Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
kanelitähti
Tonttu
Tonttu
Viestit: 167
Liittynyt: 03 Joulu 2013, 17:02

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kanelitähti » 18 Joulu 2013, 07:30

Porkkana- ja lanttulaatikkoa mummon reseptillä. Lupasin tehdä laatikot tänä vuonna, niin kuin monena muunakin. Valmiita soseita en yleensä harrasta, vaikka samalta kai ne maistuisi?

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 28 Joulu 2013, 22:56

......................................

Avatar
Martta
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Joulu 2013, 21:54

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Martta » 28 Syys 2014, 19:58

Kuusipuun bataattilaatikon ohje kuulostaa herkulliselta. Pitäisiköhän kokeilla tuota tänä jouluna. Viime jouluna halusin maistaa bataattilaatikkoa, joten ostimme kaupasta valmiina pienen laatikon. Hyvää oli sekin, mutta tänä vuonna voisi tehdä tuonkin itse, varmasti tulisi herkkua.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 29 Syys 2014, 13:31

Meillä tuoksuu joulu :see:
Mallaslimppuja tein ja ne ovat jo uunissa. Ihana tuoksu. Malttaisi vaan taas olla syömättä yhden limpun :-P
Baatatit ja porkkanat kiehumassa Kyllä vaan on laatikot työn alla. Nyt tässä vaan lusmua ja noo kahvitauolla olen :mrgreen:
Lantut ja perunat odottaa tuolla vielä kuorimista. Jotta niistäkin saisi ne laatikkoruoat. Lähipiirillä varmaan taas menee nitroja ja pian kuuluu se perinteinen NYT JO :mrgreen:
Joo nyt jo :) Juurekset on parhaimmillaan. Lanttu maistuu ja tuoksuu lantulta, eikä ole kuiva ja puiseva.
No kohta on taas tämäkin urakka ohi ja voi ottaa rennosti. Nauttia olosta ja suunnitella uusia juttuja.
Kauhee leipomisvimma päällä. Harvinaista mulle, mutta vuosien jahkailun ja odottelun jälkeen ostin mulle kätevän Kenwoodin koneen. Ihan pakkohan sitä on testata. Kokeilin jo sitä vähän :jouulu:

Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 05 Marras 2014, 11:07

Palatakseni vielä tuohon kiihkeään makaronilaatikkokeskusteluun, itse olen kotoisin Etlä-Pohjanmaalta ja siellä tuo lihaton makaronilaatikko on hyvin tavallinen pitoruoka, jota löytyy juhlapöydästä joulun lisäksi ympäri vuoden. Meillä sitä on ollut joulupöydässä aina, isoäidiltä perityn tavan mukaan se vaint ehdään pätkityistä spageteista sarvimakaronien sijaan. Ja se on hyvää. Henkilökohtaisesti parasta on, kun ottaa vähän kuorta mukaan. :nam:

Mutta asiaan, onko kenelläkän pomminvarmaa ohejtta ja vinkkiä, miten perunalaatikon saisi imeltymään kunnolla vanhanaikaiseen tyyliin ilman siirappia? Tuo on minun jouluherkkuni ja haluaisin oppia tekemään sen kunnolla itse, mutta en ole millään tyylillä onnistunut saamaan perunaa imeltymään tarpeeksi. Vaikka uunissakin on yritetty lämpötilaa seuraten. Kai siihen sitten vaikuttaa planeettojen asennot ja universumin senhetkinen tila. :mrgreen:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Katikki » 05 Marras 2014, 14:50

Perunalaatikko imeltyy niin, että keität edellisenä iltana kuorineen soseperunat ilman suolaa, kuorit heti tulikuumana, rikot perunanuijalla ja ripottelet 1-2 rkl vehnäjauhoja päälle, peitä kattila pyyhkeellä. Toista muutaman kerran illan aikana. Älä survo liian hienoksi, seos jäähtyy eikä imelly. Soseuta vasta seuraavana aamuna. Huijaa siirapilla jos tarvitsee! Paista hitaasti ja lempeästi, min. 3 t. Tee riittävän löysää ja jätä kuplintavaraa astiaan.

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Saraella » 06 Marras 2014, 19:04

Ihanan kuuloinen tuo bataattilaatikon ohje, ehkä tänä vuonna testaan myös sitä. Ainakin miehelle pitäisi upota, se kun tykkää makeista ruoista.

Kuinka kauan laatikot säilyvät pakkasessa? Varmaan ne voisi jo tehdä? Onko pakasteesta sulatettuina yhtä hyvän makuisia kuin tuoreena? Yleensä olen tehnyt laatikot pari päivää ennen joulua, mutta tänä vuonna tuo pakastaminen houkuttaisi niin ei tulisi kiire sitten ennen joulua.

Avatar
Klementiini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Marras 2013, 11:43

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Klementiini » 06 Marras 2014, 19:13

Itse en ole koskaan tehnyt laatikoita, mutta äiti on kyllä aina tehnyt laatikot etukäteen pakkaseen odottamaan aattoa. Hyvältä on maistunut :nam:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 06 Marras 2014, 19:31

Minä myös teen etukäteen ja pakastan, sitten jouluna lämmitän sulatetun ruoan uunissa.

Kaupankin laatikot on aina joulunaikaan pakastettuja ja sulatettuja :see:

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Saraella » 07 Marras 2014, 07:31

Kiitos vastauksista! :laav: Taidan siis jo ensi viikolla tehdä imellettyä perunalaatikkoa, jotta saan sen varmasti tänä vuonna imeltymään. Miehelle on tärkeää, että kyseinen laatikko on varmasti makeaa, ja siinä olisi parina viime vuonna ollut petrattavaa. Siispä tänä vuonna ajoissa, ehtii sitten tekemään uuden erän jos ei onnistukaan!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa