Ihan sairasta porukkaa..

Joulun ulkopuolista elämää.
Vastaa Viestiin
Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 27 Loka 2009, 07:09

" Sikainfluenssa on A-influenssaviruksen aiheuttama äkillinen ja vakava hengitystieinfektio,
joka leviää yleensä siasta toiseen. Keväällä 2009 Meksikon terveysviranomaiset raportoivat
viruksen muuntuneen siten, että se kykenee leviämään myös siasta ihmiseen ja ihmisestä ihmiseen. "


Sikainfluenssaan sairastuneilla ihmisillä on esiintynyt pääsääntöisesti seuraavia tavanomaisen influenssan oireita.

* Kuume (yli 38 astetta)
* Kurkkukipu ja yskä
* Väsymys, lihaskipu ja päänsärky
* Nuha eli nenän vuotaminen


http://www.sikainfluenssa.fi/




Mitä tunteita tämä sinussa herättää?
Onko se iskenyt jo sinuun tai läheisiisi?
Mitä mieltä yleensä olet?
Ym keskustelua aiheesta...



Kuva

Avatar
Joulumuori
Valvoja
Valvoja
Viestit: 455
Liittynyt: 23 Elo 2007, 11:17
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Joulumuori » 27 Loka 2009, 08:57

Aluksi pelotti kovastikin, olin silloin raskaana. Nyt junnu on "jo" 3kk, perusterve vauva. Perusterveitä ovat muutkin lapset, samoin mies ja minä, meitä kukaan ei kuulu riskiryhmiin. Nyt ei enää pelota, THL:n sivuillakin sikainfluenssaa verrataan tavalliseen kausi-influenssaan. En rokota lapsiani, tai itseäni sitäkään vastaan, miksi siis tätäkään. Eli meidän perhe ei ota rokotteita.
Ymmärrän ehdottomasti riskiryhmät ja mm. terveydenhuollon ammattilaiset. Äiti kuuluu riskiryhmään ja hän aikoo rokotteen ottaa.

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja eirwen » 27 Loka 2009, 11:36

äh...se on tavallinen flunssa jota on vaan liioteltu mediassa...jos tällanen häly nousis joka pikku pöpöstä niin johan täällä olis hullunmylly jatkuvasti käynnissä. ja raha on se syy minkä takia tätä tehdään.

Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 27 Loka 2009, 16:46

Minulla huoli vain äidistä, sillä hänellä on sairauksia niin paljon ettei yhden käden sormet riitä laskemaan. Mm yksi sairaus on keuhkoahtauma. Tämän vuoksi on huoli äidistä, sillä tauti saattaa purra häneen kovastikkin :(

adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 27 Loka 2009, 19:15

Huomenna menen ottamaan rokotuksen. Saan sen ns. tuplakautta, kun olen raskaana sekä saatan olla tekemisissä sikalunssapotilaiden kanssa (kotipalvelutyöntekijä perhetyössä). meillä on eilen 5 työntekijää hakenu piikin ja 4 ollut tänään sitten kuumeessa.. :roll: voisi siis varautua pariin sairaslomapäivään..

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 27 Loka 2009, 19:29

Itse en keuhkoa tuosta possunuhasta millään tavalla.
Ihan tavan infuluenssassa on samat oireet ja sitä ei välttämättä edes erota toisistaan kumpi tauti on kyseessä.

Tavan infuluenssa voi olla vanhuksille ja sairaille ihmisille ihan yhtä vaarallinen kuin tuo possunuhakin :roll:
Perusterveellä ihmisellä saattaa olla vain vähän kuumetta, ja se on siinä, toiset sairastaa sen pahimman mukaan.

Meillä töissä on parin työntekijän läheisissä tuo possunuha, eli jos se tarttuu, niin sitten se tarttuu.
Itse en ainakaan aio ottaa sitä rokotusta, koska siinä menee se pari viikkoa, ennen kuin se tehoaa. Eli hyvässä lykyssä sen taudin voi saada, vaikka rokotuksen olisi saanut :wink:

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 28 Loka 2009, 08:34

Todellakin, lääkefirmat myyvät rokotteita miljoonilla ja miljoonilla. Toistaiseksi en tunne ketään sikaflunssaan sairastunutta ja alunperin puolen Suomen väestön piti sairastua syyskuussa. En usko enää epidemiaan.
Muuten; ystäväni, joka työskentelee Lastenklinikalla sai rokotteet maanantaina. Heillä sadasta rokotetusta sairastui päivän mittaiseen kuumeeseen kaksi ihmistä. Lapsiani en antaisi rokotekoekaniineiksi.

Avatar
heituli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1633
Liittynyt: 17 Syys 2007, 10:40

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja heituli » 28 Loka 2009, 12:34

Minulla on kyllä huoli, mutta se huoli on poikani suhteen, jolla tavallinen pikku flunssakin saa taudin pahenemaan :cry:
Me ollaankin oltu jo pitkään käsidesi narkkeja, mulla on aina pullo mukana.

Veeamoo
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 694
Liittynyt: 14 Loka 2008, 20:43

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja Veeamoo » 29 Loka 2009, 20:22

Normi flunssa,en sinänsä pelkää muun kuin isän ja siskontytön puolesta,ja mummun. : /
Mutta en aijo ottaa rokotetta,vaikka sisko sairaanhoitajana suosittelis.

Avatar
jentsu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 579
Liittynyt: 16 Loka 2008, 17:56
Paikkakunta: LPR

Re: Sikainfluenssa

Viesti Kirjoittaja jentsu » 30 Loka 2009, 12:24

Miulla on tosi ristiriitaset olot koko flunssan suhteen.

Jos otan rokotteen, saatan saada suojan sikatautia vastaan (jos se ei jo ehdi iskeä ennen kuin rokotus vaikuttaa). Sitten voin saada rokotteesta oireita, ainakin sitä päänsärkyä.. Mutta entäs jos rokotteesta tuleekin jotain vakavampaa, vaikkapa sitten se neliraajahalvaus? Ja jos jätän ottamatta, voi tauti iskeä. Jos sikainfluenssa on lievä, niin ei haittaa vaikka sairastaisinkin. Mutta jos se onkin tavallista ärhäkkäämpi ja joutuu sairaalahoitoon tms? Entä jos siitä tuleekin jotain jälkitauteja..?

Olen siis ihan jossittelun varassa tämän asian kanssa. Puolensa kummassakin. Sitten taas monelta taholta painostetaan ottamaan rokote, kun satun olemaan vanhusten parissa töissä. Vaikkakin on sanottu, ettei niinkään vanhoihin ihmisiin tarttuisi vaan juurikin meihin nuorempiin. Meidän paikallisessa lehdessäkin on tekstaripalsta, jossa on monenlaista keskustelua ollut tästä.. Mm. joku omainen ei halua rokottamatonta hoitajaa omaisensa lähelle vaikka ei aio itse ottaa rokotetta (?!)

Tavallista influenssa rokotettakaan en tahdo ottaa...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa