Vitamiinit + lisäaineet

Joulun ulkopuolista elämää.
Vastaa Viestiin
Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Miivil » 23 Loka 2014, 10:42

Nykyään puhutaan paljon terveistä elämäntavoista ja vitamiinien + lisäaineiden vaikutuksesta ihmisen terveenä pysymiseen. Itse syön joka aamu monivitamiinia, magnesium + kalkki -lisää, d-vitamiinia ja lisäksi uusimpana hankintana kalaöljyä.

Kokemukseni verrattuna aikaan kun en syönyt mitään vitamiineja ovat hyvät. Olen pysynyt terveempänä ja pirteämpänä (voi olla myös ruokavaliosta, liikunnasta ja muista asioista riippuvaistakin). Ensimmäisenä aikanaan aloitin monivitamiinin ja d-vitamiinin syömisen ja nämä nyt tietysti ovat ihan hyviä perusvitamiinien lähteitä.

Kun aloin liikkumaan huomattavasti enemmän, aloitin magnesium-kalkki -lisän syömistä. Magnesiumia minulle suositeltiin palautumiseen sekä suonenvetojen estämiseen (olen todella herkkä suonenvedoille). Suonenvetoihin auttoi ehkä jossain määrin, mutta saan niitä yhä jos en pidä etenkin suolatasapainostani huolta ennen liikuntaa ja joskus vaikka pitäiskin huolta. Palautumiseenhan magnesiumin pitäisi auttaa, joten kai se auttaa, vaikka en olisi sitä kummemmin huomioinutkaan.

Viimeisinpänä aloitin siis kalaöljyn syömisen, koska mielestäni syön liian vähän kalaa, vaikka säännöllistä rytmiä pyrinkin ylläpitämään. Menin luontaistuotekauppaan ja siellä myyjä suositteli yhtä merkkiä. Asiasta enempää tietämättä otin sen ja olen nyt 2-3 viikkoa sitä syönyt, eikä kokemukseni omalla kohdallani ole hyviä. Ihoni on mennyt aivan karmivaan kuntoon eli finnejä ilmestyy ihan järkyttävää tahtia koko ajan. Ihoni on ollut hyvässä kunnossa tähän asti ja kärsin paikallisista finneistä vain silloin tällöin, mutta nyt tilanne räjähti käsistä. Heti huomisaamusta lähtien jätän kalaöljyt ottamatta ja pyrin jatkossa vain syömään enemmän kalaa.

Onko muilla kokemuksia vitamiineistä tai muista lisäaineista? Entä kalaöljyn vaikutuksista? Vai onko ihmisiä, jotka kokevat lisävitamiinit jopa haitallisina? Kaipaisin mielipiteitä ja hiukan keskustelua aiheesta! :-P

Avatar
Klementiini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Marras 2013, 11:43

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Klementiini » 23 Loka 2014, 12:56

Ma syon paivittain monivitamiinin, supervahvan D-vitamiinin (tilattu iHerbista) ja omega 3. Silloin talloin syon myos valkosipulitabletteja jos tuntuu silta, etta flunssa iskee.
Itse huomaan kylla eron, kun omega 3 purkki tyhjenee enka heti muista ostaa uutta.
Kynsinauhat alkaa halkeilemaan ja kasvojen iho menee huonoon kuntoon.

Tuosta ihoreaktiosta tuli mieleen, etta joko se merkki ei vaan sovi sulle, tai sitten saattaa olla, etta iho jotenkin alkoi puhdistumaan ja tyontamaan epapuhtauksia pois. (En siis ole mikaan asiantuntija. Tuli vaan mieleen, kun joskus ostin itselleni semmoisen ihon puhdistusliinan ja sen kanssa iho meni ensin tosi huonoon kuntoon, kunnes muuttui hyvaksi.)

Tietenkaan ei ole kiva jatkaa kalaoljyn nappailua jos iho huononee huomattavasti, mutta ehka antaisin jollekin toiselle merkille viela mahdollisuuden. Tai sitten lisaat ruokavalioon enemman pahkinoita, pellavansiemenrouhetta, chia-siemenia ja esim avokadoa, missa on muita hyvia rasvoja. :)

Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Miivil » 23 Loka 2014, 18:18

Juu luin itsekin, että toisilla saattaa tuollaiset johtua puhdistumisvaiheesta, ja että iho paranee ajan kanssa. Toisaalta luin myös juttuja henkilöitä, jotka olivat syöneet kalaöljykapseleita jopa neljä kuukautta, ja iho vain ollut karmeassa kunnossa koko sen ajan niiden kapseleiden vuoksi. Tuntuu ahdistavalle ajatukselle, että olisin niinkin kauan tämän ongelman kanssa, jos voisin sen välttää. :shock: En sinänsä ole kovin pinnallinen ihminen ja mietin harvoin ulkonäköäni, mutta pakko myöntää, että kyllä se aina pienen kolauksen itsetuntoon tuo, jos naama pamahtaa yhtäkkisesti karmeaan kuntoon.

Ajattelin, että nyt lahjoitan nuo kapselit yhdelle tutulleni joka puhunut, että aikoo ostaa niitä myös ja kokeilen lisätä kaikkia hyvien rasvojen lähteitä ihan ruokavalioon. Kiitos muuten hyvistä vinkeistä ja otan varmasti käyttöön kaikki! Katsoo sitten, miten tämä iho tästä alkaa taas palautua. :lol:

Avatar
Satutonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 545
Liittynyt: 31 Elo 2008, 13:50
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Satutonttu » 24 Loka 2014, 07:30

Miivil, voithan tosiaan kokeilla toista tuotetta ensin, itse syön luonnonmukaisia öljykapseleita joista en ole saanut mitään oireita. http://www.arcticnutrition.com/arcticoils.php

D-vitamiinia syön nykyisin läpi vuoden. Mielenkiinnosta kysynkin, että minkälaisia määriä otatte? Suomen suositushan on esim. keski-eurooppaan nähden pyöristyttävän alhainen 10 ug. Itse miehen kanssa otetaan 100 ug päivässä ja tyttö 50 ug näin talvisaikaan.

Avatar
Klementiini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Marras 2013, 11:43

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Klementiini » 24 Loka 2014, 10:30

Meidän d-vitamiini on 5000iu eli jos laskin oikein, se vastaisi 125µg. Mielestäni se suomen suositus on aivan liian alhainen.

Luin joskus Kiitos Hyvää blogista hyvän kirjoituksen aiheesta (löytynee googlettamalla), jonka jälkeen tilasin meillekin vahvat vitskut.

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja shara » 24 Loka 2014, 18:38

Itse syön vain d-vitamiinia. Kesäajan söin 50 ug, mutta voi olla, että nostan nyt talven tullen 100 ug:hen.

Avatar
Hanki
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 386
Liittynyt: 06 Syys 2007, 14:42

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Hanki » 24 Loka 2014, 21:34

Suosittelen tekemään tuoteseloste vertailua vitamiini kaupoilla, minusta on ihan huijausta nämä 2-3 tablettia päivässä että pitoisuus on oikea ja ihan pyöristyttävän kauheat hinnat purkeilla! Ostan itse vitamiinit selkeästi korkeampien pitoisuuksien takia ja huokeampien hintojen Suomalaiselta lisäravinne valmistajalta, riittää se yksi tabletti päivässä oli sitten kalanmaksa tai monivitamiini.

Nyt kyllä raskausaikana olen syönyt koko ajan ihan raskaus ja imetys multivitaa sekä kalkkia. Kun vauva tulee ulos siirryn takaisin normaaliin monivitamiiniin ja jätän kalkin pois.

Monipuolisen ruokavalion tukena on vitamiinilisä parhaimmillaan, sitten kun purkki vitamiineillä pelkästään paikotaan huonoa ruokavaliota niin ehkä pitäis kokonaisuutta hieman miettiä :roll:
Salilla ja muutenkin urheillessa pidän lisää hyvänä tukena. Jaksaa paremmin ja pysyy terveempänä.

Avatar
Miivil
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 267
Liittynyt: 26 Heinä 2010, 04:51

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Miivil » 25 Loka 2014, 08:41

Huh, teillähän on hurjia d-vitamiinimääriä :shock: Itse taitaa tulla otettua vain vaivaiset 30 µg d-vitamiinia, mutta olen kuullut myös, että Suomen suositukset olisivat todella alhaiset... Pitänee harkita vähän vahvemman d-vitamiinipurkin ostamista. Oletteko te, jotka olette syöneet 50-100 µg d-vitamiinia huomanneet olossanne tai muussa eroa siihen, kun ette syöneet d-vitamiinia?

Itse pyrin samaan tapaan kuin Hanki pitämään vitamiinin saannin vain lisänä hyvää ja monipuolista ruokavaliota, josta itsestään voi saada jo paljon erilaisia vitamiineja. Tietysti etenkin kun Suomessa ollaan, niin d-vitamiinille on paljon tarvetta talviaikaan...

Kiitos Satutonttu vinkistä. Pitänee vähän tutkia tuota sinun laittamaasi vaihtoehtoa ja mahdollisesti voisi sitä vaikka kokeillakin vielä ennen kuin täysin luovutan! :lol:

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja Saraella » 20 Marras 2014, 10:48

Syön tällä hetkellä raskausmonivitamiinia, d-vitamiinia (65 ug), kalsiumlisää (500 mg), sekä omega-3-kapseleita. Ai niin, ja nestemäistä vitamiini-rautalisää.

Avatar
kanelitähti
Tonttu
Tonttu
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Joulu 2013, 17:02

Re: Vitamiinit + lisäaineet

Viesti Kirjoittaja kanelitähti » 25 Marras 2014, 23:47

Omega-3 kapseleita syön. Ja kuuriluontoisesti nautin monivitamiini/b-vitamiiniporetta ja maitohappobakteereita. Ajattelin ostaa myös clorellakapseleita... D-vitamiiniakin kai pitäis. Vähän arvon, että minkä vahvuista... 20, 50 vai 100 mg? :hmm: Mistä saisi halvimmalla?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa