Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 27 Marras 2018, 00:43

Meillä tehtiin ennen porkkanalaatikot mannaryyneihin. Ja niitä oli todella vähän. Ei saa tulla sitä puuromaista tai edes vellimäistä koostumusta.
Nyt on viimevuodet tehty ihan pelkästä porkkanasoseesta. Jopa minä olen saattanut ottaa pienen lusikallisen. SIis todella pienen.
Meillä mies tykkää porkkanalaatikosta ja hälle sitä mieluusti teen.
Porkkanasosetta (itse tehtynä), suolaa vähän (minimaallisen vähän), valkopippuria, kermaa ja ripsaus siirappia jos kaipaa. Ja vähän voita joukkoon.
Voideltuun vuokaan ja se on paistoa vaille siinä.

Kuusenkoriste
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Marras 2018, 20:30

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Kuusenkoriste » 27 Marras 2018, 06:01

Joulupöydästä löytyy maksa-, porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko. Porkkanalaatikko tehdään mannaryyneihin. Perunalaatikon makeutan siirapilla + paljon kermaa ja maitoa, saa ja pitää olla löysää.

Perunalaatikko on itselle ainut joululaatikoista mitä täytyy ehdottomasti olla pöydässä, ilman sitä ei tule joulua. Perunalaatikko + perunasalaatti + kinkku = :nam:

Puolisolla taas porkkanalaatikko on ehdoton. Muita laatikoita kyllä maistelen, mutta tänä vuonna löytyy koko kattaus lasten vuoksi. Haluan heidän kokevan kaikki mahdolliset joulun maut niin saavat sitten valita kasvaessaan mieleisensä ruoat joulupöytään.

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Omppu » 27 Marras 2018, 06:33

Minä teen Makulehden ohjeella palsternakkalaatikon, mutta jätän päältä pähkinät tms.. pois. Omista palsternakoista tulee herkullista, mutta toki kaupankin versioista onnistuu :mrgreen: . Hieman makeaa, pehmeän ja makean makuista palsternakkalaatikko on. Ehdoton lasten suosikkihan tuo on bataattilaatikon lisäksi.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 28 Marras 2018, 15:09

jouluhortensia kirjoitti:
26 Marras 2018, 07:27
Aah, rakastan näitä kasvislaatikoita! Meillä yleensä perus lanttu/porkkana/peruna/bataatti. Ja mieluiten Saarioisten! Itse tehdyt on harvoin hyviä...Stockalla on myös hyvät valmislaatikot eikä pahan hintaiset. En oikeastaan kaipaa mitään uutta jouluun, laatikot ovat niin namia!
Niinhän ne on. :laav: Ihan suosikkeja! Tosin koitan metsästää yhtä tiettyä merkkiä (jota en nyt muista... Ehkä Kokkikartano) joka on suosikki. Eläisin laatikoilla koko joulun, lisäksi kaipaisin vain monien inhoamaa rosollia, mutta sen täytyy olla kyllä itse tehtyä, en minäkään valmisrosollista tykkää.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 28 Marras 2018, 15:34

jouluhortensia kirjoitti:
26 Marras 2018, 07:27
Stockalla on myös hyvät valmislaatikot eikä pahan hintaiset.
Me ostetaan aina Stockalta laatikot :see:

Kokkikartanon laatikoita on kehuttu mm. Facessa.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 28 Marras 2018, 15:36

AdiraGee kirjoitti:
28 Marras 2018, 15:09
[Eläisin laatikoilla koko joulun, lisäksi kaipaisin vain monien inhoamaa rosollia, mutta sen täytyy olla kyllä itse tehtyä, en minäkään valmisrosollista tykkää.
Sama täällä. Oma tekemä rosolli on ihanaa ja sitä pitää olla jouluna :nam:

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 03 Joulu 2020, 06:39

Ajattelin kokeilla yllä mainittua palsternakkalatikkoa. Onko muilla palstalaisilla vinkkejä siihen, minkä merkin porkkanalaatikko on hyvää, jos siis ostaisi kaupasta ja höystäisi sitä kermalla ym.? Edelliset viestit ovat parin vuoden takaa, ja arvelen, että muutoksia kauppojen valikoimiin ja laatikoiden resepteihin on voinut tulla. Saarioisten porkkanalaatikko on ihan hyvä pohja, mutta jos löytyisi vielä maukkaampi, ilahdun :see:

Stockan Herkun laatikoita en ole kokeillut (meiltä matkaa lähimpään jonkin verran ja nyt korona-aikaan jouluruuhka siellä ei houkuta).

Ja edelleen itse tehty porkkanalaatikko on mahdollinen, mutta sitten olisi kiva löytää hyvä resepti. Semmoinen toki voisi löytyä tätä ketjua taaksepäin tutkimalla. Tärkeää on, että koostumus olisi mieluummin löysähkö kuin tönkkö.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 03 Joulu 2020, 08:14

Meillä on menty jo vuosia Saarioisten porkkana- ja lanttulaatikoilla. Kermaa, yksi kananmuna ja mausteita, ja nättiin uunivuokaan hautumaan. Hyvin on uponnut.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 03 Joulu 2020, 10:29

...........................

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Omppu » 06 Joulu 2020, 11:11

Tänä vuonna laatikoiksi valikoituu perinteiset peruna- , porkkana-, lanttu-, bataatti- ja palsternakkalaatikko sekä uutuutena paahdettu kukkakaalilaatikko. Myskikurpitsalaatikkoa tein vielä viime vuonna, mutta jääköön nyt ennen joulua syötäväksi, niin ei ole turhan paljon keltaoransseja laatikoita aattona, vaikka se hyvää siis onkin. Näistä lanttu- ja porkkalaatikot ovat jo pakkasessa ja bataatti- sekä palsternakkalaatikot uunissa juuri. Kukkakaalilaatikon teen ensi viikolla ja perunalaatikon aattona.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa