Palstan Univammaiset - tukiketju

Joulun ulkopuolista elämää.
Vastaa Viestiin
Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 09 Marras 2012, 19:27

Pitihän tällainen perustaa kun meitä Nukkumatin hyljeksimiä raasuja taitaa olla täällä aika monta.

Heippa, olen Sarppa ja olen kärsinyt uniongelmista lähes koko elämäni :hei: On ollut unissakävelyä, unissapuhumista, levottomia jalkoja ja vaikka mitä. Nyt kärsin yöllisistä kauhukohtauksista, jotka ovat tutkinnan alla. Lääkkeet ovat tulleet viime kuukauden aikana tutuiksi, samoin kilonpainoiset silmäpussit. Jestas, että kahdehdin kaikkia, jotka osaavat nukkua normaalisti.

Kaikki kohtalotoverit, ilmoittautukaa! :hei:

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja athella » 09 Marras 2012, 20:11

Minulla on uniongelmia muutaman kerran vuodessa. Yleensä se on sitä, että uni on todella ohutta ja katkonaista. Monesti on myös vaikea saada unta. Ei onneksi ole mennyt niin vakavaksi, että haittaisi elämää. Tällä viikolla stressi on tehnyt taas tuota, että uni on ollut ohutta ja levotonta. Yhden kamalan vaiheen muistan loppukesästä 2005 kun olin lyhyen tovin Vantaalla kesätöissä. Tuolloin nukuin öisin oikeasti sen puolitoista tuntia, sitten töihin. Töiden jälkeen nukuin aina päiväunet, jotka olivat muutaman tunnin mittaiset. Sillä ei ollut mitään väliä, vaikka olisin jättänyt päiväunet väliin, uni ei siltikään tullut illalla. Tuota kesti sen koko kahden viikon ajan, kun olin siellä töissä. Pidempään en olisi kestänyt.

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 10 Marras 2012, 08:12

Mulla on ollut univaikeuksia jo syyskuun alusta lähtien.
Viime yönäkin heräsin puoli kaksi, eikä sen jälkeen tullut uni.
Muutenhan olisin saanut jo jotain nappia naamariin unenlaadun parantamiseksi, mutta
raskaana kun olen, ei mulle voida mitään määrätä, enkä sen vuoksi edes haluaisikaan.
Tämä on jo niin henkisesti kuin fyysisestikin todella rankkaa ja rankkaa on myös
tummien silmien alusten peittely!
Välillä tulee vaan tunne, ettei jaksa. Kaikki tavallisetkin asiat tuntuu
usein lähes mahdottomilta :cry:

olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 10 Marras 2012, 09:34

Täällä kärsitään myös säännöllisen epäsäännöllisesti uniongelmista. Pahin kausi oli reilu vuosi sitten, kun meni 1-2vkoa muutaman tunnin yöunilla. Olin silloin lomautettuna ja uudesta työstä ei ollut mitään havaintoa. Tilanne stressasi enemmän kuin paljon. Nykyään joskus saattaa tulla pari heikommin nukuttua yötä, mutta fyysisen työn rasittavuus pitää suhteellisen hyvin unesta huolen.

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja katinka » 10 Marras 2012, 09:52

olen vähäuninen ja iltauninen. pakko päästä ennen 10 nykyään uneen. herään 4 aikoihin, menen sitten 9 tai jostaqinsyystä 11 nukkumaan. olen se kuulu aikainen lintu. silloin kun lapset oli pieniä, iloitsin noista ihanista aamun hiljaisista hetkistä. kukaan ei halunut äitiltä mitään ja oli hiljaista. silitin vaatteita ja askartelin omiani. yhden joulun alla tein himmeleitä, yhden kerkesi aina ennen lasten heräämistä kouluun.

jo omassa nuoruudessa olin aamuvirkku. täynnä energiaa. niin kuin nytki, jos pääsen tarpeeksi aikaisin nukkumaan.jos en, niin peli seuraavalta päivältä on selvä. vaikuttaa työhön.
päiväunet ole onneksi nykyään oppinut nukkumaan. ennen iltavuoroa pikku unet aamupäivällä eli ihan kohta. ja aamuvuoron jälkeen tulee usein otettua ne 15 min, pikatorkut.

kärsinkö asiasta? kyllä, siis tuosta orjallisesta unirytmistä. toisaalta en. tosin joskus hieman ottaa päähän herätä kolmelta aamuyöllä ja iltavuoro edessä. siinä se päivä menee, odotellessa. toisaalta en voi osallistua mihinkään iltamenoihin, ja jos osallistun on seuraavan päivän pakko olla kokonaan vapaa velvotteista. eli sosiaalinen elämä kärsii, toisaalta kukkaro kiittää ja ne rahat voin sijoittaa sitten johonkin muuhun.

tsemppiä kaikille, toivottavasti saatte avun itsellenne. mä olen niin pitkään elänyt tätä ettei muutosta ole varmaankaan tulossa. ja näinkin pärjään. :hali:

Avatar
Emppu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 340
Liittynyt: 03 Syys 2011, 16:55

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Emppu » 10 Marras 2012, 12:39

Täällä yksi uniongelmainen :hei: Olen kärsinyt pinnallisesta unesta niin kauan kuin muistan. Heräilen yleensä öisin tasan tunnin välein, pahimmillaan olen ollut niin väsynyt että olen nukahtanut sikeään uneen kesken koulutunnin. Ennen ei hirveästi edes häirinnyt, mutta nyt kun on ollut lukiostressit yms. tähän päälle ei vaan enää jaksa. En muista koska olisin viimeksi nukkunut koko yötä :cry:

Avatar
annalucia
Tonttu
Tonttu
Viestit: 148
Liittynyt: 21 Loka 2012, 13:47

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja annalucia » 10 Marras 2012, 15:42

Täällä yksi kanssa...
En minäkään muista koska viimeksi olisin nukkunut kokonaista yötä heräämättä. Uneni on pinnallista, heräilen useita kertoja yössä ja nousen aikaisin. Tämäkin vähäinen uni tulee väsyttävillä lääkkeillä (ei unilääkettä kuitenkaan, kuin erittäin harvoin).

Avatar
White Christmas
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1557
Liittynyt: 12 Marras 2008, 14:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja White Christmas » 12 Marras 2012, 11:35

Täällä kanssa yksi :roll:
En tiedä johtuuko vuorotyöstäkin, mutta suurilta osin selkäkipujen kanssa painiessa menee yöt. Sitten jos on aamuvuoroon meno, herään ainakin sen seitsemän kertaa vahtaamaan kelloa...miettien: jos nyt nukahdan, niin montako tuntia kerkeän vielä nukkua... :bum:
Päivällä sitten koskee päähän, ja on kamalan väsynyt olo. Ihan sama vaikka nukkuisin kellon ympäri, niin herätessä olo on, kuin en olisi nukkunut lainkaan... :roll:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 12 Marras 2012, 12:35

.........................

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Palstan Univammaiset - tukiketju

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 12 Marras 2012, 17:41

Mulle on sanottu, että jos herää yöllä, niin ei pitäisi sitä kelloa katsoa ollenkaan,
ja pitäis koittaa olla ihan rauhassa, ettei saisi ruveta tekemään mitään erityistä.
Mä joskus aloin kolmen aikaan yöllä siivoamaan keittiön kaappeja :mrgreen:

Onko muut saaneet mitään kikkakolmosia näihin uniongelmiin?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa