Säästö- ja kierrätysvinkit

Joulun ulkopuolista elämää.
Vastaa Viestiin
Mila
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 23:04

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja Mila » 28 Heinä 2012, 16:25

Missä ollaan itse säästetty:

useasti ostetaan pakastimeen niitä - 30 % lihoja. Ainakin meidän lähimmässä Prismassa on monesti perjantaina lihat jo hinnoiteltu tuohon - 30 % ja päiväystä on yleensä jäljellä vielä viikonlopun yli maanantaihin. Meillä myös hyödynnetään anopin kasvimaata. Eli sinne ollaan istutettu perunat ja porkkanat, satoa omasta maasta :)

Leivon itse suurimmaksi osaksi vaalean leivän, aika harvoin ostetaan kaupasta vaaleata leipää. Vielä kun oppisi tuon ruisleivän leipomaan itse.

Lidl on hyvä ja edullinen kauppa. Liha on kotimaista mutta kilohinta saattaa olla useamman euron edullisempi kuin muissa kaupoissa.

Kilpailutettiin kotivakuutukset: Nykyinen vakuutus on yli 250 euroa halvempi kuin edellinen.

Sähkön hinta on pilvissä, joten meillä pestään pyykkiä vain ja ainoastaan täysillä koneellisilla, jääkaappi ja pakastin odottaa uusintaa, ovat aikamoisia sähkösyöppöjä, vielä kun vuokranantaja tajuaisi saman :)

Kengissä ja takeissa pyrin ajattomuuteen ja laatuun. Nahkasaappaat jotka omistan, olen ostanut kuusi vuotta sitten, ja ovat edelleen kuin uudet.

Seuraan tarjouksia aikalailla, ja pyrin hyödyntämään niitä, jos on tarpeen.

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 29 Heinä 2012, 17:13

Mila kirjoitti:Sähkön hinta on pilvissä, joten meillä pestään pyykkiä vain ja ainoastaan täysillä koneellisilla, jääkaappi ja pakastin odottaa uusintaa, ovat aikamoisia sähkösyöppöjä, vielä kun vuokranantaja tajuaisi saman :)
Totta, uudet kodinkoneet ovat huomattavasti energiatehokkaampia ja säästävät omistajansa rahavarantoja. Luontoa ne eivät sen sijaan säästä; vanhan käyttäminen särkymiseen saakka on aina ekologisempi vaihtoehto sähkösyöppöydestä huolimatta.

Leea
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1533
Liittynyt: 21 Marras 2008, 09:53

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja Leea » 30 Heinä 2012, 16:06

Muutama satanen ja enemmän säästyisi, kun keskittyisin joulunkin vietossa vain sanoman juhlistamiseen. :mrgreen:

Säästämisessä pitääkin aina miettiä, että mistä haluaa maksaa ja mistä ei. Vähällä voi ihminen elää, jos käyttää rahaa pelkästään kaikkein välttämättömimpään (ruoka, vesi, lämpö jne..)

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 12 Elo 2012, 21:39

Täällä on kyllä tullut paljon hyviä ideoita vastaan, kiitoksia niistä! :peukku:

Itsekin pyrin ostamaan sitä edullisinta vaihtoehtoa kaupassa ja tottakai tarjousten perässä tulee myös juostua :lol:
Meillä tehdään vielä niin, että suunnitellaan yleensä viikon ruoat etukäteen ja käydään ne yhdellä kertaa ostamassa. Ei tule sitten joka kauppareissulla ostettua mitään ylimääräistä, ja tässä säästää myös bensassa, että ei tartte joka päivä tai sitä kolmea kertaa viikossa käydä kaupassa.

Minä suosin myös paljon kirppareita, sieltä tulee kyllä tehtyä todella edullisia ja hyväkuntoisia löytöjä aina silloin tällöin.

Lasten vaatteissa ollaan myös säästetty todella paljon, kun ollaan saatu miehen serkulta heidän pojilleen pieneksi jääneitä vaatteita, ja niitä onkin nyt 100cm asti odottamassa. Ihan hyvä, että ei tullut itse ostettua uutena oikeastaan yhtään vaatetta, koska noistakaan vaatteista ei keretty kaikkia käyttämään, kun jäivät äkkiä pieneksi tai käytettiin korkeintaan kerran pari.

adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 12 Elo 2012, 23:07

Meillä tehtiin aiemmin viikon ruokalista ja ostettiin sen mukaan ruoat. tehtiin isot ruokaostoksen 1krt/vko. nyt meillä on vuokrakämpässä niin onneton jääkaappi, että ei tuo onnistu. :( ja on tässä jo muutamat ruoat pilattu, kun a) hajosi vanha jääkaappi ja viikonlopun aikana kaikki pilalle. ja b) tullut pari kertaa ahdettua liikaa tavaraa jääkaappiin, että on jäätyny osa (tietty pistäny jääkaappia isommalle, kun on lämpötila hetkellisesti noussu liikaa). c) kellarissa ei pystyttykään säilyttämään mitään, tuli karsee kellarin haju ja maku esim. maitoon.. :shock: mut kaupassa suositaan rainbow tms tuotteita, metsästetään tarjouksia ja ostetaan just -30% lihoja.

Vaatteita itelle ostan harvoin, mutta yleensä alesta. Lapselle löytyy tosi paljon hyviä kirpputoreilta (ja nyt tietty firman kautta tulee noita kierrettyä paljon), viimeksi pe ostin isomman peiton ja parit lakanat 10e.. :cool:

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja katsuja » 13 Elo 2012, 08:04

Jos asuu lähellä keskustaa, ei tarvitse autoa. Me myytiin auto alkuvuodesta, eikä ole tarvinnut maksaa vakuutuksia, bensoja jne. Nekin rahat on säästyneet. Bussilla ja pyörällä joka paikkaan.

Leea
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1533
Liittynyt: 21 Marras 2008, 09:53

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja Leea » 13 Elo 2012, 18:31

Jos on esim. paljon haalenneita mustiavaatteita, niin pyykkikoneeseen mustan värin tai värinpalauttajan kanssa --> käyttöaika vaatteilla pitenee. Itse värjään noin parin vuoden värein vanhoja värillisiä ja mustia laadukkaampia vaatteita yleensä juuri mustalla (koneeseen mahtuu paljon värjättävää kerralla). Ja siistiä tulee!

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Säästö- ja kierrätysvinkit

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 23 Helmi 2020, 15:19

Viimeiset parivuotta olen elänyt lievää taloudellista ahdistusta ja nämä asiat on itselläni helpottanut:

- Kirjaa menot ylös. Vaikka vihkoon tai exeliin joka kuitin määrä ja sisältö. Huomasin itse, kuinka paljon syön ulkon, kahviloissa ja ostan suklaata jne.
- Tee eväät töihin. Lounaaksi riittää salaatti ja voileipä useinkin
- Synttäri- ja joululahjat voi ostaa kirpputorilta, monet lahjat jopa löytyy sieltä edullisemmin ja ovat erikoisempia ja persoonallisempia.
- Vaatteita voi kanssa kierrättää tuttavien kesken. MInulla on kaappi täynä äitini vanhoja vaatteita ja monesti olen myös vaatteita saanut lahjaksi kavereiltani, he antvat minule entisensä, kun ollaan samankokosia ja koska pukeudutaan samantyylisesti, niin tiedetään mistä tykätään.
- Mielenkiintoiset kirjat ja elokuvat kannattaa lainata kirjastosta. Varsinkin kirjoja en raaski ostaa, kun luen niitä vain kertaalleen.
- Kun teet ruokaa, tee isompi satsi kerralla. Meillä syödään lähes jokaista ruokaa ainakin 2-3 päivää. Jos menee neljännelle, teen niistä jotain muuta jo.
- Kilpailuta kaikki minkä voit. Uuteen asuntoon vaihdettin vakuutusyhtiötä, sillä nykyinen on reilut 100e halvempi. Kännykän liittymän vaihdoin Elisalta halvimpaan, mitä teen nopealla netillä, kun en katsele videoita. Sähköfirmaa vielä kattellaan vaihdetanko, pitää enesin nähädä konkreettisesti paljon sähkönsiirto tänne uuteen asuntoon maksaa.
- Pyykkää täysiä koneellisia ja astiapesukoneessa myös. Meillä puolityhjä pyykkikone on ainoastaan vaaleilla vaatteilla, koska niitä on niin vähän. Joka päivä ei pyöritetä tiskikonetta, vain kun ne on täynnä.
- Hyödynnät toria, huuto.nettiä ja facebook kirppiksiä. Näistä löydettiin uuteen kotiin hyvä sohva ja upea keittiönpöytä tuoleineen. Rohkeasti tarjottiin maksamaan kuljetus kotiin ja hyvään hintaan saatiin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa