani ja olen aikoinaan ostanut valtavia määriä joulukoristeita, joulukuuseen oli liki joka joululle eriväriset koristeet. Vaatehuone pursuili joulukoristeita, mitkä oli käytössä ihan max kuukauden/vuosi. Sittemmin olen päättänyt etten osta enää yhtään joulukoristetta ja olen luopunut isosta määrästä vanhojakin. Katselin yhtenä päivänä kun naapurin ikkunassa oli todella kaunis valokranssi ja kävin jo tahtojen taistoa että hankinko itsellenikin sellaisen, kunnes tajusin että enemmän minun tulee katseltua sitä naapurin kranssia, kuin että jos se olisi omassa ikkunassani.

Hyväntekeväisyys: Edelliseen aiheeseen liittyen, olen lahjoittanut mm ylimääräisiä joulukoristeitani paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen kirpputoripöytään myytäväksi, näin sain kaappeihin tilaa ja niistä saatavan tuoton hyvään tarkoitukseen.

Joulukortit: Joulukortteja lähetän muutamia, lähinnä lähipiirin vanhuksille joille tiedän kortin aiheuttavan aitoa iloa.

Paras joulukoriste on kuitenkin siisti koti ja hyvä joulumieli. Jos omaakin lapsuutta miettii, niin sellainen on jäänyt herkemmin mieleen että jos joku on ollut jouluna vaikka kiukkuinen tai ärtynyt, kuin että jotain ruokaa tai lahjaa ei olisi ollut. :puspus:

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 15 Marras 2020, 13:44

Mukava ketju lukea – katsotaanpa onko minulla tähän mitään annettavaa.

Lahjat
- Tähän tietysti auttaa se, ettei "hanki" itselleen henkilöitä joille on "pakko" hankkia lahjoja. :uggeli: Jos on aikasemmin antanut lahjoja jollekin, niin sitä voi olla enää vaikeaa tiputtaa pois. Tai jos on aikaisemmin ostanut kalliimpia lahjoja, niin vaikeaa enää tiputtaa sitä halpaan suklaarasiaan. Läheisten aikuisten kanssa voi tietenkin helposti käydä keskustelun asiasta, että vain jotain pientä tai ei ollenkaan ja (omien) lapsien kanssa tietysti sitä mukaan kun kasvavat, mutta voi olla myös tapauksia että keskustelua on vaikea käydä vaikkapa juuri aivan eri rahatilanteessa olevan kanssa jonka kanssa on ollut tapana lahjat vaihtaa.
- Perinne lahjassa voi olla hyvä idea. Esimerkiksi itse saan äidiltäni usein hanskat tai lapaset ja oikeastaan jo odotan saavani niitä. Hintahan saattaa noissa heitellä, todennäköisesti useimmiten eivät ole kovin kalliit, mutta todella mieluisa ja toivottu lahja. Tätä voi soveltaa monella tavalla, tietää vaikka että aina joltakulta tietyltä on tulossa pussilakanoita, tiettyä astiasarjaa, kirjasarjaa tai muita keräilyjuttuja, kauluspaita tms., niin lahjan saajakin tietää ettei osta niitä itse. Ja lahjan hinta pysyy aina suunnilleen samana, eikä sitä tarvitse miettiä.
- Ajoissa lahjojen suunnittelu, ettei joudu siihen pisteeseen että joutuu hädissään ostamaan jotain, mahdollisesti kalliilla, kun ei muutakaan keksi tai ehdi enää tilaamaan tai tekemään.

Kuusi
- Tekokuusen tarvitsee hankkia vain kerran, selvää säästöä aidon kuusen ostamiseen verrattuna.
- Voisitko kuvitella koristelevasi joulupuuksi jonkun muun ison huonekasvin, joka sinulla jo on? Itse olen joskus tehnyt näinkin.
- Luovia ratkaisuja vaihtoehtoiseksi joulukuuseksi löytyy tietenkin vaikka mitä. Googleen hakusanoja: "diy christmas tree", "alternative christmas tree ideas" jne.
- Itse ajattelin hankkia tänä vuonna (pienehkön) kuusen ruukussa! Se pääsee (ehkä) ensin sisälle joulupuuksi minkä jälkeen saa koristaa terassia, katsotaan miten se pärjäilisi siellä sitten ensi jouluun (myös parveke voisi tulla kyseeseen, jos asuu kerrostalossa). Kovaa kastelua ilmeisesti ainakin vaatii. Tämä on aika experimentti, mutta sittenpähän nähdään toimiko. :)

Joulukukat
Tulisikohan itse siemenestä, sipulista tai taimesta kasvatetut kukkaset halvemmaksi? En itse osta itselleni kukkia, lähinnä saatan joskus antaa niitä muille ja silloin ne tulee vain ostettua. Katselen kyllä hintoja ja marketin versiot kelpaavat vallan mainiosti, samoja kukkiahan ne ovat. Ne voi ottaa pois siitä Pirkka-muovista ennen lahjan antamista.

Ruoka
Syödähän aina täytyy, eikä useimmat jouluruoat ole kovin kalliita. Niiden kalliimpien kanssa kannattaa sitten miettiä ainakin kohtuus siinä mielessä, ettei niitä tarvitse jäädä niin paljon yli että niistä syö vielä koko viikon.

Joulumatkailu
En tunne käsitettä joulumatkailu. Olen ilmeisesti säästänyt hurjasti koko elämäni kaikki joulut! :mrgreen:

Hyväntekeväisyys
Kanntattaa yksinkertaisesti miettiä ja laskea, paljonko on omistaan varaa antaa muille. Mielestäni esimerkiksi jouluun käytettävistä varoista 1-5 % voisi olla hyvä ja kohtuullinen summa.

Koristeet
- Ehdottomasti uusien osto alennusmyynnistä, joulukoristeet tulee aina aleen kun kaupat haluaa niistä eroon sesongin päätteksi. Jos mietit sitä, että joku asia on muodikas juuri tänä jouluna, niin muista että "muoti on niille joilla ei ole omaa makua". Sen uuden jutun pitäisi kelvata sinulle myös ensi vuonna, jos todella pidät siitä, joten voit odottaa niitä alennusmyyntejä.
- Käytä samoja vanhoja koristeita, mutta sommitele ne eri lailla ja eri paikkoihin.
- Pidä kierrossa joitain koristeita niin, että tulee aina vuosia väliin niiden käyttämisestä, joten tuntuvat "uusilta" tai ainakin vähän erilaiselta, vaikka muuten olisi samat koristeet.

Joulukortit
– Kortti on aina niin mukava saada... :laav: Mutta jos pitää säästää, niin voisiko joillekin lähettää kortin vähän harvemmin? Oman valinnan mukaan: läheisten kanssa olet tekemisissä muutenkin, joten ei korttia välttämättä aina tarvitse – tai - eiköhän vähemmän läheisille riittäne kun muistaa joka toinen vuosi?
– He joita näet livenä, niin kortin voisi varmaan antaa suoraan käteenkin? Tai olisiko hauskaa jos saaja löytäisi kortin yllätten jostain: kortin voisi vaivihtaa piilottaa saajan takintaskuun, kyläillessä hänen luonaan sujauttaa jonnekin löydettäväksi, tms.? Tässä säästää tietenkin sen postimaksun mikä voi olla suhteessa kortin hintaan todella iso.

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 27 Marras 2020, 14:12

Monenlaista rahanmenoa jouluaikaan liittyy, mutta kyllä sen kivan jouluisen tunnelman saa onneksi pienemmälläkin budjetilla. Lahjoja ostetaan toiveiden ja tarpeiden mukaan, olen myös kertonut lapsille ihan suoraan, että ostamme kohtuuhintaisia lahjoja. Lapset ovat tämän ymmärtäneet ja toiveet ovat yleensä olleet melko maltillisia.
Ruokapuolta laitetaan sen verran mitä syödään. Valmistan ruokaa melko paljon itse, joten siinä vähän säästää. Kaloihin, hedelmiin ja suklaaseen taas menee jonkin verran rahaa.
Joulukukista pidän kovasti. Yleensä on saatu jotain tuliaisena jos sattuu vieraita käymään, monesti olen ottanut kukkia tokmannilta. Viime jouluna tokmanni kukkien mukana tuli ötököitä. Kukat meni heti kompostiin ja harmitti vietävästi. Tänä vuonna taidan hakea hyasintin kukkakaupasta.
Tässä varmaankin meidän perheen suurimmat menoerät jouluna. Hyväntekeväisyyteen osallistutaan kun sattuu jokin sopiva keräys kohdalle. Joulukuusen mies hakee omasta metsästä. Meillä on aika maltillinen joulu näköjään, mutta ihan mukavaa on silti yleensä ollut. Jos on lunta maassa, terveenä ollaan ja ruoka maistuu niin eipä sitä oikein osaa enempää jouluksi olla vaillakaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa