Joulu pienemmällä budjetilla

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 18 Touko 2021, 15:34

Olipa kiva ja hyödyllinen keskustelu!

Meillä ensi joulu on tiukemman lainen kun nyt ilmeni yllättävää rahanmenoa.

LAHJAT
Onneksi olen toki ostanut joululahjatarvikkeita alkuvuodesta lähtien 🙈 kolusin myös varastoja että mitä sieltä vielä lötyisi.
Olin ajatellut tehdä mm voiteita ja saippuaa, mutta korvaan ne nyt muulla, johon tarvikkeet jo löytyy - heijastimilla, kestokelmulla, pyyhkeillä, jne. Pyyhkeitä tuleekin enemmän kuin ajattelin :D

Omille lapsille ei osteta mitään, elleivät osaa oikeasti toivoa kovasti jotakin tiettyä. Sukulaisilta saavat kumminkin lahjoja.

Miehelle tulee kalliimpi lahja, kun olen ompelijan kanssa sopinut teettäväni ostamastani kankaasta shortsit. Tämä siis ennen tätä rahareikää.

HYVÄNTEKEVÄISYYS
Olen yleensä ostanut keräyksiin lahjan tai pari , mutta nyt saattaa jäädä välistä. Äitiporukalla on kimpassa hankittu jotain aina keräykseen, siihen aion osallistua, sillä kustannukset on 2-4e per nenä :)

RUOKA
Syödä nyt pitää kumminkin. Laatikot ja kinkku ei ole kovin kalliita. Suklaata riittää pari rasiaa.

Joulukortteja ei ole vuosiin laitettu, jouluna ei matkailla.

Oikean kuusen kyllä haluan :koristelu: :inlaav: jos nyt tosi paha tilanne on niin muovikuusi saa kelvata.
Jonkun kukkasen myös haluan, ihan joku edullinen käy :joulukukka: toki kesällä voisi mennä käpymetsälle ja askarrella hyasintin :)

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 30 Touko 2021, 16:03

Nyt onkin hyvä hetki vastailla ;)
Ja mä oon varmaan huonoin ihminen vastaamaan tämmöseen. Siksi et joulu on ainoa vuoden juhla johon panostan. Mut tähän ikään on ehtinyt kokea erilaisia jouluja. Mut myös oppinut jatkamaan ja jakamaan sitä kotoa opittua.
Muita juhlia, kun meillä ei juhlita niin kaikki satsaus on sit joulussa. Vaik meillä on jouluna paljon esim eri ruokia nin se säästö tulee siitä ettei oo satsausta muihin.

Miten pidätte joulun kulut kurissa?
* Jaksottamalla ja tekee vain sen mitä oikeasti menee. Joulu vie rahaa, mutta vie tarpeellisiin pääasiassa.

Miten priorisoitte jouluhankinnat?
* Suunnittelu, listat, tarkistus, listat, päivitys.

* Mistä asioista voit tarvittaessa tinkiä? Luulen et koristeet ja kukat. Koristeita ja muuta jouluista on paljon. Poiskin on laitettu mut niitä riittää ja joka vuosi on jotain tullut aina ostettua. Niitä on kuitenkin sen verran et saa eri fiiliksiä ja muunteluita eri tiloihin. Ja pikkuneitien lahjoissa voisi hillitä.


Lahjat:
No tässä olen karsinut jo joitain vuosia sitten ja vähentänyt kelle ostan. Pienimmät neidit tietenki etusijalla ja heidän toiveita toteutetaan. Muille pyrin sit järkilahjoja. No miestäni mä hemmottelen :inlaav:
Enää ei ostella lahjaa lahjan takia ja ajatuksella jotakin on pakko ja vaik jotain krääsää. Ennemmin vaik lahjakortti saajan mieltymyksen mukaan.
Ja mä kysyn lahjatoiveita. Ja usein kysytään et onko budjettia niin sanon senkin. Suosittelen.

Ruoka:
Mun heikkous. Tykkään kokkailla ja laittaa. Mä aloitan ajoissa ja teen suunnitelmallisesti. Meidän perhettä sanelee erityisruokavalio ja allergiat. Tämä tuo omat haasteensa ja nostaa hintaa monessa kohtaa. Mut olen tyytyväinen et osaan ja haluan tehdä itse. Näissä se korostuu.
Ja tässä muuten, kun aloittaa heinä-elokuussa laittamalla uusia perunoita pakastimeen jouluksi ja kerää kaikkea muuta siinä joulukuuhun niin tasapainoittaa taloutta, kun tulee tehtyä näin laajalla aikajänteellä.
Kinkku on isona ostettuna edullista kilohinnaltaan. Ja näitä on ostettu useita.

Laatikot teen itse. Ja ne mä teen yleensä lokakuussa syyslomaviikolla. Tässä kuluerää nostaa kyllä foliorasiat. Mut tähänkin joku tekee vähemmän ja pärjää omilla astioillaan. Tässäkin saa säästöä ja tilaa pakkaseen jos pussittaa valmiit massat ja sit vaan tarpeen mukaan sulattaa ja vuokaan jne.
Ja tässäkin teen laatikot sen kokosiin foliovuokiin mikä menekki on. Vältetään ruokahävikkiä.
Mä vaan haluan tyyliin laatikot siten et pakastimesta jääkaappiin sulaa ja uuniin. Tää helpottaa siellä joulun aterioilla. Siinä nimittäin on kuitenkin sitä muuta pientä tehtävää. Meillä syödään jouluruokia viikon verran. Ja toki siinä aina loppuu joku matkan varrella. Mut tänä aikana ei sit ole muita normaaleja ruokakuluja.
Mut ruoasta en halua tinkiä.
Kalat, äyriäiset ja mäti on arvokasta.
* Mäti ollaan ostettu Lidlin pikkupurkit. Ne on sopivan kokoisia ja menee purkki sopivasti ja ei ehdi pilaantumaan. Ne on 100g purkeissa ja maksanut 5-10€ per purkki. (valikoimissa ollut siian, muikun ja kirjolohen). Mut tuosta tosiaan sit tehdään. Ja on toki muitakin tarjolla ja kaupan tiskeillä tarjolla ja hinta on huikea. Vertailkaa.

Silakkafileet ostan ja siitä teen. Näppärämpi ostaa kokonaiset silakat ja jalostaa siitä. Mulla ei kärsivällisyys riitä :)
Ravut ostetaan ajoissa pakkaseen eli joskus marras-joulukuun vaihteessa viimeistään. Siksi etten jää ilman. Noissakin on mistä valita ja hinta heittelee. Mit siitä taas teen itse. Ja säästän.

Ja sit oon muutakin lihaa. Lihapullat ei paljoa maksa tehdä ja niitä teen sit ison erän kerralla. Ja nää on sellaisia mitä sit muutenkin voi nappasta käyttöön. Tosin lihapullat ei ole meillä normaali arkiruokaa. Muut lihat taas on ollut joulupyhinä tarjolla tai sit lähempänä UV, kun alkaa muut olee loppu.

Voisi muuten sanoa et osa meidän jouluruokaa on myös osastolla hyväntekeväisyys. Nimittäin jos oltaisiin vain kaksin mieheni kanssa koko joulu niin jäisi pois ruokia.

Mut painotan et säästöt saa tekemällä itse, jaksottamalla ja hyödyntämällä tarjouksia. Osta punalaputettu tai muu hyvä tarjous ja pakasta tai kypsennä ja pakasta. Hyödynnä isot palat moneen ruokaan.

Leivon itse ja tässä taidan tehdä isoimmat säästöt.
Rosollin teen itse ja sitä menee :) Ja tää on siitä kiva et tätä voi muokkailla omaan makuun ja laittaa ohjeista poiketen eri määriä omaan suuhun sopivaksi.

Suklaa. Aina pitää olla jotain. Mut tässäkin voi säästää. kun sitä namivalikoimaa on hyllyt väärällään.
Hedelmät. Niitä meillä on joitain.
Juustot ja hillot. Onneksi monessa on pitkät päiväykset.

Mut kyllä sitä kertyy. Kermat, smetanat, yrtit sun muu niin potti kasvaa. :roll:

Mieti jo nyt mitä haluat tai haluaisit jouluna syödä. Ala ennakoimaan. Suunnittele, säästä. Tee lista mitkä on sulle ne tärkeimmät mitä ilan et voi olla. Tee lista tärkeysjärjestyksessä. Tee budjetti jos sellainen on tai pitää olla.


Meillä on ihana kauppias, jolla mm lohi usein tarjouksessa ja ilmainen fileointi. Jouluksi sit ostetaan 1-2 lohta ja kotona työstetään loppuun. Savustetaan itse, graavataan yms. Ja juu jouluna se lohen hinta hieman nousee. Mä graavaan lohen ja sit siivutan sen ja pakastan pienissää rasioissa eli sen mitä menee 1-2 aterialla/kerralla. Joo tämäkin on syöty aika pian loppuun. Kannattaa muistaa et tämä ei säily pakastimessa todellakaan ikuisesti.



Joulumatkailu: On ollut joku hotelliloma eli parin vrk viikonloppuloma muualla ja se on samalla ollut lahjanosto reissu. Nyt ei ole ollut näitä. Mut tällä hetkellä ainoa pakko on käydä ostamassa keraamisia tonttuja ja muuta joulukoristetta ja toki muutakin löytyy. On yrittäjä, joka tekee itse ja tuotteet on uniikkeja. Mä saan itselle kivaa ja käsintehtyä ja tuen yrittäjää.
Varsinainen matkailu jäi meiltä pois jo ennen koronaa muista syistä. Joten tosta tulee aikamoiset säästöt.

Joulukuusi ja kukat: :kuusi2: Olen ostanut muovikuuset. Tässä kannattaa sijoittaa laatuun ja maksaa vähän enemmän. Kestää kauemmin ja näin maksaa itsensä takaisin.
Ja kuusena voi olla seinällä joku kuusen muotoon viritetty valosarja, hyllykkö, kankaasta (kuusiverho), kepeistä koottu jne jne. Jotain kukkaa pitää aina olla. Tässä meen fiiliksen mukaan. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ja tosiaan jo mainittu Pirkka kelpaa vaik ruusuissa.


Hyväntekeväisyys: Mun hyväntekeväisyys on et parille läheiselle, jolla on tiukkaa niin saavat ruokia joko valmiina tai vien tarpeet. Muuta ei ole.
Lahjakeräykset ei kiitos.

MUU: Nauti

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 31 Touko 2021, 20:54

Olipa punatonttu hyviä vinkkejä! :)
Toi pidemmälle ajalle jaksottaminen ja ruokien tekeminen ajoissa pakkaseen on just hyvä.
Kepeistä seinälle tehty kuusi on muuten tosi kaunis <3

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 06 Kesä 2021, 18:48

joulumpi kirjoitti:
31 Touko 2021, 20:54
Olipa punatonttu hyviä vinkkejä! :)
Toi pidemmälle ajalle jaksottaminen ja ruokien tekeminen ajoissa pakkaseen on just hyvä.
Kepeistä seinälle tehty kuusi on muuten tosi kaunis <3
Ja noista ruoista sen verran et mä oon tykönnyt et mm lanttulaatikossa on enemmän makua, kun tekee jo lokakuussa. JA on myös miellyttävä valmistaa, kun ei ole tikkumainen ja kuiva. Sama porkkanassa.
Siinä on tosiaan aatonaattona ja aattona sitä pikku näprättävää kuitenkin niin kaikki mitä voi tehdä ennakkoon on pois siitä.
Nooh se viimeinen viikko on aika kiirus. Ja kulut tasautuu aika kivasti.

Wilma
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Heinä 2020, 21:27

Re: Joulu pienemmällä budjetilla

Viesti Kirjoittaja Wilma » 26 Kesä 2021, 22:09

Täältähän sai kivasti vinkkejä :see:
Voisinpas itsekin listata jotain tänne.

Lahjat: Lahjoja ostelen pitkin vuotta, käytän alennusmyynnit hyväksi sekä blac friday tarjoukset. Nyt kun kaksi isompaa lasta (9v ja kohta 7v) ei leluilla enää leiki, niin näitä ei tartte heidän kohdallaan miettiä. Toki toiveet on kalliimpia, mutta pyrin edes yhdet toivelahjat toteuttamaan ja muut on enemmän käyttötavaraa (vaatetta ym).
Nuorimmille on helpompi lahjat keksiä, eikä heilläkään toiveet mitään kummoisempia ole eikä edes kalliita vielä tässä vaiheessa. Ystäviä on kaksi, joille olen yleensä lahjakortit hommannut esim. Suomalaiseen kirjakauppaan. Lasten mummolle olen hommannut ainoastaan muutaman lahjan, kun kaikkea on eikä millekään hirveästi yksin asuvana ole tarvetta. Miehelle ostan jotain pientä jos ei ole suoraa lahjatoivetta tullut. Toki lahjoihin saa uppoamaan useamman satasen, mutta se ei kirpaise niin paljoa, kun ostaa ympäri vuoden. Ja nyt on tullut säästettyä s- bonuksia, joita joulun alla on odottamassa yli tonni, joilla ostaa lahjat ja ruoat helposti ja jää vielä ylikin. Lahjat meillä on se suurin menoerä.

Ruoka: Viime vuonna laskin, että pelkkään jouluruokaan meni n.70€, jossa oli kinkku mukana. Leivonnaiset, herkut ym. niin noihin meni n. 50€, jos tuotakaan. Meillä lapset ei hirveästi jouluruoasta välitä, joten ei sitä tehdäkään kun sen verran, mitä itse pari päivää syödään ja lapsille omat ruoat. Suklaata ei tullut ostettua kun pari konvehtirasiaa ja se riitti vallan mainiosti.

Kuusi: Tekokuusi on ollut useamman vuoden. Tosin valkoinen tekokuusi alkaa jo kyllästyttämään ja kovasti haluaisin aidomman näköisen tekokuusen. Tämän ehkä ostan, jos sopiva sattuu tilalle. Viime vuonna ostin pojan huoneeseen ison tekokuusen, kun niin kovasti sitä toivoi. Maksoi ehkä sen 30€ ja koristeet vielä päälle.

Joulukoristeet: Nämä on minulle heikkous ja joka vuosi on jotain pientä ostettava :oops: nyt rupeaa tila loppumaan kesken, joten ostovimmaa on rajoitettava. Toki viime vuonna lahjoitin kaksi isoa muovipussillista koristeita pois, mitä ei ole vuosiin tullut käytettyä. Mutta koristeita ei voi olla koskaan liikaa :jouulu: ja noihin saan myös rahaa menemään muutaman satasen :oops: eli tässä voisi etenkin ostoa rajoittaa, mikäli nyt ei oikeasti jotain ihanaa edullisesti saa ja paikkakin sille löytyisi :mrgreen:

Joulukukat: Joulukukkien määrä vähentynyt huomattavasti vuosien aikana. Korkeintaan yhden jouluasetelman ostan ja anopilta tulee yksi kukka. Viime vuotinen joulutähtikin on vielä hengissä :lol:

Joulumatkailu: Ei tule harrastettua, eli tässä kohtaan säästyy rahat.

Joulukortit: Vuosiin en ole kortteja lähettänyt, kun ei niitä meillekään enää tule. Kortit saa kaksi ystävää sekä mummo lapsista otetun kuvakortin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa