Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
scala
Tonttu
Tonttu
Viestit: 125
Liittynyt: 20 Marras 2007, 11:24

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja scala » 08 Joulu 2007, 20:01

Tässä on suoraan se ohje, millä teen laatikon:

1 kkp riisiryynejä
1 l maitoa
1/2 kg porkkanoita
1 muna
suolaa
muskottikukkaa
2 rkl korppujauhoja
1 rkl sokeria
(1 rkl hienonnettua mantelia)

Riisit huuhdotaan ja keitetään maidossa pehmeiksi. Porkkanat kaavitaan, raastetaan ja sekoitetaan valmiiseen puuroon. Riisi- ja porkkanaseokseen lisätään muna ja mausteet hyvin vatkaten ja seos kaadetaan voideltuun vuokaan. Korppujauhoja ripotellaan pinnalle ja vuoka paistetaan uunissa vaaleanruskeaksi. (Keittotaito 1964)

Se on muuten oikeasti niin, että millaista porkkanalaatikkoa on tottunut syömään, niin sitä ei muunlaisista tykkää. Mä olen pienestä pitänyt syönyt tällä ohjeella tehtyä, eikä se tunnut ollenkaan liian puuromaiselta. Toisaalta taas esim. kaupan laatikoista puuttuu se jokin.

Tänään kaupassa näin ekan kerran niitä sosepötköjä. Pakkohan niitä oli sitten hieman katsella. Mutta en kyllä itse osaisi niistä laatikkoa tehdä (ja ennen kaikkea syödä), kun tulisi varmaan liian sileää.

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja pk63 » 22 Loka 2008, 07:03

:hei:
Olen jo muutaman vuoden ihmetellyt issekseni, työtoverini mielestä makaroniltk on joulupöytäruoka.
Jokaisellahan on omansa, mutta kuinka moni teistä tekee laatikon jouluksi? :wink:

*Yhdistelin tämän ketjuun "Joulupöydän laatikot*
~Pinki~

Avatar
Meli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Elo 2007, 09:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Meli » 22 Loka 2008, 07:50

Ei kuulu kyl meidänkään joulupöytään ku sitä on tapana syödä ympäri vuotta :oo .

Avatar
joulu jalo juhla
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 366
Liittynyt: 05 Syys 2007, 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja joulu jalo juhla » 22 Loka 2008, 08:24

:hei: Ei meilläkään virallisesti kuulu , mutta kun pojat eivät syöneet niin sanottuja jouluruokia,niin silloin saattoi olla makaroonilaatikkoa taikka karvisen ruokaa lasagnea :hei: .

tonttuli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1973
Liittynyt: 17 Loka 2007, 09:50

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja tonttuli » 22 Loka 2008, 08:32

Minä tunnustan :hei: teen myös makaroonilaatikon jouluksi,aika usein :lol:
Ihan sen takia että jos pienemmät ei syö mitään muuta, niin menee edes se :roll:
En kylläkään viime jouluna tehnyt, vai muistankohan nyt ihan väärin :roll:

Avatar
murulotta
Tonttu
Tonttu
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Elo 2007, 22:38

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja murulotta » 22 Loka 2008, 08:52

Meilläpäin makaronilaatikko on ollut ihan perinteinen jouluruoka. Ja nyt ei todellakan puhuta siitä perinteisestä lihamakaronilaatikosta :wink: , vaan siitä missä on vain makaronit ja munamaito! (Tosin lapset ei kyllä syö tätä versiota koska maistuu erilaiselta)

En tiedä mistä tämä perinne tulee, mutta mummoni joulupöydässä tätä on ollut aina. Ja tätä on ilmeisesti tarkoitus syödä karjalanpaistin kanssa. Keitettyjä perunoita ei mummo laita ikinä, vaan imelletty perunalaatikko ajaa sen asian. Omasta joulupöydästä löytyy sitten vähän kaikkea, kun kahden suvun jouluruokaperinteet on laitettu yhteen. :)

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 22 Loka 2008, 08:56

......................

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja pk63 » 22 Loka 2008, 09:06

:hei:
Kun teen porkkanalaatikkoa, maustan sen ainoastaan suolalla ja fariinisokerilla. Fariini pyöristää sen makua aivan erilailla.
Korppujauhoista olen luopunut muutama vuosi sitten, maistuvat välillä kardemummalle. Kun käyttää sauvasekoitinta, tulee tuloksesta pehmeä, ellei peräti samettinen.

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 22 Loka 2008, 09:22

Oon joskus tehnyt jouluna lihatonta makaroonilaatikkoa lisukkeeksi, ehkä teen sitä tänäkin vuonna. Meilläpäin se ei oo ollut mitenkään perinne, mutta ukollani kyllä!

Avatar
kath
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 361
Liittynyt: 15 Loka 2007, 16:32

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja kath » 22 Loka 2008, 09:25

Ei kuulu meilläkään makaronilaatikko joulupöytään. Anoppi tekee lihakastikkeen ja perunat, joita vähän kummastelen, koska pöydässä on kinkku ja perunalaatikko... Perunoita en yleensä syökään, mutta lihakastiketta otan vähän, jottei anoppi pahastu. Se on ollut hänen lapsuudenkotinsa perinne.

Maksalaatikko ei kuulu mieheni vanhempien repertuaariin, mutta oma äitini sen kyllä tekee. Maistan sitä vähän, koska muut laatikot ovat mielestäni parempia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa