Joulun menu 2018

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Mila
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viesti:

Joulun menu 2018

Viesti Kirjoittaja Mila » 18 Helmi 2018, 20:11

Laitetaan taas ideat jakoon mitä joulupöytään tarjolle. Hyvät reseptit myös voi laittaa kyseiseen ketjuun :peukku:

Meidän aaton menu näyttää tällä hetkellä tältä:

Aattoaamuna riisipuuroa ja karjalanpiirakoita munavoin kera. Tää kattaa myös lounaan, tarjoillaan sen verran myöhään.

Päivällinen:

Lämminsavustettua lohta
graavattua siikaa
silliä
kalaterriini

Kinkkua
savustettua kalkkunaa
uusia perunoita
porkkana- lanttu- ja aurajuustopunajuurilaatikkoa
italiansalaattia
vihersalaattia
rosollia

jälkiruokana
suklaamoussea/luumurahkaa
torttuja
pipareita
kahvia ja glögiä

Katikki
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viesti:

Re: Joulun menu 2018

Viesti Kirjoittaja Katikki » 12 Elo 2018, 17:06

The same procedure as every year :lol:

Joka vuosi ihan sama menu! Alkuun graavilohta ja silliä perunoiden kanssa, sitten rosollia kermavaahdolla, kinkku ja kaikki laatikot (itse en kyllä syö porkkanalaatikkoa mutta muut tykkää). Purkkiherneitä! Jälkiruokaa ei yleensä ole, mutta herkkupöytä notkuu koko joulun ajan aattoaamusta lähtien: konvehteja, vihreitä kuulia, koristeltuja piparkakkuja, omenoita, taateleita ja viikunoita.

Joulupäivänä ja tapanina kinkkua tai graavilohta ruisleivän päällä ja rosollia kylkeen aina kun tulee nälkä, joku viitseliäs vielä lämmittää laatikoitakin... :lol:

Meidän perhe on liikuttavan yksimielinen siitä että joulussa parasta on se että mikään ei muutu :inlaav: :see:
Joulukuu on täynnä kiirettä ja juoksua,
paperin rapinaa, piparin tuoksua

Tuike
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuike » 12 Elo 2018, 17:20

Katikki, meillä taas mun pitää saada vaihtaa menuuta joka joulu :lol: Perinteinen joulupöytä on sitten vanhempieni luona...tosin nyt on hiukan auki, että missä, sillä heidän talonsa on juuri tällä hetkellä myynnissä :lmao:

Katikki
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katikki » 12 Elo 2018, 17:24

Ihan hyvä työnjako minusta... pääasia että jossain välissä saa ne perinteiset :nam: Mä kun olen meillä se Äiti niin mä laitan meillä nää :lol:

Tuike
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuike » 12 Elo 2018, 17:27

:lol: :peukku:

Konvehti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 17 Elo 2018, 14:21

Äiti aina laittoi aaton ruoan ja syötiin vanhemmillani. Nyt minusta tuli se Äiti, joka laittaa ruoat pöytään. Apua! Tosin isäni lupasi opetella syksyn aikana graavaamaan lohen. Ja äidin keittokirjat on käytössä.

Mutta ne samat perinteiset ruoat meillä siis tänäkin jouluna on pöydässä ilman kinkkua. Sen tilalla on lämminsavustettua lohta.
Kuva

Joulu oveen kolkuttaa hymyy tuiskusäässä: Lapsikullat avatkaa! Olen aivan jäässä. Kukkurainen vakka tää harteita jo väsyttää. Lahjoja on mulla. Saanko sisään tulla? Tule armas joulu! – Z. Topelius –

Katikki
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Elo 2018, 15:58

Konvehti :hali: Susta tulee hyvä joulu-Äiti! :nam: :laav:

Konvehti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 21 Elo 2018, 08:54

Kiitos, Katikki, tsempistä! :hali:
Kuva

Joulu oveen kolkuttaa hymyy tuiskusäässä: Lapsikullat avatkaa! Olen aivan jäässä. Kukkurainen vakka tää harteita jo väsyttää. Lahjoja on mulla. Saanko sisään tulla? Tule armas joulu! – Z. Topelius –

JapeTonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 21 Elo 2018, 12:10

Menussa on kaikki suosikkini: peruna- ja lanttulaatikkoa, kylmä- ja lämminsavuporoa, graavi- ja kirjolohta, rosollia (ilman silliä), tummaa limppua, mätimössöä katlaravuilla, lohipasteijoita, torttuja vadelmahillolla, ite tehtyjä pipareita ja montaa eri sorttia suklaata.
Pakkasyö on ja leiskuen pohja loimuja viskoo.. :talvi:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 21 Elo 2018, 13:11

Joulun 2018 menu meillä tulee olemaan todennäköisesti hyvin samanlainen kuin aiempinakin jouluina. Eli kinkku, kinkunkastike, laatikoita, graavilohta, perunoita, säilykeherneitä jne. Tosin kaikkea ruokapuolta voisi ehkä hiukan vähemmän hankkia/tehdä. Ei toki hukkaan ole heitetty aiemminkaan, mutta on vähän "ylivarustelun" meininkiä ollut kuitenkin.
Leivonnaisiksi teemme pikkaisen joulupullia, miehenpiparit omatekoisesta taikinasta, tavalliset piparit valmistaikinasta, ja sama juttu torttujen kanssa. Karjalanpiirakat ehkä teemme ehkä hankimme kaupasta valmiina. Kentuckyn kakku luultavasti tehdään myös.
Konvehteja ja muita joulunamusia toki varmaankin kuluu entiseen tahtiin. :mrgreen:
"On korvia tassuja, pulleita massuja, häntiä vilisten..."

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”