Palstan Univammaiset - tukiketju

Joulun ulkopuolista elämää.
Vastaa Viestiin
Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 12 Marras 2012, 18:28

En ole nukkunut nyt kohta kolmeen vuoteen ilman lääkitystä, eli edellisistä luomu-unista on aikaa melkoisen kauan. Sitten on vielä erikseen tarvittaessa lisälääkitys, jolla pitäisi nukkua kyllä kuin tukki. Onneksi olen pärjännyt nykyisellä lääkityksellä kuitenkin, en varmaan jaksaisi olla hereillä päivälläkään jos pitäisi vielä tujummat annokset ottaa. Olen kärsinyt uniongelmista melkeinpä lapsesta saakka ja kauhukohtaukset on erittäin tuttuja täälläkin, mutta ne johtunevat ihan paniikkihäiriöstä + muusta sellaisesta. Eli kerhoon kuulutaan, joo... :roll:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 12 Marras 2012, 19:09

Muikkis kirjoitti:Onko muut saaneet mitään kikkakolmosia näihin uniongelmiin?
Parhaan avun olen saanut Tenox-nimisestä rauhoittavasta, jota ei kuitenkaan saisi syödä pitkäaikaisesti, koska se aiheuttaa riippuvuutta (bentso.) Yleensä 10 mg on riittänyt, mutta nyt on ollut niin paha jakso, että on pakko syödä 20 mg että saa nukutuksi. Klotripyl Miteäkin kokeilin, mutta se ei auttanut pätkääkään. Apteekin valeriana-tabujakin olen kokeillut, mutta ne taitavat olla meikäläisen vauhdikkaaseen yöelämään liian mietoja :roll:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 12 Marras 2012, 20:54

^Tenoxia on ollut minullakin ja se on auttanut hyvin. Jotenkin vaan inhoan käyttää noita oikeita "unilääkkeitä", joten syön aivan toiseen sairauteen tarkoitettua troppia. Se riittää onneksi nukahtamisessa ja nukun myös tasaisemmin ja paremmin sen ansiosta. Kaiken maailman nukahtamislääkkeetkin on tosiaan kokeiltu, mutta tuo on toiminut paremmin. Jos oikein paniikki iskee päälle, nukun kyllä senkin aikaan suhteellisen hyvin paniikkilääkkeillä, etenkin sillä suurimmalla annoksella. Niitä lääkkeitä kyllä pyrin olemaan syömättä niin pitkään kuin mahdollista, jotta hoitovaste pysyisi jokseenkin hyvänä.

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 12 Marras 2012, 22:49

Mua vähän ahdistaa, kun ei voi mitään nappulaa naamariin laittaa jotta saisi unen
(tietty tuo luomu uni olis kaikkein paras!!!).
Siis olen iloinen raskaudesta :laav: , mutta tuo uniasia on kuitenkin ihmiselle
niin tärkeä asia, että ilman unta ei pysty tekemään juuri mitään ja kaikki asiat tuntuu
triljoona kertaa pahemmilta kuin ne oikeasti edes ovat.
Joka ilta tuntuu lähes ahdistavalta käydä nukkumaan tietäen, että parin tunnin päästä
taas herää :cry:

Avatar
annalucia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 148
Liittynyt: 21 Loka 2012, 13:47

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja annalucia » 13 Marras 2012, 15:23

Itsellä toimii jotenkin melatoniini, atarax (=väsyttävä antihistamiini), ketipinor (=väsyttävä psykoosilääke) koktaili. Nukun parisen tuntia, herään, nukun taas jne. Ennen valvoin öitä lähes kokonaan. Ootteko muut kokeilleet melatoniinia? Sehän on kropan oma "unihormooni" jolla moni saa paremman unen.

adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 13 Marras 2012, 22:46

Yks univammanen täällä hei!

Tosin tää taitaa johtua tuosta neidistä osittain tää huono unisuus.. :roll: Mutta nykyää vaikka miten väsynyt olisin jne niin silti menee valvomiseksi ainakin 01 asti yöllä.. Ja huonolla tuurilla tyttö herättää tunnin parin välein omilla kauhukohtauksillaan/juoksemalla viereen, niin sen jälkeen ei joko nukuta tuntiin- pariin tai sitten erittäin heikosti, kun tyttö potkii ja pyörii vieressä..

Yritettiin viikonloppuna jo, että nukun eri huoneessa kuin isä ja lapsi, mutta mitä vielä, tyttö heräs yöllä ja huus ku hyeena, ku äiti ei ollukkaan vieressä ja juos viereen.. sinä yönä nukuin öööö, muutaman tunnin kun valvoin n. klo 3-6 välin..

Tyttö on kans tällä hetkellä jonkinsortin univammanen. tutit kun jätettiin pois syyskuun lopussa, niin jäi päiväunet ja heikkeni yöunet. Ei pysty rahoittumaan unille. vaikka herää aamulla 8lta, niin saattaa valvoa yli 22. ja senhän tietää, miten siinä käy kun 2.5v ei nuku.. huonosti.. :cry:

Avatar
inkivääri
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 435
Liittynyt: 11 Marras 2012, 19:59

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja inkivääri » 13 Marras 2012, 23:05

Täälläkin univammainen o/

Olen nukkunut jo noin kymmenen vuotta huonosti. Usein tulee valvottua koko yö. Esimerkiksi vime viikolla valvoin kolme yötä seitsemästä. Ei vaan tule uni, vaikka syön väsyttäviä lääkkeitä.
Toisaalta tää on kausiluonteista. Saattaa mennä hyvin vaikka kaksikin kuukautta, kun nukun yöt (tosin mulla tää nukkuminen ei ikinä ole kovin syvää, herään vähintään viitisen kertaa yössä ja valvon minimissään parikymmentä minuuttia per herääminen) mutta sitten taas tulee jakso, jona valvon.
Pahimmillaan olen valvonut kuutisenkymmentä tuntia putkeen saamatta unta. Siinä meni jo vähän puurot ja vellit sekaisin...
Ja mulla on sitten lääkittykin tätä, on kokeiltu varmaan valehtelematta pariakymmentä eri lääkettä, ainoa mikä vähääkään toimii, on tämä mitä olen nyt syönyt muutaman vuoden, Ketipinor. Eikä sekään aina. Plus se aiheuttaa mulle pahoja sivuvaikutuksia, kuten ns. "sähköiskuja" koko kroppaan, levottomia jalkoja ja kasvattaa ruokahalua, minkä takia mulla näitten vuosien aikana onkin tota elopainoa kertynyt.
Toisaalta sitten, mä kyllä nukun päiväunia. En joka päivä, mutta silloin tällöin. Pitkiäkin - saatan torkkua vaikka kolmekin tuntia. Tosin päiväunet(kaan) ei ole mulla koskaan syvää unta, semmoista koiranunta nekin.
Eikä muuten vaikuta unettomuuteen tuo päiväunten "nukkuminen".
Ja vielä kaiken kukkuraksi mä olen erittäin illanvirkku. Ja kärsin syvästä aamukoomasta, eli sängystä ylös noustuani en oikein pääse hereille jopa pariin tuntiin.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 20 Marras 2012, 12:41

Juu nää ongelmat eivät todellakaan ole vieraita. Kuulun myös niihin jotka ovat ikänsä olleet herkkäunisia ja huonoja nukkumaan ja nuoremepana oli myös paniikkihäiriötä.
Olen myös pariin otteeseen kärsinyt aika vakavasta unettomuudesta, elämässäni on yksi marraskuu josta en muista oikein mitään, koska en nukkunut koko kuussa juuri yhtään. Minulla auttoi silloin aikoinaan nukahtamislääkkeet ja sitten kuurina joku masennuslääke. Tuo masennuslääke oli määrätty nimenomaan nukkumiseen, masennusta ei ole minulta koskaan diagnosoitu.

Mutta nyt isommat uniongelmat ovat olleet jo vuosia poissa. Oikeastaan siitä lähtien kun meidän poika syntyi, en ole tarvinnut mitään lääkityksiä. Tämä siitäkin huolimatta että poikani ei ensimmäiseen kahteen vuoteen nukkunut juuri kokonaisia öitä. En kuitenkaan varmaan koskaan uskalla ajatella että olisin lopullisesti parantunut uniongelmista.

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 29 Marras 2012, 23:07

Taidanpa minäkin liittyä tähän kerhoon :lol:
Kolmas viikko on nyt menossa, kun valvon vielä 4 aikaan yöllä, enkä oo nukkunut silmäystäkään tuohon mennessä :| vaikka olen väsynyt, niin en vaan saa nukuttua.

Onneksi pystyy päiväunet vetämään pojan kanssa yhdessä, että joten kuten selviää muutaman tunnin yöunista.
Poika kun joudutaan jossain vaiheessa aamuyöstä nostamaan meidän viereen, niin sen jälkeen en nuku oikeastaan ollenkaan, kun pitää olla niin luonnottomassa asennossa ja yleensä vielä poika hilluu puolesta tunnista tuntiin vieressä, ennen kuin rauhoittuu uudestaan nukkumaan.

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 30 Marras 2012, 09:07

Mä olen viime aikoina silloin tällöin saanut nukuttua vähän enemmän kuin sen 2-3h,
mutta uni on ollut koiranunta. Nukun ihan sellaista kevyttä unta.
Mutta kyllä on aamulla sillain ollut parempi olla, kun on huomannut,
että hei kello on jo noin paljon (klo 5:00 aamulla) :mrgreen:
Mutta kyllä noita unettomiakin öitä on mahtunut mukaan, kuten viime yö.
En illalla meinannut saada millään unta, kun mietin paljon asioita.
Niin hyviä kun huonojakin ja mies kuoraa vieressä minkä ehtii.
Viimeisen kerran kun katsoin kelloa, se näytti jotain yli kaksi.
Heräsin jonkin ajan päästä vessaan ja kävin keittiössä juomassa.
Keittiössä kello on niin tyrkyllä, että siihen katsomista on vaikea välttää.
Kello oli neljä! :oo Siitäkös se ahdistus taas alkoi :cry:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa