Vuorotyön ilot ja surut

Joulun ulkopuolista elämää.
Vastaa Viestiin
Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja Miivil » 19 Touko 2011, 11:28

Otsikossa siis tiivistetysti, mitä haen aiheella takaa. Onko muita, jotka tekevät kesä- tai vakkarityönä vuorotyötä.

Itse tein viime kesänä vuoroviikoittaista vuorotyötä, eli oli aamuviikko, iltaviikko, yöviikko ja taas aamuviikko jne. Nyt olenkin kaksivuorotyössä juhannukseen asti, eli joka toinen viikko aamuvuoroa, joka toinen viikko iltavuoroa. Aamuvuorosta pidän, mutta iltavuoroviikot ovat todella kuluttavia. Mihinkään omaan tekemiseen ei jää aikaa, kun aamulla tulee nukuttua, ja kymmeneltä illalla kun kotiin pääsee, niin pitääkin jo mennä melkein heti nukkumaan. Onneksi meillä juhannuksen jälkeen siirrytään pelkkään aamuvuoroon. Ehtii nauttiakin kesästä! :mrgreen:

Millaisia kokemuksia muilla vuorotyöstä? Tykkäättekö? Sopiiko omaan elämään hyvin, vai päinvastoin inhoatteko vuorotyön tekemistä?

Avatar
jentsu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 579
Liittynyt: 16 Loka 2008, 17:56
Paikkakunta: LPR

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja jentsu » 19 Touko 2011, 12:55

Kolmea vuoroa olen tehnyt jo seitsemän vuotta, eikä loppua näy...Vakituisena siis olen :)
Meillä ei ole mitenkään viikottain vaihtuvat vuorot, vaan kolmen viikon listalla on yleensä kolme yötä (kaksi+yksi) tai neljä (kaksi+kaksi) sekä sekaisesti aamu- ja iltavuorot. Voi olla siis esim. niinkin hullusti kuin aamu, ilta, aamu, ilta.. Listalla aamu- ja iltavuorot on suht tasan määrällisesti. Meillä ei myöskään ole samaa aikaa, jolloin iltavuoro alkaa vaan se voi toisena päivänä alkaa klo. 12 ja toisena klo. 14.30.

Toisaalta pidän paljonkin..Toisaalta en. Paremmin tämä kuitenkin minulle sopii kuin ainaiset aamuvuorot, koska olen aamu-uninen (ja ilta, riippuen tietysti päivästä :D). Kiva nukkua välillä pitkään, mutta siihen se päivä sitten meneekin, kun lähdet töihin iltaan. Etenkin jos iltavuoro alkaa jo kahdeltatoista. Mieluiten varmaan tekisin pääasiassa aamua ja iltaa ja sitten silloin tällöin, vaikka kolmen viikon listalla yhden yövuoron. Yövuoroväsymys kestää minulla pitkään ja kun alan siitä toipumaan, on edessä jo seuraavat yöt. Saan kyllä hyvin nukutuksi öiden jälkeen, mutta silti palautuminen kestää. Olen huomannut, että lomilla tai jaksoilla joissa yöt on jäänyt esim. pienen loman alle, olen paaaljon pirteämpi ja aikaansaava. Harmi, ettei meillä voi noita öitä vähentää. Ihan kokonaan en toisinaan niistäkään luopuisi. Yövuoropäivä kun on ikäänkuin "vapaa". Jos tekisi vain aamua/iltaa, joutuisi töissä olemaan kolme päivää kahden yön sijaan ja menettäisi "ikäänkuin-vapaan" ennen yövuoroa ja yövuoron jälkeen.

pipsa-poro
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 616
Liittynyt: 24 Elo 2008, 17:03
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja pipsa-poro » 19 Touko 2011, 23:58

Pipsa-poro :poroo: teki hoitoalalla 20 v 3-vuorotyötä, kolmen viikon listajaksoin. En voi moittia, lisät nostivat mukavasti palkkaa ja oli mukava kun oli sekä arkisin että viikonloppuisin vapaata. Joskus keljutti kun juhlapyhiksi osui työvuorot, joulut, pääsiäiset, juhannukset olen ollut sekä töissä että vapaalla.

Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja Miivil » 20 Touko 2011, 11:16

Kuulostaa tosiaan sille, että vuorotyössä on ne omat hyvät ja huonot puolensa. Sopii kyllä varmasti tietyille ihmisille. Itse ajatellut, että olisi mukava, jos joskus pääsee oman alan hommia tekemään, niin saisi tehdä ihan perus 8-16 päivää. Sopisi minulle varmasti parhaiten. Siihen aikaan jaksan herätä ja iltapäivällä ehtii vielä tekemään kaikkia omia juttuja ja viikonloput vapaina. :mrgreen:

Nyt vielä jaksaa tätä vuorotyötä, kun tietää, että kestää vain vähän aikaa. Ja saahan tästä lisiä. Olen kuitenkin iloinen kun taas tänään päättyy yksi iltavuoroviikko ja ensi viikolla pääseekin jo aamuvuoroon. Olen jo etukäteen suunnitellut, mitä kaikkea teen ensi viikolla kun kerrankin on aikaa! :lol:

Ja tänään minä tyhmänä menin nukkumaan pommiin ja meni koko aamu ihan hukkaan. Nyt ehdikään oikein muuta tekemään kun töihin menemään ja siinähän se päivä sitten menikin. :-|

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja athella » 20 Touko 2011, 11:21

Teen liukuvaa kahta vuoroa. Toisin sanoen, ensimmäinen työvuoro alkaa 8:00, sitten 8:30, 9:00, ja niin edelleen, viimeinen työvuoro alkaa 12:00. Nämä siis kahdeksan tunnin työpäiviä. Aamuvuorot ovat kivoja, mutta noista iltavuoroista en pidä. Joku 12-20 vuorokin, tuntuu että menee suuri osa päivästä ihan hukkaan. Kaikista älyttömin työvuoro, mitä olen tehnyt, on 10:30-18:30. Eihän tuossa oikeasti jää aikaa mihinkään muuhun. :shock: Nooh, kaipa tuo menee. Mieluummin tekisin pelkkää päivätyötä, mutta nyt tämä menettelee, kun kerta pidän kuitenkin työstäni. Valmistumisen jälkeen voi sitten siirtyä päivähommiin. :see:

Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja Miivil » 13 Kesä 2011, 22:44

Onpas taas ankeeaa raataa iltavuorossa ja päästä kotiin vasta 22.30. Onneksi sentään ne hellesäät oli aamuvuoroviikolla. Nyt olisi kauheaa raataa helteessä töissä noin pitkään.

Tämä onneksi onkin nyt sitten viimeinen iltavuoroviikko koko kesänä! Ensi viikolla on tiedossa vielä 6-14 viikko ja sen jälkeen kaikki viikot onkin 7-15.30 -vuoroa. Sopii hyvin, vaikka mielummin kylläkin olisin mennyt jo kuuteen ja päässyt kahdelta, mutta menköön nyt. Ei saa valittaa kun pääsee eroon iltavuoroista! :mrgreen:

Avatar
Stigmation
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 931
Liittynyt: 01 Loka 2007, 15:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja Stigmation » 29 Kesä 2011, 15:33

Minulle vuorotyö ei sovi. Ei sitten millään. Voisi jopa nätisti sanoa, että vuorotyö ketuttaa minua :lol:

Aiemmin työskentelin kesät ikkunatehtaalla vuoroviikoin ilta- ja aamuvuorossa. Siellä aamuvuoro oli 06.45-14.05. Iltavuoro taas 14.00-22.10. Tottakai aamuvuoroviikkoina piti mennä tosi aikaisin nukkumaan ja iltaisin väsytti aina aivan kauheasti ja iltavuoroviikoilla taas meni se aamu töihin lähtöä odotellessa, mutta kuitenkin molemmissa vuoroissa jäi aikaa omallekin elämälle ja viikonloput oli aina vapaat.

Nyt toimin toista kesää ohjaajana lastensuojeluyksikössä ja työvuorot on kyllä ihan hanurista :evil: Vuorot ovat pääasiassa aina kymmenentuntisia, joko 10-20, 11-21 tai 12-22. Viikonloput menee melkein aina töissä, samoin juhlapäivät. Ja kun vakihenkilökunta lomailee, niin me kesätyöntekijät paahdetaan kuin hullut. Vapaapäiviä on yleensä vain 1, maks. kaksi viikossa. Ja tietysti minun mies on töissä arkisin, aamuvuorossa eli ei olla juuri koskaan yhtä aikaa vapaalla :cry:

Tuntuu, että omaa aikaa ei jää juuri yhtään ja että asun töissä, kotona käyn vain nukkumassa. Ja se ainutkin vapaapäivä kuluu yleensä siinä, että koittaa kerätä voimia seuraavaan työvuoroputkeen.

Nyt raskaana tuota tahtia ei enää jaksa, joten olenkin pyytänyt hieman kevyempää heinä-ja elokuuta. Elokuussahan ipanoilla alkaakin taas koulu ja pian vakihenkilöstökin palaa kokonaisuudessaan töihin eli meidän kesäohjaajien työtaakka kevenee.


Jos saisin itse valita, niin mun ideaalityöaika olisi varmaan osa-aikainen työ esimerkiksi 10-14. Myös esimerkiksi 07-15 tai 08-16 välttäis. Mutta ei enää mielellään vuorotyötä, kiitos!

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja katsuja » 29 Elo 2011, 15:53

Miekin teen kolmivuorotyötä. Oon tehnyt jo viisi vuotta. Pikku hiljaa alkaa tuntumaan, että kyllä tää riittäisi, mutta hoitajan työt on melkein aina kolmivuorotyötä. Eilen lopetin yövuorot ja nyt oon vapailla. Kun vapaat loppuu niin on kaksi iltavuoroa ja neljä yövuoroa. En tykkää tehdä aamuvuoroja juuri ollenkaan, koska en meinaa herätä niin aikaisin! Onneksi saan tehdä enemmän iltavuoroja, koska työpaikalla on taas niitä jotka tykkää tehdä enemmän aamuvuoroja. On tää aika kuluttavaa elimistölle. Itsellä ainakin menee ruoka-ajat ihan sekaisin kun on yövuoroja. Nyt suunnitellaan itse työvuoroja, joten ei pitäisi valittaa :) Teen mielelläni viikonloppuisin sekä pääsiäiset, joulut, juhannukset yms. myös koska rahaahan niistä saa. Lapsia kun ei vielä ole, niin voin olla töissä. Joulu on nyt semmoinen etten aina haluaisi olla töissä, mutta joka toinen vuosi oon saanut olla vapaalla ja joka toinen vuosi töissä. Tänä vuonna lankeaa töissä olo.
Meillä on paljon ilta-aamu, ilta-aamu rytmiä, mitä vihaan kaikkein eniten. Yöllä ei saa nukutuksi juuri ollenkaan ja oon vaan vihainen aamulla. Mieluummin teen vaikka kolme ilta peräkkäin ja sitten aamuvuoro. No, nyt saan vaikuttaa omiin työvuoroihin. Yövuoroja tykkään tehdä myös, koska yöt on suht rauhallisia ja ehdin tehdä käsitöitäkin töiden ohella yön aikana. Mä luulen, että tulen aina tekemään jonkinlaista vuorotyötä, koska en tykkää ollenkaan toimistotyöajoista. Sitten jos ja kun lapsia siunaantuu niin en halua tehdä enää yövuoroja.

Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja Miivil » 29 Elo 2011, 17:35

Kuulostaa aika fiksulle vuorotyöasenteelle tuo! Nuorenahan sitä tosiaan tuollaista jaksaa paljon paremmin, ja sitten kun perhe-elämä alkaa astua kuvioihin, niin jokainenhan toivoo varmasti, että voi vaikuttaa niihin pahimpiin vuorotyökuvioihin edes vähäsen.

Mutta täytyy sanoa, että onpa taas ihanaa palata koulun penkille tuolta töistä. Jos vaikka saisi ensi kesänä tehdä jo niitä toimistopainotteisia töitä. En siis haluaisi varastohommia (eli myös vuorotöitä) jo kolmatta kesää putkeen tehdä. Ei ole oikein minun alaani vaatetusalan, eikä elintarvikemuoviin liittyvän teollisuuden varastohommat! :mrgreen:

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vuorotyön ilot ja surut

Viesti Kirjoittaja katsuja » 16 Loka 2012, 21:43

Nyt on alkanut ottamaan päähän kolmivuorotyö, varsinkin kun hoitajia on vähennetty, niin en haluaisi tehdä enää hirveästi iltavuoroja. Ilta-aamu vuorot ovat ihan takapuolesta, eikä niille kuulemma voi mitään, mistä oon kyllä eri mieltä. Noh, jospa sitä pääsisi kouluun jonka myötä pois vuorotyöstä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa