Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
lumilapsi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 39
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 12:51

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja lumilapsi » 08 Loka 2013, 22:07

Me tehdään itse bataattilaatikkoa ja porkkanalaatikkoa. Muut ostan valmiina, kun niiden menekki ei ole kovin suurta.

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 22 Marras 2013, 22:09

Täällä taitaa aika moni tehdä itse porkkanalaatikot jouluksi. Nyt kysynkin teiltä, että mikä porkkanalaatikon ohje on se paras? :nam:
Tarkoitus olisi itse porkkanalaatikkoa tehdä jouluksi ensimmäistä kertaa elämässä ja netti on kyllä ohjeita pullollaan, mutta nyt luotan tämän palstalaisten ohjeisiin, tietää takuuvarmasti että hyvää on :hei:

Samoten jos löytyy herkullinen bataattilaatikonohje, niin senkin saa jakaa :see:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 22 Marras 2013, 23:43

Joulutonttu kirjoitti:Täällä taitaa aika moni tehdä itse porkkanalaatikot jouluksi. Nyt kysynkin teiltä, että mikä porkkanalaatikon ohje on se paras? :nam:
Aikaisemmin tein laatikot ns. raakalaatikkoina, eli uuniin mennessä porkkana oli raakaa. Siitäkin versiosta tykkäsin ja se on tietysti erimakuinen mitä nämä perinteiset ja ohje on esimerkiksi täällä.

Nyt olen kuitenkin käyttänyt tätä Yhteishyvän reseptiä ja se on kokeilemistani resepteistä tällä hetkellä se minulle mieluisin :see:

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja katinka » 23 Marras 2013, 06:26

Riisipuuroon suola, raastettua porkkanaa ja kermaa. Päälle korppujauhoa ja pikku nokareet voita. Leivarin jälkilämmössä kypsennys.

Avatar
Iip
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 392
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:28
Paikkakunta: Siuntio

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Iip » 23 Marras 2013, 09:09

Mun suosikki on tämä riisitön porkkanalaatikko:

1,5 kg porkkanoita
vettä (keittämiseen)
1 dl täysmaitoa
0,5 dl kermaa
1 muna
1 tl anista
0,5 tl muskottipähkinää
1 tl kanelia
(n. 1 rkl makeutusta, jos haluaa, esim. hunaja tai fariinisokeri)
50 g voita
1 tl suolaa

Pinnalle:
(korppujauhoja, jos haluaa)
voinokareita

Kuori ja pilko porkkanat, keitä vähässä vedessä kypsiksi. Survo soseeksi. Lisää muut aineet, sekoita ja kaada voideltuun vuokaan (mahtuu esim. kahteen 0,85 l foliovuokaan). Lisää pinnalle korppujauho (jos haluat) ja voinokareet. Paista 180-asteisessa uunissa 40-60 minuuttia.

Ja hyvää on! :nam:

Viljatonttu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 206
Liittynyt: 27 Syys 2007, 20:58

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Viljatonttu » 24 Marras 2013, 12:08

Minä oon tehny porkkanalaatikon semmoisista valmissoseista ja hyvää on aina tullu. :nam: Se sekoitetaan valmiiseen riisipuuroon ja mukaan laitetaan siirappia, kananmunaa ja mausteita (valkopippuria ja muskottia). Ja päälle tietysti korppujauhoja. Muistaakseni tämä (ja tarkemmat määrät) ohje oli semmoisessa sosepaketissa... :hmm: Tuo muskotti oli aika tärkeä mauste. Kerran tehtiin ilman sitä kun ei kaapissa sattunut olemaan, mutta siitä tuli jotenkin vajaan makuista.

Myös maksalaatikko tehdään itse. Lanttulaatikkoa menee niin vähän, että sen yhden rasian ostan kaupasta. Saarioisten perunalaatikko on tosi hyvää ja sitä meillä on ollut viime vuosina joulupöydässä.

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 24 Marras 2013, 13:43

Kiitoksia kaikille ohjeista :hei:
Taidanpa tehdä parit koeversiot ennen joulua noista laatikoista, niin tiedän mikä on sitten omaan makuun sopiva vai ostanko kaupasta valmiit laatikot, jos miten pahasti menee pieleen porkkanalaatikon teko :lol:

Cinnamon
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Heinä 2012, 16:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Cinnamon » 24 Marras 2013, 16:42

Iltalehden Ilonan(?)-joululehdessä oli herkullisen kuuloinen porkkanalaatikon resepti. Siinä ei ollut lainkaan riisiä tai ohraa vaan porkkanaa, mantelijauhetta, kermaa jne. Jos joku on kiinnostunut niin voin postata reseptin tänne.

olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 26 Marras 2013, 14:25

Meille tulee lanttulaatikkoa valmiista soseesta. Se oli ainakin viime vuonna erittäin onnistunutta. Uutuutena ajattelin kokeilla bataattilaatikkoa, kun löysin mieleisen ohjeen (ainakin noin paperilla :lol: ). Senkin teen valmiista soseesta. Just nyt ei ole ylimääräistä aikaa tai riittävästi käsivoimia tuohon urakkaan ihan alusta alkaen :thud:

Feliz navidad
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Marras 2013, 15:33

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Feliz navidad » 15 Joulu 2013, 16:34

Tein ensimmäistä kertaa itse lanttulaatikkoa (ennen aina äiti on tehnyt) ja täytyy sanoa että tuli todella hyvää. Olihan sitä pakko maistaa ennen pakastimeen laittamista ja mahdollisesti vaihtaa reseptiä jos ei ole täydellistä mutta ei onneksi tarvitse vaihtaa. Tein tämän ohjeen mukaan: http://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-resep ... kko/012993" onclick="window.open(this.href);return false;

1 kg
pakastelanttusosetta tai vastaava määrä tuoretta kuorittua lanttua kuutioituna
2 dl
kuohu- tai kevytkermaa
2 - 2,5 rkl
korppujauhoja
0,5 dl
siirappia
0,5 tl
suolaa
inkivääriä
valkopippuria
muskottia
1 - 2 kpl
kananmunaa
Pinnalle:
margariini- tai voinokareita
korppujauhoja
siirappia
Ohjeet

Sulata valmis pakastelanttusose tai jos käytät tuoretta lanttua, keitä lanttukuutiot kypsiksi suolalla maustetussa vedessä ja soseuta lantut. Sekoita soseeseen kerma, korppujauhot, siirappi, mausteet ja kananmunat. Kaada seos voideltuun, korppujauhotettuun vuokaan. Kuvioi pinta ja lisää pinnalle korppujauhoja ja rasvaa nokareina ja lopuksi siirappi raitoina. Paista 175 asteessa noin 1-1 ½ tuntia.

***

Tein lanttusoseesta, en kylläkään pakasteesta, enkä laittanut päälle siirappia mutta silti tuli loistavaa. Pitäis vielä toinenkin väsätä ja sitten vielä vegaaniversio.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa