Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 14 Elo 2008, 18:48

Piti nostaa tämä oikein omaksi aiheekseen tänne päikkykeskusteluista ideoiden ja ajatusten vaihtoa varten :jouulu:

Teettekö / pidättekö omaa joulukirjaa ja jos pidätte, mitä sinne laitatte?

Tämän joulukirja on itseasiassa A4-kokoinen kierreselkäinen vihko, jossa oli jo valmiiksi välilehdet upotettuna. Se näyttää tältä, alkaa olla jo hieman käytössä rähjääntynyt kun sitä on hartaudella luettu :lol: (jotkut ovat varmaan nähneetkin tämän jo viime vuonna):

Kuva

Välilehtiä ja osioita kirjassani on yhteensä 9: päivyri, vinkit+niksit, joulun ostoslista, lahjat, ruokaohjeet, traditiot, joulukortit, kuvagalleria ja muistio.

Päivyriin kirjoittelen kalenteri-malliin päiviä ja laitan lyhyet merkinnät mitä jouluista olen sattunut minäkin päivänä tekemään. Vinkeistä ja nikseistä löytyy kaikkea lähtien joulukuusen kastelusta jouluisiin siivous- ja paketointivinkkeihin, olen kerännyt näitä niksejä joulun ajan lehdistä ja mainoksista :mrgreen: Ostoslistalla on valmiiksi joulun vakioherkut ja samalla muistilista siitä, mitä kaapista pitää löytyä joulukuun alussa esim. leivontoja varten. Lahjoihin listaan tietty lahjaideani muille mutta kirjaan myös omia toiveitani ja joulun jälkeen merkkailen että mitä olen saanut keneltä :jouulu: Traditioihin olen kirjoitellut muisteluita lapsuuden ajan joulutraditioistani ja lisäillyt sinne oman kodin traditioitani sitä mukaan kun niitä on tullut :) Joulukortteihin säilön perheeni parhaimmat riimirunokortit, joille aina hekotellaan aattona ja kuvagalleriaan pari tärkeintä kuvaa vaikka tietenkin teetän kuvia vielä erikseen albumiinkin asti. Muistioon kertyykin sitten kaikenlaista tajunnanvirtaa, kuten siivousaikatauluja ja joululahjaostoslistoja ja kaikenlaisia muistutuksia eri jouluosastojen avautumisista jne :mrgreen: Viime vuonna olen näemmä kirjannut sinne jopa jouluaatonaaton aikatauluja ihan kuin se olisi joku hääpäivä :lol: :lol:

Tässä vielä luntiksi ja malliksi linkki viime vuoden päivyri-osaani, onko teillä jotain samanlaisia virityksiä tekeillä?

ote Sarpan joulupäivyristä 2007

Riihitonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Syys 2007, 21:04
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Riihitonttu » 14 Elo 2008, 23:35

Me saatiin siskon kans äidiltä lahjaksi sellaiset pienet Joulukirjat joskus (yli) kymmenen vuotta sitten. Siihen on sitten tullut kirjoitettua joulukuulumisia. Sieltä voi sitten lukea perheen kasvamiset ja kutistumiset, ensimmäiset joululaulut, jouluavajaiset, joulukyläilyt, joululahjat.. Joka vuosi on tullut luettua aiempien joulujen kirjoitukset ja sitten jatkettua uusilla. Ja on kyllä ollut mukava lukea mitkä asiat on olleet tärkeitä silloin. Nyt alkaa kirja tulla jo täyteen ja täytyy varmaan kohta alkaa suunnitella uudenlaista tapaa kerätä joulumuistot talteen. Joten ideoita tosiaankin otetaan vastaan! :proo: Sarpalla onkin oikein kattava Joulukirja!

nissepolkka

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 15 Elo 2008, 08:54

..

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 15 Elo 2008, 22:12

Sarpalla upea Joulukirja! Onko ne välilehdet eri aihealueita varten vai eri jouluja varten?

Olen itsekin yrittänyt pitää jotain samantapaista. Tai siis oikeastaan tein sen viime vuonna. Siinä on esim. yksi sivu hankittavista lahjoista (ruksi viereen kun lahja on ostettu), osoitteita, suunnitelma joulunajan leipomuksista, ostoslista ruokakauppaan, joitain askarteluohjeita (esim. taikataikinan ohje)...

Nyt voisikin etsiskellä kaupoista sellasta sopivaa vihkoa tms. pidempää käyttöä ajatellen. Oishan se tosi kätevää, kun kaikki joulut ois samojen kansien sisällä!

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 16 Elo 2008, 10:17

Siis monta vuottahan olen suunnitellut joulu-leikekirjan tekemistä. Vähän joskus aloittanutkin, mutta se on vaan jäänyt. Nyt olen ajatellut jouluisen valokuvakirjan tekemistä esim. Ifolorin ohjelmalla. Uutukaisessa PowerPointissahan pystyy kanssa tekemään valokuvakirjoja, mutta mites sen sitten tulostaisi? Ainiin, en ole valokuvauksen harrastaja, mutta kyllähän joskus sokeakin kana jyvän löytää, eli aina silloin tällöin tulee onnistunutkin otos.

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 16 Elo 2008, 18:23

Viljatonttu kirjoitti:Sarpalla upea Joulukirja! Onko ne välilehdet eri aihealueita varten vai eri jouluja varten?

Olen itsekin yrittänyt pitää jotain samantapaista. Tai siis oikeastaan tein sen viime vuonna. Siinä on esim. yksi sivu hankittavista lahjoista (ruksi viereen kun lahja on ostettu), osoitteita, suunnitelma joulunajan leipomuksista, ostoslista ruokakauppaan, joitain askarteluohjeita (esim. taikataikinan ohje)...

Nyt voisikin etsiskellä kaupoista sellasta sopivaa vihkoa tms. pidempää käyttöä ajatellen. Oishan se tosi kätevää, kun kaikki joulut ois samojen kansien sisällä!
Kiitos kehuista, ei tuo mun kirja nyt niin ihmeellinen ole :oops: Välilehdet ovat eri aihealueita varten, vuodet merkataan sitten erikseen aihealueiden sisällä :)

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 17 Elo 2008, 21:47

Sarpan joulukirja on kyllä ihana :laav:
Toiveissa on saada tehtyä itsekin tuon tapainen joulukirja tai kansio :see:

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 17 Elo 2008, 21:57

Hih, taidanpa tehdä itsekkin tuollaisen :see:
Kiva idea!!

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 18 Elo 2008, 12:23

Mistä olet ostanut tuon kierrevohkosen välilehtineen :?: :uggeli:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsetehdyt joulukirjat / vihot / kansiot

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 18 Elo 2008, 13:50

Muikkis kirjoitti:Mistä olet ostanut tuon kierrevohkosen välilehtineen :?: :uggeli:
Muistaakseni Suomalaisesta aikoinaan ostin :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa