Syntymäpäivät

Virittäydy juhlatunnelmaan muulloinkin kuin jouluna!
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 30 Syys 2011, 18:13

Huomasin, että tämmöistä ei vielä täällä ole.
Itse ajattelin, että tällä aiheella voisi saada keskustelua aikaan, miten teillä niitä juhlitaan, mitä tarjoatte vieraille, koristuksista, lahjoista ym.
Ylipäätään kaikkea synttäreihin liittyvää juttua.

Jos samalla saisi itsekin vinkkejä erilaisiin tarjottaviin, lahjoihin, yllätysjuhliin ym. :smile:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 30 Syys 2011, 18:17

Itse voisin saman tien kirjoittaa ongelmastani.
Meillä synttäreinä ollaan aina tehty kermakakku, jonka täytteenä on niinkin tylsä kun mansikkahillo-banaani sotku :roll: Nyt alkaa tympimään koko täyte, ja löysinkin netistä valkosuklaa-pätkismousse täyteohjeen. Rupesin kuitenkin miettimään, että sopiiko tuollaisen täytteen kanssa joku hillo ja jos sopii niin mikä?

Meillä siis juhlitaan sunnuntaina miehen synttäreitä ja paniikki alkaa tulemaan tuon kakun kanssa. Tai sen täytteen.
Lisäksi meinasin tehdä pasteijoita suolapalaksi, joten niihin kaipailisin kanssa jotain hyväksi havaittua täytettä :smile:

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja katinka » 30 Syys 2011, 18:30

lasten kutsuille loistokas vinkki. itse totesin huipuksi ja mallia muutkin vanhemmat ottanut.
tarjotkaa lapsille ihan ruokaa; ranskalaisia ja nakkeja, keittoa tms maistuvaa perushuttua. varsinkin jos suoraan koulusta tulevat, niin ovat yleensä nälkäisiä. sitten lopputarjottava voi olla sitä hieman epäterveellisempää ja pienimuotoisempaa. ja kun lapset yleensä saavat lahjaksi karkkia,ainakin täällä, niin itse en karkkia osta laisinkaan. laitamme tarjolle saadut karkit, niin ei ole sankarilla seuraavana yönä huono olla. taikka riitaa sisarusten kanssa kun yhdellä on karkkia ja muut nuolee näppejään.

Torttunen
Tonttu
Tonttu
Viestit: 149
Liittynyt: 30 Elo 2011, 21:21

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Torttunen » 01 Loka 2011, 10:21

Joulutonttu kirjoitti:Lisäksi meinasin tehdä pasteijoita suolapalaksi, joten niihin kaipailisin kanssa jotain hyväksi havaittua täytettä :smile:
Meillä laitetaan pasteijoihin riisin lisäksi esim. jauheliha/pekoni/muna/kinkkusuikale/lohi ja sekaan voi laittaa vaikka jotain juustoa, mausteita jne... :hei:

Avatar
Pati
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 31 Loka 2010, 13:27
Paikkakunta: Joulupukin naapurissa

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Pati » 02 Loka 2011, 18:43

Meillä ei aikuisten synttäreitä juuri vietetä. Lasten synttäreillä on ollut perinteinen kakku/hyytelökakku tms. dipattavaa (porkkanaa, lanttua, suikaloitua ruisleipää, lihapullia, kurkkua, kukkakaalta), 2-4 dippikastiketta, pullaa/keksiä/ piirakkaa, poppareita, karkkia jonkin verran. Ollaan myös pidetty jätskisynttärit, tarjolla lähinnä perusmakujätskejä, strösseleitä, vohveleita yms.

Juomana lapsille on yleensä ollut mehu.

Avatar
Eneri
Tonttu
Tonttu
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Eneri » 06 Syys 2013, 13:16

Meillä on 4-vuotisjuhlat sunnuntaina. Rahatilanne on niin heikko, etten päässytkään helpolla, vaan jouduin leipomaan noiden 2- ja 4-vuotiaiden vilperttien kanssa. Leipomukset ovat vähän sinne päin, sillä on näköjään mahdotonta vahtia jauhoja ym., että tulisi vain se oikea määrä. Onpahan pitkästä aikaa itsetehtyä kakkua. :)

Olen kutsunut kaikki kummit, sukulaiset ja tuntemani pikkulapsiperheet. Suuri osa kutsutuista ei tule (ja osa ei ole koskaan aiemminkaan tullut, mutta loukkaantuisivat kutsumattajäämisestä).

Viimeksi maaliskuussa tuli toisen pojan juhliin vain yksi vieras ja muille piti järjestää kakkuineen kaikkineen yhteensä neljät juhlat. Vaikka nyt iskisi kuin flunssa-aalto, niin juhlia on vain nämä yhdet ja muiden kanssa voimme treffata esim. puistossa jonain muuna päivänä.

Laitoin poikien sormiväreillä maalaamia canvastauluja seinille, Nalle Puh -viirejä katonrajaan koristelistaan ja puhallan sunnuntaiaamuna 24 ilmapalloa lattioille pienten vieraiden iloksi. Mietin, että pitäisikö kaivaa vauvavieraalle leikkikaari, mutta 8-kuukautinen ei taitaisi enää viihtyä sen alla.

Juotavaksi tarjoan pillimehuja, kahvia, teetä ja mehu-kivennäisvesiä. Riittääkö se, vai pitäisikö ostaa perinteisempiä limukoita? Omissa juhlissani lapsena saimme vain sekamehua, mutta nykyään kaikilla näyttäisi olevan limsaa tarjolla. Meillä pojat reagoivat allergiseen tapaan kokikselle, joten sitä ei ainakaan tule.

Kakkuun tulee kaksi valkoista ja yksi kaakaoinen ylipaksu kerros. Kaakaokerros sen vuoksi, että sain puolikkaasta pellillisestä maidottomia leivonnaisia maitoallergikoille ja toisen puolen tarvitsin kakkuun. Kakun väliin tulee karpalo-omena-sosetta, jonka tein koekakkuun ja pakastin loput. Vispikermaa tulee myös väleihin ja päälle. Olen hävittänyt mummini kermanpursottimen, joten laitan kerman vain sileäksi. Mitä koristeita käyttäisin kakun päälle? Miten sinne pystyseinään edes saa mitään koristeita laitettua?

Kaupasta ostin suolattuja sipsejä, nallekarkkeja, keksilajitelman ja läksiäislahjaksi lapsille Smarties-rakeita pikkurasioissa. Aikuisille anann lähtiessä Oriflamelta saamiani hajuvesi- ja huulipunanäytteitä.

Leikkejä tai muuta tekemistä ei ole, mutta tähän mennessä lapset ovat aina keksineet omat leikkinsä ja aikuisetkin viihtyneet rupatellen. Seinään kuitenkin laitan rullapaperia, johon kaikki mahtuvat piirtämään halutessaan. Telkkarissa pyörii joku sarja, jossa nuoriso huolehtii lapsista vanhuksiin. Siinä taaperojuhlissa lapsen vanhemmat taivastelivat ohjelman puuttumista ja olivat sitä mieltä, että ohjatut leikit ovat pakollisia juhlissa. Tämä tietenkin aiheutti minulle nyt epävarmuutta. Pitäisikö keksiä ohjattua leikkiä/muuta toimintaa 0-5-vuotiaille vieraille?

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 06 Syys 2013, 22:37

Minusta tuon ikäisille ei tarvitse sen kummemmin mitään ohjelmaa järjestää, ja se voisi olla vähän hankalaakin, jos kaikki muksut ovat kovin eri-ikäisiä. Eri asia, jos kaikki olisivat niitä n. 5-vuotiaita. Tarjoilut kuulostavat hyvälle! Kakun päällehän voi nyt laittaa ihan mitä vain. Karkkeja, hedelmiä... Itse olen aika usein laittanut ranskanpastilleja, pysyvät aika hyvin siellä reunallakin. Ja tuovat kivasti väriä. Ja juomana minusta pillimehut ovat ok. Ne ovat teidän juhlat, joten tarjoat juuri niitä herkkuja, jotka ovat teidän perheen mieleen ja teille soveltuvia. Kaikin puolin suunnitelmat kuulostavat hyviltä, joten turha stressi pois! :see:

Olen muuten kuullut, että nykyään lasten syntymäpäiväjuhlat ovat muuttuneet jo ehkä hieman övereiksi omaan lapsuusaikaan verrattuna. Silloin riitti, että oli kakut ja karkit ja popcornit ja tupa täynnä serkkuja ja tätejä ja setiä. Ohjelmaa alettiin järjestämään sitten kun sitä osattiin itse ideoida. Toivottavasti tavissynttärit palaavat muotiin sitten kun omat tytöt alkavat olla kaverisynttäri-ikäisiä :wink:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 20 Syys 2013, 09:07

^^Alle kouluikäisille kelpaa hyvin vielä pillimehut. Ovat siistimpiäkin käytössä.
Limpparia sitten vähän isommille, jotka malttavat jo vähän keskittyä syömiseen ja juomiseenkin. Lapset viihdyttävät kyllä hyvin itseäänkin vielä tuossa iässä, mutta touhua voisia rauhoittaa jos jossain välissä olisi jotain ohjelmaakin.

Minä niin vien mukulat ensi keväänä Hoplopiin :glogi:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 31 Joulu 2013, 18:34

Meillä on tosi monena vuonna ollut lasten kaverisynttärit ihan kotona. Tyttö täyttää seuraavaksi 8 vuotta ja synttärit pidetään kotona. On barbie-teema koristelussa, kutsukorteissa yms. kuten viimekin vuonna. Ja sipsit, limsat, karkit, jäätelöt pöydässä. Viime vuonna katsoivat barbie-leffan mutta tänä vuonna teen kasvomaalaukset ja lakkaan kynnet tytöille. Leikkivät itse keksimiään leikkejä. Läksiäislahjaksi saavat pussin, jossa karkkia ja yksi tai kaksi kivaa pientä lelua, korua yms. Ei siis mitään ylen ihmeellistä, mutta uskon, taas kerran, tyttöjen viihtyvän. Kerran oli tytön synttärit HopLopissa, mutta kun kutsuttavia on aina 10-16 kpl niin tulisi aika tyyriiksi.

Poika täyttää seuraavaksi 10 vuotta ja ne juhlat pidetään Megazonessa tai muussa hänen valitsemassaan paikassa. Hänellä on kerran aiemmin pidetty juhlat kodin ulkopuolella mutta muuten on juhlat noudattaneet tytön juhlien kanssa samaa kaavaa. Koristeet, kutsukortit yms. olleet esim. jalkapalloteemaa. Läksiäislahjaksi pussissa karkkia ja esim. lego-pussi. Toissa vuonna katsoivat Kung fu panda-leffan ja tykkäsivät kovasti. Viime kerralla katsoivat skeittileffaa. Pojat keksivät myös itse ohjelmaa. Kerran yritin ohjata toimintaa, mm. aasinhännän laittoa, mutta eiväthän pojat siitä innostuneet. Leikkivät esim. sormiskeiteillä mieluummin.

Avatar
Eneri
Tonttu
Tonttu
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syntymäpäivät

Viesti Kirjoittaja Eneri » 24 Loka 2014, 22:34

5-vuotissynttärit menivät viime kuussa niin korkealla tasolla, että kuopuksen 1-vuotisia mennäänkin "juhlimaan" seurakunnan perheleirille.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut juhlat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa